[DOS / Netware] Faxserver -- Datum / Tijd probleem

Pagina: 1
Acties:

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Hier op het werk staat een oude bak met DOS v6.22 erop.

Verdere info:
- P 133
- 32 MB EDO RAM

AMI BIOS 1992
BIOS 1.00.03.CB0

Andere dingen zoals chipset e.d. zijn even moeilijk te achterhalen i.v.m. plaats server ;)

Werking:

- Bak start op, laadt DOS.
- Vanuit DOS wordt een connectie opgezet naar de Novell Netware 5.1 server.
- Nu wordt op de DOS bak vanaf die server het faxpakket opgestart, QNT QP Faxserver 2.62.

So far, so good.

Je gaat op die gebootte DOS machine naar de DOS-prompt en je tikt 'date' in.
Vervolgens zie je netjes de datum en met het commando 'time' de tijd staan op de datum en tijd van vandaag.

Echter, nu is het zo dat als je de server bijv. 4 dagen met rust laat en je weer 'date' en 'time' in geeft je ziet dat hij nu bijv. een dag achter ligt. Het gekke is dat ik nu opmerk dat de TIJD wel KLOPT.
Afgelopen vrijdag heb ik dat ding ge-reboot, en nu net checkte ik weer en hij loopt nu precies 1 dag achter. Hij staat nu op 27-12-04 dus en het is 28-12-04.

Wat ook maf is, is dat het BIOS wel gewoon goed loopt qua tijd. Daar is niks mis mee. Lijkt er dus op dat DOS niet de tijd uit het BIOS haalt. Of wel, en dat daar iets mis gaat. I dunno.

Nu zal je misschien nog denken van: "WTF maakt die datum nou uit :? |:( ".
Dat zit namelijk zo, de werkstations hier kunnen via een Faxconsole direct checken welke faxen er binnen zijn gekomen. En je raad het al; dan staat die datum waarop zo'n fax binnen is gekomen ook meteen fout. Dus het faxpakket lijkt de date van DOS aan te houden.

Nu is mijn vraag of iemand hier een idee heeft hoe dit op te lossen. De tijdelijke workaround is nu gewoon om de paar dagen dat ding rebooten, want na een reboot staat alles weer OK :/

Een BIOS update wil ik liever niet aan beginnen, als dat fout gaat zitten we hier lang zonder faxserver :|

Verder heb ik zelf al veel gezocht btw. Maar DOS is niet zo in trek op google ;) Ook dingen zoals die bak met een NTP server laten syncen heb ik aan gedacht. Maar 1; ik kan geen ntp client vinden voor DOS en 2; de bak staat niet direct op het internet :)

edit:
Ik heb eerder al eens een kleinschalig testje gedaan en daaruit blijkt dat als er GEEN faxen binnen komen het fout gaat.
Dus bijv. een zondag gaat er vaak voor zorgen dat maandag dat ding weer out of sync is...

[ Voor 27% gewijzigd door DeMoN op 28-12-2004 14:38 . Reden: had als eens een testje gedaan met de server ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:58

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Pak een andere/nieuwere PC, prik de HD + NIC + FAX over en kijk of het dan goed gaat.
Millenniumbugachtig iets?!?! Kijk elke 24 uur eens naar de datum, of je een systeem kunt ontdekken.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

heb je al patronen kunnen ontdekken?

bv. als er op een dag veel faxen binnenkomen of juist geen / heel weinig, heeft dit dan invloed?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 14:23:
Pak een andere/nieuwere PC, prik de HD + NIC + FAX over en kijk of het dan goed gaat.
Millenniumbugachtig iets?!?! Kijk elke 24 uur eens naar de datum, of je een systeem kunt ontdekken.
"ff andere HDD en NIC" .
Goed plan, maar dit wil ik liever als laatste test proberen want ik wil zo min mogelijk downtime van de faxserver :)
Ik denk zelf ook dat het iets met een eewwisselingsinsect te maken kan hebben.

En zoals onze held mrkptrs ook al zegt, checken op patronen.
Ik zal vanaf vandaag dat ding in de gaten houden en een logboek aanleggen.

Ondertussen hoop ik dat andere mensen misschien nog wat ideetjes kunnen posten :)

EDIT!!
Ik heb eerder al eens een kleinschalig testje gedaan en daaruit blijkt dat als er GEEN faxen binnen komen het fout gaat.
Dus bijv. een zondag gaat er vaak voor zorgen dat maandag dat ding weer out of sync is...

[ Voor 14% gewijzigd door DeMoN op 28-12-2004 14:37 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Resident proggie laten draaien dat of regelmatig de tijd synct of dat iedere dag een keer reboot. Helpt dat?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:03:
Resident proggie laten draaien dat of regelmatig de tijd synct of dat iedere dag een keer reboot. Helpt dat?
Als jij een proggie weet dat de tijd synct zou dat niet echt een oplossing zijn maar wel een workaround die acceptabel genoeg zal zijn.

Om de zoveel tijd rebooten kan natuurlijk ook wel, maar dat is gewoon wat ik nu ook al doe alleen dan handmatig. En dat is echt meer een alleen een omslachtige workaround imho.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Volgens jou heeft je BIOS dus wel de juiste tijd en DOS niet en een simpele reboot is al genoeg?

Lijkt me dat er dan of iets in DOS niet helemaal lekker is, of je hebt een programma draaien die de boel vernaggelt.

Ik weet niet hoe het met de tijd in DOS zit, maar in bijvoorbeeld linux heb je de system clock en de hardware clock die altijd en eeuwig bijelkaar weglopen. Aangezien in jouw geval de systemclock niet deugt en de hardware clock wel, zou je eens moeten zoeken naar een TSR die zo nu en dan de hardware clock uitleest en de datum in de system clock instelt.

• Kyoko
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-12-2025
Is een NTP client draaien op de dos machine niet mogelijk? Er vanuit gaande dat ie ook direct de datum goedzet..

(net time ...)

• _JGC_
  • Nu online
Net time is niet NTP, maar windows netwerk. Dit zou echter wel gewoon werken met welke windows of samba machine in het netwerk dan ook.
Heeft Netware trouwens niet iets soortgelijks om tijd te synchroniseren?

Verwijderd

> Als jij een proggie weet dat de tijd synct zou dat niet echt een oplossing zijn maar wel een workaround die acceptabel genoeg zal zijn.

Uitloggen en opnieuw inloggen/connecten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 16:37:
> Als jij een proggie weet dat de tijd synct zou dat niet echt een oplossing zijn maar wel een workaround die acceptabel genoeg zal zijn.

Uitloggen en opnieuw inloggen/connecten.
volgens mij is dat juist wat hij niet wil. hij doet nu iets vergelijkbaars, namelijk rebooten.

kan je de server niet vanaf een andere pc benaderen?

Verwijderd

Opniuew inloggen is wel iets anders dan rebooten. Dat eerste kan in een paar seconden.

Qnt-fax kan toch zo op een andere bak draaien, trouwens?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Zou het niet mogelijk zijn om vanaf die Netware bak een signaal naar die DOS fax bak te sturen met een time update?
Het is namelijk zo, dat als op die DOS bak het faxpakket draait, je niks meer kan (DOS != multitasking). Dus je moet eerst dat faxpakket afsluiten voordat je een DOS-based proggie kan draaien dat ergens een time sync vandaan trekt. En dan kan ik net zo goed het faxpakket afsluiten en CTRL+ALT+DEL drukken want dan reboot die bak en start ie opnieuw alles op incl. faxpakket en staat de tijd weer goed.

Lekker irritant probleem,.. :D

Verwijderd

Tja... het ligt volgens mij echt aan de oude hardware. Je kunt die faxserver van qnt zo op een andere bak draaien. Zelfs zonder harddisk. Wij hebben het ook gebruikt. Nu gebruiken we Hylafax ( http://mrlee.homelinux.net/Hylafax.htm ) mede omdat we geen qnt meer nodig hadden. Nu alles via nds en andere tools.

En 's nachts eenmalig opnieuw inloggen of rebooten zal je baas een fijne en goedkope oplossing vinden. Anders een 2e hands bak zoeken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 10:49:
Tja... het ligt volgens mij echt aan de oude hardware. Je kunt die faxserver van qnt zo op een andere bak draaien. Zelfs zonder harddisk. Wij hebben het ook gebruikt. Nu gebruiken we Hylafax ( http://mrlee.homelinux.net/Hylafax.htm ) mede omdat we geen qnt meer nodig hadden. Nu alles via nds en andere tools.

En 's nachts eenmalig opnieuw inloggen of rebooten zal je baas een fijne en goedkope oplossing vinden. Anders een 2e hands bak zoeken.
Dit klinkt goed! Ik gebruik zelf ook QP-fax, maar ben nu wel geinteresseerd geraakt. Echter, wat ik zo snel niet kon vinden is of je dan ook iets vergelijkbaars hebt als de QNT fax-console, waar je verstuurde en binnengekomen faxen kan bekijken en bewaren? :*)

Als dat zo is, dan is het een waardige vervanger :7

MrLeeJohn: geinige sig in een topic gestart door demon ;) :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 11:15 ]

Verwijderd

> Dit klinkt goed! Ik gebruik zelf ook QP-fax, maar ben nu wel geinteresseerd geraakt.

Verder wel goed spul van qnt (nu HGSC of zoiets) hoor. Maar verouderd kwa opzet vind ik. Wij gebruikten het naast al het andere spul van qnt. Nu ook enigszins verouderd.

> Echter, wat ik zo snel niet kon vinden is of je dan ook iets vergelijkbaars hebt als de QNT fax-console, waar je verstuurde en binnengekomen faxen kan bekijken en bewaren? :*)

Dat is bij qpfax windows-software die je vanaf iedere werkplek kunt draaien die de fax-server (ergens op een dosbak) bestiert. En voor Hylafax bedoel je dan? Tja... da's wat anders.... je kunt zoals ik in mijn voorbeeld noem een van de vele faxclients (wij gebruiken whfc) gebruiken die dat kan.Maar er zijn er veel meer. Hermesfax is dan erg goed.

> Als dat zo is, dan is het een waardige vervanger :7

Yep.... moderne faxservers (Tobit of zo) kosten al vlug een paar duizend euro. Hylafax kost je een simpel 2e hands pctje.

> MrLeeJohn: geinige sig in een topic gestart door demon

>:)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 11:34 ]

Verwijderd

om de tijd op alle op het netwerk aangeslote pc's te checken gebruik GWTimChk van
www.greyware.com

is freeware,wel account nemen,verder geen verplichtingen

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2004 @ 12:59:
om de tijd op alle op het netwerk aangeslote pc's te checken gebruik GWTimChk van
www.greyware.com

is freeware,wel account nemen,verder geen verplichtingen
Thx voor de tip, maar in dit geval zal het niet zoveel nut hebben :)

Windows 95 or above

Verwijderd

Zeg... die qpfax draait toch als qlm (variant op nlm) op de qpserver. Of gebruik je alleen de qpfax? Ik neem aan dat je het over een oude qpfax hebt? De nieuwe is http://www.qpro.nl/content/producten/main.asp?recid=4

Hoeveel verder ben je inmiddels?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2004 19:58 ]

Verwijderd

ik heb pc's op 3 verschillende tijden,Belgium, US eastern en Hong Kong, alle klokken worden bij mij 1 x per dag autom. gecheckt en eventueel autom. bijgesteld via "Atomic Clock Sync",dit voor de juiste beursopeningen.
'k zou het eens proberen of het bij u werkt,is gratis

http://www.worldtimeserver.com

succes,en het beste voor het nieuwe

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 08:14:
ik heb pc's op 3 verschillende tijden,Belgium, US eastern en Hong Kong, alle klokken worden bij mij 1 x per dag autom. gecheckt en eventueel autom. bijgesteld via "Atomic Clock Sync",dit voor de juiste beursopeningen.
'k zou het eens proberen of het bij u werkt,is gratis

http://www.worldtimeserver.com

succes,en het beste voor het nieuwe
Lees jij topics wel voor je reageert?
(this free utility requires Windows XP, 2000, Me, 98, 95 or NT 4)
Gaat vast draaien op DOS 6.22 :P

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
kick! ;)

tussendoor:Die hele Novell achtige faxserver van dit topic ligt er nu gewoon uit! :)

MrLeeJohn, thx nog voor die Hylafax tip!

Echt te vet.. het werkt echt goed dat Hylafax.
Ben er gister en vandaag de hele dag mee bezig geweest maar het werkt nu.

- Extern modem aan linux server (ttyS0)
- Fax komt binnen op linux server
- Clients kunnen dmv Hylafax-Client Pro die faxen meteen bekijken
- Via het ftp protocol laten lopen

Nu wil ik alleen nog dat als er een fax binnenkomt hij meteen op een printer geprint wordt en dat ze dus dat client programma als naslag enzo kunnen gebruiken :)

Printer zit aan een Netware 5.1 server queue. Ik heb zitten kloten en dat werkt nu ook.

Ik kan dus vanaf die Hylafax Debian server printen via de Netware queue (\\nv01\faxprintqueue) op de faxprinter! :)

ALLEEN zoek ik nog een optie zodat dat dus meteen bij een binnenkomende fax meteen gebeurd. Misschien weet jij hier wat voor aangezien je redelijk ervaring schijnt te hebben met Hylafax? :)
Ik heb een grep gedaan op de hylafax configfiles voor 'print' en zo... maar ik betwijfel of de hele optie wel bestaat :/

Edit, laat maar, heb het al.. zie dit maar als een bedank-bericht ;)
Ben blij met Hylafax. Oude faxserver gaat ik nu uitzetten, printjes komen automatisch binnen! (dankzij: http://entropy.brneurosci.org/linuxsetup24.html btw.. )

[ Voor 23% gewijzigd door DeMoN op 24-05-2005 16:52 ]

Verwijderd

> Die hele Novell achtige faxserver van dit topic ligt er nu gewoon uit! :)

Die qp-server is al oud he.... QNT is nu van HSCG en die brengen hun qpro-printer (zo heet die nu) uit voor windows (waarbij netware-netwerken nog wel ondersteund worden verder). Op zich nog een aardige oplossing.

> MrLeeJohn, thx nog voor die Hylafax tip!

Graag gedaan.... weet je wel he.

> Nu wil ik alleen nog dat als er een fax binnenkomt hij meteen op een printer geprint wordt en dat ze dus dat client programma als naslag enzo kunnen gebruiken :)

Is dus al gelukt.... heb je niet overwogen ze naar een email-adres te laten sturen? Kun je ze daar mooi archiveren. Of een listserver ala MailMan die het dan archiveert en ter inzage aanbiedt.

Maaruh.... mooi dat het gelukt is!
Pagina: 1