Toon posts:

panasonic DMC-FZ15

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
misschien een heel domme vraag
ik heb deze camera pas gekocht.
maar er zit een engelstalige gebruiksaanwijzing bij .
ik kan niet zo goed engels .
mijn vraag is wat is de beste instelling P .A..S of M.
de camera staat nu op P met een iso waarde van 200asa

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:37

Rudedadude

Maybe we were born to run

Bij P kun je zelf een aantal dingen instellen, waaronder de iso waarde. de camera regelt zowel de sluitertijd als het diafragma zelf

A is de Aperture Priority, daar kun je het diafragma groter en kleiner maken (groot getal is een kleine opening, waardoor een groter gebied op je foto scherp zal zijn, maar waarbij je een langere sluitertijd nodig hebt om de ccd te verlichten. Klein getal is een grote opening, waardoor je een kleiner scherp gebied krijgt en je dus dingen in je foto kunt benadrukken door die scherp weer te geven terwijl de rest onscherp is) de camera bereknt een bijpassende sluitertijd

S is shutter priority, waarbij je zelf de sluitertijd bepaalt. Korte sluitertijd, korte belichting, lange sluitertijd, lange belichting. De camera zoekt een bijpassend diafragma, maar dit zal niet altijd lukken omdat de mogleijkheden hiervoor vaak te beperkt zijn. Wanneer dat niet lukt zal de camera dat ook aangeven.

M is volledig handmatig, je stelt zelf sluitertijd en diafragma in, de camera geeft vervolgs weer of je in vergelijking met zijn lichtberekening een goede (+/- 0) een te donkere (-2) of een overbelichte foto krijgt (+2)

Tot zover deze basiscursus 'leer je camera kennen'

Mijn tip is: zet de isowaarde altijd zo laag mogelijk (64 bij de FZ-15?) Bij hogere iso-waarden krijg je meer ruis in je foto's en daardoor een minder scherp beeld, alhoewel dit per camera verschilt.

De P stand is vaak goed genoeg, soms kan het handig zijn de A stand te gebruiken om bovengenoemde effecten te creeren. de S en M stand alleen gebruiken voor speciale foto's (bijvoorbeeld voor foto's met een sluitertijd van een aantal seconden.

Mijn vraag: waar heb je de FZ 15 gekocht en wat heb je ervoor betaald?

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de camera gekocht bij progress.
de prijs is was 465 euro.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:37

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hmm, ik heb latente interesse voor deze camera, maar ik heb a/ het geld niet en b/ wil ik eigenlijk op termijn een Digitale spiegelreflex. Aan de andere kant lijkt standaard 12x zoom mij wel erg fijn. Maar mijn vader was nog op zoek naar een digitale ultrazoom, dus wie weet :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Topicstarter
het is een erg goede camera .
maar de engelstalige gebruiksaanwijzing is knudde.
is veel te ingewikkeld B)

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Ik heb hem ook gekocht bij progress, voor 449 euro. Ik moet zeggen dat ik juist de gebruiksaanwijzing zeer duidelijk vind, maar m`n engels is dan ook wel redelijk.

De P mode is de Program Controlled mode. De camera regelt dan zelf de opening van het diafragma (Apperture Priority) en de sluitertijd (Shutter Priority). -> correct me if i`m wrong.

Tot nog toe ben ik zeeeeer tevreden over de camera. Ik had hiervoor de KM Dimage Z2. De FZ15 is qua constructie op alle punten beter:

- stevigere behuizing
- beter klepje voor de batterij
- beter klepje voor geheugen compartiment.

Enige wat ik echt matig vind is de LCD display:

- handmatig scherpstellen is een kunst (lees: zo goed als niet te doen)
- op manual modus een foto maken bij minder licht is een DRAMA, veel te donker, echt ellende gewoon.
- en een kantelbaar lcd, schermpje had ook gemogen :)

Verder is de movie mode op de FZ15 beperkter dan op de FZ20 (geen geluid). Maar het is geen video camera dus waarom zou je er uberhaupt een moviemode op willen hebben (is mijn mening). Zowel op de FZ15 als FZ20 als FZ3 kun je alleen 320x254 opnemen, das IMHO zowieso te weinig.

Verder vind ik het een super camera:

- zeer goede zoom
- scherpe foto`s
- de IS werkt zeer goed, met name bij grote zoom
- flits is erg sterk, zeer goed!

Kortom, z`n geld meer dan waard!!

Ik heb ook de KM Dimage A2 en de EOS300D overwogen, maar wil je hetzelfde kunnen als met deze camera, zelfde zoom etc, dan kom je met een spiegelreflex zowieso veel duurder uit. Je moet zowieso een andere lens, dan de standaard body + lens, en met IS zijn die lensen nog eens veel duurder. Ik wacht wel tot de KM Dynax 7D over een jaar of 1 of 2 een stuk goedkoper is, dan ga ik dan wel over op een spiegelreflex.

[ Voor 15% gewijzigd door Stephan Oudmaijer op 29-12-2004 12:01 ]

Pagina: 1