Gratis bellen d.m.v. 112 te veranderen?

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zoals misschien velen van jullie al weten kan je ook zonder simkaart in je mobiel 112 bellen. Door gewoon simpelweg geen simkaart in de telefoon te zetten en de telefoon aan te doen en daarna 112 te toetsten word er een noodoproep gepleegd. Ze kunnen in iedere geval niet je nummer zien maar wel paar andere dingen maar dat terzijde.
Er word dus gewoon een oproep gemaakt zonder een simkaart door (denkik) de eerste beste signaal op te pikken van maakt niet uit welke netwerkprovider, er word dus ook geen kosten in rekening gebracht aangezien er helemaal simkaart in de telefoon zit. Stel je neemt een beetje oude telefoon met een software die makkelijk te veranderen valt zoals Nokia DCT1/2/3 telefoons en de nummer 112 verandert in een nummer van een vriend ofzo door een custom firmware erin te flashen, dan kan je theoretisch gratis bellen. Of is het netwerkgebonden? Of praat ik wartaal?

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 10:17

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Volgens mij is het alarmnummer sowieso een speciaaltje in de telefooncentrale. Zo kan je ook in een telefooncel zonder kaart/geld 112 bellen, zo ook op een afgesloten telefoon. Andere gratis nummers kun je niet bellen.

Voor mobiel zijn er trouwens geen gratis nummers, er komen altijd de kosten voor normaal mobiele telefoon gebruik bij.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Interessante gedachte. Volgens mij was het ook zo dat er voor nood-oproepen een speciaal kanaal gereserveerd is op elke GSM mast.

Het fijne weet ik hier helaas niet van.

boppert: 112 is gratis. 100%.

[ Voor 9% gewijzigd door r0b op 28-12-2004 15:38 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

lier

MikroTik nerd

Of mag dit hier niet ?
Volgens mij zit je op het verkeerde forum

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je vergeet even dat je provider (of een provider) je wel meot doorverbinden met dat nr. Als je op die manier dat nr hebt verandert in je toestel dan werkt dat dus niet bij de telecom provider, want die kan je enkel naar 112 verbinden en niet anders.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 19:34

TommyGun

Stik er maar in!

Ik geloof dat dit niet echt legaal is? :P

Maar in theorie zou het kunnen..... Succes met uitvoeren ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

boppert schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:37:
Voor mobiel zijn er trouwens geen gratis nummers, er komen altijd de kosten voor normaal mobiele telefoon gebruik bij.
da's niet waar. elk 0800 nummer is vanaf een gsm gratis.
het is wel zo dat veel 0800 nummers oproepen vanaf een gsm blokkeren.

alleen bij een aantal koopnummers komen er nog extra kosten bij, en dat wordt dan ook duidelijk vermeld (dit informatienummer kost u circa 35 cpm, plus de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon)

Verwijderd

De kostentelling vind plaats op basis van nummer (in de centrale) en niet op basis van wat je telefoontje zegt. Dus als jij het nummer wijzigt veranderd het tarief ook :z

Zelfs al zou het mogelijk zijn om een ander nummer te bellen met een 112 ID, dan nog krijg je naderhand de rekening op basis van je IMEI. In ieder geval zal jouw toestel op de fraudelijst komen en geblokkeerd worden voor het GSM netwerk, net als ieder ander toestel waar strafbare feiten mee gepleegd worden.

Zie verder Wetboek van Strafrecht, titel XXV Bedrog, Art. 326(c). en forumFaq: criminele zaken ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 16:05 ]

• FlipFlink
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:43:
De kostentelling vind plaats op basis van nummer (in de centrale) en niet op basis van wat je telefoontje zegt. Dus als jij het nummer wijzigt veranderd het tarief ook :z

Zie verder Wetboek van Strafrecht, titel XXV Bedrog, Art. 326(c). en forumFaq: criminele zaken ;)
Lees:
FlipFlink schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:35:
Zoals misschien velen van jullie al weten kan je ook zonder simkaart in je mobiel 112 bellen. Door gewoon simpelweg geen simkaart in de telefoon te zetten en de telefoon aan te doen en daarna 112 te toetsten word er een noodoproep gepleegd. Ze kunnen in iedere geval niet je nummer zien maar wel paar andere dingen maar dat terzijde.
Er word dus gewoon een oproep gemaakt zonder een simkaart door (denkik) de eerste beste signaal op te pikken van maakt niet uit welke netwerkprovider, er word dus ook geen kosten in rekening gebracht aangezien er helemaal simkaart in de telefoon zit. Stel je neemt een beetje oude telefoon met een software die makkelijk te veranderen valt zoals Nokia DCT1/2/3 telefoons en de nummer 112 verandert in een nummer van een vriend ofzo door een custom firmware erin te flashen, dan kan je theoretisch gratis bellen. Of is het netwerkgebonden? Of praat ik wartaal?
En ik zeg niet dat ik het perse ga uitvoeren ik wil er gewoon over discussiëren omdat ik dit altijd al interessant vond.

Verwijderd

Het is een speciaal nummer dat als het herkend wordt door ieder elk netwerk op word gepikt, ook al ben je niet bij dat netwerk ingeschreven. Bij een decreet van de EC is het verplicht dat in alle landen die lid zijn van de EU het gebruik gratis moet zijn.

• FlipFlink
  • Niet online
Dus het ligt toch aan de netwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door FlipFlink op 28-12-2004 15:58 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:56:
Het is een speciaal nummer dat als het herkend wordt door ieder elk netwerk op word gepikt, ook al ben je niet bij dat netwerk ingeschreven. Bij een decreet van de EC is het verplicht dat in alle landen die lid zijn van de EU het gebruik gratis moet zijn.
Hm, daar heb je een goed punt.
Je zal in dit geval niet aangemeld zijn op het netwerk. En op het netwerk is het zo ingesteld dat je alleen 112 kan bellen als je niet aangemeld bent.
Ergo: je kan het nummer waarschijnlijk wel veranderen, maar je zal niet kunnen bellen, omdat je niet aangemeld bent op het netwerk.
Pagina: 1