sapphire 9800 pro afgebrand

Pagina: 1
Acties:

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
btw: reageren is niet noodzakelijk. dit topic maak ik meer voor de search als mensen hiet later naar zoeken.

Het gaat om mijn sapphire 9800pro gekocht 1sept 2003. v/h weekend was ik weg, en liet mn pc 4 dagen aan staan om wat 'freeware' te downloaden. toen ik maandag remote probeerde in te loggen, lukte dat niet meer. pc onbereikbaar... dacht eerst nog windows gecrashed, of internet ligt eruit, maar toen ik s'avonds thuis kwam rook ik letterlijk onraad.

bleek dat die sapphire compleet was afgefikt!! hij leek wel ontploft.
bleek nou, de ouwe serie van sapphire gebruikt zo'n spiraal achtige zilvere cooler die met zwarte plastic pinnetjes vast zit. blijkbaar is de kaart zo warm geworden dat die clipjes weggesmolten zijn waardoor het koelblok eraf sprong. resultaat: een zwart geblakerde kaart...

de reden van dit topic is het volgende: ik ging terug naar mycom en het bleek dat dit wel vaker voorkwam met die sapphires. bij deze dus een waarschuwing voor iedereen die zo'n of soortgelijke kaart heeft met deze cooler:
http://www.sapphiretech.com/awards/image/media_375.jpg

overigens hoef je nu niet meer bang te zijn zo'n kaart te krijgen. sapphire is overgestapt op andere cooling.

[ Voor 7% gewijzigd door sharkzor op 28-12-2004 19:37 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:01

_Ernst_

Mark It Zero!

sharkzor schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 19:36:
btw: reageren is niet noodzakelijk
ik doe het toch ;)

Weet je ook waardoor hij dan zo warm is geworden dat de pinnetjes zijn gesmolten? Misschien een slechte airflow in je kast of is de koeler vasgelopen? (wellicht moeilijk na te gaan als er niet veel van over is ;))

de nieuwe koelers zitten overigens nog steeds met plastic pinnetjes vast, alleen een groter aluminuim koelblok.

Last.fm

Verwijderd

die coolers vind je veel op kaarten zoals GF2,3,4
en oude ATI Rages.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:46

Nakebod

Nope.

Dat is idd raar thuiskomen zeg...
Ben wel benieuwd, hoe de kaart er nu uitziet? Pics gemaakt? Viel het gewoon onder garantie? Door productiefout dus?
En verder geen andere hardware defect geraakt? Lijkt me namelijk als het echt gefikt heeft (Dus niet extreem heet: smelten) dat er waarschijnlijk ook andere hardware defect kan zijn?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 07:50
Nakebod schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 19:51:
Dat is idd raar thuiskomen zeg...
Ben wel benieuwd, hoe de kaart er nu uitziet? Pics gemaakt? Viel het gewoon onder garantie? Door productiefout dus?
En verder geen andere hardware defect geraakt? Lijkt me namelijk als het echt gefikt heeft (Dus niet extreem heet: smelten) dat er waarschijnlijk ook andere hardware defect kan zijn?
kaart kan ik helaas niet meer laten zien, is al ingeleverd bij mycom. denk je maar in, 1 pinnetje die helemaal gesmolten op de kaart eronder ligt, grote bandvlek op de achterkant. ik had m nog even aangezet met die dooie kaart erin, de achterkant begon helemaal op te gloeien. alsof je een sigaretten aanstekker aanzette 8)7

de airflow is gewoon goed in mn kast. hangen 3 casefans in, alles keurig netjes strak afgebonden. niks wat echt warm word.
heb heeeeel erg mazzel gehad. de rest werkte allemaal nog (pfew..)

Verwijderd

En, is er nog wat andere hardware kapot, of niet? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2004 00:08 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Blijkt wel weer dat ze veel te veel bezuinigen op die koelers.. Ws. is de fan er gewoon mee opgehouden waardoor de boel zo heet is geworden dat het kon smelten. Zie je wel vaker bij videokaarten dat het fannetje na verloop van tijd zomaar uitvalt. Meestal door stof of slijtage.

Ik heb zelf een radeon 9800SE met zo'n zelfde soort koeler, en die was net nieuw uit de doos met fannetje op volle toeren niet eens toereikend om de kaart te koelen (vastlopers e.d. bij games). Heb er nu een zalman koeler + fan op en dat gaat een stuk beter.

Ook mn vorige geforce ti4200 van club3d had zo'n zelfde koelertje. Op een dag liep mn PC vaak vast in spellen. Toen ik in de kast keek zag ik dat de fan van de videoakart gewoon stil stond :( Zat volledig vast, was ook geen beweging meer in te krijgen. En diekaart was ook echt gloeiend heet. Kon hem haast niet vasthouden toen ik hem uit mn pc schroefte :X Ik verbaaste me dat de boel niet gesmolten was, en nu blijkt dat dit dus idd had kunnen gebeuren.....

[ Voor 33% gewijzigd door Palomar op 29-12-2004 01:05 ]

Verwijderd

de x800xt stockkoeler wil ik ook zo snel mogelijk vervangen, dat ding is idle 42 graden MET airflow en al die bullshit.

gelukkig had ik op me 9800 pro al snel een zalman passief ding geïnstalleerd. probleem opgelost.
succes met je nieuwe kaartje. dat is dan wel weer lekkere service van mycom.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb ook zoiets gehad met mijn 9800SE, die had een cooler van een 9700 Pro maar die kaart werd echt gloeiend heet. Heb er snel een VGA Silencer opgezet. Ze maken kaarten wel zo snel mogelijk, maar besparen op de koelers he.. :(

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 14:06
Mijn ti4200 fan was er ook mee gestopt, heb er toen maar zon massief koperkleurig koelblok van zalman omheen gezet, hp80 :)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 03:25
Kan ook een sluiting zijn lijkt mij. Pinnetje weggesmolten en eraf gevallen en een brandvlek. Enig idee achteraf gezien wat dat eventueel veroorzaakt kan hebben?

Verwijderd

dat is wel frustrerend, als je de stock koeler eraf haalt, dan vervalt de garantie,maar als je hem erop laat, dan heb je weer een kans dat zoiets gebeurt. dat is dus een dillema, dus dat is redelijk bagger van de fabrikanten.
Pagina: 1