Toon posts:

[Debian] bestanden delen tussen PC & MAC middels Linuxserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis nog een oud PII staan die gaat functioneren als test-web-server. Hiervoor wil ik gebruik gaan maken van Debian. Daar heb ik weleens mee gewerkt en ga ik wel uitkomen. Nu wil ik op die server eigenlijk ook gelijk mn data gaan plaatsen om op die manier alleen mn server te backuppen zodat ik niet meer mn laptop, desktop en macintosh afzonderlijk hoef te backuppen. Maar om op prettige manier mn data weg te schrijven naar de server wil ik gewoon dat ik middels een netwerkverbinding via bijvoorbeeld verkenner in Windows mn data kan overzetten. Daar zou Samba dan uitkomst in moeten bieden wat al in de debian package zit dus dat moet ook wel te realiseren zijn volgens mij. Alleen hoe dit te gaan realiseren voor mijn macintosh (OS 10.3)... Ik kan daar weinig concreets voor vinden. Samba is voor zover ik begrijp voor windows systemen. Kan iemand mij daarin wat verder helpen? Wat kan ik het beste gebruiken en hoe kan ik dit het beste opzetten?

Verwijderd

Zoals er voor MS bestands en printerdelen, Samba is, is er ook zoiets voor Apple talk(appletalk/appleshare). Ik gebruik het al een tijdje onder Clarkconnect (wat ik voor dit soort simpele dingen ook zou aanraden). Het werkt precies het zelfde behalve dan dan er in elke map een verborgen bestand "apple double" bij komt.

• Stetho
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-02 13:51
Dit programma heet netatalk, en die dubbele bestanden zijn alleen onder OS-9.
Maar met een gewone Samba server kun je ook connecten met OS-X.
Dat is makkelijker als zowel netatalk en samba op de linux machine,
deze zullen dan namelijk wel dezelfde files moeten delen en dan kun je problemen met locks oid gaan krijgen.

Maar OS-X connect met ALLES, gewoon voor samba gaan!

I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?

Verwijderd

Topicstarter
Als dat prima naast elkaar draait is dat natuurlijk alleen maar mooi! Mocht ik dit niet draaiende krijgen zie je me vanzelf weer een keertje terug ;)

Bedankt voor zover...

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Je kunt trouwens ook nfs gebruiken, ms biedt een nfs client aan....
Heet iets van microsoft windows services for unix.

http://www.microsoft.com/...on/unix/sfu/sfu35int.mspx

ieeeepppppp :P

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 11:29
volgens mij kan Mac-OS ook gewoon Samba draaien, net zoals Linux.
Het kan ook werken in een Windows netwerk, dus waarom niet in jouw situatie?

let the past be the past.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

OSX kan ook prima NFS praten. Je moet wel even 'insecure' in de export opties zetten omdat de OSX NFS client source poorten boven 1024 gebruikt. Tenminste, dat was zo. Weet eigenlijk niet of ze dat 'gefixed' hebben.

[ Voor 84% gewijzigd door CyBeR op 28-12-2004 11:44 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
Mja, waarom per se NFS als je ook al samba hebt om met windows te lullen.

Verder hebben oudere kernels nogal eens problemen met de locking die Mac OS X 10.3 erop nahoudt (20 bits cookies ofzo, iig groter dan standaard in de linux en FreeBSD wereld).

Verder is op een of andere manier NFS veel slomer dan SMB, dus persoonlijk zou ik gewoon voor SMB gaan. Mocht het om profiles op een centrale server gaan, dan is NFS weer aan te raden, vanwege de makkelijke feature van NFS: alle access checks gaan op UID, je mount als root je NFS share en vervolgens kunnen alle users op je mac hun profile erop zetten, met SMB is dit AFAIK niet mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was niet van om echt iets te doen met profiles. Er zijn maximaal twee users en het is gemeenschappelijke data; dus heeft dat voor mij geen meerwaarde. Over Samba heb ik nu redelijk veel goeie recenties gelezen en ben van plan vrijdag een start met m servertje te gaan maken. Ben iig al wel wat wijzer geworden!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

_JGC_ schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 13:18:
Mja, waarom per se NFS als je ook al samba hebt om met windows te lullen.

Verder hebben oudere kernels nogal eens problemen met de locking die Mac OS X 10.3 erop nahoudt (20 bits cookies ofzo, iig groter dan standaard in de linux en FreeBSD wereld).
Geen problemen mee gehad hier..
Verder is op een of andere manier NFS veel slomer dan SMB, dus persoonlijk zou ik gewoon voor SMB gaan.
Huh? Ik merk 't precies andersom.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1