Raid 0 lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47
Ik heb twee maxtor 80 gig SATA had's die in raid 0 moeten komen op mijn DFI Lanparty UT nforce3 mobo. Ik gebruik de nvidia controller van het moederbord. Verder is er een 20 gig HD ATA die ik als opstartschijf gebruik.

Als ik windows xp prof wil installeren en hij vraagt om op F6 te drukken om drivers te installeren dan lukt dit, maar zo gauw hij dan naar het daadwerkelijke installatie scherm wil (druk op enter om xp te installeren, druk r voor recovery console enz. enz.) dan krijg ik een zwart scherm. Installeer ik de sata drivers niet, dan ziet XP ze wel alletwee tijdens de installatie alleen wel appart niet in raid 0 (raid driver is dan ook niet geinstalleerd aangezien dit samen met de sata driver moet). Oke, dan installeer ik XP op de ATA HD en installeer daarna in windows de sata en raid drivers. Maar nog steeds geen raid 0, wat ik wel ingesteld heb ik de bios. Ik krijg dan maar 1 schijf te zien van 80 gig de tweede schijf ziet windows niet (wel in schijfbeheer).

Er zitten ook nog IDE drivers bij het moederbord geleverd, als ik die installeer kom ik niet meer in windows, het scherm met het blauwe balkje blijft dan lopen. En een herinstallatie is noodzakelijk.

Hetzelfde probleem blijft zich voordoen als ik nieuwere drivers download van de website en het daarmee probeer.

Het systeem heeft goed gefunctioneerd, na een crash dus niet meer zoals hierboven te lezen valt.

[ Voor 1% gewijzigd door JTB81 op 28-12-2004 10:02 . Reden: typo ]

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Verwijderd

weet je wel wat raid is, is de zoveelse post, verdiep je eerst eens in raid, zijn er hier genoeg RAID FAQ

Verwijderd

Heb je wel een array aangemaakt in je raid setup bios???

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als die P-ATA-schijf je opstartschijf is (en dus ook je Windows-schijf), waarom moet je dan per sé tijdens de installatieprocedure die S-ATA-drivers installeren? Maak een raid in je bios, en formatteer je raid-opstelling later in windows, als je installatie voltooid is. Veel makkelijker.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

als je een raid 0 wilt hebben als storage in windows dan moet je eerst de array aanmaken in de controller bios.

als je windows op je raid 0 wilt installeren dan doe je eerst bovenstaande en daarna moet je dit stukje uit de OM FAQ hebben:
indien je een nVidia nForce3 SATA RAID controller hebt, dan moet je tijdens de F6 @ Windows setup zowel de 'nVidia RAID Class driver' als de 'nVidia Mass storage driver' uit de floppy laden

[ Voor 5% gewijzigd door Turkish op 28-12-2004 10:19 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• JTB81
Turkish schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:18:
als je een raid 0 wilt hebben als storage in windows dan meot je de array aanmaken in de controller bios.

als je windows op je raid 0 wilt installeren dan doe je eerst bovenstaande en daarna moet je dit stukje uit de OM FAQ hebben:

[...]
Had ik al gedaan, staat misschien niet duidelijk in mijn openingspost.

[ Voor 14% gewijzigd door JTB81 op 28-12-2004 10:23 ]

• JTB81
Borromini schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:16:
Als die P-ATA-schijf je opstartschijf is (en dus ook je Windows-schijf), waarom moet je dan per sé tijdens de installatieprocedure die S-ATA-drivers installeren? Maak een raid in je bios, en formatteer je raid-opstelling later in windows, als je installatie voltooid is. Veel makkelijker.
Dit werkt dus ook niet zoals in mijn openingspost beschreven. Als ik dat doe dan ziet windhoos maar 1 schijf van 80 gig ipv 1 van 160 gig.

• JTB81
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:12:
weet je wel wat raid is, is de zoveelse post, verdiep je eerst eens in raid, zijn er hier genoeg RAID FAQ
bedankt voor je hulp maar ik weet wat het is.

• JTB81
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:15:
Heb je wel een array aangemaakt in je raid setup bios???
ja

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 10:45

bille

Don't call me Buff

Als ik dat doe dan ziet windhoos maar 1 schijf van 80 gig ipv 1 van 160 gig.
niet per ongeluk in RAID 1 gezet dan??

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• JTB81
nee, staat als striping ingesteld en in windows schijfbeheer ziet ie wel 2 afzonderlijke schijven van 80 gig.

Verwijderd

moet dat niet span zijn.

• JTB81
boh en jij houd mij de raid faq voor de neus? lees em zelf eens balusC schrijft dat spanning GEEN vorm van raid is.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

JTB81 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:28:
nee, staat als striping ingesteld en in windows schijfbeheer ziet ie wel 2 afzonderlijke schijven van 80 gig.
Als dat zo is dan heb je geen striped array... Anders zou je maar 1 van 160 zien in Windows.
En zoals ik al zei, als je aangeeft dat die 20 GB je opstartschijf is, waarom moet je dan toch zo nodig S-ATA drivers installeren? Of lees ik iets verkeerd?

Wat ik wel weet is dat bij mijn KD7-RAID je niet alleen je raid moest aanmaken maar ook nog es bevestigen. Misschien een gelijkaardige optie bij jouw controller?

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 28-12-2004 10:48 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

moet je geen 2 drivers installeren op dat mobo?

1 voor SATA en 1 voor RAID ?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• JTB81
Borromini schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:42:
[...]

Als dat zo is dan heb je geen striped array... Anders zou je maar 1 van 160 maken.
En zoals ik al zei, als je aangeeft dat die 20 GB je opstartschijf is, waarom moet je dan toch zo nodig S-ATA drivers installeren? Of lees ik iets verkeerd?
Ik heb idd geen striped array, dat is ook mijn hele probleem. Ik heb ook al gebrobeerd om zonder sata drivers xp te installeren dit werkt uiteraard, daarna sata schijven aangesloten windhoos zegt nieuwe hardware gevonden, diskette met drivers erin gestopt, staan twee drivers op, windhoos kopieert ze ook beide (dit moet ook). Daarna in de Raid-bios nieuwe raid array aangemaakt, probleem ---> hij ziet maar een schijf van 80 gig en in schijfbeheer 2 schijven van 80 gig. Ik kan ze via schijfbeheer ook beiden formateren en onafhankelijk laten werken.

• JTB81
HIGHGuY schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:45:
moet je geen 2 drivers installeren op dat mobo?

1 voor SATA en 1 voor RAID ?
zie mijn post hierboven hij kopieert ook het bestandje nvraid.sys dat is volgens mij de raid driver

• JTB81
Kan het moederbord defect zijn? Of iets anders, ik heb namelijk al zoveel geprobeerd, maar niets werkt.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom wil je eigenlijk raid 0, als je daar windows niet op zet? Lijkt me wel zo handig.

En je moet idd gewoon tijdens windows setup op F6 drukken en dan een evt diskette erin doen waar hij de drivers vanaf haalt.

Als ik jou was had ik in iedergeval die IDE schijf eruit gehaald tijdens de installatie, want daar krijg je alleen maar problemen mee. Als windows goed geinstalleerd is druk je hem er weer in, zodat boot.ini NTLDR en ndetect op je schijf staan waar windows ook op staat.

Doe je dit niet dan moet je eerst je hele boot.ini door elkaar gooien als je er een andere IDE schijf bij in hangt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijder beide 80 Gig-schijven in apparaatbeheer uit je systeem voor je er een raid van maakt in je bios. Dan reboot je, je gaat je bios in, maakt de raid aan, reboot, checkt dat je raid effectief aanwezig is (ik denk dat het wel aangegeven wordt als een HD deel uitmaakt van een raid), reboot dan maar opnieuw (tenzij je kan doorstarten), en check dan opnieuw windows... Je moet voor de raid geen drivers installeren, wel voor de S-ATA drives natuurlijk... Zelf heb ik nog nooit een raid met S-ATA gemaakt. Kan je niet proberen je s-ata driver na het aanmaken van de raid te installeren? Als windows de twee schijven als een herkent dan moet je in principe toch ook een driver voor die (virtuele) combinatie kunnen installeren, en niet voor alletwee de fysieke schijven tweemaal de driver installeren?

Ik hoop dat ik nog duidelijk ben...

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Laukui schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:56:
Waarom wil je eigenlijk raid 0, als je daar windows niet op zet? Lijkt me wel zo handig.

En je moet idd gewoon tijdens windows setup op F6 drukken en dan een evt diskette erin doen waar hij de drivers vanaf haalt.

Als ik jou was had ik in iedergeval die IDE schijf eruit gehaald tijdens de installatie, want daar krijg je alleen maar problemen mee. Als windows goed geinstalleerd is druk je hem er weer in, zodat boot.ini NTLDR en ndetect op je schijf staan waar windows ook op staat.

Doe je dit niet dan moet je eerst je hele boot.ini door elkaar gooien als je er een andere IDE schijf bij in hangt.
Boot.ini, NTLDR enz. hoeven niet op de schijf van het os zelf te staan

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
Heb je op de cd-rom die bij je moederbord zit geen programma om een raid driver diskette aan te maken? Deze kan je dan gebruiken met de Windows XP setup.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• JTB81
Laukui schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:56:

ik wil raid 0 omdat laad tijden in spellen als doom 3 en far cry drastisch verlagen ik durf mijn data niet op een raid 0 config te zetten ivm de relatieve onveiligheid van raid 0.

Tijdens de installatie op F6 drukken werkt dus niet zoals in mijn openingspost al vermeld staat. Ik ga het vanavond toch maar eens proberen om zonder de ATA hd een raid 0 config te maken waarop ik kan booten, als dit werkt dan zal het aan de ATA HD liggen, maar dat lijkt me sterk.

• Roger_Rabbit
Voordat je F6 drukt moet er wel een diskette in zitten met drivers voor raid anders gebeurt er niks, dan ratelt die gewoon door de setup.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• JTB81
Borromini schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:00:
Verwijder beide 80 Gig-schijven in apparaatbeheer uit je systeem voor je er een raid van maakt in je bios. Dan reboot je, je gaat je bios in, maakt de raid aan, reboot, checkt dat je raid effectief aanwezig is (ik denk dat het wel aangegeven wordt als een HD deel uitmaakt van een raid), reboot dan maar opnieuw (tenzij je kan doorstarten), en check dan opnieuw windows... Je moet voor de raid geen drivers installeren, wel voor de S-ATA drives natuurlijk... Zelf heb ik nog nooit een raid met S-ATA gemaakt. Kan je niet proberen je s-ata driver na het aanmaken van de raid te installeren? Als windows de twee schijven als een herkent dan moet je in principe toch ook een driver voor die (virtuele) combinatie kunnen installeren, en niet voor alletwee de fysieke schijven tweemaal de driver installeren?

Ik hoop dat ik nog duidelijk ben...
dit zou wel eens een oplossing kunnen zijn, dat ga ik dan ook proberen. Kun je HD's ook verwijderen in apparaatbeheer, blijft hij ze dan niet gewoon herkennen.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 07:34
2 x 80 converteren naar dynamische schijven en software raid gaan gebruiken, ALS al het andere niet lukt, heb je trouwens sp2 er al opstaan? 2x 80 is groter dan 143 GB

[ Voor 24% gewijzigd door kleefding op 28-12-2004 11:09 ]

• JTB81
Roger_Rabbit schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:07:
Voordat je F6 drukt moet er wel een diskette in zitten met drivers voor raid anders gebeurt er niks, dan ratelt die gewoon door de setup.
Jep, maar dit werkt dus niet zoals in mijn openingspost al aangegeven is.

• JTB81
kleefding schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:08:
2 x 80 converteren naar dynamische schijven en software raid gaan gebruiken, ALS al het andere niet lukt
dit vind ik geen oplossing, als ik een moederbord aanschaf met een raid controller en deze heeft gefunctioneerd en de pc crasht dan moet deze het nog steeds doen, zo niet dan gaat het moederbord terug naar de winkel. Waar ik nu mee zit is de vraag of het moederbord wel kapot is ja of nee.

• Roger_Rabbit
JTB81 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:08:
[...]

Jep, maar dit werkt dus niet zoals in mijn openingspost al aangegeven is.
Heb je wel de goede driver op diskette gezet voor de raid chipset. Niet perongeluk van een ander typenummer.

• JTB81
jep, er zat maar 1 diskette bij het moederbord, dus zoveel kan er niet mis gegaan zijn.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

JTB81 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:07:
[...]

dit zou wel eens een oplossing kunnen zijn, dat ga ik dan ook proberen. Kun je HD's ook verwijderen in apparaatbeheer, blijft hij ze dan niet gewoon herkennen.
als je ze verwijdert in apparaatbeheer is dat idd eenmalig, want de volgende keer dat windows opstart detecteert hij die schijven opnieuw en installeert hij ze ook opnieuw. Dus moet je al die stappen uitvoeren voor je windows opnieuw opstart. Ik zeg niet dat het de oplossing is, maar misschien is het een poging waard.

Zoals hierboven gevraagd: je hebt toch de driver geïnstalleerd voor je onboard-chip? Anders heeft het weinig zin een raid te maken.

offtopic:
Wat is trouwens het nut om twee draadjes over hetzelfde onderwerp lopen te hebben?

[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 28-12-2004 11:16 ]

• Roger_Rabbit
JTB81 schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:13:
jep, er zat maar 1 diskette bij het moederbord, dus zoveel kan er niet mis gegaan zijn.
Oh dat is beter, bij een Asus moederbord moet je hem zelf aanmaken en als je dan de verkeerde driver pakt werkt het ook niet.

Verwijderd

Windows wil zichzelf altijd installeren op de eerste (zichtbare) partitie van de eerste fysieke harde schijf. In jouw geval is dat dus altijd je pata schijf omdat die rechtstreeks aan de "normale" ide controller hangt.

Laukui verteld een beetje een krom verhaal maar de voorgestelde akties zijn zonder meer correct. Je hoeft je pata schijf overigens niet echt los te koppelen, verbergen is al genoeg.

Als ik je huidige situatie kort samenvat heb je nu een werkende windows op je pata schijf maar wordt je raid-0 van je 2 sata schijven niet correct gezien.
In dit geval zou ik de sata schijven even verbergen, drivers correct installeren, een image trekken, je raid-0 opnieuw aanmaken, netjes formateren/indelen, image op je raid-0 zetten, pata schijf verbergen, boot.ini aanpassen zodat ie naar de juiste logische schijf verwijst, rebooten.

Let wel dat windows perse zijn boot bestanden binnen de eerste 7.8 GB wil hebben anders zal windows nooit opstarten.

Goh, BalusC heeft nog steeds niet gereageerd.....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 11:19 ]

• JTB81
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:15:
Windows wil zichzelf altijd installeren op de eerste (zichtbare) partitie van de eerste fysieke harde schijf. In jouw geval is dat dus altijd je pata schijf omdat die rechtstreeks aan de "normale" ide controller hangt.

Laukui verteld een beetje een krom verhaal maar de voorgestelde akties zijn zonder meer correct. Je hoeft je pata schijf overigens niet echt los te koppelen, verbergen is al genoeg.

Als ik je huidige situatie kort samenvat heb je nu een werkende windows op je pata schijf maar wordt je raid-0 van je 2 sata schijven niet correct gezien.
In dit geval zou ik de sata schijven even verbergen, drivers correct installeren, een image trekken, je raid-0 opnieuw aanmaken, netjes formateren/indelen, image op je raid-0 zetten, pata schijf verbergen, boot.ini aanpassen zodat ie naar de juiste logische schijf verwijst, rebooten.

Let wel dat windows perse zijn boot bestanden binnen de eerste 7.8 GB wil hebben anders zal windows nooit opstarten.
Je vat mijn probleem perfect samen, volgens jou moet ik dus windows ook op de raid 0 zetten en niet op de PATA schijf? Ik ga het proberen, helaas kan dit pas vanavond. Hopelijk lost dit mijn probleem op.

Wat is de oorzaak van het probleem dan, omdat het ook moet functioneren zoas ik het geprobeerd heb?

Verwijderd

Misschien is dat wat duidelijker ff op google gezocht naar mobo van topicstarter::

Serial ATA with RAID

# Supports four SATA interfaces with speed up to 1.5Gbps
- Two Serial ATA ports supported by nForce3 250Gb chip
- Two Serial ATA ports supported by Marvell SATA PHY
# NVIDIA RAID supports spanning across Serial ATA and Parallel ATA
# RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 and JBOD

Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met raid maar dat komt omdat ik het zelf doe, maarja dat terwege is dit wel handiger ik weet niet hoe die nforce3 werkt kheb zelf nu k8t800.

Gr. Elmo

Verwijderd

Verkeerde volgorde van bekend worden van je schijven in XP zal hoogstwaarschijnlijk het probleem zijn. Beetje lullig want hierdoor wordt je op het verkeerde been gezet.

Als je niet precies weet hoe je je boot.ini in moet stellen kun je ook meerdere opties inbouwen zodat je de juiste instelling proefondervindelijk vast kunt stellen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 11:24 ]

• JTB81
idd en wel erg vreemd dat het de eerste keer (bij de aankoop van het geheel) wel gewerkt heeft.

Verwijderd

Daar zul je dan wel een reboot minder hebben gedaan, om precies te zijn, die tussen het beschikbaar stellen van de schijven (aan XP) en het aanmaken van de raid-0.

• JTB81
kan ik ook gewoon de PATA schijf eruit halen en dan een schone install doen op de raid 0? En dan hopen dat windhoos wel de sata drivers installeerd en de schijven ziet als 1 schijf. Op die pata schijf staat namelijk nog niets spannends.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Altijd het proberen waard, wel raid maken voor je windows installeert natuurlijk

Verwijderd

mischien domme opmerking,heb geen ervaring met SATA raid,enkel met SCSI raidcontrollers
Volgens mij zit de 1ste configuratie(van voor de crash)opgeslagen in je verborgen virtueel geheugen(wisselbestand) en kun je daarom geen striped volume meer maken,je kunt namelijk maar 1 striped volume maken,als het vorige nog geprogrammeert is probeer je nu dus een zgn.2de striped volume te maken en dat kan niet op die geintegreerde controller

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
Het beste kan je dus alles een keer los maken behalve je CD/DVD drive en je array. Dan instaleren met F6 allebei!!!! De drivers erop, dus en de IDE en de RAID, anders werkt het dus niet, dan instalatie afmaken. Vervolgens je andere drives aankoppelen en even met disk managment je drive letters zetten zoals je het zelf wilt.

Ik doe het ook altijd zo, is wat omslachtig maar anders weet je zeker dat windhoos de driveletters verneukt, cardreader, externe disks als C: enzo, en noem maar op.

Zelf een Neo2 met 2 raptors in RAID-0. Zo werkte het meteen en altijd. Succes.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier verder aub. [rml][ XP] Installatie moederbord drivers -> boot niet door*[/rml]

Bedenk: crossposten is niet gewenst. Twee simultane topics is erg onoverzichtelijk voor jou en diegenen die reageren. Herlees eens de Algemene gedragsregels (Netiquette).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.