[delphi]"could not find object" bij activeren query-combi

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
In een multitier applicatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van een (database)server applicatie en een client, heb ik het volgende probleem met het agenda onderdeel:

Ik heb het probleem weten te reduceren tot 2 queries.

Q1)
SQL:
1
2
SELECT * FROM agenda
ORDER BY datum, tijd

Q2)
SQL:
1
2
SELECT plaats, datum FROM agenda
GROUP BY plaats, datum

Q2 heeft hierbij de mastersource op de datasource van Q1 staan. In het programma wordt Q1 uiteindelijk gebruikt om in een combobox een datum en of tijd uit te zoeken, en moet Q2 vervolgens de details invullen. Q2 is dus een subset (van 1) van Q1.

masterfield bij Q2 zijn: 'Datum;Plaats'
indexfieldname bij Q2 zijn: 'Datum;Plaats;tijd'

Als ik Q1.activate op 'true' zet, is er geen probleem, ik krijg alle data die ik moet hebben. Hetzelfde geld voor Q2. Zet ik ze echter beiden tegelijk aan (wat wel nodig is als ik Q2 als subset van Q1 wil gebruiken, dan komt er een 'could not find object' foutmelding (EOleException).

Nou ben ik er via google al achter gekomen dat de melding (hoe verassend) van de database moet komen, en dat bijvoorbeeld mijn sqllinks niet goed konden staan, maar dat is weinig relevant als het alleen gebeurd als ik ze beide tegelijk activeer. Het zal waarschijnlijk iets vrij simpels zijn; de query heeft in de vorige versie, (delphi 4 enterprise) wel gewerkt. Het gaat hier om delphi 7. Ik heb ook al wat aan zitten prutsen met verschillende properties, maar bijvoorbeeld requestlive (ik dacht dat hij het vanuit reaonly misschien wel zou doen) maakt geen verschil. Ik weet eigenlijk niet meer waar ik het zo zoeken moet.

Ik hoopte dat iemand van jullie hier wel iets zinnigs over kan zeggen. (?)

Localhost is where the heart is