Aight.. voor jullie het vragen; Ja, ik heb de search al gebruikt, ben al een week aan het googlen en heb al op verschillende sites gekeken zoals bartpe, wilders, microsoft etc. zonder een antwoord te vinden wat precies genoeg is. Tevens ben ik deze week al zoveel topics tegen gekomen die hierover gaan, die echter iedere keer nooit volledig beantwoord worden dat ik denk dat het nu toch tijd wordt dat we dit met z’n allen oplossen:
Doel:
As per the topic title wil ik een bootable dvd maken, waarop een ghost image staat van een perfect werkend xp systeempje, wat unattended en automatisch een recovery uitvoert naar c:\ bij het opstarten, zodat mijn ouders wanneer ze de pc crashen (en ik benadruk hier wanneer in plaats van als of in het geval dat, want het is altijd een kwestie van tijd) enkel de dvd in de speler hoeven te doen, de pc aanzetten en vervolgens 5 minuten later alles weer werkend hebben. Kortom: een foolproof recovery methode maken, waarbij de gebruiker eigenlijk alleen de dvd in de speler hoeft te stoppen voor het starten en hem eruit haalt na de restore.
NB: voor een lekker ghostje zorg ik dat al de program files op c:\ staan en alle data (email, favorieten, mijn documenten, mp3, video’s, foto’s, downloads etc.) op d:\, op die manier kun je de c:\ zonder problemen telkens vervangen, maar blijft alle data natuurlijk gespaard en kun je direct verder aan de slag met je download of je word bestandje, als je ntkrnl om wat voor reden dan ook per ongeluk hebt gewist..
Achtergrond Informatie
MIJN sequence of things:
1. maak een win98 bootflop, met daarop gekopieerd ghost.exe (gebruik natuurlijk de corresponderende 2003 versie in \program files\symantec\norton ghost\ghost.exe)
2. maak een ghost image van je c:\ partitie en zet die tijdelijk op een andere drive (d:\ in mijn geval)
3. verzamel de bestanden die nodig zijn om te kunnen booten van DVD, volgens mij moeten dit zijn:
systeem bestanden
command.com (gebruikt van win98 bootflop)
msdos.sys (gebruikt van win98 bootflop)
io.sys (gebruikt van win98 bootflop)
mscdex.exe (gebruikt van win98 bootflop)
himem.sys (zelf toegevoegd)
bootimg.bin (wordt door nero/easy cd creator toegevoegd)
bootcat.bin (wordt door nero/easy cd creator toegevoegd)
een dos driver voor je dvd speler
lgdvdrom.sys (in mijn geval)
opstart bestanden
autoexec.bat
config.sys
ter referentie mijn config.sys:
device=himem.sys
device=lgdvdrom.sys /D:mscd000
files=50
buffers=30
dos=high,umb
stacks=9,256
lastdrive=z
ter referentie mijn autoexec.bat
mscdex.exe /D:mscd000 /L:x
x:\ghost\ghost.exe -clone,mode=prestore,src=x:\ghost\complete.gho,dst=1:2 -sure -fx
NB deze zijn nog niet getest dus..
4. een bootable dvd maken met easy cd creator (of nero)
selecteer in easy cd creator ‘opstartbare schijf maken’
kies de opties:
Ik heb het bestand NTLDR toegevoegd en dan krijg ik een loop tijdens het booten, de pc wordt dus telkens herstart
Ik heb nu de volgende vragen
1. zijn er nog andere bestanden nodig dan de onder (3) genoemde, zo ja welke (ntdetect / boot.ini?)
2. is er iets anders in bovenstaand verhaal wat niet klopt?
Gaarne jullie reacties, ik zal de post proberen bij te werken, zodra het lukt zodat iedereen dit kan gebruiken.
Doel:
As per the topic title wil ik een bootable dvd maken, waarop een ghost image staat van een perfect werkend xp systeempje, wat unattended en automatisch een recovery uitvoert naar c:\ bij het opstarten, zodat mijn ouders wanneer ze de pc crashen (en ik benadruk hier wanneer in plaats van als of in het geval dat, want het is altijd een kwestie van tijd) enkel de dvd in de speler hoeven te doen, de pc aanzetten en vervolgens 5 minuten later alles weer werkend hebben. Kortom: een foolproof recovery methode maken, waarbij de gebruiker eigenlijk alleen de dvd in de speler hoeft te stoppen voor het starten en hem eruit haalt na de restore.
NB: voor een lekker ghostje zorg ik dat al de program files op c:\ staan en alle data (email, favorieten, mijn documenten, mp3, video’s, foto’s, downloads etc.) op d:\, op die manier kun je de c:\ zonder problemen telkens vervangen, maar blijft alle data natuurlijk gespaard en kun je direct verder aan de slag met je download of je word bestandje, als je ntkrnl om wat voor reden dan ook per ongeluk hebt gewist..
Achtergrond Informatie
- ik werk met een sky pc van dixons (p4, 3ghz) media center edition
- deze werkt met een vervelende recovery partition en natuurlijk heb ik er geen installatie cd’s bij gekregen, waardoor ik het liefst niet de F10 functie verneuk om de recovery functie te gebruiken (voor de zekerheid ook een ghostje gemaakt van een fris herstelde recovery, dus als het gebeurt zal het geen ramp zijn..)
- disk structuur: recovery disk = verborgen: disk 1, partitie 1 / c: = disk 1, partitie 2 & d: = disk 1, partitie 3 (d:\ heb ik zelf gecreerd door c:\ te splitsen met partition magic 8 dit heeft een gevolgen voor de recovery functie op een sky pc waar ik nog even bang voor was, F10 werkt nog, en de recovery voor SKY is niet gelinkend aan een bepaalde schijfgrootte (dit geldt dan dus waarschijnlijk ook voor al die HP’s , DELL’s en SONY’s die op een zelfde wijze geleverd worden, met recovery, zonder cd’s)
- alle schijven zijn NTFS
- ik heb winxp mediacenter 2005 editie werken
- werk met norton ghost 2003 aangezien dit mijns inziens de enige versie is die lekker werkt met de NTFS versie die XP gebruikt, en tevens ondersteund het dos lekker met ghost.exe wat mij altijd een veiliger gevoel geeft dan een windows shell.
- Ik wil dit handmatig voor elkaar krijgen, zonder 3rd party tools (muv nero of easy cd creator uiteraad), aangezien dit mogelijk moet zijn volgens mij en echte tweakers dit moeten kunnen
MIJN sequence of things:
1. maak een win98 bootflop, met daarop gekopieerd ghost.exe (gebruik natuurlijk de corresponderende 2003 versie in \program files\symantec\norton ghost\ghost.exe)
2. maak een ghost image van je c:\ partitie en zet die tijdelijk op een andere drive (d:\ in mijn geval)
3. verzamel de bestanden die nodig zijn om te kunnen booten van DVD, volgens mij moeten dit zijn:
systeem bestanden
command.com (gebruikt van win98 bootflop)
msdos.sys (gebruikt van win98 bootflop)
io.sys (gebruikt van win98 bootflop)
mscdex.exe (gebruikt van win98 bootflop)
himem.sys (zelf toegevoegd)
bootimg.bin (wordt door nero/easy cd creator toegevoegd)
bootcat.bin (wordt door nero/easy cd creator toegevoegd)
een dos driver voor je dvd speler
lgdvdrom.sys (in mijn geval)
opstart bestanden
autoexec.bat
config.sys
ter referentie mijn config.sys:
device=himem.sys
device=lgdvdrom.sys /D:mscd000
files=50
buffers=30
dos=high,umb
stacks=9,256
lastdrive=z
ter referentie mijn autoexec.bat
mscdex.exe /D:mscd000 /L:x
x:\ghost\ghost.exe -clone,mode=prestore,src=x:\ghost\complete.gho,dst=1:2 -sure -fx
NB deze zijn nog niet getest dus..
4. een bootable dvd maken met easy cd creator (of nero)
selecteer in easy cd creator ‘opstartbare schijf maken’
kies de opties:
- no emulation
- kopie bestand: microsoft corporate.img (speciaal voor xp heb ik gebruikt, zie hier / rename deze naar bootimg.bin tijdens het proces)
- load segment 0x7C0
- sector telling: 4 (om booteable te maken)
- filesystem: ISO9660
- keep original file date
- msdos 8.3 characters
Ik heb het bestand NTLDR toegevoegd en dan krijg ik een loop tijdens het booten, de pc wordt dus telkens herstart
Ik heb nu de volgende vragen
1. zijn er nog andere bestanden nodig dan de onder (3) genoemde, zo ja welke (ntdetect / boot.ini?)
2. is er iets anders in bovenstaand verhaal wat niet klopt?
Gaarne jullie reacties, ik zal de post proberen bij te werken, zodra het lukt zodat iedereen dit kan gebruiken.