Toon posts:

Arctic Sonata still genoeg?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een stille PC bouwen, maar heb daar nog geen ervaring in.

Ik heb de volgende plannen:

Asus AKN mobo met AMD 64 3000+. Hierop een zalman CNPS7000B CU.

Club3D 6600GT. koeler vervangen door waarschijnljik aan zalman VF700 (maar die zijn ff teruggehaald en niet leverbaar, maar mn mobo ook niet dus moet toch wachten)

Als ik de cyfertjes van Zalman mag geloven zijn die beide koelers zo goed als onhoorbaar. (<20DB)

De antec sonata kast is echter een stuk minder stil voor zover ik het begrijp.
Op de site staat 29 db en 20 db met zgn fan only connectors. Geen idee wat dat inhoud, dus ik ga er vooralsnog maar vanuit dat 29dB het dichts bij de praktijk zal liggen.
Is deze kast stil genoeg om bij de rest van de PC te passen (weinig zin stille koelers op CPU en GPU te zetten als de voeding nog 30x meer geluid maakt)
of moet ik opzoek naar een kast zonder voeding en een losse voeding die nog stiller is?

Indien ik zon losse kast ga zoeken, heeft iemand dan tips welke kast er goed is betreffende geluidsisolatie en resonantie etc. (Uiterlijk is WEL belangrijk, ik wil een normale eenvoudig, stijlvolle kast, zoals bijv de sonata)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 21:43 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb geen ervaring met de Sonata, maar de 'fan only' stekkers zijn temperatuurgestuurd door de voeding.

Btw, als de Sonata alsnog te lawaaiig is kun je toch eenvouding de fans vervangen :?

🖥️ | 🚗

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

ARME AOW’er

• Mamoritai
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-03-2021
die 29 dB (a) is waarschijnlijk als de fan (voeding) op volle toeren draait..
en anders kan je de fans wel vervangen voor Papst fannetjes... die zijn ook lekker stil :Y)

maar de Sonata an sich is een heel mooi kastje... lekker stil ook (vriend van me heeft hem)

trillingen van de HDD(s) worden opgevangen door rubbertjes.. dus die hoor je nauwelijks (afhankelijk van merk/soort/type)

maar voor een stille kast is de sonata perfect

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Ik heb zelf de sonata en ik vind deze toch stil genoeg. Deze kast heeft 1 120 mm fan bijgeleverd die niet hard moet draaien om je kast koel te houden. Het is mogelijk om nog een 120 mm intake fan bij te plaatsen, hierdoor word je case wel luidruchtiger maar niet storend. (Al is dit voor iedereen persoonlijk.)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Verwijderd

je topic titel klopt niet helemaal (arctic sonata moet antec sonata zijn).

Maar goed, ik heb de sonata ook. Qua stilte is het in orde, maar ik vind prijs kwaliteit niet goed. De kast is veel te duur voor wat ie biedt.

Naar mijn mening kun je beter een gewone kast kopen, met een stille voeding. Althans, dat is wat ik de volgende keer ga doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me vooral af hoeveel herrie komt er uit die voeding.

Die case fans vervangen is geen probleem natuurlijk. Maar als de voeding significant geluid maakt dan kan ik beter een voedingsloze kast kopen en overwegen een pasief gekoelde voeding erbij of een Nexus NX-4090.

Ook kan ik voor zon Nexus Breeze gaan. Ik ga ervanuit dat die stiller is dan die antec. Maar hij is dan ook 2x zo duur.

En hoe duurder die kast, hoe meer geld ik verspil wanneer ik hem toch nog te luidruchtig vindt en dus voor een passief gekoelde voeding wil gaan uiteindelijk (met reserator mischien).
Maar om daar nu gelijk voor te gaan is weer zo duur. en zon reserator zal ook enorm in de weg staan.

Ik heb nu een erg luidruchtige PC waarvan de bekapping kwijt is en de gainward GForce TI4200 alleen al genoeg herrie maakt om me uit mijn slaap te houden. Ik kan hem nu dus niet snachts aan laten staan, moeilijk te zeggen hoeveel stiller ie moet worden. Meest verontrustend vindt ik dat ik in deze PC ook een artic copper silent en een Aopen stile voeding heb zitten, maar die zijn door de jaren heen wel heel veel meer geluid gaan maken.
Komt dit door het stof in mijn pc en is het dus te voorkomen door mijn kast dicht te houden en een stof filter voor de intake te plaatsen of is het normaal dat alles met ventilatortjes steeds meer geluid gaat maken?
In het laatste geval wordt een pasieve voeding en reserator al een stuk aantrekkelijker.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 03:11 ]

Verwijderd

De bekapping kwijt? lol...

Uiteraard hoor je er meer van als de kastdeuren er niet op zitten, dus je moet sowieso die kast dichthouden bij je nieuwe PC. Ik weet verder niet hoe luidruchtig videokaarten in het algemeen zijn. Ik hoor mijn 9600XT in ieder geval helemaal niet.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 22:34

Animal_X

Rodin

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 23:23:
je topic titel klopt niet helemaal (arctic sonata moet antec sonata zijn).

Maar goed, ik heb de sonata ook. Qua stilte is het in orde, maar ik vind prijs kwaliteit niet goed. De kast is veel te duur voor wat ie biedt.

Naar mijn mening kun je beter een gewone kast kopen, met een stille voeding. Althans, dat is wat ik de volgende keer ga doen.
Pardon? De Sonata is op het moment toch echt de kast met de beste prijs/prestatie(/design) verhouding...

Bovendien zal een "normale" kast met een stille voeding in 9 van de 10 gevallen aanmerkelijk meer geluid produceren aangezien die niet van het dikkere metaal is gemaakt of over de hd geluidsabsorbtie rubbers beschikt.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Verwijderd

hier wordt dan wel gesproken over "stille" kasten en over prijs kwaliteit enz enz enz, maar kan iemand gewoon antwoord geven op de vraag van: WELKE KAST IS HET STILST? (welke kast houdt het meeste geluid binnen bedoel ik dan) dus nu niet gaan zeggen dat die zalmann kast van 1000 euro de stilste is!

is er niet een fabrikant die geluidsdichte kasten verkoopt??

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Arctic Cooling maakt twee kasten die bijzonder stil schijnen te zijn, maar of dat is echt iets is wat je wilt hebben...

http://www.arctic-cooling.com/pc_case1.php

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-02 17:00
Animal_X schreef op woensdag 29 december 2004 @ 10:42:
[...]

Pardon? De Sonata is op het moment toch echt de kast met de beste prijs/prestatie(/design) verhouding...

Bovendien zal een "normale" kast met een stille voeding in 9 van de 10 gevallen aanmerkelijk meer geluid produceren aangezien die niet van het dikkere metaal is gemaakt of over de hd geluidsabsorbtie rubbers beschikt.
Helemaal mee eens, heb 'm zelf ook. De voeding is van topkwaliteit, zowel qua geluid als qua performance. De outlet fan die voorgemonteerd zit is op 12 V lawaaiig, maar aangesloten op de fan-only aansluiting redelijk stil. Als je nog stiller wil, koop dan even een papst fan. De afwerking is fantastisch, de montage van de harde schijven (dwars) is ideaal. Alleen het plastic klepje aan de voorkant blijft een beetje standaard kwaliteit / flimsy.

Wat betreft die fan-only aansluitingen: die wordt gestuurd vanuit de temperatuur in de voeding. Beetje gek misschien, maar die temperatuur weerspiegelt de temp in de kast waarschijnlijk redelijk. Naar mijn idee gaat de fan nooit echt hard als je 'm daarop aansluit, maar koelt hij nog steeds goed genoeg

[ Voor 16% gewijzigd door pnieuwla op 24-01-2005 10:10 . Reden: Echt antwoord op de fan-only vraag ]

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 10:46
Reken er wel op dat niet alleen fans stil moeten zijn.

Een stille hd is een must (als je het echt stil wil houden), lees wat reviews over schijven die jij het beste vind. Zo ben ik uiteindelijk bij mijn 120Gb Seagate Barracuda uitgekomen (review van T.net zelf).

Maar naar mijn mening zijn de voeding en de hd's de grootste boosdoeners kwa geluid, en af en toe de cpu fan ;).

Suc6 met kiezen iig

offtopic:
Die Silentium T1 is best mooi kastje :)

Maakt soms wel eens een foto ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:52:
maar kan iemand gewoon antwoord geven op de vraag van: WELKE KAST IS HET STILST? (welke kast houdt het meeste geluid binnen bedoel ik dan)
Hmm, wordt lastig. Kijk eens op http://www.silentpcreview.com/ onder Cases & Damping. Ik heb momenteel een Chenbro Gaming Bomb XSpider en een Thermaltake BigWater in bestelling. Stille voeding had ik al (Zalman ZM300B-APS 1). Dus als je 2 weekjes geduld hebt dan kan ik er wat over zeggen :P

Voor de rest ben ik niet zo'n "need for speed" gast ;) dus er gaat gewoon m'n oude AMD Athlon XP 2000+ en m'n passiefgekoelde nVidia GeForce4MX440 kaartje in.
Verwijderd schreef op zondag 23 januari 2005 @ 17:52:
dus nu niet gaan zeggen dat die zalmann kast van 1000 euro de stilste is!

is er niet een fabrikant die geluidsdichte kasten verkoopt??
Ik verwacht dat die Zalman kast erg goed is ja.. Maar voor die prijs kan je beter een Hush Technologies PC kopen.

Verwijderd

Ik heb een Antec sonata, en heb daar ook een 2e 120 mm fan bijgezet. Beide fans zijn aangesloten via een fancontroller. Die 2e fan scheelt wel in warmte in mijn geval duidelijk merkaar. Deze trekt nl. lucht langs de Hd's en blaast die recht over je AGP-slot heen, en koelt daardoor je GraKa lekker mee.

De kast is redelijk stil, maar de 120 mm fan die standaard bij de kast zit is zeker niet de stilste, hij is echt duidelijk hoorbaar (en echt wel luider dan die 29dB) op volle toeren. Vandaar de fancontroller. Maar je hoeft die fan alleen maar op volle toeren te laten draaien als je je CPU Oc'ed/of als die uit zichzelf veel warmte afgeeft (Prescott bv). Maar hoed er wel rekening mee dat je die outtake in de zomer zowiezo harder moet laten draaien -> ergo iets meer geluid.

De voeding die bij de kast zit is lekker stil, die is stiller dan de 120mm outtake. Ik heb die vervangen door een Zalman 400 Watt, die is nog stiller (maar je hoeft ddat niet perse te doen, ik had net ff een beetje meer power nodig toen ik mijn PC bouwde).

Door het slimme ophangingssysteem van de HD's en Opticals wordt geluid uit die bronnen behoorlijk goed gedempt (ik had er 2 x 120 Gb Maxtors inzitten, en dat zijn niet de stilste). De Hd's hoor ik minder dan de 120mm outtake bijzoorbeeld.

Om hem echt stil te maken zou je stillere fans kunnen overwegen, alleen moet je dan zien of je de bij de kast behorende rubberen klemdingetjes los erbij kunt krijgen.

Maar laat je niet afschrikken, ik ben behoorlijk tevreden met mijn systeem, hij is lekker rustig en houd alles lekker koel; en dat terwijl mijn systeem al maanden lang op 100% load draait.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 10:32 ]

Verwijderd

ik persoonlijk zou wel intresse hebben in een kast die volledig dubbelwandig geissoleerd is tegen geluid

en dan alleen maar 1 opening heeft voor de voeding, en twee uitsparingen voor een fan voor lucht aan en afvoer, en dan de gaten zo gemod dat die ook nog eens het geluid minimaliseren!! dat lijkt me echt helemaal tegek!

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 27-01 12:34
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2005 @ 23:34:
ik persoonlijk zou wel intresse hebben in een kast die volledig dubbelwandig geissoleerd is tegen geluid

en dan alleen maar 1 opening heeft voor de voeding, en twee uitsparingen voor een fan voor lucht aan en afvoer, en dan de gaten zo gemod dat die ook nog eens het geluid minimaliseren!! dat lijkt me echt helemaal tegek!
Kwestie van een flightcase modden en alles er in hangen in elasieken :Y)

LinkedIn
BlackIntel

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 15:06

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ik heb ook die kast, super fijn.

Wat ik alleen niet snap is die positie van de 2x fan, die zuigt dan toch koude lucht over de warme hdd's waarom zat hij niet helemaal aan de voorkant?Was dat niet makkelijk geweest? Maar jah maakt niet zo veel eigenlijk.

Stil vindt ik hem wel, hdd rackje is ook super, alleen die blauwe lamp is wel scherp, als ik savonds op mijn kamer aan het gamen ben, en mensen zien mijn kamer blauw verlicht denken ze dat het een hoeren keten is. Dat vind ik wel minder.

Verwijderd

Aight! schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 00:13:

Wat ik alleen niet snap is die positie van de 2x fan, die zuigt dan toch koude lucht over de warme hdd's waarom zat hij niet helemaal aan de voorkant?Was dat niet makkelijk geweest? Maar jah maakt niet zo veel eigenlijk.

Stil vindt ik hem wel, hdd rackje is ook super, alleen die blauwe lamp is wel scherp, als ik savonds op mijn kamer aan het gamen ben, en mensen zien mijn kamer blauw verlicht denken ze dat het een hoeren keten is. Dat vind ik wel minder.
"Of je trekt de stekker eruit" :P
Ze zitten teslotte gewoon apart aan een molexje aangesloten. Dan doen de ledjes het niet meer.

Schakelaartje is nog makkelijker, kan je ze aan,- en uit doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 08:05 ]

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 27-01 12:34
Aight! schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 00:13:

de fan zit niet helemaal voorin omdat daat teneerste geen ruimte is en ten tweede zou het dan lastiger zijn om lucht aan te zuigen (denk ik).

enne als blauw staat voor een hoeren keet .... :X dan heb ik een probleem :X

LinkedIn
BlackIntel

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat systeem lijkt aardig op het mijne. Ik heb een AMD 64 3200+, waarbij de Zalman 7000 ook bij volle belasting op de laagste stand blijft draaien. Vrijwel onhoorbaar.
Dit heb ik in een Antec 3700 BQE zitten. De enige aanpassing die ik heb gedaan, is een weerstandje in de draad van de fan solderen, waardoor deze iets langzamer draait. (op 8 of 10 volt, geloof ik)
Deze combinatie is vrijwel niet te horen, ook niet bij volle belasting.
Mijn videokaart is passief gekoeld, dus over dat aspect kan ik niets zeggen.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 15:06

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 08:04:
[...]

"Of je trekt de stekker eruit" :P
Ze zitten teslotte gewoon apart aan een molexje aangesloten. Dan doen de ledjes het niet meer.

Schakelaartje is nog makkelijker, kan je ze aan,- en uit doen.
Nah want het voordeel ervan is dat hij de huisdieren weg jaagt, die kunnen niet tegen dat felle blauwe licht.
Pagina: 1