Audigy 1/2/2zs en live 5.1 vs onboard audio op MSI K8N-Neo2

Pagina: 1
Acties:

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 21:45

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
Ik heb op dit moment dit moederbord in mijn bezit en ben tot de conclusie gekomen dat mijn geluid erg tegenvalt. De Nvidia drivers helpen wel iets, maar ik wil een aparte geluidskaart.
Het gaat vooral om het afspelen van muziek via mijn sterao dat is een Marantz pm7000 en 2 boxen namelijk de B&W CM4.
Ik heb van bovenstaande kaarten verschillende reviews gelezen, maakt het ovor het afspelen van muziek nu veel uit welke kaart ik ga pakken? Het gaat vooral om het feit dat ik een goede audio output naar me versterker wil, want nu klinkt het echt nergens naar.

The Sartorialist

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik zou zeggen: geen van allen.

Lees deze prima guide eerst eens:
http://www.gamingforce.com/forums/showthread.php?t=489
Daarin worden bijvoorbeeld M-audio en Terratec kaarten aangeraden (kheb zelf een terratec).

Verder moet je er rekening mee houden dat de kwaliteit van mp3 behoorlijk belabberd is. Het beste is als je je muziek in een lossless formaat (flac/ape) op je pc zet. Goede lossy formaten als mpc en aac klinken bij een fatsoenlijke bitrate ook goed.
Maar zoals gezegd is mp3 echt om te janken bij elke bitrate.

Verwijderd

Slogra, da's een tikkie kort door de bocht...
Uit de link die je gaf:
The most popular chipset, by far, is the EMU 10k series, found in Creative Lab's Sound Blaster cards. While Sound Blaster cards are widely despised among audiophiles, it is largely the fault of their poor drivers and DSP, not the chipset itself.

Maar dat is uit maart 2003, en sindsdien is er een hoop gebeurd.
Met recente Audigy2 drivers kan mijn "antieke" Audigy 1 Platinum zich prima meten met de Terratec kaart van m'n broer. OK, je houdt het resampling probleem (intern wordt alles op 48KHz geresampled, ook al is het signaal 44.1 KHz), maar je moet wel een verdraaid goeie geluidsinstallatie hebben om dat te merken.

Op mijn 'mid-range' installatie (Marantz AV9000 voorversterker, Marantz MM9000 eindversterker, T+A TMR 80 front speakers) was het verschil niet hoorbaar (luistertest samen met m'n broer en 2 vrienden).

My €0,02 :)

• Slogra
  • Niet online
Ach, ik had geen zin om veel te typen dus ik dacht ik geef effe een linkje. Ik vind het wel een goed artikel om snel veel kennis op het gebied van geluidkaarten te verkrijgen. Het is gepost op maart 2003, maar is meerdere malen geupdate. Alles wat er staat klopt (nog steeds).

My 2 cents ;)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Slogra schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 15:36:

Verder moet je er rekening mee houden dat de kwaliteit van mp3 behoorlijk belabberd is. Het beste is als je je muziek in een lossless formaat (flac/ape) op je pc zet. Goede lossy formaten als mpc en aac klinken bij een fatsoenlijke bitrate ook goed.
Maar zoals gezegd is mp3 echt om te janken bij elke bitrate.
Zo te horen iemand die een dubbelblinde test heeft gedaan met 320kbit LAME mp3's 8)7 :z |:(

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 21:45

fstieger99

www.Isaia.it

Topicstarter
ok, bedankt voor die link carlo. Ik ben zelf geen audiofiel, maar heb wel veel nuttige dingen gehaald uit de link. alelen hoe installeer k die plugin? dat shibatch ding? want ik krijg een zipped file met wat mapjes erin. Hoe installeer ik die rommel.

The Sartorialist

• Slogra
  • Niet online
In de zip zit een map "bin" met daarin verschillende versies voor verschillende CPU's. Normal is de niet-geoptimaliseerde versie, en is niet aan te raden tenzij de andere het niet doen. Ik neem aan dat een Athlon 64 SSE ondersteunt, maar SSE2 niet. Dus jij kan het beste het bestandje in de SSE folder gebruiken. Het bestandje (in_mpg123.dll) moet je in de winamp\plugins folder plaatsen. En dan effe de originele Winamp mp3 decoder (in_mp3) verplaatsen naar een andere folder (of deleten) zodat deze niet meer gebruik wordt.

Er zit wel een klein nadeeltje aan de mpg123 decoder en dat is dat de mp3 tags niet ingelezen worden. Dit kan je oplossen door mp3infh te installeren: http://www.win32lab.com/fsw/mp3infp/index.html

(Fijn heh al dat japanees 8)7 )

Vergeet ook niet de Directsound w/ SSRC output plugin te installeren en op 48khz te zetten: http://timmy.p44.org/sawgstuff/mirror/out_ds.exe
Je geluidschip geeft namelijk hoogst waarschijnlijk alleen 48khz weer. Dit betekent dat je geluids-chip 44.1khz naar 48khz zal omzetten. SSRC is echter veel beter in dit omzetten dan je geluids-chip, waardoor de kwaliteit van het geluid beter wordt. Dit verschil zal je waarschijnlijk beter horen dan het verschil tussen de mp3 decoders.

Succes!
Pagina: 1