Toon posts:

Geheugen niet geaccepteerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, ik heb weer eens wat.
Ik heb gisteren een nieuw moederbord en een nieuwe processor gekocht bij de lokale boer, zet alles over en ja hoor daar beginnen de problemen.
Windows start niet op, bootscherm ziet er wazig uit en de apparatuur reageerd maar 3/10 keer.
Na wat uitvogelen bleek dit dus met mijn bestaande geheugen te maken te hebben, dit betreft 2x 512 MB geheugen.

1x Kingston 333 MHz, 512 MB, PC 2700 en nog een ander (bekend maar ik kom er even niet op) goed merk, zelfde specs.

Ik heb toen uiteindelijk de 2 reepjes uit me andere pc geprobeerd, deze zijn 256 MB en ook van Kingston en ook van het type 2700 en op 333 MHz, en ja hoor deze werken dus wel zonder problemen en toen kon ik de pc wel installeren.
Nu, met een werkende pc, op de reepjes van de andere pc werkt alles dus maar zodra ik mijn eigen 1 GB aan geheugen die er eerst wel in zat (Asus P4s800 moederbord was het) nu erin plaats krijg ik weer een foutmelding vlak na het zwarte bootscherm van XP, een mooi blauw scherm met de melding van memory.sys en even later agp440.sys ofzo.
En als ik die 2x 256 MB erin zet doet hij het wel weer gewoon.

Ik wil natuurlijk toch graag mijn eigen geheugen erin hebben en wil dus wel weten hoe het komt, ik heb alle varianten geprobeerd qua plaatsing van het geheugen en toch werkt het niet, de pc ziet wel gewoon al het geheugen en lijkt alles normaal te doen.
Als ik trouwens die 1GB aan geheugen plaats in de andere pc werkt deze wel normaal en ook op Windows XP pro, daarom snap ik er dus niets van.

Systemspecs nu:
Moederbord: Gigabyte P4 Titan 775
Geheugen: 2x 512 MB, pc2700 op 333 MHz.
Processor: P4 3,2 GHz, 800 FSB en 1MB L2 cache.
Videokaart: Ati Radeon 9800 Pro 256bits/MB.
Harde schijf: Hitachi 160 GB harde schijf, 7200 RPM.

Iemand een idee, dacht zelf aan drivers maar zou niet weten welke. :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Alle drivers. :)

Je kunt in vrijwel alle gevallen ervan uit gaan dat een nieuw MB en CPU andere drivers nodig hebben.

Dus een geheel nieuwe installatie van je PC. Simpel toch?

[ Voor 20% gewijzigd door Guardian Angel op 28-12-2004 21:26 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Je moet toch de pc aan de praat kunnen krijgen om de drivers te kunnen installeren? ;)
Ik kon in eerste instantie niet eens me pc opstarten vanwege het geheugen, maar ik heb nu dus dat andere erin zetten (512 mb in totaal) ... heb er een cd bij gekregen en daarvan heb ik alles geinstalleerd, waaronder ook chipsetdrivers, usb support, geluid enz.
Wat mis ik dan in dit plaatje, want ik snap hem niet.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 23:15

ralpje

Deugpopje

En dat verklaard waarom exact hetzelfde mobo en cpu met andere geheugenreepjes wel werken? Zo lees ik de TS, iig.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
Guardian Angel schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:23:
Alle drivers. :)

Je kunt in vrijwel alle gevallen ervan uit gaan dat een nieuw MB en CPU andere drivers nodig hebben.

Simpel toch?
ja hoor simpel en daarom doet hij het wel met zijn andere geheugen??

heb je ze post wel door gelezen man

kijk even goed op welke instellingen je geheugen moet lopen mischien zet je nieuwe moederbord de instellingen in het bios te strak

en anders heb je pech niet al het geheugen werkt met elk moederbord heel soms wil een biosupdate helpen

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

Je zegt dat de reepje 512 elk van een ander merk zijn mischien is dat het probleem. Omdat bij fsb van 800 met gelijke geheugen timings moeten worden aangesroken en dit moederbord daar dus problemen mee heeft

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:32:
Je zegt dat de reepje 512 elk van een ander merk zijn mischien is dat het probleem. Omdat bij fsb van 800 met gelijke geheugen timings moeten worden aangesroken en dit moederbord daar dus problemen mee heeft
ja inderdaad
ff in je bios checken dus hoe hij ze insteld

suc7

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

Viel me nog iets op DDR 333 maal 2 is dus 666 Mhz terwijl de processor 800 Mhz FSB is dus lijkt me dat 1 van de geheugen reepje dus nie op DDR 400 wil werken omdat deze DDR 333 is. Dat het andere geheugen 2 256 DDR 333 wel werkt wil alleen maar zeggen dat dit geheugen goed overclockbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ze zijn beiden van een ander merk, de ene Kingston en de andere Corsair.
Beiden draaien wel op dezelfde snelheid en zelfs bij 1 van de 2 als ik die plaats krijg ik dezelfde fout.

Verwijderd

Je bedoelt dus als je OF het Kingston OF [dat andere goede merk waar je niet opkwam] erin doet, hij ook vastloopt? Lijkt er sterk op dat je de pech hebt dat ze beide gewoon niet worden ondersteunt door het moederbord :/. Heb je nog iets van garantie op de modules, of kan je ze misschien nog RMA'en (in dit geval dan omruilen voor een ander merk oid) met als reden dat het niet goed werkt met je systeem?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 21:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb zojuist even me pc opnieuw opgestart, en zag dus dat de MHz van het geheugen op 400 MHz gezet wordt.
Pas als ik me FSB lager zet (draait nu op 2,49 GHz ipv 3 GHz) gaat het geheugen MHz in de bios naar 333 MHz en dat is dus hetgeen de boel wel pakt.
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik toch op 3 GHz kan blijven draaien en daarnaast het geheugen kan draaien op 333 MHz want dit is niet bepaald een handige oplossing.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46

Exigence

dnkroz

De 5:4 devider gebruiken. (Of de 6:5 als die überhaupt bestaat :P )

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:49:
Nou ik heb zojuist even me pc opnieuw opgestart, en zag dus dat de MHz van het geheugen op 400 MHz gezet wordt.
Pas als ik me FSB lager zet (draait nu op 2,49 GHz ipv 3 GHz) gaat het geheugen MHz in de bios naar 333 MHz en dat is dus hetgeen de boel wel pakt.
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik toch op 3 GHz kan blijven draaien en daarnaast het geheugen kan draaien op 333 MHz want dit is niet bepaald een handige oplossing.
ahum.. in je openingspost lees ik toch echt dat je een 3.2 Ghz had ipv een 3Ghz :?

ga je bios eens in [del indrukken bij opstart (post)]

ga naar Frequency/Voltage control

selecteer bij CPU ClockRatio: 16x (16x200 = 3200) bij een 3.2ghz P4 model
selecteer bij CPU ClockRatio: 15x (15x200 = 3000) bij een 3.0ghz P4 model

selecteer host clock control: enabled
selecteer host frequency: 200 FSB qpomped 800
selecteer AGP/PCI/SRC fixed: 66/33/100
selecteer memory frequency for: hostclock x 1.6 (200 * 1.6 = ~333 (320Mhz to be exact))
selecteer DIMM overvoltage control: Normal
selecteer AGP overvoltage control: normal
selecteer CPU voltage control: normal

F10 en opslaan..

[ Voor 9% gewijzigd door nIghtorius op 28-12-2004 23:45 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, excuses voor de verwarring het is een 3,0 en had daarvoor een processor draaien op 3,2 :D)
Ik kan in me bios al deze opties niet instellen, CPU clockratio is niet zichtbaar en kan ik dus niet instellen.
Dat van host clock control, host frequency, AGP,PCI,SRC en de voltage controls kan ik wel aanpassen maar de overige en volgens mij de belangrijkste dingen dus niet :) .
Heb ik hiervoor een bios update nodig, jumpers wijzigen of iets anders ... of heb ik gewoon pech.

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 12:24:
Bedankt voor je reactie, excuses voor de verwarring het is een 3,0 en had daarvoor een processor draaien op 3,2 :D)
Ik kan in me bios al deze opties niet instellen, CPU clockratio is niet zichtbaar en kan ik dus niet instellen.
Dat van host clock control, host frequency, AGP,PCI,SRC en de voltage controls kan ik wel aanpassen maar de overige en volgens mij de belangrijkste dingen dus niet :) .
Heb ik hiervoor een bios update nodig, jumpers wijzigen of iets anders ... of heb ik gewoon pech.
misschien als je de wat specifiekere model nummer van je mainboard plaatst. de GA-xxxxxx nummer. Dan kan ik je beter helpen.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 12:24:
het kan ook multiplier heten...

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Topicstarter
nIghtorius schreef op woensdag 29 december 2004 @ 14:10:
[...]

misschien als je de wat specifiekere model nummer van je mainboard plaatst. de GA-xxxxxx nummer. Dan kan ik je beter helpen.
Ow excuses, beetje blonT ;)
GA-8IP775-G staat erop. 8)

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2004 @ 21:33:
[...]

Ow excuses, beetje blonT ;)
GA-8IP775-G staat erop. 8)
als ik de manual zo bekijk bij hoofdstuk 2-7 bladzij 45 is het nog precies 't zelfde als m'n uitleg.. maar als ik bladzij 30 lees

The Main menu (For example: BIOS Ver. : E2)

lees ik onderaan de BIOS screenshot een note:
If you can't find the setting you want, please press "CTRL+F1" to search the advanced option hidden"

probeer dus het volgende weer opnieuw: (!! deze bevat meer info en is dus bewerkt!!)
dus als je in de BIOS zit CTRL+F1 drukken.
nIghtorius schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 23:43:
[...]

ahum.. in je openingspost lees ik toch echt dat je een 3.2 Ghz had ipv een 3Ghz :?

ga je bios eens in [del indrukken bij opstart (post)]
druk vervolgens op CTRL+F1 om de geavanceerde opties weer te geven

ga naar Frequency/Voltage control

selecteer bij CPU ClockRatio: 16x (16x200 = 3200) bij een 3.2ghz P4 model
selecteer bij CPU ClockRatio: 15x (15x200 = 3000) bij een 3.0ghz P4 model
deze kan gelocked zijn.. zie meer info bladzij 45

selecteer host clock control: enabled
selecteer host frequency: 200 FSB qpomped 800
selecteer AGP/PCI/SRC fixed: 66/33/100
selecteer memory frequency for: hostclock x 1.6 (200 * 1.6 = ~333 (320Mhz to be exact))
selecteer DIMM overvoltage control: Normal
selecteer AGP overvoltage control: normal
selecteer CPU voltage control: normal

F10 en opslaan..
veel succes.

[ Voor 4% gewijzigd door nIghtorius op 30-12-2004 02:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tsja dat ctrl+f1 had ik ook gezien maar ik krijg die cpu clockratio niet te zien hoor :).
En dit zal dan wel gelocked zijn maar op blz. 45 zie ik niets staan waarbij ik denk van, ja dat is het. ;)
Ook die memory frequency is niet zichtbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee, of heb ik gewoon pech? :)
Pagina: 1