Bootable unattended GHOST recovery DVD maken

Pagina: 1
Acties:
  • 15.435 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132796

Topicstarter
Aight.. voor jullie het vragen; Ja, ik heb de search al gebruikt, ben al een week aan het googlen en heb al op verschillende sites gekeken zoals bartpe, wilders, microsoft etc. zonder een antwoord te vinden wat precies genoeg is. Tevens ben ik deze week al zoveel topics tegen gekomen die hierover gaan, die echter iedere keer nooit volledig beantwoord worden dat ik denk dat het nu toch tijd wordt dat we dit met z’n allen oplossen:

Doel:
As per the topic title wil ik een bootable dvd maken, waarop een ghost image staat van een perfect werkend xp systeempje, wat unattended en automatisch een recovery uitvoert naar c:\ bij het opstarten, zodat mijn ouders wanneer ze de pc crashen (en ik benadruk hier wanneer in plaats van als of in het geval dat, want het is altijd een kwestie van tijd) enkel de dvd in de speler hoeven te doen, de pc aanzetten en vervolgens 5 minuten later alles weer werkend hebben. Kortom: een foolproof recovery methode maken, waarbij de gebruiker eigenlijk alleen de dvd in de speler hoeft te stoppen voor het starten en hem eruit haalt na de restore.

NB: voor een lekker ghostje zorg ik dat al de program files op c:\ staan en alle data (email, favorieten, mijn documenten, mp3, video’s, foto’s, downloads etc.) op d:\, op die manier kun je de c:\ zonder problemen telkens vervangen, maar blijft alle data natuurlijk gespaard en kun je direct verder aan de slag met je download of je word bestandje, als je ntkrnl om wat voor reden dan ook per ongeluk hebt gewist..

Achtergrond Informatie
  • ik werk met een sky pc van dixons (p4, 3ghz) media center edition
  • deze werkt met een vervelende recovery partition en natuurlijk heb ik er geen installatie cd’s bij gekregen, waardoor ik het liefst niet de F10 functie verneuk om de recovery functie te gebruiken (voor de zekerheid ook een ghostje gemaakt van een fris herstelde recovery, dus als het gebeurt zal het geen ramp zijn..)
  • disk structuur: recovery disk = verborgen: disk 1, partitie 1 / c: = disk 1, partitie 2 & d: = disk 1, partitie 3 (d:\ heb ik zelf gecreerd door c:\ te splitsen met partition magic 8 dit heeft een gevolgen voor de recovery functie op een sky pc waar ik nog even bang voor was, F10 werkt nog, en de recovery voor SKY is niet gelinkend aan een bepaalde schijfgrootte (dit geldt dan dus waarschijnlijk ook voor al die HP’s , DELL’s en SONY’s die op een zelfde wijze geleverd worden, met recovery, zonder cd’s)
  • alle schijven zijn NTFS
  • ik heb winxp mediacenter 2005 editie werken
  • werk met norton ghost 2003 aangezien dit mijns inziens de enige versie is die lekker werkt met de NTFS versie die XP gebruikt, en tevens ondersteund het dos lekker met ghost.exe wat mij altijd een veiliger gevoel geeft dan een windows shell.
  • Ik wil dit handmatig voor elkaar krijgen, zonder 3rd party tools (muv nero of easy cd creator uiteraad), aangezien dit mogelijk moet zijn volgens mij en echte tweakers dit moeten kunnen
..
MIJN sequence of things:
1. maak een win98 bootflop, met daarop gekopieerd ghost.exe (gebruik natuurlijk de corresponderende 2003 versie in \program files\symantec\norton ghost\ghost.exe)

2. maak een ghost image van je c:\ partitie en zet die tijdelijk op een andere drive (d:\ in mijn geval)

3. verzamel de bestanden die nodig zijn om te kunnen booten van DVD, volgens mij moeten dit zijn:

systeem bestanden
command.com (gebruikt van win98 bootflop)
msdos.sys (gebruikt van win98 bootflop)
io.sys (gebruikt van win98 bootflop)
mscdex.exe (gebruikt van win98 bootflop)
himem.sys (zelf toegevoegd)
bootimg.bin (wordt door nero/easy cd creator toegevoegd)
bootcat.bin (wordt door nero/easy cd creator toegevoegd)

een dos driver voor je dvd speler
lgdvdrom.sys (in mijn geval)

opstart bestanden
autoexec.bat
config.sys

ter referentie mijn config.sys:
device=himem.sys
device=lgdvdrom.sys /D:mscd000
files=50
buffers=30
dos=high,umb
stacks=9,256
lastdrive=z

ter referentie mijn autoexec.bat
mscdex.exe /D:mscd000 /L:x
x:\ghost\ghost.exe -clone,mode=prestore,src=x:\ghost\complete.gho,dst=1:2 -sure -fx

NB deze zijn nog niet getest dus..

4. een bootable dvd maken met easy cd creator (of nero)
selecteer in easy cd creator ‘opstartbare schijf maken’

kies de opties:
  • no emulation
  • kopie bestand: microsoft corporate.img (speciaal voor xp heb ik gebruikt, zie hier / rename deze naar bootimg.bin tijdens het proces)
  • load segment 0x7C0
  • sector telling: 4 (om booteable te maken)
bestand à project eigenschappen:
  • filesystem: ISO9660
  • keep original file date
  • msdos 8.3 characters
TOT ZOVER DAN... Als ik nu opstart krijg ik de melding CDBOOT: Couldn’t find NTLDR waarop ik enkel met ctrl+alt+del kan herstarten

Ik heb het bestand NTLDR toegevoegd en dan krijg ik een loop tijdens het booten, de pc wordt dus telkens herstart

Ik heb nu de volgende vragen
1. zijn er nog andere bestanden nodig dan de onder (3) genoemde, zo ja welke (ntdetect / boot.ini?)
2. is er iets anders in bovenstaand verhaal wat niet klopt?

Gaarne jullie reacties, ik zal de post proberen bij te werken, zodra het lukt zodat iedereen dit kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 15:30

TheBorg

Resistance is futile.

Bij emulation 1.44MB floppy kiezen en je gemaakte bootflop in de gleuf stoppen als Nero erom vraagt. Zonder emulation kun je naar mijn weten geen DOS van een CD booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
Waarom gebruik je een boot-image van een Windows CD als je DOS wil opstarten?

Je moet gewoon een bootflop(met de al aangepaste autoexec.bat en config.sys)maken zodat je deze in Nero kan omzetten naar een boot-cd, waarna je de benodigde bestanden erbij kan zetten(ghost.exe en de image)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheBorg schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 20:57:
Bij emulation 1.44MB floppy kiezen en je gemaakte bootflop in de gleuf stoppen als Nero erom vraagt. Zonder emulation kun je naar mijn weten geen DOS van een CD booten.
Als ik dat probeer, start ie in dos op met A:\ maar kun je niet bij de bestanden op je DVD, ook roept ie geen autoexec.bat aan of zo om drivers te kunnen installeren
mad-dog schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 20:59:
Waarom gebruik je een boot-image van een Windows CD als je DOS wil opstarten?
lees gewoon even het verhaal door; het moet een zelf startende dvd zijn, die geen diskette station nodig heeft.. want waarom maak je anders een bootable dvd??
Je moet gewoon een bootflop(met de al aangepaste autoexec.bat en config.sys)maken zodat je deze in Nero kan omzetten naar een boot-cd, waarna je de benodigde bestanden erbij kan zetten(ghost.exe en de image)
dus je bedoelt niet booteable selecteren, maar gewoon in de verkenner alle systeembestanden enzo van een bootflop naar cd kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je How To Create A Bootable Ghost Rescue CD Tutorial al eens bekeken? Hierin beschrijf ik de werkwijze om een zelfstartende Ghost rescue cd (maar dvd gaat ook) aan te maken die met minimale aanpassingen aan autoexec.bat en config.sys ook bruikbaar moet zijn voor uw toepassing. Let wel dat je op de manier die ik gebruik wel nog een diskette station nodig hebt om de cd aan te maken (niet eens de cd gebrand is). Je kunt dit gerust doen op een andere PC dan diegene waarvoor de cd moet dienen. Ik neem aan dat je toch nog wel ergens een diskettestation beschikbaar zult hebben? Indien dat niet het geval is, kun je met een image-editor werken ipv een diskettestation. De self-extracting boot image die ik aanbied op mijn website is aangemaakt met WinImage.

Je hoeft de handleiding natuurlijk niet op de letter te volgen, maar kunt er vast wel ideeën uit gebruiken.

[ Voor 1% gewijzigd door satcp op 29-12-2004 01:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 22:10

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Ik heb het een keer werkend gekregen, maar weet niet meer precies hoe.
Maar je moet:
  • Een win98 bootflop maken
  • Zorgen dat je de data hebt die op de dvd moet
  • In je autoexec.bat die regel toevoegen
  • Nero express starten, kiezen voor opstartbare cd / dvd, alle data-bestanden op de dvd zetten, en in het volgende venster zeggen dat je de A:\ drive als boot-ding wilt
Hiermee zou het moeten werken.
Test het anders eerst even met VMware Workstation, voordat je echt aan de slag gaat.

Ow, ik heb de iso nog gevonden, waar ik alleen de image nog elke keer op moet planten, en dit zit er in mijn autoexec.bat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
cls
echo Bezig met starten van herstelprocedure...
echo.
echo WAARSCHUWING: ALS JE DOORGAAT GAAN ALLE GEGEVENS VERLOREN!
pause
cls
ghost -batch -clone,MODE=restore,SRC=x:\image.gho,DST=1 -sure
echo.
echo Herstel voltooid!
echo Verwijder de schijf en herstart de computer

Maar deze herstelt heel je harde schijf, volgens mij moet je dan van DST=1 DST=1:1 ofzo maken, maar dat staat in de manual.

edit:

Spuit 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Let wel dat je op de manier die ik gebruik wel nog een diskette station nodig hebt om de cd aan te maken (niet eens de cd gebruikt is).
Interesting.. alleen ben ik zeer onbekwaam met Nero blijkt wel weer,.. want ik kan zo snel enkel een .nrg bestand wegschrijven naar harde schijf terwijl ik met een lege cd blijf zitten..enig idee hoe het werkt met Easy CD Creator? als ik soortgelijke stappen volg, krijg ik de bestanden bootimg.bin en bootcat.bin toegevoegd.. zijn de bestanden van schijf soms samengepakt in een van die bestanden??

Even ter verduidelijking,zodat ik het snap: de bestanden op die diskette worden tijdens het brand proces overgezet naar cd rom of zo? aangezien ik een eigen driver heb voor dvd neem ik aan dat ik die op de diskette erbij zet, en dat ik config sys aan kan passen, alle .sys files weghalen behalve die voor mijn dvdrom speler?

Laat even weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 132796 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 22:59:
Interesting.. alleen ben ik zeer onbekwaam met Nero blijkt wel weer,.. want ik kan zo snel enkel een .nrg bestand wegschrijven naar harde schijf terwijl ik met een lege cd blijf zitten..enig idee hoe het werkt met Easy CD Creator?
Sorry, ik heb geen ervaring met recente versies van dat programma en de herinneringen aan de oude versies bezorgen me nog steeds nachtmerries :). Maar in principe zou het ook met dit programma moeten werken.

Hoe dan ook, zelfs al ken je Nero niet; als je de stappen in mijn handleiding volgt in verband met Nero dan kan het eigenlijk niet mis gaan. De screenshots tonen wel een oudere Nero-versie, maar in de nieuwe versies is de werkwijze nauwelijks veranderd.
Als ik soortgelijke stappen volg, krijg ik de bestanden bootimg.bin en bootcat.bin toegevoegd.. zijn de bestanden van schijf soms samengepakt in een van die bestanden??
Inderdaad.
Even ter verduidelijking,zodat ik het snap: de bestanden op die diskette worden tijdens het brand proces overgezet naar cd rom of zo?
Ja dat klopt. De bestanden op de diskette zijn evenwel niet zichtbaar op de cd als je deze bekijkt in Verkenner/Explorer. Ze staan als aparte image op de cd. Tijdens het opstarten met zulk een cd zal deze image uitgelezen worden en als diskettestation geëmuleerd worden. Hiervoor hoeven geen drivers geladen te worden. Enkel een moederbord met ondersteuning voor bootable cd's (El Torito standaard) is vereist (alle moderne moederborden).

Als je dus opstart met een simpele bootable cd dan zal de bootimage op de cd geëmuleerd worden als A: drive. De rest van de cd is niet benaderbaar omdat er geen cd-romdrivers geladen zijn. Daarom moet je cd-romdrivers laden (via config.sys/autoexec.bat) om de cd benaderbaar te maken vanuit DOS.
aangezien ik een eigen driver heb voor dvd neem ik aan dat ik die op de diskette erbij zet, en dat ik config sys aan kan passen, alle .sys files weghalen behalve die voor mijn dvdrom speler?
Volgende lijnen mogen dan weg uit config.sys samen met de daarbijhorende *.sys-bestanden op de diskette zelf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
device=oakcdrom.sys /D:cdrom001
device=btdosm.sys
device=flashpt.sys
device=btcdrom.sys /D:cdrom001
device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys
device=aspicd.sys /D:cdrom001
Alhoewel de eerste device driver (oakcdrom.sys) zeer hoogstwaarschijnlijk ook wel met uw drive werkt (ondersteunt nagenoeg alle IDE cd/dvd-romdrives). Wil je toch de LG driver gebruiken zorg er dan wel zeker voor dat het label na /D: hetzelfde is in config.sys en autoexec.bat (bij MSCDEX.EXE).

Topicstarter
ok mensen het is gelukt en alles werkt :-) Ik heb nu een perfect werkend systeem lopen, wat zichzelf hersteld bij de kleinste problemen door enkel een dvd in de drive te doen.

dank voor de hulp, met name SatCP voor de laatste pointers _/-\o_

Hier is hoe ik het gedaan heb, stap-voor-stap, zodat het nu zeker voor iedereen moet lukken:

1. met partition magic c: & d:\ schijf gesplitst (alle programma's staan op c: en alle data, mp3, video, documenten, favorieten, emails etc etc. staan op d:)

2. defragmenteren, formatteren & schone install van winxp uitgevoerd + alle nodige software zoals office, virusscanner, winamp, winzip, msn, acdsee, acrobat etc.etc.

3. met tweakui alle standaard folders voor data gericht naar de d:\schijf (zodat favorieten, 'mijn documenten', email etc. etc. allemaal standaard verwijsd naar een map d:\DATA waaronder al de 'cruciale' gegevens staan

4. van de verse install met ghost 2003 direct een backup gemaakt van de c:\ partitie. Dit gedaan vanuit dos, mbv een (win98se) bootflop waarop ik ook het bestand ghost.exe heb gezet (dit bestand is te vinden in de ghost folder na install). ghost.exe is het enige bestand wat je nodig hebt om te kunnen ghosten vanuit dos (ik gebruik nooit de windows shell, vertrouw ik niet) en deze versie is perfect compatibel met NTFS / XP.

5. het programma bootdisk gedownload van hier met het programmaatje bootdisk maak je een bootdisk waar NERO of EASY CD CREATOR om gaat vragen. Alle bestanden op de diskette worden tijdens het branden in 1 boot image bestand gezet, wat cd/dvd spelers gebruiken.

Voor het branden heb ik handmatig de bestanden autoexec.bat, config.sys gewijzigd op de diskette en mijn specifieke dos driver voor mijn eigen dvd rom speler toegevoegd aan de diskette (de andere cd drivers heb ik verwijderd want die heb ik niet nodig)

ter referentie, hieronder mijn autoexec.bat & config.sys

mijn config.sys
[menu]
menuitem=SUCD, Start Computer op in DOS Mode.
menuitem=GHOST, BACKUP TERUGZETTEN (KIES DEZE --> VERWIJDER DVD ALS OM RE-START WORDT GEVRAAGD).
menudefault=SUCD,5
menucolor=7,0

[SUCD]
device=himem.sys /testmem:off
device=lgdvdrom.sys /D:cdrom001

[GHOST]
device=lgdvdrom.sys /D:cdrom001

[COMMON]
files=60
buffers=20
dos=high,umb
stacks=9,256
lastdrive=z
device=display.sys con=(ega,,1)
country=001,437,country.sys
install=mode.com con cp prepare=((437) ega.cpi)
install=mode.com con cp select=437
install=keyb.com us,,keyboard.sys

mijn autoexec.bat
@ECHO OFF
path=a:\;%CDROM%:\
LH MSCDEX.EXE /D:cdrom001 /L:%CDROM%
set CDROM=FOO23
DETECTCD.EXE
IF "%CDROM%"=="FOO23" GOTO NOCDROM
%CDROM%
cls
IF "%config%"=="SUCD" GOTO LQUIT
ghost.bat
GOTO LQUIT
:NOCDROM
cls
echo.
echo DetectCD was unable to determine the CD-ROM drive letter.
echo.
:LQUIT
set CDROM=

een paar opmerkingen hierbij:
config.sys
menudefault=SUCD,5 geeft aan dat standaard (na 5 seconden) gewoon de computer opgestart wordt in dos modes, dit om boot-loops (het her her her her-restoren van de partitie) te voorkomen als de dvd vergeten wordt.
device=lgdvdrom.sys /D:cdrom001 geeft aan dat enkel de driver voor mijn dvd driver geladen hoeft te worden (dit versnelt het opstarten iets..)

autoexec.bat
je ziet dat deze het bestand ghost.bat aanroept wat de commandline script bevat om ghost te starten, dit kun je ook direct in de autoexec.bat zetten natuurlijk.

6. met EASY CD CREATOR de dvd gemaakt (NERO gaf wat problemen met kopiebestand, zie hieronder en ik had te weinig geduld om het uit te zoeken)
'opstartbare schijf'
type: diskette emulatie 1.44mb (zorg dat de met bootdisk bewerkte diskette in het station zit)
emulatie optie: kopie van bestand genereren..
naam van kopiebstand: bootimg.bin
opstartbaar kopiebestand behouden (aangevinkt)

als je nu op o.k. drukt zie je dat 2 bestanden toegevoegd worden aan de cd (bootcat.bin / bootimg.bin) vervolgens voeg ik toe het bestand ghost.exe (van win2003), ghost.bat (zie hieronder) en de folder ghost met daarin het image bestand.

ter referentie mijn ghost.bat
%cdrom%\ghost.exe –clone,mode=prestore,src=%cdrom%\ghost\complete.gho:1,dst=1:2 –sure –fx

hier heb ik even mee gekloot, met name het %cdrom% om het juiste pad aan te geven, wat VOOR ghost.exe moet staan dus, en de :1 achter het ghost.bestand, om aan te geven dat partitie 1 terug gezet moet worden (ook al bestaat de ghost file maar uit 1 partitie), al het andere resulteerde in een ghost.err bij het starten van ghost.

Aangezien ik een schijf heb, waarbij de 1e partitie een verborgen recovery windows install bevat heb ik voor dst=1:2 moeten kiezen, dit zul je misschien moeten veranderen, als je c 1:1 is..

NB deze commandline start zonder vragen om user interrupts ghost op en zet de backup zonder verdere vragen terug!

RESUME dus
- bootdisk downloaden en op floppy zetten
- autoexec.bat & config.sys aanpassen + dos driver voor je dvd speler op je floppy erbij zetten
--> deze disk gebruiken als 'kopiebestand' voor NERO / ECDC
- ghost.bat, ghost.exe + ghost image toevoegen aan dvd
- branden en klaar..

Aight, als je nog vragen hebt,.. laat maar weten het werkt errug relaxed..

NB natuurlijk niet alleen te gebruiken voor foolproof bestendig maken van pc´s voor dommere mensen, ook ideaal om clean installs of complete zelfstartende OSen op DVD te fikken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85748

Goed man! _/-\o_ Kwam deze topic tegen toen ik op zoek was naar hetzelfde als wat jij nu gefixed hebt!
Klasse! _/-\o_ Met een beetje aanpassingen goed voor anderen (onder wie ik) te gebruiken!

[f*ck you Microsoft-mode]
Vergeet niet patent aan te vragen! ;)
[/f*ck you Microsoft-mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even nog een vraagje,.. ik wil aan de config.sys nog wat menu opties toevoegen;
1. een snellere restore mogelijkheid (een restore vanaf de hdd direct)
2. wat opties om andere (op hdd beschikbare) images terug te zetten, zodat er keuze is tussen verschillende OS-en.

weet iemand de juiste commandline voor ghost om automatisch een restore vanaf NTFS te starten? (dus niet vanaf dvd, maar direct vanaf de NTFS partitie, let hierbij dat je natuurlijk vanuit dos geen NTFS drive letters aan kunt roepen, aangezien dos modes die niet herkent.

ter referentie, vanaf mijn booteable dvd is de commandline als volgt:
%cdrom%\ghost.exe -clone,mode=prestore,src=%cdrom%\ghost\complete.gho:1,dst=1:2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:35
DOS kan geen NTFS lezen, dus dat gaat niet werken. Misschien is er een driver die daar wel ondersteuning voor kan bieden, maar anders lukt het niet. Is er wel zo'n driver, dan kan het commando bijna hetzelfde blijven. Alleen de locatie van het image (en evt. de ghost.exe) veranderd van locatie.

[edit]
eventueel kun je een (hidden) partitie maken die fungeert als de ghost-image. (disk-to-disk)

[ Voor 16% gewijzigd door SPee op 04-01-2005 13:16 ]

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SPee schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 13:14:
DOS kan geen NTFS lezen, dus dat gaat niet werken.
als je handmatig vanuit dos met ghost.exe een image kan terugzetten op een NTFS, ik heb immers een booteable dvd gemaakt -zie hierboven- dan lijkt me dat je argument niet klopt want daaruit kun je concluderen dat het wel kan.. het enige wat ik nu wil is naast de optie dvd --> NTFS ook de optie NTFS --> NTFS bieden na het opstarten met de dvd,.. ik moet daar dus de commandline van hebben.

iemand anders een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Al gevonden... voor degenen die het interesseert, je gebruikt drive / partitie nummers i.p.v. de normale c:\ & d:\ aanduidingen..

ter referentie mijn commandline om van een bootflop een ntfs partitie aan te roepen:
ghost.exe -clone,mode=prestore,src=1:3\backup\complete.gho:1,dst=1:2 -sure -fx

hiermee herstel je de image genaamd complete.gho die zich bevind op partitie 3 van schijf 1 (bij mij is dit d, aangezien 1:1 een verborgen recovery partitie is) in de map backup\ghost staat, het bestand zet de backup terug op partitie 2 van schijf 1 (mijn c:\ schijf) '-sure - fx' zorgt ervoor dat je geen interrupts krijgt en ghost direct aan de slag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134609

ik probeer de hier boven gemaakte recovery dvd ook te maken alleen krijg het niet voor elkaar,
ik heb namelijk een dell inspirion 9100 ZONDER floppy drive .....

probleem is dus dat ik hie en daar wat bestanden moet zoeken die op een bootflop staan
alleen op www.bootdisk.com krijg je .exe bestanden die alleen uitgepakt willen worden op 1,44 mb
dus dat is eerste probleem

2de probleem is dat ik niet verder kom dan een image maken die nu op mijn D staan en die de naam:
HARDD001.GHS en Harddisk.gho

maar nu ??? nero herkent deze bestanden niet.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 11:58
Ik heb hetzelfde ook wel eens gemaakt, ik kon echter alles precies vinden op de website van Symantec. Er is een heel uitgebreid document daar waarin alle parameters staan beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sierra,

Heb jij ook geen floppy in je systeem dan ?
of staat er alleen op symantec hoe het moet MET floppy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
In principe is mijn werkwijze (zie eerder gegeven link) ook toepasbaar zonder diskettestation. Het bootdisk.exe bestand dat ik aanbied welke normaal gezien op een floppy gezet dient te worden is eigenlijk niet meer dan een self-extracting WinImage bestand. Met WinImage kun je de boot image uit die exe halen zonder een floppy te gebruiken.

Ik weet wel niet of je die image dan ook kunt bewerken met WinImage (ben niet thuis, dus ik kan het niet even nakijken), maar je zult toch een aantal bestanden zoals autoexec.bat en config.sys willen aanpassen. Mogelijk heb je dus nog een andere image editor nodig.

Een andere oplossing is het gebruik van een virtual machine zoals VMWare waarmee je een virtuele floppy kunt aanmaken. Op die wijze kun je de instructies toch stap voor stap volgen en een diskettestation gebruiken alhoewel je er in werkelijkheid geen hebt! VMWare is niet gratis, maar je kunt wel een gratis evaluatieversie downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 17:33

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Kun je die floppy images niet openen met een programma als WinImage?

spuit11 :P

[ Voor 10% gewijzigd door CAP-Team op 18-01-2005 16:53 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88714

En in nero die optie bij boot-cd 'load segment of sectors (hex!) op 0000 zetten (stond op 07C0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou het nog een heel stuk simpeler doen.

Met Acronis True Image (ook in het NL verkrijgbaar van Easy Computing) kun je nl. een deel van de HD onzichtbaar maken. Hierop kun je dan eenmalig een full image maken en daarna dagelijks automatisch een incremental image aan toevoegen.

Tijdens de startup procedure krijg je de gelegenheid om op F11 te drukken en dan de image terug te zetten.

Je kunt trouwens ook in de Images kijken en daaruit losse bestanden terugzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 18-01-2005 18:13 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thnx SatCP ben al weer iets verder ......

Let wel in mijn notebook is dus geen floppy aanwezig !!!

op dit moment heb ik het volgende:

een C en D partitie, ik heb een image gemaakt met norton ghost 2003
welke op mijn D schijf staat met de naam : HARDD001.GHS en Harddisk.gho

ik heb inmiddels ook een boot flop uit elkaar getrokken met winimage (thnx 2 SatCP)
die staat ook op de D schijf.

ik begrijp dat ik nu met de autoexec en config aan de gang moet, daarover de volgende vraag
ik kan mijn driver van mijn CD/DVD vinden en nu ??

en voor SatCP kan ik de autoexec en config van jouw site zo kopieren ?
of moet er dan nog het een ne ander gewijzigd worden ivm mijn DVD speler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:12:
Met Acronis True Image (ook in het NL verkrijgbaar van Easy Computing) kun je nl. een deel van de HD onzichtbaar maken. Hierop kun je dan eenmalig een full image maken en daarna dagelijks automatisch een incremental image aan toevoegen.
En wat dan als die harddisk stuk gaat? Dan sta je daar mooi met je backup op het medium dat net stuk is gegaan... Het bewaren van de backup op dezelfde schijf als de te beveiligen data is bijzonder onvoorstandig. Natuurlijk kun je redeneren wat is nu de kans dat het mis gaat? Maar als je zo gaat redeneren kun je al net zo goed helemaal geen backups nemen :)
En ook een backup op een fysiek andere maar altijd in gebruik zijnde schijf is in principe niet echt aan te raden. Stel dat een nieuw zeer destructief virus uitbreekt en uw virusscanner niet snel genoeg geupdate wordt... Er gaat niets boven een (liefst meervoudige) backup welke op een fysiek apart en verwijderd medium bewaard wordt.
Je kunt trouwens ook in de Images kijken en daaruit losse bestanden terugzetten.
Dat kan ook met Ghost via de Ghost Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 134609 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:49:
ik begrijp dat ik nu met de autoexec en config aan de gang moet, daarover de volgende vraag
ik kan mijn driver van mijn CD/DVD vinden en nu ??
en voor SatCP kan ik de autoexec en config van jouw site zo kopieren ?
of moet er dan nog het een ne ander gewijzigd worden ivm mijn DVD speler ?
Als je dan toch al van plan bent om mijn autoexec.bat en config.sys te gebruiken, dan kun je al beter meteen van mijn bootdisk vertrekken. Dan heb je toch al meteen alle goede bestanden. Op mijn bootdiskette is ook een generic driver meegeleverd die cd/dvd-romondersteuning voorziet voor vrijwel alle IDE/ATA-drives (oakcdrom.sys). Er zijn ook een aantal SCSI-drivers meegeleverd, maar die kun je veilig weglaten van de bootimage en config.sys als je ruimte wil besparen (scheelt ook heel wat in bootsnelheid). Voor een lijst van deze bestanden die wegmogen, zie mijn bericht aan "square101". Oakcdrom.sys moet dan natuurlijk wel blijven ("square101" gebruikt een merkspecifieke driver in de plaats).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus ik kan uit de config.sys die ik moet aanpassen dezelfde regels als square halen op de 1ste regel na,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

config.sys is gelukt !!!
nu de autoexec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Inderdaad.

Ook wel een detail om rekening mee te houden is de bestandsnaam van de Ghost executable. Als je mijn handleiding volgt moet deze om technische redenen "ghost.exe" noemen. De Personal Editions van Ghost gebruiken echter vaak de bestandsnaam "ghostpe.exe". Als je dit bestand toevoegt aan de cd moet je er dus op letten dat je het eerst hernoemt naar "ghost.exe" of de bootable cd zal niet in staat zijn om Ghost op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok en jouw autoexec moet daar nog iets biezonders in gewijzigt worden ?? zie dit niet in jouw Tutorial
staan of alleen de SCSI spul er uit halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zal vanaf nu eerst kijken voor ik iets post, zie net dat er eigelijk in de autoexec niks veranderd hoeft te worden.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok ik ben nu zover :

Hbe een image van c op mijn d schijf staan
heb de autoexec + config ook bewerkt
heb een ghost.bat + een ghost.exe in mijn mapje opstartdiskette

dus wat is nu de volgende stap ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 134609 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:00:
ok en jouw autoexec moet daar nog iets biezonders in gewijzigt worden ?? zie dit niet in jouw Tutorial
staan of alleen de SCSI spul er uit halen ?
Neen, het driver gedeelte wordt volledig in config.sys gedaan. In autoexec.bat wordt enkel nog de cd-rom geactiveerd (aan de hand van de in config.sys geladen drivers). De autoexec.bat die ik voor de bootable Ghost cd schreef is in principe maar een onduidelijk rommeltje. Die hele handleiding is in een sneltreintempo geschreven en later heb ik eigenlijk nooit meer zin gehad om het geheel wat op te schonen. Tenslotte, het werkte :)

Als je beter wil begrijpen wat de autoexec.bat doet en hoe je het keuzemenu kunt aanpassen en uitbreiden in config.sys en autoexec.bat, dan kun je eens een kijkje nemen naar onderstaand voorbeeld. Dat maakt gebruik van wat beter opgekuiste en logischer in blokken verdeelde code:

config.sys
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
[menu]
menuitem=GHOST1, Launch Ghost.
menuitem=GHOST2, Launch Ghost [Split for CD-R       :  700 MiB].
menuitem=GHOST3, Launch Ghost [Split for DVD+/-R    : 4.37 GiB].
menuitem=GHOST3, Launch Ghost [Split for DVD+/-R DL : 8.74 GiB].
menuitem=SUCD, Boot computer with support for CD-ROM.
menuitem=NOCD, Boot computer without support for CD-ROM.
menudefault=CD,30
menucolor=7,0

[GHOST1]

[GHOST2]

[GHOST3]

[GHOST4]

[SUCD]

[NOCD]

[COMMON]
files=60
buffers=20
dos=high,umb
stacks=9,256
lastdrive=z
country=032,850,country.sys
install=mode.com con cp prepare=((850) ega.cpi)
install=mode.com con cp select=850
install=keyb.com be,,keyboard.sys

autoexec.bat
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
@ECHO OFF
doskey.com
mouse.com
PATH=a:\;%CDROM%:\

IF "%config%"=="NOCD" GOTO ENDBOOT

set CDROM=FOO23
DETECTCD.EXE

%CDROM%

IF "%config%"=="GHOST1" GOTO GHOST1
IF "%config%"=="GHOST2" GOTO GHOST2
IF "%config%"=="GHOST3" GOTO GHOST3
IF "%config%"=="GHOST4" GOTO GHOST4
IF "%config%"=="SUCD" GOTO SUCD
GOTO ENDBOOT

:GHOST1
ghost.exe
GOTO ENDBOOT

:GHOST2
ghost.exe -split=695 -auto
GOTO ENDBOOT

:GHOST3
ghost.exe -split=1485 -auto
GOTO ENDBOOT

:GHOST4
ghost.exe -split=1485 -auto
GOTO ENDBOOT

:SUCD
GOTO ENDBOOT

CLS
ECHO.
ECHO DetectCD was unable to determine the drive letter.
ECHO.
GOTO EXITBATCH

:ENDBOOT
CLS
ECHO.
ECHO Welcome to SatCP's Norton/Symantec Ghost 8.0 bootable cd.
ECHO.
GOTO EXITBATCH

:EXITBATCH
SET CDROM=
Natuurlijk moet je wel nog elementaire kennis van batch-bestanden en DOS-commando's hebben om de werkwijze te kunnen volgen, maar bovenstaand voorbeeld is alleszins wel heel wat beter te volgen dan het rommeltje op de bootdisc :)

Let wel, bovenstaande voorbeeld is niet zonder wijzigingen toepasbaar op de bootable Ghost Rescue cd. Deze "config.sys" en "autoexec.bat" vormen onderdeel van een bootable cd waarmee je Ghost images kunt aanmaken - niet terugzetten (alhoewel dat natuurlijk makkelijk aan te passen valt). Ik geef het maar als voorbeeld zodat je de werking beter kunt doorgronden.

[ Voor 4% gewijzigd door satcp op 18-01-2005 21:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hahahah dit noem jij duidelijker ? ik ben nog maar een beginner dus hoe minder
text en commando's hoe duidelijker voor mij ;)

ok ik ben nu zover :

wat is nu de volgende stap ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 134609 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:11:
dus wat is nu de volgende stap ?
Eenvoudig. Start je favoriete brandprogramma. Ik ga even uit van Nero 5.5, maar in principe kan het met elk programma dat het schrijven van bootable cd's toelaat.
  • Start een nieuw bootable-cd-project: CD-ROM (Boot). Op het "Boot" tabblad kun je de opties van de boot image instellen. Kies hier voor "Image file" als "Source of boot image data" en selecteer het .img-bestand dat de bootdiskkette bevat. Vink "Enable expert settings" aan en kies "Floppy emulation 1.44 MB" bij "Kind of emulation". "Load segment of sectors" stel je in op "07C0" (zonder de aanhalingstekens natuurlijk). "Number of loaded sectors" is 1.
  • Voeg de "Harddisk.gho" image toe aan je cd-project. Als het om een cd gaat heb je hopelijk de image netjes iets onder de 700 MB laten splitsen. Anders gaat het waarschijnlijk niet passen. De "HARDD001.GHS" zet je dan op een andere cd die niet bootable is. Tijdens het restoren zal Ghost naar deze cd vragen.
    Op een dvd is natuurlijk meer plaats. Ghost splitst automatisch per 2GB indien niets ingesteld. Aangezien jij slechts 2 images hebt veronderstel ik dat ze tesamen dus niet groter dan 4 GB kunnen zijn. Dus dat past netjes op een dvd. In dit geval kun je zowel "HARDD001.GHS" als "Harddisk.gho" toevoegen aan het project.
  • Dan voeg je "ghost.exe" toe aan de cd. Nogmaals, let op de naam: "ghost.exe" en niet "ghostpe.exe"
  • Controleer nu of "ghost.bat" de juiste opdrachtregel bevat (let op de bestandsnaam van de image. Die moet Harddisk.gho zijn! Als dat inorde is voeg je "ghost.bat" eveneens toe aan het project.
Alle benodigde bestanden zijn nu toegevoegd aan het cd-project. Je kunt de cd branden.

Test je cd/dvd alleszins wel eerst op een rewritable cd of dvd. De eerste keer wil er wel eens wat mislopen omdat je een detail bent vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hahha stel je voor ......

het probleem nu is
Source of boot image data ( daar achter staat No driveswith size <600MB found )

ik kan dus alleen maar image file aanvinken ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 134609 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 21:50:
ik kan dus alleen maar image file aanvinken ???
Dat is de optie die je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Zo zie je maar weer dat de noeste arbeid van destijds weer eens van pas komt _/-\o_

/offtopic : Ha SatCP, still alive 8)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en selecteer het .img-bestand dat de bootdiskkette bevat. Vink "Enable expert settings" aan en kies "Floppy

ik heb om mijn bootfloppy geen img bestand ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88714

ik dacht juist weer
Vink "Enable expert settings" aan en kies "Floppy emulation 1.44 MB" bij "Kind of emulation"
dat je de optie geen emulatie moest aanvinken...

edit
even wezen googlen..overal anders..nouja, kost je max 2 cd's >:)

/edit

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 88714 op 18-01-2005 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hai Ingridd..

tijdje niet hier teruggeweest, maar zal kijken of ik vanavond eens te hulp kan schieten, of is het al gelukt?

Ikzelf heb het een paar keer met Nero geprobeerd waar ik het niet mee aan het werk kreeg, toen 1x met easy cd creator geprobeerd en het werkte gelijk. destijds had ik geen zin om verder naar Nero te kijken, maar ik zal vanavond eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alle hulp is welkom !!! ik ben nu op het punt waar ik van mijn bootflop een .IMG
zie stukje hieronder van SatCP, alleen ik kan nergens een .img bestand vinden ??
of moet ik die zelf maken ??

Start een nieuw bootable-cd-project: CD-ROM (Boot). Op het "Boot" tabblad kun je de opties van de boot image instellen. Kies hier voor "Image file" als "Source of boot image data" en selecteer het .img-bestand dat de bootdiskkette bevat. Vink "Enable expert settings" aan en kies "Floppy emulation 1.44 MB" bij "Kind of emulation". "Load segment of sectors" stel je in op "07C0" (zonder de aanhalingstekens natuurlijk). "Number of loaded sectors" is 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
De bootdisk.exe die je op mijn website vindt is eigenlijk de self-extracting boot image. Het is dus de *.img, maar met WinImage ingepakt zodat hij automatisch naar een diskette kan schrijven. Jij hebt geen diskettestation, dus dat schrijven heb je niet nodig. Jij moet enkel met WinImage de bootdisk.exe weer opslaan als *.img om de originele boot image te bekomen.

Je moet niet de bestanden (zoals "autoexec.bat" en "config.sys") uit de boot image halen. Je moet die bestanden in de boot image zelf bewerken. Alleen weet ik niet of dat ook via WinImage kan. Mogelijk heb je daar een andere ietwat geavanceerdere image-editor voor nodig.

Uiteindelijk moet je dan een bootdisk.img (naam mag verschillen) overhouden die mijn boot image bevat waarin "autoexec.bat" en "config.sys" aangepast zijn naar uw noden (en eventueel ook de *.sys SCSI-drivers verwijderd zijn). Deze *.img image kun je dan gebruiken in Nero.

Mocht je er op deze manier echt niet uitkomen, geen zin hebben om met zaken als VMWare aan de slag te gaan en heb je elders nog de beschikking over een PC die wél een floppy heeft, dan kun je de boot image op die andere PC aanmaken. De werkwijze is dan als volgt: Zorg ervoor dat bootdisk.exe op die andere PC raakt (via netwerk, Internet, USB-stick, cd-rw,...). Steek een floppy die leeg is of leeg mag in het diskettestation, start bootdisk.exe en volg de instructies. Als de diskette klaar is, maak je de wijzigingen aan "autoexec.bat" en "config.sys" en verwijdert eventueel overbodige bestanden. Je doet dit op de diskette!
Wanneer de diskette naar wens aangepast is gebruik je WinImage om de diskette in te lezen en om te zetten naar een image. Noem deze voor de eenvoud bootdisk.img. Voilà, al dat rest je is nu deze *.img weer naar de computer zonder floppy te brengen...
aZuL2001 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 22:08:
/offtopic : Ha SatCP, still alive 8)
Alive and kicking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok ik heb dus het volgende gedaan:
de bootdisk van jouw website afgehaald en die los gemaakt met WinImage
alle bestanden die daar uit kwamen heb ik in een mapje gezet die boot heet.

In dat zelfde mapje heb ik ook de autoexec en de config aangepast
+ ik heb er de ghost.bat , ghost.exe in dat mapje boot gezet.

Nu moet ik dus al die bestanden samenvoegen tot een bootdisk.img bestand ?

begrijp ik dat goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Ik weet eerlijk gezegd niet of het op die manier gaat lukken... Zomaar wat bestanden bij elkaar in een mapje vormen niet zomaar een bootable floppy - zelfs niet met WinImage. Maar ik kan ernaast zitten, ik heb dat nog niet geprobeerd. Je kunt eens proberen wat er uit voortvloeit, maar test zeker op een rewritable medium want ik vrees dat het zo niet gaat werken.

De bedoeling is eigenlijk dat je de bestanden in de image zelf bewerkt zonder deze naar afzonderlijke bestanden op je harddisk uit te pakken. Simpel voorgesteld komt het neer op bootdisk.exe openen in WinImage, bestanden aanpassen en opslaan als bootdisk.img. Je kan desnoods wel de "autoexec.bat" en "config.sys" verwijderen uit de boot image en dan je eigen versies toevoegen vanaf je harddisk aan de image (met WinImage). Maar nogmaals, ik heb momenteel geen beschikking over WinImage, dus ik kan niet zeggen hoe dat moet en of het überhaupt wel mogelijk is met WinImage. Mogelijk moet je meer geavanceerde software hiervoor gebruiken. Je zult zelf wat moeten experimenteren. Mogelijk is het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik kan dus wel met winimage bestanden overschrijfen in de exe dus ik kan wel config en autoexec overschrijfen dus ik kan ze er zo inzetten.

maar dan heb ik nog over de ghost.bat en de ghost.exe
moeten die ook in het bootdisk.exe bestand ? of komen die gewoon los in de root van de
de dvd, als ik ze in de bootdisk.exe wil plaatsen zegt hij namelijk dat het bestand dan te groot word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus als het verhaal klopt wat ik hier boven zei
krijg ik dus het volgende in mijn root van de DVD:

ghost.bat
ghost.exe
bootdisk.exe
HARDD001.GHS
Harddisk.gho

of moet de root er zo uit zien:

ghost.bat
ghost.exe
bootdisk.exe
HARDD001.GHS
Harddisk.gho
autoexec.bat <---
config.sys <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Ghost is niet noodzakelijk voor het starten (booten) vanaf cd.
Het wordt door de autoexec.bat gestart, maar hoeft dus niet zelf op de bootdisk te staan.
Op je cd/dvd is wel handig aangezien je een automatische recovery wil hebben :)

Je bootdisk heb je alleen nodig om de cd/dvd bootable te maken.

Je kunt de ghost executable ook evt in een subdir neer zetten, maar dan moet je de paden in je autoexec weer aanpassen. Zelfde geldt voor de eigenlijke (ghost)images.

Kortom je voorstel 1 lijkt mij de juiste.

[ Voor 19% gewijzigd door aZuL2001 op 19-01-2005 10:16 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 134609 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:31:
maar dan heb ik nog over de ghost.bat en de ghost.exe
moeten die ook in het bootdisk.exe bestand ? of komen die gewoon los in de root van de
de dvd, als ik ze in de bootdisk.exe wil plaatsen zegt hij namelijk dat het bestand dan te groot word.
Ze moeten los in de root van de cd/dvd. De nadruk staat op moeten, want zonder "ghost.exe" in de root van het schijfje zal de cd niet werken (als je mijn boot image gebruikt weliswaar). Dit komt omdat "detectcd.exe" het cd/dvd-station waarin de cd/dvd zit tracht te vinden door te zoeken naar "ghost.exe". Dat is trouwens ook de reden waarom je een eventuele "ghostpe.exe" moet hernoemen naar "ghost.exe". Dat is iets waar je rekening mee moet houden, maar het grote voordeel is dat deze bootable cd dan ook probleemloos werkt in een computer met meerdere cd-romstations waar veel andere bootdisks dan vaak falen om de juiste cd te selecteren.

De root van de cd/dvd hoort er als volgt uit te zien:
code:
1
2
3
4
ghost.bat
ghost.exe
HARDD001.GHS
Harddisk.gho
"ghost.bat" mag je zeker niet vergeten en zorg er ook voor dat het bestand aangepast is aan je situatie (zie eerder bericht van mij).

Bootdisk.exe moet niet op de cd. Je hebt die exe nergens meer voor nodig. Je moet deze opslaan als image-bestand (extensie .img) anders zal Nero of een ander brandprogramma dit niet herkennen als een geldige boot image. Dat *.img bestand (we noemen het weer "bootdisk.img") dat je dan krijgt moet je niet op de cd zetten, maar laad je in Nero bij "Source of boot image data" -> "Image file" (zie eerder bericht met instructies voor Nero). Na branden zal "bootdisk.img" nergens te bekennen zijn op de cd. Dat is normaal. De boot image is weggeschreven naar een voor Windows onzichtbare opstartsector.
aZuL2001 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:14:
Ghost is niet noodzakelijk voor het starten (booten) vanaf cd.
Het wordt door de autoexec.bat gestart, maar hoeft dus niet zelf op de bootdisk te staan.
Je kunt de ghost executable ook evt in een subdir neer zetten, maar dan moet je de paden in je autoexec weer aanpassen. Zelfde geldt voor de eigenlijke (ghost)images.
Ghost hoeft inderdaad niet in de boot image te staan, maar moet wel degelijk in de root van de cd/dvd staan. Anders zal mijn bootable cd niet werken (voor reden zie iets hoger in dit bericht). Je zou in principe "detectcd.exe" wel kunnen aanpassen om naar een ander bestand te zoeken, maar aangezien ghost.exe toch al sowieso op de cd moet...

[ Voor 4% gewijzigd door satcp op 19-01-2005 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 134609 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:35:
dus als het verhaal klopt wat ik hier boven zei
krijg ik dus het volgende in mijn root van de DVD:

ghost.bat
ghost.exe
bootdisk.exe
HARDD001.GHS
Harddisk.gho

of moet de root er zo uit zien:

ghost.bat
ghost.exe
bootdisk.exe
HARDD001.GHS
Harddisk.gho
autoexec.bat <---
config.sys <---
In mijn geval had ik in de root (direct op de dvd)
ghost.bat
ghost.exe
en de gho /ghs bestanden (ik had ze in een folder genaamd backup)

al de rest stond op de bootflop / in jouw geval het .img bestand (daarin heb je minimaal nodig je systeem bestanden dus io.sys,msdos.sys, dvd-driverbestand.sys, mscdex.exe & autoexec.bat, config.sys.

De dvd werkte prima, het terugzetten vanaf dvd ging alleen redelijk langzaam. weet iemand of dat te versnellen is met programma's zoals smartdrv of zo? Ik heb de config.sys/autoexec.bat uiteindelijk zo aangepast, dat er ook een optie toegevoegd werd om direct van harde schijf te herstellen (en heb dit de aanbevolen optie gemaakt) deze wordt dan in 90% van de gevallen gebruikt, en is ook wat comfortabeler.. de dvd optie is dan echt een noodgeval optie.. als er een manier is om de snelheid op te voeren is dat wellicht niet meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 132796 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:57:
De dvd werkte prima, het terugzetten vanaf dvd ging alleen redelijk langzaam. weet iemand of dat te versnellen is met programma's zoals smartdrv of zo?
Ik vermoed dat de traagheid te zoeken is bij het feit dat DOS geen gebruik kan maken van DMA - iets dat onder Windows en Linux de leesperformantie zeer sterk ten goede komt. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of er drivers zijn die DMA onder DOS mogelijk maken. Echt boeiend is dat niet want hoe dikwijls ben je van plan die backup terug te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok het is gelukt !!!!

ik heb het voor elkaar en ik moet zeggen het werkt perfect
ff dvd erin en 15 min later draaien maar weer.

SatCP tnhx !!!

Nog even een technische vraag, als mijn C nou helemaal verot is en niks meer wil
of bijv: compleet helemaal leeg, hoe kan dan norton ghost weten hoe hij het bestand moet terug zetten ?? het programma is er dan toch niet meer op de C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 134609 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 18:56:
Nog even een technische vraag, als mijn C nou helemaal verot is en niks meer wil
of bijv: compleet helemaal leeg, hoe kan dan norton ghost weten hoe hij het bestand moet terug zetten ?? het programma is er dan toch niet meer op de C
Dat is geen enkel probleem. Ghost hoeft helemaal niet op je harddisk te staan. Het programma staat als "ghost.exe" namelijk al op de cd/dvd die je net hebt aangemaakt. Ghost kan de image probleemloos terugzetten op een compleet lege of zelfs andere harddisk. Ghost is een zeer knap staaltje van software. Het is bijzonder krachtig, maar daar schuilt ook een gevaar: Kijk altijd twee keer na wat Ghost precies gaat doen want even onaandachtzaam zijn, een verkeerde optie gebruiken en je dierbare data op de harddisk is overschreven... Je zou niet de eerste zijn die z'n Ghost backup terug zet op de verkeerde partitie en daarbij belangrijke data overschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:37

The Third Man

The Third Jellyfish

SatCP schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 14:21:
[...]
Ik vermoed dat de traagheid te zoeken is bij het feit dat DOS geen gebruik kan maken van DMA - iets dat onder Windows en Linux de leesperformantie zeer sterk ten goede komt. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of er drivers zijn die DMA onder DOS mogelijk maken. Echt boeiend is dat niet want hoe dikwijls ben je van plan die backup terug te plaatsen?
'performantie' :? schrijf dan gewoon 'performance' als je de vertaling (prestaties, snelheid oid) niet weet...

Overigens denk ik eerder dat de CAV van de DVD-drive de boel traag laat werken, daar haal je gemiddeld maar zo'n 8x (+- 11 MB/s) mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 20:17:
'performantie' :? schrijf dan gewoon 'performance' als je de vertaling (prestaties, snelheid oid) niet weet...
Hoewel het woord niet in de Van Dale staat wordt "performantie" hier in Vlaanderen toch vrij courant gebruikt. Misschien had ik beter performance geschreven, maar de context van de zin blijft toch duidelijk. Trouwens, als je al over dat ene woord valt dan vraag ik me af wat je op te merken hebt bij de gemiddelde forumbezoeker die niet eens de dt-regels kent of ei & ij niet van elkaar weet te onderscheiden. Ik tracht in mijn berichten steeds zorgvuldig taalgebruik toe te passen samen met een duidelijk gebruik van hoofdletters en interpunctie. Maar natuurlijk sluipen er wel eens fouten in. Ik ben ook maar een mens :)
Overigens denk ik eerder dat de CAV van de DVD-drive de boel traag laat werken, daar haal je gemiddeld maar zo'n 8x (+- 11 MB/s) mee.
Het verschijnsel uit zich ook bij cd-romspelers. Onder Windows of Linux bestanden van cd/dvd kopiëren gaat ook steeds sneller dan onder DOS. Als het om een fysische beperking door bijvoorbeeld CAV zou gaan, dan zouden alle besturingssystemen dezelfde snelheidsimpact moeten zien.

Net nog even een testje gedaan. Exact 700 MB van cd naar de harddisk kopiëren duurde onder DOS over 3 metingen gemiddeld 5 minuten en 30 seconden (48x cd-romspeler). Hetzelfde bestand, met dezelfde drive naar dezelfde harddisk en partitie onder Windows XP nam slechts 2 minuten 30 seconden in beslag over 3 metingen. Dat is maar liefst 3 minuten sneller! Wanneer ik onder Windows DMA uitschakel voor de cd-romspeler dan duurt het uitlezen 4 minuten 50 seconden. Dat is nog maar een dikke halve minuut verschil met DOS wat er duidelijk op wijst dat DMA de grote boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16115

Met veel respect alle oplossinge gelezen. De laatste Ghost versie, Ghost9, staat toch gewoon op een bootable CD? Dat scheelt misschien een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Ghost 9 heeft niets meer gemeen met de goede oude Ghost. Het is een compleet ander programma dat niet eens dezelfde codebase deelt, maar gebaseerd is op een product van een overgekochte firma. In mijn opinie is Norton/Symantec er (weer eens) in geslaagd om een uitstekend product te degraderen tot een hoop rommel. De geavanceerde functies die Ghost tot vrijwel de standaard hebben gemaakt in deze sector zijn nergens meer te bespeuren in deze nieuwe versie of zijn zwaar gehandicapt.

Voor mij (en vele anderen als ik de nieuwsgroepen en fora mag geloven) is én blijft Ghost 8 de definitieve Ghost versie. Omdat de ontwikkeling van Ghost (versie 9 noemen we geen ontwikkeling maar een teruggang naar het stenen tijdperk) nu stil staat heeft Ghost ook een grote schare fans verloren aan concurrent Acronis TrueImage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SatCP schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 14:21:
[...]
Echt boeiend is dat niet want hoe dikwijls ben je van plan die backup terug te plaatsen?
Heel vaak wil je even tijdelijk wat software proberen (rippen / nieuwe codec / wat mp3 party software), of test je wat nieuwe p2p's :9 die het soms nooit lang uithouden of soms spyware infested zijn.. als je dan weer terug wilt naar een cleane install is zo'n dvd-tje ideaal..
SatCP schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 09:46:
Voor mij (en vele anderen als ik de nieuwsgroepen en fora mag geloven) is én blijft Ghost 8 de definitieve Ghost versie. Omdat de ontwikkeling van Ghost (versie 9 noemen we geen ontwikkeling maar een teruggang naar het stenen tijdperk) nu stil staat heeft Ghost ook een grote schare fans verloren aan concurrent Acronis TrueImage.
What about 2003 dan? of is dat versie 8? als je alleen de ghost.exe gebruikt is het toch prima? heb geen verdere updates nodig, want je kunt niets verbeteren aan iets wat al perfect is toch.. GUI, extra functies en misschien wat makkelijkere meer intuitieve commandlines voor de groene user is mooi, maar de basis is er en doet perfect wat je wilt. Prima programma Ghost, zeker als je onkundige mensen om je heen hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 132796 schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 06:47:
Heel vaak wil je even tijdelijk wat software proberen (rippen / nieuwe codec / wat mp3 party software), of test je wat nieuwe p2p's :9 die het soms nooit lang uithouden of soms spyware infested zijn.. als je dan weer terug wilt naar een cleane install is zo'n dvd-tje ideaal..
In dat geval is een image op de harddisk natuurlijk wel interessant. Nog interessanter is een aparte schijf/partitie waarop DOS geïnstalleerd staat en waar je dan bij het opstarten van je PC kunt kiezen tussen je normale operating system(s) en deze DOS. Je kunt dan ook op soortgelijke wijze een bootmenuutje aanmaken zodat je automatisch in Ghost komt of Ghost automatisch de image terugzet. Je hebt de bootable cd dan helemaal niet meer nodig wat ook weer een snelheidsvoordeel oplevert.
What about 2003 dan? of is dat versie 8? als je alleen de ghost.exe gebruikt is het toch prima?
"ghost.exe" is inderdaad voldoende voor de taken beschreven in dit topic, maar laat het nu net deze "ghost.exe" zijn (samen met andere handige applicaties) die nergens meer te bespeuren zijn in Ghost 9.0. Mijn advies: blijf ver weg van Ghost 9.0!

Ghost 2004 = Ghost 9.0
Ghost 2003 = Lite-versie van Ghost 7.5
Ghost 2002 = Lite-versie van Ghost 7.0
Ghost 2001 = Lite-versie van Ghost 6.5
Ghost 2000 = Lite-versie van Ghost 5.1d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Laatst online: 20-06 23:27
Je kunt in ghost 9 nog steeds een bootable ghost floppy maken en wat verschijnt er dan op de flop? precies, ghost.exe! Dus wat dat betreft is er nog hoop!

Nu heb ik even een vraag over de image, die wordt gebruikt voor het booten. Ik heb al eens de boot.img van de windows xp cd geript. Kan ik deze .img ook gebruiken, of moet ik met winimage aan de slag?

En als ik dan die windows xp boot image kan gebruiken, kan ik daarbij dan ook de autoexec en config aanpassen? Moet dat met winimage, of kan dat ook met deamon tools? Deze kan namelijk ook de .img lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
born2tweak schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 09:49:
Je kunt in ghost 9 nog steeds een bootable ghost floppy maken en wat verschijnt er dan op de flop? precies, ghost.exe! Dus wat dat betreft is er nog hoop!
Maar het zou om een zeer beperkte versie gaan die geen van de geavanceerde functies van de voorgaande versies ondersteunt als ik de gebruikerservaringen mag geloven. Dus voor de oude garde van Ghost gebruikers is de "echte" ghost.exe nergens te bespeuren. Ik kan er natuurlijk naast zitten want ik heb Ghost 9 nog niet geprobeerd, maar de meeste "serieuze" Ghost-gebruikers die ik ken en die de nieuwste versie hebben geprobeerd zijn terug overgeschakeld naar een voorgaande versie.
Nu heb ik even een vraag over de image, die wordt gebruikt voor het booten. Ik heb al eens de boot.img van de windows xp cd geript. Kan ik deze .img ook gebruiken, of moet ik met winimage aan de slag?
De Windows 2000/XP boot-image is niet bruikbaar. Je moet een DOS boot-image gebruiken zoals mijn bootdisk.img, de Windows 98 bootable cd, of een van de vele DOS boot diskettes die je kan vinden op het Internet. Ideaal is natuurlijk een boot-image die meteen ook cd-ondersteuning voorziet. Met een boot-image als de mijne kun je bovendien probleemloos applicaties op de cd starten terwijl je meerdere cd-romstations hebt en/of op voorhand de drive-letter niet kent.

Om de *.img-bestanden te bewerken zijn alle image-editors geschikt die dit soort bestanden kunnen bewerken en weer opslaan als *.img. Dat beperkt zich dus niet tot WinImage, maar je zult bijvoorbeeld wel WinImage nodig hebben om mijn self-extracting boot-image om te zetten naar een standaard *.img image. Misschien dat ik best eens op m'n website ook de "gewone" bootdisk.img aanbiedt want diskettestations worden steeds schaarser...

[ Voor 16% gewijzigd door satcp op 21-01-2005 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Laatst online: 20-06 23:27
Ik heb het dus nu met WinImage en jouw bootdisk geprobeerd. Ik heb de config.sys en de autoexec.bat aangepast, maar ik kan in WinImage geen optie vinden waarbij ik het weer opsla als .img bestand. Ik kan er een .exe van maken, een .imz (compressed image file), een .ima(image file) of een .vfd (powerquest image file).

Kan ik dan dat .ima bestand renamen, of werkt dat niet zo kort door de bocht?
Als ik hem rename naar .img, dan kan WinImage hem wel weer gewoon lezen, als image bestand. Ik zal er eens een rewritable dvd tegenaan gooien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Laatst online: 30-05 11:58
Anoniem: 134609 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:18:
Sierra,

Heb jij ook geen floppy in je systeem dan ?
of staat er alleen op symantec hoe het moet MET floppy ?
Ik had inderdaad wèl een floppy, maar daar is toch zo overheen te komen. Het belangrijkste is dat je de disk-image hebt, op een andere machine kan de het bootable gedeelte natuurlijk ook gemaakt worden. (misschien dat een bootable usb-drive een oplossing is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 18:51
als je al een Ghost bootdisk hebt, gemaakt met Ghost, en gewoon een ghost.bat bestand aan deze diskette toevoegd met deze regel:
GHOST.EXE -clone,MODE=pload,SRC=%CDROM%\IMAGE.GHO:1,DST=1:1

Heb je een diskette (zou met evt. wat aanpassinkjes ook kunnen kopieren naar usbstick, of heel simpel met nero een opstartcd maken met deze diskette als bron) die geweldig is, want enige wat je hoeft te doen is diskette erin, image maken OP CD OF DVD, en klaar!

Je cd/dvd zal dan unattended werken... je hebt dan dus een unattended ghost recovery disc... zonder gedoe met nero ofzo. Bovendien kan je dus deze diskette gewoon in elke pc gebruiken.. en het resultaat is een unattended recovery disc, maak je veel mensen blij mee. "Geen geklooi, doe deze diskette erin, maak image van je partitie op cd/dvd en voila, je hebt pcies wat in de topicstart staat..." maar dan 10x simpeler.

ik begrijp niet waarom hier zo ingewikkeld wordt gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 26-01-2005 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Jazco2nd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:15:
Heb je een diskette (zou met evt. wat aanpassinkjes ook kunnen kopieren naar usbstick, of heel simpel met nero een opstartcd maken met deze diskette als bron) die geweldig is, want enige wat je hoeft te doen is diskette erin, image maken OP CD OF DVD, en klaar!
Dat is exact hetzelfde resultaat als wat hierboven uitgebreider wordt uitgelegd. Als je de instructies volgt krijg je indien gewenst ook een volledig unattended rescue cd. Alleen ging het er hier (in het tweede deel van de discussie) net over dat de persoon niet over een diskettestation beschikte. Dus uw methode is niet bruikbaar. De door ons beschreven wijze wel.

Overigens is de werkwijze helemaal niet ingewikkeld of tijdrovend. Als je de stappen zelf volgt zul je zien dat het een proces is dat elk kind kan doen in enkele minuten en bovendien niet ver afwijkt van uw methode.

[ Voor 14% gewijzigd door satcp op 26-01-2005 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

SatCP schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:57:
[...]
En wat dan als die harddisk stuk gaat? Dan sta je daar mooi met je backup op het medium dat net stuk is gegaan... Het bewaren van de backup op dezelfde schijf als de te beveiligen data is bijzonder onvoorstandig. Natuurlijk kun je redeneren wat is nu de kans dat het mis gaat? Maar als je zo gaat redeneren kun je al net zo goed helemaal geen backups nemen :)
En ook een backup op een fysiek andere maar altijd in gebruik zijnde schijf is in principe niet echt aan te raden. Stel dat een nieuw zeer destructief virus uitbreekt en uw virusscanner niet snel genoeg geupdate wordt... Er gaat niets boven een (liefst meervoudige) backup welke op een fysiek apart en verwijderd medium bewaard wordt.
[...]
Dat kan ook met Ghost via de Ghost Explorer.
Had hier al eerder op willen reageren.

Ook met TrueImage kun je uiteraard op CD of DVD een backup maken. Het grote voordeel van een (verborgen) partitie met daarop een image is duidelijk. Géén gekloot met een CD/DVD/Floppy én altijd actueel dankzij de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse incremental backup mogelijkheid.

Maar als iemand anders een andere oplossing handiger vindt dan mag dat. Acronis kost trouwens bijna de helft van de prijs van Ghost.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Guardian Angel schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:44:
Ook met TrueImage kun je uiteraard op CD of DVD een backup maken. Het grote voordeel van een (verborgen) partitie met daarop een image is duidelijk. Géén gekloot met een CD/DVD/Floppy én altijd actueel dankzij de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse incremental backup mogelijkheid.
Over het gebruiksgemak valt natuurlijk niet te twisten. Ik gebruik zelf een vergelijkbaar systeem, maar dan met Ghost. Zeer handig om te experimenteren. Kun je zeer snel terug naar de begintoestand. Maar dat neemt niet weg dat dit eigenlijk geen echte backup kan vervangen. Als er iets misloopt met de harddisk (en die kans is helaas zeer reëel met moderne harde schijven) dan gaat je backup meteen mee de vernieling in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Laatst online: 13-04 19:08
Ik hoop dat jullie mij hier kunnen helpen zonder een nieuwe toppic te openen....
ik werk zelf met drive image 6( vindt ik prettiger als ghost en heb ik een licentie voor)

Ik heb drive image al bootable, alleen hoe krijg ik hem zover dat hij meteen de image terugplaatst zonder enig gezoek en geklik (zoals de restore CD van HP e.d.)
dit zou mij toch een eental minuten schelen en nog aantrekkelijker maken om wekenlijks image terug te plaatsen. (mijn documenten, mail en favo's d=staan op D-schijf, dit is ook veranderd in het register, mis dus niks na een terugplaatsing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Je kunt deze'lfde werkwijze gebruiken als hier beschreven in het topic om een degelijke bootable cd te maken (alhoewel dat niet echt nodig is aangezien je al een bootable disc hebt). Wat het restoren betreft moet je bij Drive Image als ik me goed herinner met scripts werken. Een geavanceerde command-line input zoals Ghost heeft biedt Drive Image voor zover ik me herinner niet. Het zou me eerlijk gezegd sterk verbazen mocht de handleiding hier niet meer over weten te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
De handleiding gaat helaas niet verder dan windows, dit wil ik juist niet.
Het is niet zo dat ik niks geprobeert heb, ik heb met diverse batch files geprobeert de image automatisch te laten restoren maar ik kom niet verder dan het opstarten van drive image.

P.S. ik heb eerst een PC met win98 gepakt, hier de map van gecopieerd naar een bootable CD en dit werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02-2021

efgeha

trial and error

Hallo mensen,

Ik ben ook bezig om een zelfstartende image dvd te maken, en in principe heb ik dit wel werkend, maar nu loop ik toch tegen een probleem aan.
Als je namelijk een image van een opstart-partitie maakt , laten we zeggen partitie c op een harddisk (hd) waar ook je d partitie op staat, dan wordt je mbr niet mee-ge-imaged.

Dus als je dan je image van c terugzet met een bootdvd naar een nieuwe hd, omdat de oude de geest gaf heb je het probleem dat de mbr niet klopt, en je os dus niet wil starten.

De mbr schijnt alleen mee-ge-imaged te worden als je een complete hd imaged.

En de gemiddelde hd van tegenwoordig past niet meer op één dvd-tje, dus ben je genoodzaakt om tot wel 10 dvd's te gebruiken bij een hd van 80gig en een image compressie van 60%, en dit schiet het doel een beetje voorbij natuurlijk.

Nou schijn je met een tooltje van powerquest (symantec dus), WRPROG
wel de mbr te kunnen backuppen.

In dit geval zou je naar mijn idee dus met een image van alléén je opstart-partitie en een backup van je mbr wel de boel op een nieuwe hd kunnen zetten.

Hoe zou je dit dos progje kunnen aanroepen op de bootdvd, vóórdat je begint de image van een partitie terug te zetten?

Ik heb nog een andere optie in gedachten, namelijk wel de hele hd imagen, dus inclusief mbr, naar een andere hd in je systeem. Vervolgens kun je dan met ghost-explorer de partitie die je niet in je image wilt hebben eruit halen, en zo een kleinere image overhouden die wel op één (of 2 of 3) dvdtjes past.

Wat zijn jullie ideëen hierover?

HP Pavilion dv9645

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
het probleem met de MBR heb ik niet, ik gebruik Drive Image 2002 vanuit dos en plaats de image op de 2e partitie welke automatisch 2gb worden gemaakt.
Deze brand ik op een bootable DVD (incl Drive image) en kan zonder problemen de image terugzetten.
Het enige wat ik nog niet werkend heb is een script die de image automatisch terugzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efgeha

efgeha

trial and error

Inderdaad kun je je image gewoon terugzetten, zolang het maar naar dezelfde fysieke hd is, wat in jouw geval zo lijkt te zijn aan je beschrijving te zien.

Het probleem ontstaat pas als je naar een fysiek andere hd wil restoren.

Dan pas klopt je mbr niet meer met de gegevens van het image.

Wat betreft het automatisch terugzetten, kun je niet op dezelfde manier te werk gaan als hier beschreven voor ghost?

[ Voor 17% gewijzigd door efgeha op 20-02-2005 11:16 ]

HP Pavilion dv9645

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
helaas niet, ik heb wel weer wat gevonden met google, ik heb alleen nog geen tijd gehad om dit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efgeha

efgeha

trial and error

Is er geen switch voor drive image die de boel automatiseerd?
Zoek anders naar alle mogelijkheden op de site van Symantec, daar zoeken naar drive-image, wel even je versie checken.
Ik weet dat het met Acronis true-image ook kan, die kan zelfs direct dvd's maken, eventueel ook bootable en zelfstartend via een omweg, beschrijving hoe te werk te gaan heb ik eventueel wel.

Lijkt me dat het met drive image ook moet kunnen.

Op één of andere manier d.m.v een batch file drive-image starten met de juiste parameters.

Ik ben overigens zelf ook nog aan het zoeken welke van de drie het prettigste voor mij werkt.

HP Pavilion dv9645

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
Ik weet dat het kan, de manier zoals ik het nu heb bevalt mij 100% (dos boot met drive image)
met drive image 7 zit standaard WinPE, dit duurt mij veel te lang met opstarten en bovendien moet je eerst de Sata drivers installeren, met de oude niet.
Netwerk is voor mij niet nodig, of vanaf DVD of vanaf andere partitie (daar is ghost veeeel beter in)
Als laatste heb ik een licentie voor Drive Image en deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:39
zelf wil een dvd maken met verschillende windows xp versies.
Windows XP home NL
Windows XP home IT

Deze zijn een ghost image en staan op twee verschillende dvd's deze zijn bootable maar ik wil ze dus op een dvd hebben.
Je moet bij het begin een keuze menu krijgen met wat je wilt installeren.
Heeft iemand enig idee hoe je dit het beste kunt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Wel, op dezelfde wijze zoals uitvoerig besproken in dit topic en de hier gegeven links. Je moet alleen een menu-optie toevoegen aan config.sys en in autoexec.bat Ghost aanroepen met de parameters om de tweede image terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37874

Ik heb met bootdisk een bootflop gemaakt en deze heeft Nero gebruikt, in de root van de dvd staat ghost.exe en in de map image de .gho en de .ghs.

De config.sys ziet er als volgt uit:

[menu]
menuitem=SUCD, Start Computer op in DOS Mode met CD-ROM ondersteuning
menuitem=NOCD, Start computer op zonder CD-ROM ondersteuning.
menuitem=GHOST, Restore partition/drive with Ghost.
menudefault=CD,30
menucolor=7,0

[SUCD]
device=btdosm.sys
device=flashpt.sys
device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys

[NOCD]

[GHOST]
device=btdosm.sys
device=flashpt.sys
device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys

[COMMON]
files=60
buffers=20
dos=high,umb
stacks=9,256
lastdrive=z
country=001,437,country.sys
install=mode.com con cp prepare=((437) ega.cpi)
install=mode.com con cp select=437
install=keyb.com us,,keyboard.sys

De autoexec.bat ziet er als volgt uit:

@ECHO OFF
mouse.com
path=a:\;%CDROM%:\
cls
IF "%config%"=="NOCD" GOTO LQUIT
set CDROM=FOO23
DETECTCD.EXE
%CDROM%
cls
IF "%config%"=="SUCD" GOTO LQUIT
%cdrom%\ghost.exe –clone,mode=prestore,src=%cdrom%\image\1101NCLN.gho:1,dst=1:2 –sure –fx
GOTO LQUIT
cls
echo.
echo DetectCD was unable to determine the CD-ROM drive letter.
echo.
:LQUIT
set CDROM=

Wanneer ik nu van de dvd opstart krijg ik keurig het menu en kies ik om te restoren.

dan komt de melding:

GHOSTERR.TXT not output

ABORT: 19010, Arguments must be preceeded with a ' - ' or a ' / '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Anoniem: 37874 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 16:15:
%cdrom%\ghost.exe –clone,mode=prestore,src=%cdrom%\image\1101NCLN.gho:1,dst=1:2 –sure –fx
[..]
ABORT: 19010, Arguments must be preceeded with a ' - ' or a ' / '
Kijk goed wat er in je command-line staat en wat de foutmelding zegt. Een correcte syntax is van groot belang. Wat je fout doet is het streepje. Ik weet niet welke editor je gebruikt om de bestanden te bewerken, maar let erop dat het streepje een gewoon mintekentje is. In uw code voorbeeld is dat geen minteken maar een en-dash symbool. Mogelijk gebruik je een editor die de tekst opmaakt. Dat is natuurlijk uit den boze voor command-lines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb gewoon notepad gebruikt maar ik ga het weer proberen! Bedankt voor de tip!

als ik met notepad de ' - ' verander dan gebeurd er niks, streepje blijft een zelfde soort streepje, zelfde maat etc..

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 37874 op 17-01-2007 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SatCP schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:29:
[...]
Kijk goed wat er in je command-line staat en wat de foutmelding zegt. Een correcte syntax is van groot belang. Wat je fout doet is het streepje. Ik weet niet welke editor je gebruikt om de bestanden te bewerken, maar let erop dat het streepje een gewoon mintekentje is. In uw code voorbeeld is dat geen minteken maar een en-dash symbool. Mogelijk gebruik je een editor die de tekst opmaakt. Dat is natuurlijk uit den boze voor command-lines.
Nou ik heb de autoexec.bat met notepad geopend en geprobeerd te bewerken maar als ik dat "en-dash"symbool zoals jij het noemt weghaal en er gewoon een min-teken neerzet veranderd het niks, het streepje is exact hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Dat is goed mogelijk. Het uiterlijk van een karakter zegt niets over de daadwerkelijke karaktercode. In uw lettertype zal de en-dash er identiek uitzien aan het gewone minteken (ook bekend als de hyphen-minus). Feit is dat in het stukje dat u gecopy/paste heeft geen mintekens worden gebruikt, maar en-dashes. En Ghost lust geen en-dashes.

Laten we de hexadecimale voorstelling van uw regel eens geven:

25 63 64 72 6F 6D 25 5C 67 68 6F 73 74 2E 65 78 65 20 96 63 6C 6F 6E 65 2C 6D 6F 64 65 3D 70 72 65 73 74 6F 72 65 2C 73 72 63 3D 25 63 64 72 6F 6D 25 5C 69 6D 61 67 65 5C 31 31 30 31 4E 43 4C 4E 2E 67 68 6F 3A 31 2C 64 73 74 3D 31 3A 32 20 96 73 75 72 65 20 96 66 78

En dit is hoe de regel er hoort uit te zien:

%cdrom%\ghost.exe -clone,mode=prestore,src=%cdrom%\image\1101NCLN.gho:1,dst=1:2 -sure -fx
25 63 64 72 6F 6D 25 5C 67 68 6F 73 74 2E 65 78 65 20 2D 63 6C 6F 6E 65 2C 6D 6F 64 65 3D 70 72 65 73 74 6F 72 65 2C 73 72 63 3D 25 63 64 72 6F 6D 25 5C 69 6D 61 67 65 5C 31 31 30 31 4E 43 4C 4E 2E 67 68 6F 3A 31 2C 64 73 74 3D 31 3A 32 20 2D 73 75 72 65 20 2D 66 78

De streepjes hebben bij u karaktercode 96 terwijl een hyphen-minus als hexadecimale voorstelling 2D heeft in de ASCII-karaktertabel. Uw regel is - hoewel visueel misschien identiek bij u - compleet verschillend van context aan de correcte regel. Dit mag misschien iets idioot lijken, maar bij programmeren en zelfs eenvoudige taken als command-line scripting is dit van groot belang. De correcte regel werkt, de uwe niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okee helder welke editor raadt u aan dan om zulk soort bestanden te bewerken? In notepad heb je tegenwoordig ook te maken met verschillende fonts en dus niet enkel en alleen maar met platte tekst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Heb jij Dr. Ghost, SatCP wakker geschud ? ;) Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/a.p.komen/cool-bye.gif

Als editor kan ik Notepad++ aanbevelen http://notepad-plus.sourceforge.net/nl/site.htm

Maar Editpad Lite is ook een optie. meuktracker: EditPad Lite 6.2.0

Dat is meestal een kwestie van persoonlijke smaak.

Om veilig te zijn zou je natuurlijk ook gewoon op de prompt edit op kunnen starten.
Dan weet je zeker dat het goed moet gaan ;)

[ Voor 13% gewijzigd door aZuL2001 op 17-01-2007 22:45 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou het is gelukt, het werkt prima nu, ik moest ook nog wel de commandregel in autoexec.bat aanpassen aangezien ik in de image 2 partities heb zitten, partitie 1 is een "onzichtbare fat32 partitie" van 5gb en daarachter zit partitie 2 en dat is c: met windows.

ik had eerst:

en nu heb ik:

%cdrom%\ghost.exe –clone,mode=prestore,src=%cdrom%\image\1101NCLN.gho:2,dst=1:2 –sure –fx

Nu ga ik helemaal overnieuw beginnen (dus ook nieuwe .gho maken) want ik moest eigenlijk ook een D: erbij hebben voor de data zodat ik ook alleen de c-partitie kan imagen en dat de data blijft bestaan.. De config.sys moet aangepast worden met een extra menukeuze, namelijk alleen de c-partitie imagen en vervolgens zal er ook een commando regel moeten worden toegevoegd aan autoexec.bat die dit uitvoert. Maar wellicht kan ik dan beter een apart batch bestand maken voor de ghost commando's..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Doe het dan gelijk goed.

Maak een winnt.sif bestandje aan (zie resource kit of unattended setup topic op GoT)
en zet dat in de i386 dir van een kopie van je windows cd (desnoods slipstream je hem met sp2 en/of extra's) (check ook nLite)

Zet in je winnt.sif o.a. de niet cursieve regels

[Unattended]
UnattendMode=FullUnattended
OemSkipEula=Yes
OemPreinstall=No
TargetPath=\WINDOWS
UnattendSwitch="yes"
WaitForReboot="No"
KeyboardLayout="US-International"
ProgramFilesDir="D:\Program Files"
CommonProgramFilesDir="D:\Program Files\Common Files"

[GuiUnattended]
AdminPassword=*
EncryptedAdminPassword=NO
OEMSkipRegional=1
TimeZone=110
OemSkipWelcome=1
ProfilesDir="E:\Documents and Settings\"

Daarmee bereik je dat je een C: partitie hebt met als het goed is alleen je OS, een D: partitie met je Apps, en een E: partitie met je gebruikers data.

Apps moet je toch opnieuw setuppen, en je data is zo 100% gescheiden van je OS.
(Tenzij je je Apps perse in je Ghost dump wil stoppen, maar dat zou ik niet doen.)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

*Kick in the nuts*
Ik wil ook een backup maken met Norton Ghost (versie 8.0) en deze branden op DVD, maar ik zit met het volgende probleem: Ik heb geen diskettedrive in mijn laptop en weet dus niet hoe ik dan überhaupt een image kan maken aangezien hij om om diksette vraagt om een bootflop te maken. Iemand een oplossing hiervoor? (zónder gebruik te maken van überhaupt een floppy)

Edit:
Never mind, ik heb in de program files map gekeken en ben nu aan de slag met ghost32.exe. Daar wat mee experimenteren en daarna eens verder kijken om zo'n DVD'tje maken...

Edit 2:
Ok, dit is wat minder, ik kan op de een of andere manier geen *.gho bestand maken.
Met het bevestigen om te beginnen, wordt mij deze vraag gesteld:
Afbeeldingslocatie: http://www.davidpasquer.com/images/question.jpg
Klik ik op 'yes', krijg ik de volgende error:
Afbeeldingslocatie: http://www.davidpasquer.com/images/error.jpg
en kom ik weer in het beginscherm van Ghost. :(
Iemand een idee? Ik heb al gegoogled en de search gebrukt, maar kan neit echt een duidelijk antwoord vinden! :(

[ Voor 49% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 14-06-2007 14:36 ]

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja nogal wiedes dat dit niet werkt, je draait dit toch gewoon vanuit Windows? Terwijl je nota bene de schijf wilt kopiëren die je nu als systeemschijf gebruikt (met virtueel geheugen en de hele reutemeteut...).

Oplossing is met een brandprogramma als Nero een bootable cd te maken en daar ghost.exe op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Ok, dit is wel _ERRUG_ knullig... Zal es kijken hoe ver ik kom met een bootcd'tje van Norton dan... O-)

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 09:59

TF

bla bla

Ik heb ook een bootable DVD gemaakt die een image terugzet :

command:

ghost.exe -clone,mode=pload,src=r:\xenapp.gho,dst=1:1 -fx -sure -batch

Als ghost gestart word, word gevraagd waar hij de ghosterr.txt moet plaatsen. Aangezien ik niets writeables heb, klik ik op cancel, maar dan kan ik niet restoren want hij sluit ghost af.

Als ik zomaar een pad opgeef of mijn DVD speler, dan geeft hij aan dat hij het bestand niet kan lezen / schrijven.

Logisch.... is er een manier om deze errorlog te by-passen? Ik kan geen optie vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Je zou een RAMDisk kunnen maken met behulp van de originele Win95/98/Me bootdisks en het daarop plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4damager
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:38
ter referentie mijn ghost.bat
%cdrom%\ghost.exe –clone,mode=prestore,src=%cdrom%\ghost\complete.gho:1,dst=1:2 –sure –fx
dit kreeg ik pas werkende als ik het over TYPTE ipv te kopieren in de ghost.bat!!!

anyway : de snelheid van het systeem is echt slecht te noemen, 100MByte per Minuut resulteert in een uur recovery. Een oude compaq pc had een ghost recovery dvd meegeleverd en daar duurde het slechts 8 minuten, eerder in dit topic werd 15 minuten vermeld.

Heeft er iemand een idee waarom het zo traag gaat??? misschien de cd driver?

alvalst hartelijk bedankt voor de tutorial!!!

[ Voor 3% gewijzigd door d4damager op 20-06-2008 21:45 ]

Pagina: 1