PC loopt schijnbaar willekeurig vast.

Pagina: 1
Acties:

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 13:45
Zoals de topictitel reeds aangeeft, loopt mijn PC schijnbaar willekeurig vast.
Als hij vastloopt, gebeurt het volgende: het scherm wordt zwart, met linksboven een knipperende cursor. Verder geeft het systeem geen enkele foutmelding oid.
Het enige wat dan nog rest is een reset. Soms likt dit met CTRL ALT DEL, soms helpt alleen de resetknop

Soms draait mijn PC een dag lang als een zonnetje, de andere dag loopt hij enkele malen vast.
Dit kan net na het inloggen op Windows gebeuren, of na enkele uren computeren. Het schijnt weinig uit te maken.

Even leek het er op dat het vervangen van de DVD speler de oplossing was, maar dit is helaas niet het geval. Verder heb ik het besturingssyteem opnieuw geinstalleerd, alle hardware opnieuw geinstalleerd en alle bekabeling gecontroleerd, of er niet ergens een losse verbinding is. En ik heb alle mogelijke screensavers, energiebesparingen enz. uitgeschakeld.

Als de PC vastloopt, zijn de temperaturen niet vreemder dan normaal. Zelfs lager dan in de zomer, wanneer hij nooit vastliep. Zeker zijn de temps vlak na het opstarten laag te noemen (35 tiot 40 graden).

Dit vastlopen doet de PC trouwens alleen wanneer Windows dus is opgetart. Hij heeft geen problemen om koud op te starten.

Het vreemde is ook dat de PC nog nooit tijdens een spel op deze manier is vastgelopen, wel vaak tijdens het internetten.

Ik begrijp dat dit een nogal vaag probleem is, maar ik hoop dat iemand een oplossing heeft?

De specs van mijn PC:
-moederboard: Asus A7V8X-X
-processor: AMD Athlon 2400 XP
-geheugen: 512 MB
-videokaart: Club 3D Gforce FX 5900 XT
-harde schijven: 1 x IBM/Hitachi 60 GB, 1 x IBM/Hitachi 80 GB
-DVD-speler: Lite On 16 speed
-CD-writer: Plextor 4 speed SCSI (met interface)
-geluidskaart: onboard
-voeding: Antec Smartpower 400 watt
-enkele USB rotzooi, zoals een webcam, joypad, digicam en een geheugenstick

Mijn besturingssyteem is trouwens Windows 98 SE

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Onlangs nieuwe drivers voor hardware geïnstalleerd?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Heb ik ook keer gehad en het bleek aan het geheugen te liggen had er cl 2 geheugen inzitten op een wat goedkoper moederbord en dat ging gewoon niet lekker. toen goedkoop cl 3 geheugen erin gestopt en de pc loopt als een trein!

ik zou zeggen probeer het eens.

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-02 18:44

Just_I

What did you just say?

Misschien zijn het de voltlijnen die erg instabiel zijn, dus kan je even een lijstje posten met de verschillende waarden van de voltlijnen.(Staat in de BIOS en kan bekeken worden met progjes als MBM5 oid)

[ Voor 1% gewijzigd door Just_I op 28-12-2004 11:41 . Reden: typo's ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

<edit: nog niet wakker ofzo>

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 12:07 ]

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:43:
't KAN liggen aan SP2 (als je dat draait) met de Via 4in1 drivers. Zie ook http://forums.viaarena.co...eadid=62007&enterthread=y
Hij heeft Windows 98 SE ;) .

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

• ruftman
Ik heb nog altijd hetzelfde geheugen als wanneer de PC niet vastliep met dezelfde hardware.

Ik heb geen nieuwe drivers geinstalleerd.

Ook zijn de voltlijnen niet bijzonder afwijkend (alles binnen de 5% marge). Ik zal es een overzicht posten, zit nu @ work.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zou dan gewoon Windows XP installeren.

98 is ook wel erg oud voor zo'n bak, en tevens instabiel, vooral tijdens opstarten en sluiten...

• ruftman
Ja en?

• ruftman
Fairy schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:46:
Ik zou dan gewoon Windows XP installeren.

98 is ook wel erg oud voor zo'n bak, en tevens instabiel, vooral tijdens opstarten en sluiten...
Is het dan niet vreemd dat de PC maanden goed heeft gedraaid met dezelfde spec en nu deze problemen heeft?

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Het stukje waar hij naar verwijst gaat over Windows XP en niet over 98SE. Aangezien hij het heeft over SP2 heeft van Windows XP is het dus niet echt relevant.

Verwijderd

bij mijn werkt 98 se niet op deze doos, heb fouten tijdens de install. heb 3 pc staan maar op alle 3 werkt het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 11:53 ]

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

mjl

Ugh

Eeehm, controleer je moederbord en eventuele andere componenten eens, kijk vooral eens naat lekke condensatoren (heb ik bij 2 bakken hier last van, wordt ie erg onstabiel van .. soms ... en soms open ze als een speer ...).

Verder klinkt het als een geheugen probleem.

-------

Verwijderd

check in ieder geval deze faq even. Daarin staan zoveel tips, die kunnen we hier gewoon niet posten. -> Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Scan je systeem eerst even goed op spy,- en andere malware. Deze troep wordt steeds slordiger geprogrammerd, en zorgt steeds vaker voor vervelende hangers (mss wat voor in die faq die ik noemde, maar het staat er volgens mij nog niet is). Idem met virussen, je weet het nooit nl.

Doe uit de faq vooral de tests van je harde-schijf (bv met Hitachi DFT), en scan je geheugen met Memtest86+. Fouten bij die onderdelen zijn het meest voorkomend.

Wat ook nog kan is dat je videokaart gewoonweg behoorlijk onder het stof zit, of dat de fan van dat ding niet meer optimaal draait. Als die te heet wordt krijg je ook vergelijkbare hangers.

Zo tot hier mijn tips.

Suc6

• ruftman
mjl schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:55:
Eeehm, controleer je moederbord en eventuele andere componenten eens, kijk vooral eens naat lekke condensatoren (heb ik bij 2 bakken hier last van, wordt ie erg onstabiel van .. soms ... en soms open ze als een speer ...).

Verder klinkt het als een geheugen probleem.
Ik zal zeker kijken naar lekkende condensatoren (zou eigenlijk niet mogelijk mogen zijn bij een mobo van nauwelijks 3 jaar oud, toch?).

Als het aan het geheuegn ligt, vraag ik me af wat het zou kunnen zijn? Er heeft altijd hetzelfde geuegen in gezeten en het is zelfs nooit verwijderd.

Verwijderd

Ik zeg dat het je voeding is. Heb ook dit probleem gehad met onze Medion pc. Die is meerdere malen weg geweest en heeft er enkele dagen proef gedraaid nadat ze er een andere voeding in hadden gezet was het probleem verholpen. (dit echter nadat ze er ook al een nieuw moederbord in hadden gezet dit overigens zonder resultaat) :P
Pagina: 1