[XP/2000] Mijn documenten (XP) delen voor gebruik op W2k pc

Pagina: 1
Acties:

• Perry185
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-04 12:01
Na enkele dagen klooien en veel zoeken op Google/GoT kom ik er echt niet meer uit, graag jullie hulp:

Ik heb een netwerkje met een Win XP Home en een Win2000 systeem. De bedoeling is dat het Win XP systeem dient als 'server' waarop de bestanden van de verschillende gebruikers staan en gedeeld worden zodat gebruikers vanaf de Win2k pc alleen hun eigen bestanden kunnen zien en bewerken die op de XP machine staan. Deze bestanden staan dan in C:\Documents and Settings\[gebruikersnaam]\Mijn documenten\ Deze map wordt dus gedeeld.

Op de XP en de Win2k pc zijn de gebruikers gedefinieerd met gelijke username en password.

Ik heb geprobeerd de NTFS rechten in te stellen voor de gedeelde map door als administrator in veilige modus aan te loggen en simple file sharing uit te zetten. Ik kan op de XP machine echter geen gebruikers authoriseren die op de Win2k pc voorkomen. Hij 'ziet' alleen lokale gebruikers op de XP machine.

Wanneer ik vanaf de Win2k pc via het netwerk de gedeelde mappen benader wordt gewoon het NTFS profiel 'iedereen' gekozen. Ik kan dus wel iedereen lees en schrijf-rechten geven, maar dan kan iedereen bij elkaars bestanden en dat is niet de bedoeling.

Hoe kan ik nu zorgen dat de gebruikers ook op de Win2k pc zijn eigen bestanden kan bewerken die gedeeld staan op de Win XP machine zodat de bestanden centraal opgeslagen worden? Nee, ik wil geen aparte fileserver, maar het bij voorkeur met deze combinatie oplossen. Firewalls staan uit en de pc's maken deel uit van dezelfde werkgroep.
Iemand met een vergelijkbare configuratie misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door Perry185 op 28-12-2004 13:19 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hoe deel ik Internet ?, FAQ - Network Troubleshooting leveren zat info op denk ik. Ook kan je met vele verschillende zoektermen zat info vinden met onze search. Bijvoorbeeld gebruikersnamen en wachtwoorden gelijk maken op beide pc's?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou het liever andersom doen (gezien het punt dat XP Home nogal *kuch* gecastreerd is in zn mogelijkheden)...
Dus de 2000Pro PC als "server" inzetten. Die biedt meer en flexibeler beheer-opties dan Home.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Perry185
Dank voor jullie reactie.
De FAQ en zoekacties leveren geen oplossing, gebruikersnamen en wachtwoorden zijn gelijk zoals gezegd.

de Win2000 Pro pc als 'server' inzetten zou inderdaad het probleem oplossen, alleen is dit een oud systeem en heeft deze oplossing dus niet de voorkeur.

Ondertussen ben ik al iets verder: Wanneer ik bij Computerbeheer -> 'sessies' kijk, zie ik dat een externe gebruiker een sessie heeft (Gebruikersnaam en herkomst worden herkend) maaaarrrrr.... bij gast staat 'ja'. Vandaar dat de security rule 'iedereen' wordt toegepast en niet de specifiek aangemaakte rule voor de betreffende user.
Het gast-account is overigens uitgeschakeld...

Hoe kan een externe user aanloggen in XP Home zonder dat deze als gast wordt aangemerkt?

• Perry185
Niemand die hier iets van af weet/hier mee te maken heeft gehad?

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Heel stomme oplossing, maar als je echt lui bent, kan je een ftp-servertje maken waar je die bestanden deelt.

Anders zijn er wel wat irritantere oplossingen, maar die staan inderdaad in de FAQ.

Heb je de guest-account ook enabled?

[ Voor 10% gewijzigd door Eichii op 04-01-2005 10:22 . Reden: zomaar ]

Pagina: 1