Memory controller dood?

Pagina: 1
Acties:

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-07 11:10

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
OK search gebruikt maar door de specificiteit van het probleem niks nuttigs kunnen vinden.

Here's the deal:
Epox 8RDA+
512 mb Dane Elec pc 2700 cas 2.5
Radeon 9700
Barton 2500+

Het begon allemaal met een probleem waarbij ik mijn pc niet meer op kon starten. Bij de boot bleef het scherm op standby staan en gaf het moederbord een C1 code. Na heel wat getest heb ik de zeer STOMME fout gemaakt om een geheugenreep andersom te plaatsen. En nee dat is helemaal niet zo moeilijk/onmogelijk als het klinkt, ging eigenlijk te makkelijk. Maar goed, mobo deed nog lief tot een aantal tests later waarbij er een brandlucht was. einde deel 1

Mobo voor RMA opgestuurd omdat er 6 elco's waren opengesprongen en het mobo echt niets meer deed. 2 dagen later mijn bord terug met nieuwe elco's: supergoede service van Maxpert.
Helaas was 1 van mijn geheugenmodules wel naar de eeuwige jachtvelden(zeer zeker, veelvuldig getest op meerdere mobo's) dus moest ik het een tijdje met 256 MB doen. Nu wilde ik gisteren toch eens even kijken of alles wel in orde was en verplaatste de DIMM naar DIMM slot 2, waarna de pc niet meer bootte met een C1 code en een alarmpiepje (geen code). Wat blijkt nou: als ik de 2e of 3e geheugenslots in gebruik neem start de pc niet op (ook geen bios, wel gaan alle onderdelen aan). Doe ik alleen geheugen in DIMM slot 1 dan werkt alles als een zonnetje. Ook combinaties als 1&3, 1&2 en 2&3 werken niet.

Nu is mijn vraag: kan het zo zijn dat er geheugenslots kapot zijn? (2 en 3 zitten op dezelfde geheugencontroller, misschien is die stuk?)

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
jep dat kan dat je een slot gesloopt hebt. ligt aan een paar adres-lijntjes die je verbrand hebt

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Zou zoiets zichtbaar moeten zijn?

wat ook raar is is dat hij nog steeds wel signalen van die bank ontvangt, anders zou hij gewoon opstarten en maar 256MB aangeven als slots 1 en 2 gevuld zouden zijn....

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Grote kans dat je iets uitgefikt hebt in je geheugencontroler, je mag nog van geluk spreken dat je 1e slot het nog doet.

Het is met dit soort gevallen altijd nog maar de vraag of alles het nog doet. Ik heb een keer iemand met SDRAM (ja, 2 nokjes en dan nog doordrukken :X) hetzelfde zien doen, hierbij is alleen het slot zelf gesmolten. Dit was dan een VIA MVP3 super7 bord, jouw bord is net weer iets anders en het zit tegenwoordiger toch echt ietwat preciezer met al die kleine rotbaantjes en kleinere chippies (mij ga je niet vertellen dat een MVP3 net zo complex is als een nforce).
Je maakt bij het verkeerd om plaatsen van geheugen kortsluiting, hierbij fikken je module, je banken, je printbanen en je chipset uit. Het is maar net wat er bij jou eerst doorfikt, maar blijkbaar heeft je chipset gewoon een opdonder gehad.

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik zou gewoon het mobo opsturen en het hen laten testen... mocht het niet werken en willen ze je geen nieuw bordje geven dan het gewoon met een bankje doen of een nieuw mobo kopen... :+

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Bord mollen en RMA, dat klopt IMO al niet, maarja dat terzijde....

Kijk eens of je memory wel ondersteund wordt op dat bord.

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Dat dat RMA niet klopte daar voelde ik me ook al deels schuldig over, aan de andere kant bestond het probleem al voordat ik mijn geheugen verkeerd zette, en erna had ik niet meer of minder problemen dan ervoor. Waarom mijn mobo besloot te gaan branden is me een raadsel. Het komt er iig op neer dat hij al stuk was voordat ik een fout maakte....

Mgoed, het kan dus, per controller fikken (ik dacht per slot)

Verwijderd

Alleen snap ik nog steeds niet hoe je je geheugen er andersom in hebt gekregen.
Er zit toch een inkeping in?

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
probeer het voor de grap eens.... niet aanzetten natuurlijk :) Het voelde een beetje zoals vroeger toen je harder moest drukken dan nu, maar meer ook echt niet... "moeite" zou ik het niet noemen, hell anders had ik het echt wel gemerkt :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41

Thandor

SilverStreak

Hmm, ik heb het ooit geprobeerd (op een oud mobo of course) en je moet naar mijn mening behoorlijk vaag bezig zijn wil je hem er verkeerd om in krijgen :P.
Zou zoiets zichtbaar moeten zijn?
Soms wel soms niet. Een moederbord bestaat uit meerdere lagen dus het kan ook op een andere laag zijn doorgebrand.

Je moet nu wel je sig aanpassen...toch :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 18:36:
Alleen snap ik nog steeds niet hoe je je geheugen er andersom in hebt gekregen.
Er zit toch een inkeping in?
Als je even niet aandachtig ziet gebeurt dit snel, Heb dit ook voorgehad met men P4P800 Deluxe van asus. 512Mb Naar de eeuwige jachtvelden, Toen was dat voor mij zoon kleine 300€ de boom in. Bordje was toen denk 150€ en ram denk ook. Gewoon in de kast gestopt. Moet wel zeggen moederbord werkt nog goed. Maar ik kan maar 2 Geheugen bankjes gebruiken. Dual he Die werken maar als ik 256 in dat andere slotje steek dat in dual staat met datgene dat is doorgefikt werkt het ram ook niet. Ik heb echter geen last gehad van brand ofzo, Alleen Flits en het was gedaan. En Werkt nu perfect nog. Heb wel andere mobo voor mezelf gekocht.

Denk je dat je dit snel weer doet :D:D

[ Voor 3% gewijzigd door Arieke op 28-12-2004 20:23 ]

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

• Xtinction

Xtinction

el cheapo gamer

Topicstarter
Over een dag of 2 krijg ik een reserve 512 mb van een vriend, om voor die 2 daagjes mijn sig nou aan te gaan passen :D
Pagina: 1