Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 18:17:
Toch heb ik weer iets (gevonden) om over je taalgebruik te zeuren

(als de filosoof in mij

)
En dit is toch al redelijk een filosofische discussie....
Over die verhalen met zoveel toeval: ik geloof eerlijk gezegd niet dat het verhaal zo gebeurd is, als dat nu op mij overkomt. Als dat echt zo toevallig is en het gebeurd vaker (!) dan zou ik inderdaad ook aan toeval gaan twijfelen, maar er waarschijnlijk niet aan toegeven.
Niet lachen als ik zeg dat Oprah Winfrey shows met dat soort verhalen heeft.
Ik vind haar wel betrouwbaar genoeg om het te geloven incl. de gasten.
Het gebeurd dus echt vaak dit soort idiote verhalen van toevalligheden.
Ik weet dus ook niet wat ik ermee moet, het is alleen zeer intressant.
Ik heb het dan niet over mensen die ineens gebeld worden door een vriend waar ze net aan dachten, die belt elke dag

toeval ja.
Over die beslissing om niet te beslissen: dat was ik er inderdaad nog vergeten bij te vertellen. Wat ik nog wel kan zeggen is dat het de makkelijkste en veiligste keuze is; gewoon met de massa meegaan (wat op zich heel gezellig kan zijn

)
Klopt, alleen beseffen een hoop mensen dit niet eens dat ze automatisch hun leven zo leven, dat is pas eng.
[...]
Om heel even flauw te doen, ik ben zelf ongeveer 1,75 m en dieper kan ik toch echt niet gaan. Ik snap (omdat ik deze uitdrukking langer ken dan vandaag

) natuurlijk wel wat je ongeveer bedoeld, maar eigenlijk is dit harstikke vaag taalgebruik. Waar zit dat diepe dan? Ik ben zelf een materialist (ik weet niet precies hoe dat heet). Dus ik geloof niet echt in dat 'diep binnenin'. Voor mij komt dat gewoon voort uit hoe je opgroeid.
Ik ben totaal anders opgevoed dan dat ik me voel.
Ik zou niet eens bij deze topic zitten want dit is immers onzin.
Ik heb ook totaal andere ideeen over hoe ik wil leven dan mijn familie.
Dat moet toch echt van binnen komen en is niet door mijn opvoeding ingestampt eerder pogingen om het eruit te stampen.
Waarom kies je voor een sport of auto of vrouw/man, van binnen voelt dat goed.
Erg vaag maar dat is vaak niet in je kop gestampt door iemand, is gewoon jezelf zijn.
Dingen verklaren als "waarom vind je blauw mooi" is natuurlijk niet mogelijk, dan blijf je vaag met uitleg.
en hier begint het zeuren over taalgebruik: (

)
[...]
In de natuur zijn er genoeg dieren die hun 'zwakke' soortgenoten gewoon laten barsten. Deze dieren die hebben toch ook een bepaalde sociale omgeving /hierarchie opbouwen en deze zwakkelingen gewoon prooi te laten vallen aan andere dieren.
Vervolgens: wat jou heel beschaafd lijkt (en daar blijf ik bij) is gewoon omdat je het jarenlang gewend bent. Waarom anders kunnen mensen in een andere cultuur dit ook 'normaal' vinden? Om mijn leraar filosofie aan te halen: 'diep van binnen zijn we allemaal Christenen in het Westen'. Onze grondwet is er op gebaseerd, heleboel dingen in het dagelijks leven zijn daardoor beinvloed. Je kan bij ons niet zonder het Christendom, ookal geloof je er zelf niet in. De massa dringt het je als het ware op. Hierdoor komt ook dat je het vanzelfsprekend vind: iedereen, maar dan letterlijk iedereen in je omgeving is door het Christendom beinvloed, of je het nou wil of niet.
klopt wel ja, alleen verklaart het niet waarom sommige mensen totaal niks hebben met onze christelijke regels
Schijnbaar heeft het niet zo'n grote invloed anders hadden we geen justitie nodig.
Mensen martelen is volgens sommige normaal maar daar zal het slachtoffer het niet mee eens zijn.
Ja ik laat me even onthoofden want ja dat is beschaafd dat hoort zo hier
Lijkt mij meer het gemakkelijke kudde gedrag waar mensen niet zien hoe achterlijk ze bezig zijn.
Ik zou je een film willen aanraden: Collateral. Een best wel mooie film met Tom Cruise als huurmoordenaar. Hierin legt hij op zich met best rationele argumenten uit waarom hij huurmoordenaar is geworden en het een 'volwaardig' beroep vind.
Gezien alleen is dat uitlegje niet blijven hangen.
[...]
Het leuke is dat meerdendeel van deze informatie uit onze eigen visie (de Westerse visie) is geschreven. En bedenk ook: genoeg van deze informatie is tegenstrijdig en toch op zekere hoogte waar, het ligt er alleen aan hoe je dit wil interpreteren.
Als je alleen op de bank naar journaal kijkt wel ja, westerse propaganda spuit er van af.
Als je de wat betere programma's zoekt of internet dan kun je heel wat diversiteit vinden.
Een beetje nadenken doet ook wonderen, als ik een baard iets hoor zeggen over homo's is het een fundamentalist met een eng muziekje eronder.
Zie ik een christelijk figuur hetzelfde zeggen is het een mening

kijk daar trap ik dus niet meer in.
Om bijvoorbeeld een voorbeeld te geven van een andere cultuur: in India kennen ze het verschijnsel individu niet. Hebben ze daar geen personen zal je je afvragen? Tuurlijk wel, maar zij geloven niet echt in een 'ik'. Heeft voor de rest niet speciaal met een religie die ze allemaal volgen te maken, maar gewoon hoe daar algemeen gedacht wordt. Zij geloven namelijk dat je maar heel eventjes in een lichaam opkomt en vervolgens weer ergens anders in opgaat. Het metafoor van de zee die telkens in een ander golfje opduikt wordt hier gebruikt. Over persoonlijke carrieres, persoonlijkheidscrisis enzo hoef je daar echt niet mee aan te komen, want ze zullen je absoluut niet snappen. Net zo min jij en ik het verschijnsel van geen individu waarschijnlijk echt kunnen snappen, want alleen daarvoor zou je net zoals zij moeten zijn.
Zo nu weer ff genoeg getypt

Ze kennen individu wel alleen richten ze de maatschappij in dat de groep op de 1e plaats komt ?
Volgens mij heeft dit meer met een armoede situatie te maken, alleen redt je het niet zo gauw.
Ze hebben allemaal hun eigen gedachtes en ideeen lijkt mij, wel of niet onderdrukt.
Ik zie toch echt een hoop indianen (?) die echt als een ik door het leven gaan.
Kun je misschien verklaren door Engelse/westerse invloeden en modern zijn maar toch.
Als je geen individu bent ben je volgens mij geen mens, onderdrukte individuen misschien.