Moederboard met SD-RAM en oude en nieuwe cpu's

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:26
Ik ben voor iemand op zoek naar een moederboard met ondersteuning voor SD-RAM geheugen en ook ondersteuning voor een SocketA AMD Athlon 700.

Ik had de MSI MS-6340 op het oog maar die ondersteund maar processors tot 1000 MHz. In zijn ogen is dat een probleem. Er zijn toch geen moederboarden die laten we zeggen een Barton 2500+ trekt met SD-geheugen en daarbij ook compatible is met de Athlon 700?

En zoja wel, naar wat voor board moet ik kijken? Eisen:

* SD-RAM geheugen
* Support Athlon 700 MHz
* Support Athlon XP
* Beneden de 40 euro (cheap-ass :9 )

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Ik denk dat als je een moederbord vind die een Athlon 700 en een Athlon XP ondersteumd het max tot een T'bred 2400+ gaat. ;) komt door de hogere fsb die een barton cpu heeft (166mhz i.p.v. 133mhz)

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Tyranium schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:44:
Ik denk dat als je een moederbord vind die een Athlon 700 en een Athlon XP ondersteumd het max tot een T'bred 2400+ gaat. ;) komt door de hogere fsb die een barton cpu heeft (166mhz i.p.v. 133mhz)
Bovendien zie ik niet helemaal het nut van een AMD XP met sd-ram, het langzame geheugen zal dan een grote bottleneck zijn lijkt me. Maar dit terzijde...

Heb je zelf al wat moederborden bekeken? Zoek eens tussen de low-budget bordjes van allerlei fabrikanten, en kijk of je ergens sd-ram ondersteuning tegenkomt. Informeer eens bij een computer-boer naar opties...maar ik denk dat het vrij lastig zal zijn.

Succes!

public void ik()

• Spixo
Ik denk dat ik het toch wat moet gaan zoeken in tweedehands boardjes. Zou de Asus A7V333, KT333 wat zijn?

Er wordt aangegeven dat die van 600 MHz tot 2 GHz gaat maar het vreemde is dat hij een FSB van 200 of 266 heeft. Terwijl de Athlon 700 een 100 MHz FSB heeft (volgens de BalusC site).
*Geheugen 3 x DDR DIMM Sockets
*Max. 3* GB ongebufferd PC2700 /PC2100/PC1600
non-ECC SDRAM geheugen
Ondersteund dit board nu DDR of non-ECC SDRAM?

[ Voor 23% gewijzigd door Spixo op 28-12-2004 10:58 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ricardo87 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:55:
Ik denk dat ik het toch wat moet gaan zoeken in tweedehands boardjes. Zou de Asus A7V333, KT333 wat zijn?

Er wordt aangegeven dat die van 600 MHz tot 2 GHz gaat maar het vreemde is dat hij een FSB van 200 of 266 heeft. Terwijl de Athlon 700 een 100 MHz FSB heeft (volgens de BalusC site).

[...]

Ondersteund dit board nu DDR of non-ECC SDRAM?
Staat toch duidelijk DDR ;)

@ TS: http://www.sysopt.com/reviews/ecs-k7s5a/ \o/

Compatible with AMD Duron/Thunderbird series
200 - 266 MHz Processor Bus Compatible

:)

[ Voor 13% gewijzigd door Atlas op 28-12-2004 11:00 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Spixo
Atlas schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:59:
[...]

Staat toch duidelijk DDR ;)

@ TS: http://www.sysopt.com/reviews/ecs-k7s5a/ \o/

Compatible with AMD Duron/Thunderbird series
200 - 266 MHz Processor Bus Compatible

:)
Dan zoek ik verder. Wat hebben ze mij eigenlijk opgezadeld met een onmogelijke opdracht :r

Diegene voor wie het board is heeft een Athlon 700 en SD geheugen over, wat wil hij dan met support voor de Athlon XP :/

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ricardo87 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:01:
[...]

Dan zoek ik verder. Wat hebben ze mij eigenlijk opgezadeld met een onmogelijke opdracht :r

Diegene voor wie het board is heeft een Athlon 700 en SD geheugen over, wat wil hij dan met support voor de Athlon XP :/
Kijk dan es naar mijn link ;)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Tyranium schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:44:
Dat klopt inderdaad, je moet in ieder geval een moederbord vinden met een KT133A chipset zoals de MSI K7T Turbo 2, ofwel de MS-6330, deze kan zelfs tot de XP2600+ aan. Om precies te weten moet je op de CPU support list kijken van het moederbord kijken en niet meteen afgaan op de beginpagina.

Als je versie 5.0 Hebt van de MS-6340M kan hij tot de Athlon XP 2400+ aan, zie hier.

Je kunt dus geen nieuwere processors dan XP 2600+ erin doen, en dan nog betwijfel ik of dat nog wel zin heeft. Ik denk alleen wel dat je ze in de 2de hands 'markt' moet zoeken.

• Spixo
Atlas schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:03:
[...]

Kijk dan es naar mijn link ;)
Interesting.. je edit was me niet opgevallen :P. Ik zal het eens aan hem voorstellen.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:49

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ricardo87 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:01:
[...]

Zodat ie later kan overstappen misschien, maar dat heeft gewoon geen nut, dat SDR SD-Ram houdt hem dan dusdanig op datie ook beter meteen over kan stappen op DDR SD-Ram, en een nieuw moederbord dus. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51

RammY

Dát!

pricewatch: ECS K7S5A Pro, SiS 735 (Sound)

^^ Die doet het nog altijd in mn server :) ^^
En draait met SD-Ram.. 1600+

Deze advertentieplaats is te huur!

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:04:
[...]

Dat klopt inderdaad, je moet in ieder geval een moederbord vinden met een KT133A chipset zoals de MSI K7T Turbo 2, ofwel de MS-6330, deze kan zelfs tot de XP2600+ aan.
En dat zal dan warschijnlijk gaan over de T'Bred 2600+ die iig niet meer te krijgen is...een Barton die op 166Mhz FSB loopt zul je er niet in krijgen denk ik...

public void ik()

Verwijderd

Ik denk dat abc computers wel een moederbordje voor je heeft.

Jetway had ook moederbordjes die sdram en ddr ondersteunen.
Een voordeel van deze jetway moederbord is dat het een kt266 chipset heeft.
Het type weet ik zo niet meer

Een asrock k7vt2 is ook wel een goedkoop bordje. (kt266a chipset sdram en ddr)
Ik heb vorig jaar zo'n moederbordje gekocht bij 1t0.nl

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 11:16 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Kijk overigens wel naar wat voor rev K7S5A je evt koopt er zijn er nogal veel en ze ondersteunen niet allemaal hetzelfde ;)

zie http://www.ecsusa.com/products/socketA.html

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Spixo
Turkish schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:20:
Kijk overigens wel naar wat voor rev K7S5A je evt koopt er zijn er nogal veel en ze ondersteunen niet allemaal hetzelfde ;)

zie http://www.ecsusa.com/products/socketA.html
Volgens mij ik ik aan de simpelste revisie al genoeg om aan mijn wensen te voldoen toch?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ricardo87 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:21:
[...]

Volgens mij ik ik aan de simpelste revisie al genoeg om aan mijn wensen te voldoen toch?
Tja als je aan een hogere revisie kan komen zonder dat het extra geld kost altijd doen :P

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 15:54
Misschien is er ergens nog zo'n verdwaalde via plank, dacht de KM266. Eff gekeken en dat is hem heeft support voor SDR noch DDR :+. Tjah niet een wereldse chipset maar wel tot XP2600+ geschikt.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Let ook even op dat de term 'SD-RAM' niet bestaat eigenlijk:

SDR-SDRAM (single data rate)
DDR-SDRAM (double data rate)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 23:47

mvz

muziek verslaafde

de athlon 700 heeft gewoon een 200mhz bus hoor. DDR, dus real speed = 100mhz
slot-a had in den beginne al EV6 dus lekker snelle bus toen.

ik heb ook nog een moederplank in de kast liggen, socket-a. 200/266 bus en support voor pc133 SD-RAM, EN ook nog support voor pc2100 DDR-SDRAM.

kan maximaal een a-XP palomino op. @ 2200+

en besides athlon 700's zijn slot-a dus een bord dat zowel athlon XP *en* slot-a athlon 700 aan kan vind je toch nergens.

[ Voor 35% gewijzigd door mvz op 28-12-2004 20:34 ]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Siebolt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-08 11:54
De Abit KT7 Raid kan het ook :) maar ze is wel heel oud, en niet echt te koop meer denk ik

• Spixo
xMvZx schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 20:32:
de athlon 700 heeft gewoon een 200mhz bus hoor. DDR, dus real speed = 100mhz
slot-a had in den beginne al EV6 dus lekker snelle bus toen.

ik heb ook nog een moederplank in de kast liggen, socket-a. 200/266 bus en support voor pc133 SD-RAM, EN ook nog support voor pc2100 DDR-SDRAM.

kan maximaal een a-XP palomino op. @ 2200+

en besides athlon 700's zijn slot-a dus een bord dat zowel athlon XP *en* slot-a athlon 700 aan kan vind je toch nergens.
Ik heb hier toch echt een Socket A AMD Athlon 700 MHz liggen hoor :)

p.s. wat kost dat boardje?

• mad-dog
  • Laatst online: 10-08 16:46
Heb hier nog een Asrock K7VT2 (SDR en DDR-SDRAM)voor je liggen die tot een 2600+(266MHz) gaat, voor 20 euro is ie voor jou, de Duron 1400 die erop zit mag er ook evt bij voor 20 euro extra(incl. cooler)

[ Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 28-12-2004 20:49 ]

• mvz

mvz

muziek verslaafde

hmm

http://www.cpu-world.com/...700%20-%20A0700APT3B.html

inderdaad :X

excusez moi! tis idd socket-a ;p

Verwijderd

Mijn K7T Turbo(1) (MS-6330) trekt nou sdram met een 2000+ ze zijn gweldig :p

• Spixo
mad-dog schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 20:47:
Heb hier nog een Asrock K7VT2 (SDR en DDR-SDRAM)voor je liggen die tot een 2600+(266MHz) gaat, voor 20 euro is ie voor jou, de Duron 1400 die erop zit mag er ook evt bij voor 20 euro extra(incl. cooler)
Mag ik je emailadres vragen? Staat namelijk nergens vermeld op het forum.
Ik snap je verwarring, er is een Slot en een Socket versie ;) Check ook de BalusC site.

• mvz

mvz

muziek verslaafde

Ricardo87 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:06:
[...]

[...]

Ik snap je verwarring, er is een Slot en een Socket versie ;) Check ook de BalusC site.
achja ik was ooit helemaal up to date,. en als de tijd die je aan dat soort dingen hebt te besteden afneemt, lig je er ook binnen 6 maanden compleet uit :P

• mad-dog
  • Laatst online: 10-08 16:46
Ricardo87 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:06:
[...]

[...]

box2@funprice.nl

Verwijderd

Ik snap eigenlijk niet waarom je een athlon XP op SD ram zou willen draaien. Zoals eerder al gemeld is de traaaaagheid van het geheugen ECHT een bottleneck. Ikzelf spreek uit ervaring. Ik heb een ABIT KT7A raid mobo gehad. In eerste instantie draaide hier een Duron 700 op. Later heb ik een XP2100+ erop gezet. Draaide wel maar de performance liet zwaar te wensen over. Uiteindelijk is het mobo aan brakke condensatoren ten onder gegaan (bekend verhaal)

Daar komt bij dat je voor ongeveer 40 euro een pracht van een nForce2 mobootje opd e kop kan tikken die wel DDR geheugen ondersteund. Natuurlijk kost DDR geheugen wel wat (als je al SDram hebt en moet gaan vervangen) maar de snelheidswinst is een verademing.

Ik zou echt willen adviseren om voor deze optie te kiezen: nForce2 met DDR geheugen. Je pc kan gewoon nog "een tijdje mee" voor relatief weinig geld.

• Spixo
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:10:
Ik snap eigenlijk niet waarom je een athlon XP op SD ram zou willen draaien. Zoals eerder al gemeld is de traaaaagheid van het geheugen ECHT een bottleneck. Ikzelf spreek uit ervaring. Ik heb een ABIT KT7A raid mobo gehad. In eerste instantie draaide hier een Duron 700 op. Later heb ik een XP2100+ erop gezet. Draaide wel maar de performance liet zwaar te wensen over. Uiteindelijk is het mobo aan brakke condensatoren ten onder gegaan (bekend verhaal)

Daar komt bij dat je voor ongeveer 40 euro een pracht van een nForce2 mobootje opd e kop kan tikken die wel DDR geheugen ondersteund. Natuurlijk kost DDR geheugen wel wat (als je al SDram hebt en moet gaan vervangen) maar de snelheidswinst is een verademing.

Ik zou echt willen adviseren om voor deze optie te kiezen: nForce2 met DDR geheugen. Je pc kan gewoon nog "een tijdje mee" voor relatief weinig geld.
Helaas is het niet mijn pc maar voor een "klant".. anders had ik het ook wel geweten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Spixo op 28-12-2004 21:14 ]

Verwijderd

Ik wil een moederbord wat rond is, in plaats van vierkant.

Voor die athlon700 is het goed te doen om een oud bordje te vinden, waar nog SD-RAM op kan, er is voldoende 2ehands te krijgen, maar een snellere Athlon XP CPU, die nu nog leverbaar is, is praktisch onmogelijk. Simpelweg omdat eigenlijk ALLES wat nu leverbaar is (athlon XP is in principe niet meer goed leverbaar, sempron wel), werkt met een 333-FSB. Dan zou je SD-RAM 166 moeten hebben, en een chipset die dat ondersteunt, dat bestaat niet, gelukkig wel DDR-333. Daarvoor heb je wat VIA betreft aan alles wat KT333 heet, of hoger (tot KT880) voldoende, en qua nVidia is alles wat nForce 2 is in principe voldoende.

Helaas heb ik ook wel eens zulke klanten (over wát voor uitgaven kan men zich druk maken, voor een duppie op de 1e rij kán niet!). Je kan wel moeilijk gaan doen met zoeken op 2e hands sites, zoals marktplaats en V&A, en met lapmiddelen komen, maar de klant is dan tóch niet tevreden. MOCHT je een SD-RAM moederbord tegenkomen waar een nieuwe LEVERBARE athlon/K7 processor op kan (en dat zal geheid een Sempron zijn, AthlonXP is in principe niet meer/amper leverbaar), dan knijp je die computer af. Simpelweg omdat alles een hoge bus heeft, en met traag geheugen (SD-RAM ging maar tot 133, DDR gaat van 100*2 tot 200*2).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 21:23 ]

• Spixo
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 21:20:
Ik wil een moederbord wat rond is, in plaats van vierkant.

Voor die athlon700 is het goed te doen om een oud bordje te vinden, waar nog SD-RAM op kan, er is voldoende 2ehands te krijgen, maar een snellere Athlon XP CPU, die nu nog leverbaar is, is praktisch onmogelijk. Simpelweg omdat eigenlijk ALLES wat nu leverbaar is (athlon XP is in principe niet meer goed leverbaar, sempron wel), werkt met een 333-FSB. Dan zou je SD-RAM 166 moeten hebben, en een chipset die dat ondersteunt, dat bestaat niet, gelukkig wel DDR-333. Daarvoor heb je wat VIA betreft aan alles wat KT333 heet, of hoger (tot KT880) voldoende, en qua nVidia is alles wat nForce 2 is in principe voldoende.

Helaas heb ik ook wel eens zulke klanten (over wát voor uitgaven kan men zich druk maken, voor een duppie op de 1e rij kán niet!). Je kan wel moeilijk gaan doen met zoeken op 2e hands sites, zoals marktplaats en V&A, en met lapmiddelen komen, maar de klant is dan tóch niet tevreden. MOCHT je een SD-RAM moederbord tegenkomen waar een nieuwe LEVERBARE athlon/K7 processor op kan (en dat zal geheid een Sempron zijn, AthlonXP is in principe niet meer/amper leverbaar), dan knijp je die computer af. Simpelweg omdat alles een hoge bus heeft, en met traag geheugen (SD-RAM ging maar tot 133, DDR gaat van 100*2 tot 200*2).
Je zegt het zelf al, jij hebt ook wel eens van dat soort klanten. En de klant is koning, hoeveel je ze ook adviseerd ze willen altijd datgene dat ze in gedachten hebben :+
Heb je intussen gemaild maar nog geen reactie terug... (ja ik weet het, ben nerd :D )

[ Voor 7% gewijzigd door Spixo op 28-12-2004 21:35 ]

Verwijderd

De klant is koning, maar wij verkopen geen luchtkastelen. Goedkope PC's, en relatief lastige dingen ook wel, maar ONMOGELIJKE dingen, die gewoon niet bestaan, en dan óók nog voor een prikkie, dat kan niet. Een moederbord waar wél SD-RAM op kan, maar tóch minimaal een 333MHz DDR-FSB moet ondersteunen, dat kán gewoonweg niet. Simpelweg omdat onder andere het geheugen, uitzonderingen voor overclockers daar gelaten, NIET bestaat, wat die FSB kan voorzien. Wat een mogelijkheid is, is een oud plankje van marktplaats/uit een restanten partij/ 2e hands bak vissen, maar dan zit je wéér aan "slechts" de 133MHz FSB (266 mits DDR). En hoe zuinig athlons ook zijn, dát vinden ze niet leuk. Meestal lukken die plankjes nog wel voor <€20, vaak nog met andere onderdelen die "toch nog over zijn", d'r komt af en toe bij ons ook nog wel een inruil binnen, die dan als 2ehands bak met 6mnd garantie verkocht wordt, maar soms komen de "oude" onderdelen d'r van op de "koopjestafel".
Pagina: 1