Toon posts:

Zeer traag netwerk (100Mbit)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een klein netwerkje tussen een tweetal PCs. PC1 heeft een 1Gbit lan aansluiting aan boord (loopt echter op 100mbit); PC2 heeft een standaard 100Mbit nicje (3Com).
PC1 = Win XP, PC2 = Red Hat 9.

Sinds enige tijd haal ik tussen beide PCs maximaal 2MB per seconde (kopieren van SMB share naar locaal of andersom). Dit is dus niet al te veel. Alles loopt gewoon op 100Mbit.

Hoe kan ik nu zoeen naar de oorzaak? Ik kan me niet voorstellen dat het in de bekabeling zit, aangezien er eigenlijk niets is veranderd. De vraag is dan natuurlijk waar het wel in zit..
Tussen de beide PCs hangt een 100Mbit switch. Deze lijkt helemaal te werken zoals het moet.

Aangezien ik iets van 240Gb aan data moet overpompen zou het wel zo fijn zijn als alles werkt zoals het moet...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 13:20
Welke nic heeft pc1 precies?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Euh... ik geloof een RTL8169 (onboard bij een MSI K8T NEO FISR2).

Verwijderd

Topicstarter
Update: ik zie net dat SMBD (Samba) op mijn RedHat bak iets van 55% CPU power gebruikt om die 2MB per sec uit te gooien. Dat klinkt mij niet goed in de ogen, niet waar?

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 15:51
Ik neem altijd FTP voor het overzetten van data, dat gaat bijna altijd veel sneller. Vooral als je een goede ftp server gebruikt (zoals vsftpd die ik gebruik) Daarmee haal ik ongeveer 3,5 MB per seconde vanaf een 133Mhz machine

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet de boosdoener gevonden... zo min of meer dan.

Doe ik op mijn RH bak een hdparm -tT /dev/md1 (daar kopieer ik nu vanaf) dan haal ik bij de disk read slechts 2.18MB/sec. Er is daar dus duidelijk wat mis...

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:39
Gooi die realtek nic uit je RH bak. En zet daar een managed 3COM in. Dat helpt veeeeeeel. Hier hetzelfde probleem gehad. Daarnaast moet je ff checken of DMA aan staat. In een Debian distro staat dat default uit, misschien ook in RH, dat weet ik niet. Ff tjekkuh.. :)

Edit: dma check met:
hdparm /dev/hda
en dma enable met:
hdparm -d1 /dev/hda

[ Voor 14% gewijzigd door UltraSub op 28-12-2004 17:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een geen Realtek in die RH bak, maar een 3Com :)

Maar goed, ik denk dat ik weet wat de boosdoener is. Die array is gekoppeld aan een HPT360 PCI controller. Gevolg: Linux ziet deze devices als SCSI devices en kan zodoende geen DMA inschakelen.

Mijn vraagt wordt bij deze: hoe truuk ik dit?
Pagina: 1