Toon posts:

Noodzaak firewall bij router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een speedtouch router en vraag me af of ik daarnaast nog een firewall moet installeren of biedt de fysieke firewall voldoende bescherming. Ik heb wel een scan gedaan vanuit symantec.com en die komt alleen met de melding dat ik poort 21 heb open staan (ivm met mijn ftp server), dus verder eigenlijk geen probleem, denk ik dan maar zeker weten doe ik dit niet. Ik poort 21 rechtstreeks via de router gekoppeld aan een andere pc, kan een hacker dan vanaf die andere pc op mijn pc komen?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een softwarematige firewall op de PC geeft je ook controle over uitgaand verkeer, dat kan bijzonder handig zijn bij bijvoorbeeld spyware.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

AtleX schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 16:06:
Een softwarematige firewall op de PC geeft je ook controle over uitgaand verkeer, dat kan bijzonder handig zijn bij bijvoorbeeld spyware.
AMEN!

Nu we toch bezig zijn, zou ik de TS aan willen raden zich goed te oriënteren op beschikbare firewalls.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Daarnaast is jouw router gewoon een simpel packetfilter en kan niet "in" de protocollen kijken. Een goede Personal Firewall doet dat wel. Ik kan je trouwens Outpost Personal Firewall Pro aanraden. Erg goed product als je een beetje weet wat je doet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bor_de_Wollef schreef op donderdag 30 december 2004 @ 13:11:
Daarnaast is jouw router gewoon een simpel packetfilter en kan niet "in" de protocollen kijken. Een goede Personal Firewall doet dat wel. Ik kan je trouwens Outpost Personal Firewall Pro aanraden. Erg goed product als je een beetje weet wat je doet.
Een firewall router houdt toch echt al het ongewenste verkeer van buiten tegen, een blaster virus of andere exploits van windows komen er simpelweg niet doorheen.

Ik heb zelf een router en de SP2 firewall, die twee samen lijkt mij voldoende. Windows begint vanzelf te bleren als een programma contact met internet wil en die router houdt alle ongewenste vormen van verkeer (blaster, scans, etc) van buiten tegen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een firewall router (lees packet filter) houdt welliswaar verkeer tegen op ongeoorloofde poorten maar verder doet ie niets. Mag poort 80, dan mag ook letterlijk ALLES door poort 80. Of dit nu HTTP is / FTP etc, het maakt allemaal niets uit. Daarnaast heb je nu geen filtering binnen de protocollen / IDS etc etc. Een packetfilter gaat maar tot OSI level 4 (transport). Alles daarboven komt er vrolijk doorheen.

Applicaite
Presentatie
Sessie
----------------------
Transport
Netwerk
Datalink
Fysiek

Je gebruikt immers zelf ook een PF voor op de PC. Daarnaast hangt het van de gebruikte routers af of dingen als spoofing ook worden gestopt.

[ Voor 37% gewijzigd door Bor op 30-12-2004 13:24 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Bor_de_Wollef schreef op donderdag 30 december 2004 @ 13:19:
Een firewall router (lees packet filter) houdt welliswaar verkeer tegen op ongeoorloofde poorten maar verder doet ie niets. Mag poort 80, dan mag ook letterlijk ALLES door poort 80. Of dit nu HTTP is / FTP etc, het maakt allemaal niets uit. Daarnaast heb je nu geen filtering binnen de protocollen / IDS etc etc. Een packetfilter gaat maar tot OSI level 4 (transport). Alles daarboven komt er vrolijk doorheen.

Applicaite
Presentatie
Sessie
----------------------
Transport
Netwerk
Datalink
Fysiek

Je gebruikt immers zelf ook een PF voor op de PC. Daarnaast hangt het van de gebruikte routers af of dingen als spoofing ook worden gestopt.
Ik kan hier dus, als ik je goed begrepen heb de conclusie uit trekken dat het absoluut verstandig is om naast de firewall op de router ook een firewall zoals Norton internet sec te configureren. Jammer, ik dacht wat snelheidswinst te kunnen behalen 8)7

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 21:01:
[...]
Ik kan hier dus, als ik je goed begrepen heb de conclusie uit trekken dat het absoluut verstandig is om naast de firewall op de router ook een firewall zoals Norton internet sec te configureren. Jammer, ik dacht wat snelheidswinst te kunnen behalen 8)7
Dat heb je goed begrepen. Je kunt nog behoorlijk wat snelheidswinst maken door de juiste firewall te kiezen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan TPF* van Tiny Software. Ik heb in het verleden ZoneAlarm geprobeerd, maar dat heeft me teveel problemen gegeven en ik heb wat minder vrolijk makende dingen over Norton gehoord.

*Betaald.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Primal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
JvS schreef op donderdag 30 december 2004 @ 13:16:
[...]

Een firewall router houdt toch echt al het ongewenste verkeer van buiten tegen
Dit is dus een misverstand van computergebruikers dat ik vaker tegenkom, hetzij op dit forum of ergens anders. Is overigens niets mis mee. Wat men niet weet, kan men leren. :)

JvS, je antwoord is uiteraard niet fout, maar onvolledig. ;)

Ik ga hier verder niet in detail aangezien Bor_de_Wollef al het noodzakelijke beschreven heeft. Toch misschien een tip voor de beheerders van dit forum. Ik heb de FAQ van 'Beveiliging & Virussen' eens doorgelezen na het zien van dit topic (en de vele aanverwante topics die ik de afgelopen maanden hier heb gezien) en daar valt me het volgende op:

In het gedeelte over NAT (onderdeel van een router) is het voor een ietwat ervaren gebruiker wel te begrijpen waar het over gaat. Ik denk echter dat het voor heel veel mensen (ook gebruikers van dit forum) niet duidelijk genoeg is. Ik snap natuurlijk ook wel dat jullie hier geen complete bibliotheek aan kennis neer kunnen zetten, want het argument 'daar kun je genoeg over vinden in boeken of het Internet' is een geldig argument. Toch zou het misschien wat meer onduidelijkheid wegnemen. Wat Bor_de_Wollef heeft gezegd zou daarin goed verwerkt kunnen worden. Overigens heb ik ook een keer een reactie gegeven op een soortgelijke vraag, nl. hier:

Primal in "Een router en dan toch een extra firewal..."

Misschien zit er iets bruikbaars in mijn reactie (ik heb het daar zo simpel mogelijk proberen uit te leggen en dat valt niet altijd mee :) ) ? Let niet op mijn taalgebruik overigens. :D

Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie het niet nodig vinden. :)

"The fastest code, is the code that is never called."

Verwijderd

Topicstarter
Primal schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 01:13:
[...]

Dit is dus een misverstand van computergebruikers dat ik vaker tegenkom, hetzij op dit forum of ergens anders. Is overigens niets mis mee. Wat men niet weet, kan men leren. :)

JvS, je antwoord is uiteraard niet fout, maar onvolledig. ;)

Ik ga hier verder niet in detail aangezien Bor_de_Wollef al het noodzakelijke beschreven heeft. Toch misschien een tip voor de beheerders van dit forum. Ik heb de FAQ van 'Beveiliging & Virussen' eens doorgelezen na het zien van dit topic (en de vele aanverwante topics die ik de afgelopen maanden hier heb gezien) en daar valt me het volgende op:

In het gedeelte over NAT (onderdeel van een router) is het voor een ietwat ervaren gebruiker wel te begrijpen waar het over gaat. Ik denk echter dat het voor heel veel mensen (ook gebruikers van dit forum) niet duidelijk genoeg is. Ik snap natuurlijk ook wel dat jullie hier geen complete bibliotheek aan kennis neer kunnen zetten, want het argument 'daar kun je genoeg over vinden in boeken of het Internet' is een geldig argument. Toch zou het misschien wat meer onduidelijkheid wegnemen. Wat Bor_de_Wollef heeft gezegd zou daarin goed verwerkt kunnen worden. Overigens heb ik ook een keer een reactie gegeven op een soortgelijke vraag, nl. hier:

Primal in "Een router en dan toch een extra firewal..."

Misschien zit er iets bruikbaars in mijn reactie (ik heb het daar zo simpel mogelijk proberen uit te leggen en dat valt niet altijd mee :) ) ? Let niet op mijn taalgebruik overigens. :D

Het kan natuurlijk ook zijn dat jullie het niet nodig vinden. :)
Natuurlijk heb ik iets aan deze reactie, het geeft meer duidelijkheid over hoe het geheel nu precies werkt en daardoor begrijp ik veel beter hoe ik mijn pc optimaal moet configureren.
Pagina: 1