[High-end] Voor gaming en multimedia toepassingen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrckscom
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01-2016
Dag mensen alles goed?

Ik wil binnenkort een nieuwe systeem aanschaffen, mijn huidige systeem is echt aan vervanging toe. Op dit moment heb ik namelijk een Intel Pentium 3 550 MHz, met 768MB RAM geheugen.
Ik kan hier helaas geen leuke spelletjes, zoals Need for speed underground 1 en 2 en nog meer op spelen, dit vind ik, zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen begrijpen, erg jammer.

Nu wil ik dus een nieuw systeem hebben waar ik dus lekker mee kan gamen en als een goed multimedia systeem kan gebruiken.
Dit zijn de onderdelen die ik bijelkaar heb gezogt:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Om te beginnen een nieuwe systeemkast, Enermax CS-800TA "Chrome Fantasy" (4x 5,25" / 2x 3,5"), deze kast vind ik er wel mooi uit zien, is zwart van kleur en ziet er netjes uit.
Bij deze kast heb ik maar gekozen voor een wat zwaardere voeding, dit vanwege de grafische kaart die erin gaat komen, die trekt wel aardig wat stroom en op deze voeding kunnen ook 2 S-ATA schijven worden aangesloten: TG420-U01 (ATX2) Vermogen: 420 Watt, (Combined power: 240 Watt), is dit trouwens wel een goeie keuze?

Dan de DVD speler, Asus DVDE616P2 (16/48x), ik heb ten eerste voor deze gekozen omdat ie net als de kast zwart is en omdat ie van ASUS is, uit persoonlijk ervaringen kies ik ook voor dit merk, ben er namelijk erg goed over te spreken.

En dan de DVD brander, Asus DWR-1604P (16/4/16x, 32/24/40x), deze is ook van ASUS en kan ook dual layer branden, wat als voordeel heeft dat je meer op 1 schijfje kan proppen.

En natuurlijk een floppydrive, ik heb voor de NEC Floppydrive (1,44 MB) gekozen omdat deze ook mooi in het zwart is en niet te duur is.

En dan nu de toch wel erg belangrijke onderdelen waar ik toch nog wel wat vraagtekens bij heb.
Ten eerst het moederbord, ik heb voor de Asus P5GDC Deluxe (Intel 915P) gekozen omdat deze zowel DDR als DDR2 geheugen ondersteunt. Ik vind dit toch wel fijn vanwege dat de prijzen van de DDR2 DIMMetjes toch nog best aan de prijsige kant zijn.
Nu vraag ik me dus verder nog af of dit wel een goede keuze is.

Het geheugen, hier heb ik gekozen voor 1 MDT DIMM 1 GB (voor PC), ik ben namelijk in de veronderstelling dat het beter voor je PC is dat je maar 1 DIMM neemt inplaats van 2.
Als iemand anders hier een andere mening over heeft hoor ik die graag.

En dan de grafische kaart, dit gaat op het moment mijn petje echt ff te boven.
Ik had een tijdje geleden een preview op Tweakers.net gelezen over een aantal kaarten, volgens mij zat deze er ook bij, maar dat weet ik niet meer zeker, Asus Extreme AX800Pro/2DTV (256 MB GDDR3), ik vroeg me dus af of dit een beetje een goeie kaart is voor de spelletjes van tegenwoordig en dan nog een vraagje over de eerder genoemde voeding, is deze wel goed genoeg voor dit systeem met deze grafischekaart?

Dan nu de processor, ik heb hier gekozen voor een Intel Pentium 4 550 (3.4 GHz) (16/1024 KB), waarom ik voor deze heb gekozen is ook weer uit persoonlijke ervaringen dat deze veel beter werkt dan bijvoorbeeld een AMD processor. Mijn ervaring hiermee was dat het systeem na het spelen van een spel, bijvoorbeeld Quake 2, helemaal vast liep en als ik het systeem probeerde te upgrade met bijvoorbeeld een BIOS flash het systeem dood leuk zei dat ik maar een 300 MHz inplaats van de 1,1GHz processor had die erin zat. En ik weet denk ik al wat jullie dan wel gaan zeggen, ja, ik had er echt opgelet dat ik wel de goeie flash had. ;)

Voor de hardeschijf heb ik een Maxtor DiamondMax 10 (200 GB) (9,3/8192/7200) S-ATA gekozen, ik had namelijk een keertje van een collega gehoord dat je tegenwoordig beter een S-ATA schijf kan nemen omdat dit weer een hogere toegangs snelheid heeft.

Ook wil ik graag een nieuw TFT scherm hebben, daarvoor heb ik voor de iiyama E435S-B (17")
gekozen, dit omdat deze een lage reactietijd heeft van: 10 ms, dus lekker snel is met de beeld opbouw.

De Lian Li 6 in 1 Card Reader (CF/SM/MS/SD/MMC/MD) voor het lezen van de diversen memory kaartjes, is altijd makkelijk.

De Asus TV Tuner Card, dit voor dat ik in de toekomst een LCD TV wil kopen en dan alles via m'n pc wil laten gaan, dus een Multimedia Center.

En dan als laatste het wireless LAN gebeuren.
Ik heb hier ook weer voor ASUS gekozen, dit om alles lekker op elkaar af te stemmen.
Het access point: Asus WL-300G Access Point (54 Mbps)
En het kaartje voor in de PC: Asus WL-138G (54 Mbps)

Tot slot dus mijn vraagjes nog even op een rij:

Is de keuze van het moederbord Asus P5GDC Deluxe, de voeding: TG420-U01 (ATX2) Vermogen: 420 Watt, (Combined power: 240 Watt), het MDT DIMM 1 GB geheugen,
de Asus Extreme AX800Pro/2DTV (256 MB GDDR3) grafische kaart een goede keuze?

Graag hoor ik jullie mening hier over en ook natuurlijk jullie tips ter verbetering.

De bronnen verschillen van previews op Tweakers.net naar collega's en vrienden.

Greetz,

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
-Je moet voor 2 reepjes van 512mb gaan. Hoe je erbij komt dat 1 reepje beter is weet ik niet, maar er zijn twee grote voordelen van 2 x 512mb tov 1 x 1gig:
  • 1 gig is een stuk duurder dan 2 x 512mb
  • met 2 identieke reepjes maakt je cpu gebruik van dual-channel wat een flinke performance-boost geeft.
-Dat mobo lijkt me wel ok. Alleen maar meegenomen dat hij ook klaar is voor DDR2, DDR2 is alleen nu nog geen optie omdat het totaal geen verbetering is tov DDR en daarbij nog eens veel duurder is.

-Voeding is een prima dingetje. Hij zal het allemaal prima trekken, wil je echter helemaal niet meer op de voeding hoeven te letten dan zou je ook voor de 480 Watt kunnen gaan, maar dat is niet echt noodzakelijk.

-Videokaart is perfect. Asus is alleen een beetje duur merk, met bijv. Sapphire ben je een stuk goedkoper uit en heb je zo goed als exact dezelfde kaart.

Ik merk in je stukje trouwens een beetje een opinie van 'ik heb goede ervaringen met een bepaald merk dus stap ik daar nooit meer vanaf'.
Of dit intelligent is valt nog te bezien.
Je geeft aan dat je wilt gamen op je pc. Welke benchmarks je ook doorkijkt, je zult zien dat de athlon64 de Pentiums alle hoeken van de gamewereld laat zien.
Ik begrijp je problemen met AMD na een slechte ervaring. Maar als ik die slechte ervaring zo lees dan lijkt dat totaal niet met de cpu te maken te hebben. Meer met een volledig brak systeem en vooral software problemen. Als je pc vervelend doet heeft dat zelden met de cpu te maken. AMD is net zo'n betrouwbaar merk als Intel en levert op dit moment gewoon de beste processors, zeker voor jouw doeleinden. Ik wil je geen AMD opdringen, als Intel de betere keuze was zou ik je dat ook zeggen, maar dat is nu gewoon niet het geval.

Dus voor de cpu (en daarmee ook het mobo) zou ik je toch echt het socket 939 platform willen aanraden. Te weten:
Nforce4 mobo (zie: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/475 en kies hier een leuk nforce4 mobo uit.)
AMD Athlon64 3500+

Verder zou ik ipv die Asus dvd-brander voor de NEC 3500 gaan. Die is een stukje goedkoper en daar heb ik enkel en alleen goede ervaringen over gehoord. Ook hier geld weer; goede ervaringen met asus hoeven niet persé te betekenen dat je niet meer van dat merk afstapt.

Volgens mij is dat lan-kaartje nergens voor nodig, al dat soort dingen zitten gewoon onboard van zo'n beetje alle verkrijgbare mobo's.

Tot slot de monitor: die heeft dan wel een lage responstijd maar heeft ook een vreselijk laag contrastratio (350:1) wat juist weer heel negatief is.
Op een lcd-monitor voor een game-pc moet je niet bezuinigen, dus zou ik je de Samsung syncmaster 710T willen aanraden. Hét lcd-scherm om mee te gamen van dit moment.

Succes met je keuze.

Edit:
Of je nu voor een Nforce4 of een socket 775 mobo kiest. Let er wel op dat beiden alleen pci-express kaarten accepteren, dus GEEN AGP! Nog even verder wat betreft de videokaart. Als je besluit van Asus af te stappen, dan kan je voor minder geld een betere videokaart kopen:
-Asus X800pro Pci-express: 499 Euro
-Sapphire X800XT pci-express(de xt versie laat de pro versie zn hielen zien): 444 Euro!!!

[ Voor 24% gewijzigd door UltraR-pc op 28-12-2004 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrckscom
Dank je wel voor je tips, ik zal zeker nu wel voor 2 dimmetjes gaan inplaats van 1 van 1 Gig.
Stom van me dat ik daar zelf niet op kwam dat dual-channel beter en sneller is... :?

Wat de voeding betreft, dat is zeker wel een beter plan, ik zal dat ook veranderen.

En over blindstaren op 1 merk, ik geef je helemaal gelijk, moet natuurlijk niet alleen maar bij 1 ding blijven terwijl er misschien andere beter zijn....

Wat AMD betreft, ja, die zijn inderdaad beter voor games en dergelijken, daar ben ik het helemaal met je eens, ik zal er ook zeker nog goed over na gaan denken of ik misschien toch een AMD systeem ga nemen.

De WiFi kaart is bij dit moederbord geen overbodige luxe, er staat namelijk nergens bij de omschrijving van het bord dat er al zoiets bij zit.

En dan als laatste over de TFT, begrijp ik dus goed dat de hoger de contrastratio is de beter het scherm is??

Nog maals, heel erg bedankt voor je reactie en tips

Edit:

Waar heb jij die grafische kaarten gevonden, als ik de Sapphire X800XT pci-express bij Alternate zoek, kan ik alleen de Sapphire X800XT ViVo/2DVI vinden en dan is ie daar: €549,00

En ik let er zeker wel op dat ik een moederbord neem die pci-express ondersteund ;)

[ Voor 13% gewijzigd door ptrckscom op 28-12-2004 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Weiry schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 17:36:
Dank je wel voor je tips, ik zal zeker nu wel voor 2 dimmetjes gaan inplaats van 1 van 1 Gig.
Stom van me dat ik daar zelf niet op kwam dat dual-channel beter en sneller is... :?

Wat de voeding betreft, dat is zeker wel een beter plan, ik zal dat ook veranderen.
Dat is dus niet noodzakelijk he? Als je zeker wilt weten of die 420 Watt voldoende is dan is dit een handig topic:Welke voeding heb ik nodig? Deel 9
En over blindstaren op 1 merk, ik geef je helemaal gelijk, moet natuurlijk niet alleen maar bij 1 ding blijven terwijl er misschien andere beter zijn....

Wat AMD betreft, ja, die zijn inderdaad beter voor games en dergelijken, daar ben ik het helemaal met je eens, ik zal er ook zeker nog goed over na gaan denken of ik misschien toch een AMD systeem ga nemen.
Er is maar één manier om een wel afgewogen beslissing te nemen en dat is reviews lezen en ervaringen opzoeken, google is your friend.
Natuurlijk kan je net een brakke cpu treffen, maar die kans is bij AMD net zo klein als bij Intel.
De WiFi kaart is bij dit moederbord geen overbodige luxe, er staat namelijk nergens bij de omschrijving van het bord dat er al zoiets bij zit.
Hmmm, ik zie het ook bij geen enkel mobo staan. Ik zou gewoon je keuze maken over een mooi mobo, en dan dat bedrijf ff mailen met de vraag of er wifi onboard zit. Zo nee, dan kan je alsnog dat kaartje erbij bestellen.
En dan als laatste over de TFT, begrijp ik dus goed dat de hoger de contrastratio is de beter het scherm is??
Dat klopt. Wat bij een gamescherm vooral van belang is:
-responstijd -> zo laag mogelijk moet je hebben, maar tussen 10ms en 12ms merk je geen verschil. Tussen 12ms en 25ms weer des te meer.
-contrastratio -> hoe hoger hoe beter de kleuren worden weergegeven. 350:1 is echt te laag. 600:1 lijkt er al heel wat meer op.
-Zorg voor een videokaart en een monitor met DVI-aansluiting. Dat zorgt ook voor flink wat kwaliteitswinst.
Nog maals, heel erg bedankt voor je reactie en tips
Ik ben blij je te kunnen helpen.

Edit:
Wat die videokaarten betreft:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/520
Bij alternate is hij dus idd heel duur. Ik zou er dan voor kiezen om die videokaart gewoon los bij een pc megastore te bestellen. Voor een besparing voor 100 Euro lijkt me dat de moeite wel waard.
Er is dan btw nog wat waar ik je op wil wijzen. Allereerst: houd er rekening mee dat de high-end kaarten zoals deze zeer moeilijk leverbaar zijn (wat ook door megastore en door alternate word aangegeven, die hebben hem beide niet op voorraad).
En als je voor een Nforce4 mobo kiest dan kan je voor een SLI mobo gaan. Die is gereed voor 2 videokaarten tegelijkertijd, echter dit moeten dan wel Nvidea gforce kaarten zijn. Dus dan zou je nu bijvoorbeeld ipv de x800xt voor de 6800ultra kunnen gaan. Als je dan later wilt upgraden, plaats je er een, tegen die tijd heel goedkope, 6800ultra bij en hoef je niet je 'oude' videokaart te vervangen. Ook voor SLI zijn google en de Got-search weer je vrienden.
(jaja, een computer aanschaffen is geen simpele aangelegenheid hoor :P )

[ Voor 34% gewijzigd door UltraR-pc op 28-12-2004 18:11 ]

• ptrckscom
Nou, ik ben er eindelijk uit met wat hulp.
Dit is het systeem geworden en ik kan hem de 14de ophalen.

Enermax CS-800TA "Chrome Fantasy" (4x 5,25" / 2x 3,5")
De kast is hetzelfde gebleven met de extra voeding van 420 Watt (TG420-U01 (ATX2))

De DVD speler is ook hetzelfde gebleven; Asus DVDE616P2 (16/48x)

TV Kaart ook; Asus TV Tuner Card (TV-kaart)

Voor het wireless netwerk is het ook gewoon hetzelfde gebleven:
Asus WL-300G Access Point (54 Mbps)
Kaartje voor in de PC; Asus WL-138G (54 Mbps)

Het moederbord is ook hetzelfde gebleven, dus toch een Intel inplaats van een AMD;
Asus P5GDC Deluxe (Intel 915P)

Met deze processor:
Intel Pentium 4 550 (3.4 GHz) (16/1024 KB)

Het geheugen heb ik wel veranderd, dit is nu ook wel 1 GB maar nu bestaande uit 2 x 512 MB Kingston DIMM 1 GB (voor PC)

De DVD brander is ook gewijzigd in de NEC ND-3500A (16/4/16x, 48/24/48x)

De floppy is hetzelfde gebleven; NEC Floppydrive (1,44 MB)

De hardeschijf ook; Maxtor DiamondMax 10 (200 GB) (9,3/8192/7200)

De grafische kaart heb ik wel gewijzigd, ik heb nu inplaats van de Pro versie de XT versie genomen, daar dat
UltraR-pc (de xt versie laat de pro versie zn hielen zien)
dit zei ;)
Asus EAX800XT/2DHTV (256 MB GDDR3)

En als laatste het TFT scherm, dat gewijzigd is, ik heb er nu opgelet dat deze dus een reaktie tijd heeft van minder dan 14ms, deze heeft 12ms een een contrastration van 600:1
Samsung 710T (17")

@UltraR-pc, nog maals bedankt voor je tips man, ik had hier echt wat aan, alleen ben ik toch maar bij Intel gebleven vanwege de vertrouwde kenmerken en de bekende ervaringen. O-)

Edit:
Herstel, de DVD brander is de NEC ND-3520A geworden, want de 3500 was er niet meer en kwam ook niet meer

[ Voor 5% gewijzigd door ptrckscom op 30-12-2004 11:33 ]

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 23:32

Skyline GT-R

RB26DETT

Nu heb je nog zo'n dure Asus X800XT erin zitten...
De Asus staat hier voor 473€
De Connect3D staat hier voor 427€
De GigaByte staat hier voor 445€
De MSI staat hier voor 476€
De Sapphire staat hier voor 444€

Waarom toch per se die Asus? Voor de gratis webcam der je erbij krijgt:? En eerlijk gezegt zou ik als ik jou was nog even wachten op de nieuwe lading ATi kaarten, met de X800XL, X850Pro of de X850XT ;)

Edit:
Zorg ook dat je een Dual Channel kit koopt, die willen meestal wat leuker werken in dual channel dat 2 aparte latjes. En als je pech hebt en je koopt 2 aparte latjes en ze geven je 1 SS dimmetje en 1 DS dimmetje, heb je nog niks, en ik spreek uit ervaring :(

[ Voor 17% gewijzigd door Skyline GT-R op 30-12-2004 16:12 ]

• ptrckscom
Skyline GT-R schreef op donderdag 30 december 2004 @ 16:10:
Nu heb je nog zo'n dure Asus X800XT erin zitten...
De Asus staat hier voor 473€
De Connect3D staat hier voor 427€
De GigaByte staat hier voor 445€
De MSI staat hier voor 476€
De Sapphire staat hier voor 444€

Waarom toch per se die Asus? Voor de gratis webcam der je erbij krijgt:? En eerlijk gezegt zou ik als ik jou was nog even wachten op de nieuwe lading ATi kaarten, met de X800XL, X850Pro of de X850XT ;)

Edit:
Zorg ook dat je een Dual Channel kit koopt, die willen meestal wat leuker werken in dual channel dat 2 aparte latjes. En als je pech hebt en je koopt 2 aparte latjes en ze geven je 1 SS dimmetje en 1 DS dimmetje, heb je nog niks, en ik spreek uit ervaring :(
Bij de eerste is de prijs EX BTW, dus is toch nog best wel prijzig.

Waarom ik voor de ASUS ben gegaan, ik had gekeken naar de Sapphire, maar die hadden ze niet meer bij Alternate en ja, waarom dan per se bij Alternate, nou, omdat ik daar bijna alles al besteld heb, vond het wel zo makkelijk om bij 1 en dezelfde alles te bestellen vanwege garantie en levering.

Met het geheugen heb ik inderdaad zo'n pakketje genomen met 2 van die opelkaar afgestemde dimms.

• UltraR-pc
Dat je nu voor Intel gaat is prima, als jij je daar prettig bij voelt is dat de beste keuze. Het is nu iig een goed afgewogen beslissing.

Het enige waar ik het echt niet mee eens ben is die Asus videokaart. Ik zou echt voor een sapphire gaan en die dan bij een andere zaak bestellen. Is misschien iets onhandiger maar je bespaart echt heel veel geld er mee. Dit is echt geld weggooien. Want zo is mijn advies voor de x800xt te gaan ook niet meer echt van toepassing omdat er tussen de Asus pro en xt versies wel een flink verschil zit en ik vraag me af of de prestatiewinst dat waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik hier zo lees heb je echt een monster pc, prima alleen jammer van die processor die zit je systeem een beetje in de weg, de nieuwe windows komt er binne kort aan, ondersteunt 64 bit technologie en je systeem laat zo'n beetje elk ander systeem ALLE hoeken van de kamer zien!!! ik zou cker gaan voor de AMD Athlon 64 (heb ook 2 AMD systemen, en geen enkel probleem, een er van is nu 6 jaar oud en draait XP Pro), en jou slechte ervaringen lijken me ook niet aan je cpu te ligge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrckscom
Ik zit er zelf ook wel een beetje mee dat die ASUS aan de dure kant ligt, maar ik had bij diversen andere shops gekomen voor de Sapphire ATI Radeon X800XT, maar dan krijg ik bij bijna allemaal de volgende melding: Let op: levertijd momenteel onbekend.
Bij Alternate hadden ze alleen de:Sapphire X800XT ViVo/2DVI en ook van die was de levertijd onbekend.

Maar even een vraag, wat is dan zo'n groot verschillen tussen de ASUS en de Sapphire, behalve de prijzen dan?
Ik heb dan zelf gezien dat de Sapphire een PCIe bus heeft en de ASUS die ik neem een PCIe 16x bus.
Om eerlijk te zijn weet ik op dit moment niet welke er nou beter is, maar het lijkt me logisch dat dat de PCIe 16x bus is, vanwege de 16x of heb ik dat fout?

En dan nog een vraag/opmerking over 64 bit ondersteuning van windows, er zijn op dit moment toch nog niet zoveel programma's op de markt die 64 bit ondersteunen??
Okeej, die komen er vast nog wel, ik zie alleen op dit moment nog niet echt de meerwaarde van een 64 bit processor in.

Greetz en alvast de beste wensen en een heel erg onwijs gelukkig nieuw jaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
De Asus levert wat spellen mee en soms ook een webcam. Dat doet Sapphire niet, ook hebben verschillende merken verschillende koelers op de kaarten, maar dat zijn echt minimale verschillen (waarbij Sapphire zeker geen slechtere koelers heeft dan Asus). Je betaald gewoon vooral voor het merk Asus heel veel extra.
Die Sapphire is trouwens ook gewoon een PCI-express x16 kaart. Dat zijn alle videokaarten voor pci-express. De info. die er bij staat is dan gewoon niet zo volledig.

Wat betreft de 64bit. Die zorgt er oa. voor dat de 3500+ van AMD zelfs beter is dan de 3.6Ghz van Intel. Verder zijn er op dit moment idd nog geen 64bit software programma's. Dit zal echter niet heel lang meer gaan duren. En als ze er zijn zal je zeker met windows 64 bit grote verschillen gaan merken tussen de Athlon64 en de Pentium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 23:32

Skyline GT-R

RB26DETT

Bij Azerty hardware (www.azerty.nl) zijn verschillende PCI-E 16x X800XT binnen de 14 dagen leverbaar. Van zowel Asus, Sapphire, Club3D als MSI. Ik zou daar zeker eens gaan kijken, duidelijke site, veel informatie en goede prijzen. (Ik wil hier geen reclame maken, alleen helpen...)
Pagina: 1