[TV-kaart] Afspeelkwaliteit

Pagina: 1
Acties:

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:30
Ik gebruik mijn PC nu -mede- als TV. Echter, ben er niet geheel tevreden over (tijdens kijken 100% belasting, Athlon 1800 en brakke kwaliteit) en dus aan het overwegen een nieuwe TV-kaart te kopen.

Ik heb een ALDI/AverMedia kaartje.
Ik denk aan de PVR 350 van Hauppauge. Daarover lees ik erg veel juichende reviews op diverse HTPC fora. Ik begrijp dat deze PVR serie beter is dan een willekeurig kaartje door de ingebouwde MPEG-2 encoder.

Waar ik niet achterkom is het volgende. Dat een MPEG-2 decoder nuttig is bij het opnemen van een TV programma begrijp ik. Echter, wat voor een invloed heeft zo'n encoder nou tijdens het TV kijken zelf (ik neem nauwlijks op, dus dat interesseerd me niet zo)

Ik heb zelf het idee gekregen dat het je processorbelasting naar beneden brengt en de kwaliteit beter is. Maar, klopt dat ook, want echt heldere bronnen heb ik nog niet gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door onkl op 28-12-2004 23:25 ]

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Als het jou alleen om het TV kijken gaat dan is het en/decoden niet echt van toepassing, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Het decoden is alleen handig als je ook mpeg films vanaf je harde schijf wil gaan kijken, omdat dan pas die hardwarematige decoder gebruikt wordt, en dus minder je processor belast.
Mijn ervaring is dat Hauppauge wel een stuk beter beeld geeft dan de gemiddelde kaart, maar je zou dan ook kunnen kijken voor de PVR250, want die is iets goedkoper.
Het enige verschil tussen de 350 en de 250 is dat de 350 ook radio heeft en een decoder op de TV output, maar dat laatste is voor jou niet van toepassing.

• suizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
De haupagge 250 is inmiddels nagenoeg nergens meer te krijgen. Dit omdat daar de 150 voor in de plaats is gekomen (zelfde kaart alleen goedkoper om te maken door andere chips). Ik heb zelf ook de 150 en ben zeer tevreden over het beeld. Wat wel een nadeel is, het beeld loopt 'achter' op de echte tv. Dus je kan niet tegelijk op je pc tv kijken en de "echte" tv aan hebben staan, want dan hoor je een echo.

Het opnemen (waarvoor ik de kaart heb genomen) is iig supermooi. Hiervoor had ik een pctv rave van pinnacle maar de 150 geeft veel mooier beeld (en nu vallen er dadelijk weer 100 man over me heen dat dit met de gevoeligheid van de tuner ed te maken heeft :P )

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-02 18:56
Welke software gebruik je voor het kijken van tv?

Mocht je het nog niet gebruiken, dan wil ik je Dscaler aanraden. Zeker icm dat Medion kaartje levert dit een behoorlijke verbetering op.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
svennie schreef op woensdag 29 december 2004 @ 11:04:
Wat wel een nadeel is, het beeld loopt 'achter' op de echte tv. Dus je kan niet tegelijk op je pc tv kijken en de "echte" tv aan hebben staan, want dan hoor je een echo.
Dat komt doordat het beeld ook tijdens het normale tv kijken ook wordt ge-encodeerd, en dat kost ongeveer 1,5 seconde.
Je kan dat in de registry gewoon uitzetten.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:30
Ik gebruik al DScaler, maar ik wil naar een of andere HTPC desktop (Media Portal oid., v. win XP).
Dat ALDI kaartje begint echter een beetje brak te worden, connector die half los hangt, afstandsbediening is verworden tot een paar kleine afstandsbedieningen O-) . Zoek dus hoe dan ook een nieuwe maar ik was benieuwd of de PVR-350 meerwaarde bood t.o.v. bijvoorbeeld de PCTV pro. Die 150 klinkt wel interessant, of eventueel de MCE i.c.m. Ati remote wonder of zo.
Ik ben alvast een tikje verder, dank allen.

• suizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
suspect schreef op woensdag 29 december 2004 @ 11:51:
[...]

Dat komt doordat het beeld ook tijdens het normale tv kijken ook wordt ge-encodeerd, en dat kost ongeveer 1,5 seconde.
Je kan dat in de registry gewoon uitzetten.
Weet iemand inmiddels al een manier om dit uit te zetten in de registry?
bovenstaande kon namelijk toen nog niet omdat je dan geen beeld meer hebt (althans bij mij dan). Dus is iemand dit al gelukt?

-edit-

die live preview fix die werkt dus niet bij mij

[ Voor 6% gewijzigd door suizer op 27-04-2005 13:15 ]

Pagina: 1