Toon posts:

welke (programmeer)taal voor website

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor school een website ontwerpen voor een docent. Probleem is echter dat ik tot nu toe alleen wat basic websites gemaakt heb in html, voornamelijk mbv notepad :X
Nu zou dat nu ook wel kunnen, het hoeft immers geen uberwebsite te worden oid, maar misschien is het makkelijker beter om het in een andere taal/ programma te doen ?

De speciale eisen die gesteld worden zijn :

- de docent moet zelf content kunnen adden(alleen hij, niet iedereen dus) -> dit moet heel simpel zijn ,gezien kennis van de docent ;)
- de achtergrond moet bestaan uit plaatjes die in elkaar overgaan / faden.

verder een menutjes etc, dat kan allemaal wel in html.

Ik denk dat er best scripten voor bestaan, zeker voor de 2e eis, maar is dat de simpelste oplossing ?

Alvast bedankt voor enig advies :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:29
PHP is eenvoudig om mee te beginnen. Is het sowieso niet mogelijk om gewoon een kant en klaar CMS te installeren? De installatie daarvan is denk ik al wel moeilijk genoeg als ik je kennis van programmeren zo lees.

Verwijderd

uhm, achtergrond die in elkaar fade? zal wel flash moeten zijn :]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Als je die content die toe te voegen moet zijn op wilt slaan op de server moet je aan serverside talen als PHP, ASP icm JScript of VBScript en dergelijke gaan denken. Dat is helemaal niet moeilijk te leren. Je moet alleen eens wat tutorials ofzo gaan lezen. :)
Welke taal je kiest moet je zelf weten, hangt een beetje af van welke webserver je hebt in eerste instantie, en wat je prettig vindt werken, maar nogmaals: daar zul je zelf even wat onderzoek voor moeten doen :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:30:
uhm, achtergrond die in elkaar fade? zal wel flash moeten zijn :]
Nee ik denk dat hij bedoelt dat je 1 plaatje als achtergrond ziet, terwijl de pagina meerdere frames kan hebben. Dit is wel simpel te realiseren.

Zo niet, dan heb ik niets gezegd

Zo wel:

Het is niet echt duidelijk wat je met "faden bedoeld" in je vraag.

Ik denk dat het makkelijkste voor je is om een file aan te maken op de server (bijv. met PHP) waarin tekst geschreven kan worden. Je moet maar naar de opdracht kijken of er verlangd wordt dat het 1 grote brij van tekst in 1 bestand wordt, of dat er steeds een nieuwe file aangemaakt kan / mag worden.

functies om dit te bewerkstelligen zijn extreem makkelijk te vinden in de PHP manual

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 15:39 . Reden: iets te snel met posten .... ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:48

r0b

PHP icm MySQL zoals eerder genoemd, of (dan wordt het heel simpel) een text bestand.
Hier zijn veel how-to's voor te vinden op Google. :)

Verwijderd

als je met faden, de overgang van pagina naar pagina bedoeld heb je hier misschien wat aan:
[html]
<meta http-equiv="Page-Enter" content="blendtrans(duration=0.5)">
[/html]

Verwijderd

Topicstarter
thx voor de adviezen :)

Denk dat ik dan maar voor php ga dan, ik zal eens wat tutorials gaan lezen dan :)
Drukke vakantie wordt dit dan :z

@ vinnie
ik bedoel specifiek plaatjes en niet hele paginas, maar ik heb inmiddels al wat gevonden daarvoor :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 15:43 ]

Verwijderd

Ik lees ook dat alleen je docent de mogelijkheid moet hebben om content toe te voegen.

Dit kan op meerdere manieren:

1: Geef alleen hem de link naar de pagina (flauw, ik weet het)
2: Een cheap-ass totaal onveilig javascriptje, maar aangezien je je docent als een chinpansee afschilderd, trapt hij hier wel in.
3: Inlog gegevens opslaan in een database.

De almachtige Google kan je hier alles over vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
@ tipp

je bedoelt dus een link van een pagina die niemand weet behalve de docent waar hij zijn zooi dan kan adden ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:45:
@ tipp

je bedoelt dus een link van een pagina die niemand weet behalve de docent waar hij zijn zooi dan kan adden ?
Ik bedoel: Alleen hij mag weten waar je supergeheime site komt te staan om content te adden en die link mag hij dan niet aan iemand verklappen natuurlijk. Maar denk aub niet al te serieus na over deze oplossing, hij was als grap bedoeld. Je moet het met enige code oplossen lijkt me...

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:48

r0b

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:45:
@ tipp

Nee, dat was gewoon een flauw grapje.

Overigens hoef je geen speciaal inlog-systeem te schrijven.
Als jij een systeem maakt waarmee de docent content kan adden, dan kan je deze bestanden in een speciale directory (bijvoorbeeld: /admin) plaatsen, en dit beveiligen met een .htaccess.

Dit is in principe veilig genoeg, en alleen de docent kan er dan bij.

Voor meer informatie over htaccess, raadpleeg Google of de GoT search. :)

[google=htaccess tutorial]
1e link. :)

[ Voor 4% gewijzigd door r0b op 28-12-2004 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
okay bedankt,
heb voorlopig wel genoeg info weer om eventjes voort te kunnen ;)

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:27:
Ik moet voor school een website ontwerpen voor een docent. Probleem is echter dat ik tot nu toe alleen wat basic websites gemaakt heb in html, voornamelijk mbv notepad :X
Nu zou dat nu ook wel kunnen, het hoeft immers geen uberwebsite te worden oid, maar misschien is het makkelijker beter om het in een andere taal/ programma te doen ?
Een website vormgeven doe je gewoon met HTML (en evt. CSS), wat je nu dus al in notepad doet. Een serverside taal biedt geen enkele nieuwe mogelijkheid om je site vorm te geven, het biedt slechts de mogelijkheid om je pagina dynamisch op te bouwen met bijv. veranderende content die je uit een database haalt.
Ik maak uit je TS op dat daar nog wat verwarring over bestaat, mocht ik het fout hebben dan heb ik niks gezegd :P

Wat betreft de eis van je docent dat dingen aan te passen moeten zijn heb je dus een serverside taal nodig, eventueel met een database erachter of een andere manier om gegevens op te slaan.
Klassiek ASP en PHP zijn in mijn ervaring het makkelijkst om te leren (ASP nog makkelijker imho).

Maar misschien kun je iets meer vertellen over wat voor content het is dat je docent moet kunnen aanpassen: wil ie alleen maar stukjes tekst kunnen toevoegen en wijzigen, of moet hij ook tekst kunnen opmaken? Of hebben we het over verschillende dingen zoals nieuwsberichten, roosters, etc.?
Hoe vaak moet iets worden aangepast en moet dat onmiddelijk online staan of mag het ook even duren?

Je zou het nl. ook met wat simpele javascript kunnen doen (hoef je geen serverside taal of SQL te leren) door verschillende stukken tekst als javascript variabelen op te slaan en afhankelijk van parameters een van deze teksten te laten zien. Dan kun je dingen toevoegen door gewoon de HTML file te editen in notepad.

Bij serverside talen komen allerlei dingen kijken zoals: waar ga je het hosten? Op welk platform werk je het liefst? Windows of Linux?
r0b schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:49:
Als jij een systeem maakt waarmee de docent content kan adden, dan kan je deze bestanden in een speciale directory (bijvoorbeeld: /admin) plaatsen, en dit beveiligen met een .htaccess.

Dit is in principe veilig genoeg, en alleen de docent kan er dan bij.

Voor meer informatie over htaccess, raadpleeg Google of de GoT search. :)
Moet je er wel even bijzeggen dat dit alleen in Apache werkt, en als hij dat wil gaan gebruiken dat ie dan eigenlijk al gebonden is aan PHP en MySQL (reeel gezien). Het lijkt me beter om eerst te bepalen wat hij kan/wil leren en wat hij nodig heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Not Pingu op 28-12-2004 16:01 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:05
Websites worden in HTML opgemaakt. :)
Hoe die HTML gegenereerd wordt mag je zelf uitzoeken ;)

Verder is dit een nogal basic onderwerp. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.