Toon posts:

[XP] windows werkt niet in andere pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In heb 2 pc's
1 - AMD 2400+ met 512MB en Radeon 9550
2 - AMD 1gig duron met 128MB en G3 Ti500

In mijn 2400+ heb ik een 40gig harde schijf zitten met een werkende windows XP.
Als ik deze harde schijf in de duron prik, dan kan ik windows niet meer opstarten.

De bios ziet de harde schijf als pri master, maar tijdens het opstarten krijg ik een melding dat het systeem niet gestart kan worden, en de vraag wat ik wil proberen.
Veilige modus, Normaal of ''Laatst bekende instellingen''.

Welke in ook kies, het enige dat ik krijg is een cursor links boven in beeld die knippert.
en ik kan verder niets meer, behalve uit zetten.
Hoe krijg ik de windows op de 40 gig hd op m'n duron draaiende?

Ik heb in de search en op google gezocht. Tevens aan 2 ex - klasgenoten (MBO informatica) gevraagd, maar ook zei wisten het niet.

Verwijderd

Lijkt me een driver probleem en dan met name die van de chipset van je moederbord.
Kijk eerst eens naar wat voor chipset je op je moederborden hebt zitten. Je dan kunnen proberen om op PC1 de chipset drivers voor PC2 te installeren (zodat deze herkent wordt na het wisselen) en het lijkt me ook verstandig om de videokaart of te deinstalleren of even mee over te zetten. Hou het systeem verder ook zo kaal mogelijk (alleen noodzakelijke componenten).
Het is ook belangerijk om te kijken op welke en wat voor controller je harde schijf zit aangesloten. Probeer ook hiervoor de drivers vast te installeren.

Als de hardware erg verschillend is kun je het zeer waarschijnlijk wel vergeten.

Verwijderd

Hmm... ten eerste is 128 MB bijzonder weinig om een versie van windows XP te draaien. Ik raad het je sterk af. Ik heb ook welleens die knipperende cursor gehad nadat ik met de hardware binnen me machine heb zitten rotzooien. Na hoeveel tijd zet je hem uit?
Want ik heb hem daar eens een keer 15 minuten op laten staan en toen kwam mijn windows wel. Daarna ging het wel sneller maar opstarten bleef 5 minuten duren.
Misschien omdat je bijzonder wijnig geheugen hebt in je 2e configuratie duurt het lang voor je het windowslogo te zien krijgt. Jij denkt dat de computer haakt en je start opnieuw op.
Ik denk niet dat dit het is hoor, maar je kunt het wel proberen.
Probeer even een memory strip uit je snellere configuratie bij te prikken (als dat kan) in de nieuwe en kijk wat er gebeurd :)

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Nou, zo raar is het niet dat het niet werkt. Je hebt WindowsXP geïnstalleerd op je AMD 2400+ met 512MB en Radeon 9550; WindowsXP is helemaal op die hardware ingesteld. Als je die harddisk dan ineens in een heel andere computer gooit (AMD 1gig duron met 128MB en G3 Ti500), dan 'klopt' hetgeen je geïnstalleerd hebt helemaal niet meer wat er in je computer zit. Dan zal je dus WindowsXP opnieuw moeten installeren op die andere computer.
Sorry dat ik het zeg, maar dit lijkt me nogal logisch...

Verwijderd

Wat het-biggie zegt is wel redelijk waar denk ik. Toch is er een kleine kans dat het zou kunnen werken. Maar ik ben bang dat je geheugen gebrek de oorzaak is dat dit niet het geval is.
Opnieuw installeren is misschien ook iets om 2 keer over na te denken. Ik moet vaak bij mensen computer problemen oplossen en mensen vragen al aan mij waarom de computer zo langzaam loopt bij 256 MB intern geheugen (XP).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Windows XP start niet op als je de schijf in een andere computer met een andere chipset steekt. Dat is wat ze mij hebben wijsgemaakt ten minste :)

Uit ervaring weet ik alleszins dat het gewoonlijk niet werkt. Gewoon even Windows XP opnieuw installeren dus.

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen is niet het probleem. Met 512MB, maar ook met 768MB werkt het ook niet.
Tevens helpt het niet om de videokaart mee te verhuizen.
zou het dan echt de chipset zijn??

maar een nieuw mobo, met processor en nieuw geheugen kan je wel doen, zonder opnieuw te installeren. toch?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 01:08 ]

• HetBiggie
Het zal misschien wel KUNNEN, maar dat het vlekkeloos werkt is maar zeer de vraag. O.a. vanwege een andere chipset, zoals amour021 en lordaeron al zeiden. Bovendien is je hele systeem anders, en daar is de reeds geïnstalleerde Windows helemaal niet op afgesteld, dus de kans op een instabiele WindowsXP wordt wel errug groot. Gewoon ff opnieuw Windows installeren, is een kleine moeite.

[ Voor 11% gewijzigd door HetBiggie op 28-12-2004 01:19 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:07:
Het geheugen is niet het probleem. Met 512MB, maar ook met 768MB werkt het ook niet.

maar een nieuw mobo, met processor en nieuw geheugen kan je wel doen, zonder opnieuw te installeren. toch?
Op je moederbord zit je chipset dus dat lijkt me van niet tenzij de chipset identiek is. Ik denk dat je al de hardware kan verwisselen buiten de chipset (of het moederbord).

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 17:01

VIPER2001

[GOT]The Source

niet altijd.

De beste methode is een clean install , er zal toch altijd wel rommel achterblijven.
Zo lang duurt een install toch niet.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Verwijderd

Topicstarter
@amour : dat is dus wat ik me afvraag...
kan je een nieuw mobo in een kast stoppen, zonder dat je windows opnieuw MOET installeren.

@HetBiggie : was het maar dat ik um instabbiel kreeg, dan had ik nog iets.

en winxp opnieuw installeren is geen kleine moeite, want het gaat over windows met programma's en instellingen enz. enz. (een windows die in gebruik is dus)
en de 'swap' was maar voor 2 dagjes bedoelt.

ik wil de 2400+ met de hd van de duron mee nemen naar een lan, en de duron met de 40 gig schijf thuis laten.

of kan ik er windows overheen doen, zonder dat ik de links na de prog's ed. kwijt raak?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 01:29 ]

Verwijderd

Geheugen zal de oorzaak niet zijn. Opstarten kan er trager door worden maar dat is het dan wel.

Een nieuw mobo werkt ook niet altijd hoor.
De chipset en HDD controller zijn hierbij vaak het struikelblok. Er zijn een aantal chipset fabrikanten (Intel, Via, Nvidia) en het wisselen hier tussen levert vaak problemen op. Onder Windows 9x was dit eenvoudig te omzeilen door de enum key uit je register te gooien (dan werd alle hardware opnieuw gedetecteerd) maar onder XP heb ik dat nog niet geprobeerd.

Geef even op welke chipset en HDD controler je in welke mobo hebt zitten.
Sluit je HDD bij voorkeur ook aan op je onboard HDD controler en niet op de RAID controllers van o.a. Promise en Highpoint (indien aanwezig) omdat de onboard controllers vaak beter herkend worden. Als je systeem een keer is opgestart kun je dan alsnog die drivers installeren.

Merk en mobo type vermelden kan ons ook op weg helpen om je een goed antwoord te geven ;)

Verwijderd

Topicstarter
PC1 :
Proc : 2400+ Sempron
MOBO: ASUS A7V400MX
CHIP : VIA KM400A
VIA VT8235 CE
RAM: 512MB twinmos
IDE controller: Onboard (133)

PC2 :
Proc : 1gig Duron
MOBO: ECS K7S5a
CHIP : SiS 735
IDE controller: Onboard (100)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 01:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:28:
@amour : dat is dus wat ik me afvraag...
kan je een nieuw mobo in een kast stoppen, zonder dat je windows opnieuw MOET installeren.

@HetBiggie : was het maar dat ik um instabbiel kreeg, dan had ik nog iets.

en winxp opnieuw installeren is geen kleine moeite, want het gaat over windows met programma's en instellingen enz. enz. (een windows die in gebruik is dus)

ik wil de 2400+ met de hd van de duron mee nemen naar een lan, en de duron met de 40 gig schijf thuis laten.

of kan ik er windows overheen doen, zonder dat ik de links na de prog's ed. kwijt raak?
Ja je kunt je mobo vervangen (zelf herhaaldelijk gedaan) maar resultaat is niet altijd gegarandeerd. Zowel mijn oude als mijn nieuwe mobo hadden een Intel chipset dus dat was geen probleem. Van Via naar Intel is ook nog gelukt maar van Intel naar Via dus weer niet.

Herinstallatie van XP kan zeker bijdragen tot de oplossing maar dan moet je wel een "upgrade" uit voeren (c.q. repair uitvoeren). Als je geen schone installatie doet blijven je instellingen normaal gesproken behouden. Even goed opletten tijdens de install dus.

Als ik je goed begrijp wil je dus de HD's van 2 pc's wisselen? En na een LAN party weer terug wisselen? Wel een hoop werk dus om even een snellere pc te hebben. Ik hoop wel dat je images gemaakt hebt van beide schijven want de kans bestaat dat het straks helemaal niet meer werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:33:
PC1 :
Proc : 2400+ Sempron
MOBO: ASUS A7V400MX
CHIP : VIA KM400A
VIA VT8235 CE
IDE controller: Onboard (133)

PC2 :
Proc : 1gig Duron
MOBO: ECS K7S5a
CHIP : SiS 735
IDE controller: Onboard (100)
Ben er nu eigenlijk wel zeker van dat de chipset het probleem is.
Je kunt dus proberen om de drivers voor de VIA chipset te installeren op de duron. Kans bestaat dat het dan herkent wordt tijdens het opstarten. Ik vrees echter van niet.
Probleem blijft namelijk dat Windows tijdens het opstarten er van uit gaat dat je HD op de controller van je SIS chipset hangt.
Upgrade/repair van Windows XP blijft denk ik je beste optie.

• HetBiggie
@quantum19: ah, dan begrijp ik waarom je deze oplossing wilde proberen. Is het misschien niet een optie om bijvoorbeeld ff een extra partitie op die hd aan te maken en alleen WindowsXP en de benodigde programma's en spellen te installeren die je op de lanparty wilt gebruiken (op de comp. dus die je mee wilt nemen)? Dan hoef je niet alles te installeren, en kan je als je thuiskomt die partitie weer wegdoen.\
Misschien iemand anders die nog andere ideeën heeft.

Verwijderd

Topicstarter
de repair functie van mijn winXP (student MSDN versie) geeft me alleen toegang tot de C:
en voert verder geen repairs uit :S

en in veilige modus alles hardware verwijderen helpt ook niks.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 02:28 ]

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:28:

Als ik jou was zou ik gewoon alles lekker laten zitten.
Leg die schijf maar twee daagjes aan de kant.
Als je dan van je lan terug komt dan weer gewoon terug zetten.

En even over het opnieuw installeren.
De HAL (Hardware Abstraction Layer) van windows is ingesteld op de ene PC.
Dan kan je waarschijnlijk wel op die andere PC aan de gan maar als daar nou net
iets in zit, bijvoorbeeld een net ff andere aansturing van de videokaart of een
net even ander gebruik van de chipset dan zal het installeren niet lukken.

Ook het over zetten niet.
Want je kan doen is de schijf in je andere bak hangen. Dan de windows install doen
en dan bij het formatteren opgeven dat hij het huidige Filesysteem intact moet laten.

Dan blijven alle programma's en zooi bewaard alleen windows word "vernieuwd".
Dan zal je daarna alsnog je instellingen moeten wijzigen .
maar das al minder werk dan alles opnieuw installeren

[ Voor 4% gewijzigd door SimplyMe op 28-12-2004 02:49 . Reden: Typo's ]

Pagina: 1