[Mac OSX netwerk] netwerk drive behouden na reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Meneer_Huijs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-01 17:45
Ik ben al een tijdje de trotse bezitter van een ibookje en ik gebruik hem naast een windows computer.

We hebben hier binnen ons bedrijfje een windows-server waar files op staan die we gebruiken en op deze server zijn een aantal mappen geshared. Binnen een windowsomgeving kan je een gesharede map makkelijk tot een networkdrive maken die windows voor je vasthoud ook na het rebooten van je comp.

Nu kan ik met de ibook ook redelijk makkelijk op het netwerk komen en een van de shares op de server aanspreken. Op het moment dat de ibook ge-reboot is ben ik deze shares weer kwijt. Ik heb ooit een guide gevonden waarmee je de network drives op de mac permanent kon neerzetten (mounten). Dit heb ik echter nooit aan de praat gekregen.

Weet iemand hoe je dit doet, of weet iemand een guide waarin dit wordt opgelost? Ik heb met google gezocht en hier op het forum, maar ik heb het tot nu toe nog niet gevonden...

X670 | Ryzen 7950 | 128 Gb | RTX 4090

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

TeeDee

CQB 241

Je zou naar Sharepoints kunnen kijken. Lang geleden dat ik daarmee gewerkt heb, maar afaik kan die een automount op een share zetten.

Even bij versiontracker.com zoeken naar sharepoint.

Directe link: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16083

[ Voor 18% gewijzigd door TeeDee op 28-12-2004 16:16 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Misschien heb je hier ook nog wat aan: [rml][ OSX] 'Stealth' verbinding maken met server/share[/rml]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 17:11
Ik gebruik hier een simpel AppleScriptje voor
code:
1
2
3
4
tell application "Finder"
    mount volume "smb://spisvr02.spindent/homes"
    mount volume "smb://spisvr02.spindent/shared"
end tell

Server adressen dus even vervangen voor de jouwe ;)

Deze zet je dan vervolgens tussen je Startup Items (System Preference -> Accounts -> jouw account -> Startup Items)

[ Voor 26% gewijzigd door Tomaat op 28-12-2004 17:22 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Tomaat schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 17:21:
Ik gebruik hier een simpel AppleScriptje voor
code:
1
2
3
4
    mount volume "smb://spisvr02.spindent/homes"
    mount volume "smb://spisvr02.spindent/shared"
end tell

Server adressen dus even vervangen voor de jouwe ;)

Deze zet je dan vervolgens tussen je Startup Items (System Preference -> Accounts -> jouw account -> Startup Items)
Voor het geval je niet weet in welke applicatie je het scriptje moet schrijven:
1. Navigeer naar '/Applications/AppleScript/ScriptMaker'
2. Tik code in
3. Bewaar als applicatie (kun je evt. gewoon dubbelklikken voor uitvoeren) en zet het als start-up item zoals hierboven beschreven.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt ook een alias in je dock flikkeren, dan mount 'ie 'm als je daarop klikt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 17:11
Ook een mogelijkheid ja ;)

• Meneer_Huijs
Dank mensen :D

Ik ga ermee aan de slag!

• Meneer_Huijs
Het scriptje bouwen is gelukt met dit script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
set Username to "user"
set Password to "wachtwoord"

if not (exists disk "naam van te mounten disk") then
        mount volume "smb://" & Username & ":" & Password & "@server/share"
    end if
end tell
maar nu nog dat ding in mijn startupitems plaatsen... ik heb zitten kijken, maar de enige startup items die ik kan vinden staan in: harddisk>system>Library>startupItems Maar in die map kan ik niets schrijven. Kijk ik er nou overheen? (Er besluipt me hier een redelijk n00b-gevoel :))

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:48
Meneer_Huijs schreef op woensdag 29 december 2004 @ 10:48:
maar nu nog dat ding in mijn startupitems plaatsen... ik heb zitten kijken, maar de enige startup items die ik kan vinden staan in: harddisk>system>Library>startupItems Maar in die map kan ik niets schrijven. Kijk ik er nou overheen? (Er besluipt me hier een redelijk n00b-gevoel :))
Open System Preferences.
Dan Users.
Kies je user account.
Open de Startup Items.

De Startup Items folder die jij hebt gevonden bevat de scripts die worden gedraaid bij het booten van het systeem. De Items die je eigenlijk moet hebben zijn dus je persoonlijke settings :)

Liege, liege, liegebeest!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De vraag is dus of het volledig automatisch proberen te mounten handig is.. Wat doet 'ie als je inlogt terwijl je niet thuis bent, bijvoorbeeld?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

TeeDee

CQB 241

CyBeR schreef op woensdag 29 december 2004 @ 11:15:
De vraag is dus of het volledig automatisch proberen te mounten handig is.. Wat doet 'ie als je inlogt terwijl je niet thuis bent, bijvoorbeeld?
Hoe bedoel je dat? Met evt. fouten oid? Dat zou je natuurlijk af kunnen vangen met een try, catch en evt. een timertje.

Onderstaande heb ik oooooooit eens gemaakt voor een simpel dingetje op mijn werk.
N.b.: zoals je ziet is het connecten met de afp/smb share iets anders, maar dit was afaik ook compatible met "slecht" ingerichte netwerken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
on idle
    if(exists disk "uploads") then
    -- do nothing, logging?
    else
      try
        mount volume "uploads" on server "servname" as user name "apple" with password "apple"
      on error
        display dialog "Error trying to connect. Retry in 1 sec."
        return 1
      end try
    end if
   end tell
   return 60 -- sleep mode, check every 60 seconds
end idle

P.s.: het hele on idle gebeuren hoef je niet te gebruiken imho. Dit was alleen omdat deze mac (stond op incoming data te wachten) verbinding maakte met een wat oudere windows bak die nog wel eens de neiging had om de shares dicht te zetten. Dus alle 'on idle', 'idle' en 'return' dingetjes kan je eruit slopen.

offtopic:
CyBeR :w

[ Voor 65% gewijzigd door TeeDee op 29-12-2004 11:27 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Meneer_Huijs
System preferences 'gevonden' *uche* en het werkt :) Ik zal eens kijken of ik met het script errors kan afvangen (zoals hierboven staat) als de ibook niet in het netwerk zit...

hartelijk dank!!!

Pagina: 1