[Firefox] Tipje voor breedbandgebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storme
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-06 16:41
Hier een tipje voor de breedband gebruikers (telenet, adsl,...) dat maakt dat Firefox veel rapper werkt:

1) Typ "about:config" (geen spatie tussen) in je adresbalk en druk enter. Scroll naar beneden en zoek de volgende items:

network.http.pipelining
network.http.proxy.pipelining
network.http.pipelining.maxrequests

2) Verander vervolgens de items op de volgende manier:

Zet "network.http.pipelining" op "true" (dubbelklikken)

Zet "network.http.proxy.pipelining" op "true"

Zet "network.http.pipelining.maxrequests" op 30.

3) Klik met de rechtermuisknop om het even waar en kies voor "new -> integer". Geef het de naam "nglayout.initialpaint.delay" en de waarde ervan op 0.

XX Hoe werkt dit ? (voor de noobs)

Normaal gezien maakt FF maar 1 verbinding per website naar een server aan. Wanneer je pipelining activeert, maakt hij er meerdere aan, wat de snelheid aanzienlijk verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Laatst online: 16-09 01:25

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Heb het gedaan, maar wat je bedoelt met "Normaal gezien maakt FF maar 1 verbinding per website naar een server aan. Wanneer je pipelining activeert, maakt hij er meerdere aan, wat de snelheid aanzienlijk verhoogt." weet ik niet :P

edit: Naar aanleiding van de reactie hieronder heb ik het maar weer teruggezet :)

[ Voor 18% gewijzigd door Scott op 27-12-2004 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je dit allemaal doet, ben je effectief bezig om een site te ddossen. Het is niet voor niets dat het aantal verbindingen dat Firefox met een server maakt, standaard zo laag staat. Als dat getal hoger wordt ingesteld, maak je dus meer verbindingen, maar zorg je er ook voor dat je meer bandbreedte en servercapaciteit gebruikt. Dat levert voor jou misschien wel een te verwaarlozen snelheidswinst op, het zorgt er ook voor dat je de bewuste server veel harder aan het werk zet. Iets wat imho niet nodig is. Ergo: laat deze settings lekker op de defaults staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Volgens mij is dat met de gegeven instellingen niet zo. Het gaat hier namelijk om pipelining; iets dat gebruikt wordt om zonder de verbinding te verbreken toch meerdere verzoeken te versturen (zit standaard in HTTP/1.1). In theorie ben je dus minder bezig met DDossen dan met de standaard instellingen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
bovendien zijn er websites waar het maximum requests per ip maar bijv 3 is.
wanneer jij dan alles tegelijk opvraagt, en het loaden van de eerste 3 items duurt even krijg je op de rest van de pagina een time-out.

niet zo heel handig dus

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Pipelining is niet dat er meer verbindingen worden gemaakt: er worden meerdere request in een pakketje gestopt zodat je niet voor ieder bestand ed een apart pakketje moet versturen, mits de server het ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 12:38

x-man

Proud newbie!

Je hebt daar al een extention plugin voor. Tweak network genaamd. Kan je alles makkelijker in instellen.

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
mm en hoe zit het met die laatste regel (delaypainting) lijkt me niks met de verbinding te maken te hebben.
weet iemand wat het PRECIES doet?
alleen maar direct al sites parsen ipv te cachen tot files compleet zijn? of iets ingewikkelders?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazP
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-12-2024
Het lijkt hier na de tweaks toch sneller te gaan :)
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:22
Normaal gesproken wacht Firefox 250ms met het tonen van de pagina op het scherm. Als je "nglayout.initialpaint.delay" op 0 zet wacht Firefox niet en toont ie de pagina direct (althans, datgene wat 'ie kan tonen).

[ Voor 32% gewijzigd door Access op 27-12-2004 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gowiththeflow!
  • Laatst online: 12-09 10:13

gowiththeflow!

!wolfehthtiwog

Was eerder al op de gentoo-forums in een topic met de naam 'overclocking firefox' oid.
In ieder geval is er een hele guide te vinden op http://www.tweakfactor.com/

In de "firefox tweak guide" onder het kopje "performance settings" vind je uitleg en meerdere soorten tweaks: http://www.tweakfactor.co...weaks/firefoxtweak/4.html

Bij mij is firefox echt merkbaar sneller geworden door de 'fast computer, fast connection'-tweaks. Het heeft dus wel zin.

Have fun!! :)

Flo

[ Voor 18% gewijzigd door gowiththeflow! op 27-12-2004 23:03 . Reden: kleine toevoeging ]

I'd rather have a full bottle in front of me than a full frontal lobotomy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Pipelining is het sturen van meerdere requests over dezelfde connectie zonder te wachten op een response. De webserver moet het echter wel ondersteunen, anders maakt het nog niet uit en is je initiele verbinding juist trager omdat je browser alsnog na een initiele timeout alle requests 1 voor 1 moet gaan sturen (terugvallen naar non-pipelined).
Dat is inderdaad wat anders dan het aantal (persistent) connecties verhogen wat 'bad practice' is:
Clients that use persistent connections SHOULD limit the number of simultaneous connections that they maintain to a given server. A single-user client SHOULD NOT maintain more than 2 connections with any server or proxy.
XX Hoe werkt dit ? (voor de noobs)

Normaal gezien maakt FF maar 1 verbinding per website naar een server aan. Wanneer je pipelining activeert, maakt hij er meerdere aan, wat de snelheid aanzienlijk verhoogt.
Dat is dus (gelukkig) bij pipelining niet het geval ;)

van TweakFactor:
user_pref("network.http.max-connections", 48);
user_pref("network.http.max-connections-per-server", 16);
user_pref("network.http.max-persistent-connections-per-proxy", 16);
user_pref("network.http.max-persistent-connections-per-server", 8);
Dat zijn dus settings die af te raden zijn!

[ Voor 31% gewijzigd door crisp op 27-12-2004 23:34 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:57
Ik heb, behalve die network-dingen, de dingen overgenomen voor een fast computer/slower connection. Eens kijken hoe het bevalt :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Harm schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:32:
Als je dit allemaal doet, ben je effectief bezig om een site te ddossen.
afaik is DDoS'en het sturen van heel veel packets vanaf meerdere locaties naar een server zonder dat het boeit of je antwoord wilt/krijgt, iets wat in dit geval dus niet van toepassing is ;) Gebruik die term dus alleen als je weet wat het betekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 14:51
Deze settings kan je ook met de FireFox plugin Tweak Network veranderen.

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Erkens schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:08:
afaik is DDoS'en het sturen van heel veel packets vanaf meerdere locaties naar een server zonder dat het boeit of je antwoord wilt/krijgt, iets wat in dit geval dus niet van toepassing is ;) Gebruik die term dus alleen als je weet wat het betekend ;)
Anders ga jij even nadenken over de betekenis van het woordje "effectief" in deze zin voordat je gaat lopen betweteren...

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

[...]

Geen DDoS dan, maar toch wel een kleine DoS op het moment dat jij je browser zo instelt dat hij 16(!) persistent connecties (zoals wordt geadviseerd bij bijvoorbeeld TweakFactor, maar ook op talloze andere sites) gaat openen naar een webserver. En als genoeg mensen dat gaan doen krijg je uiteindelijk toch een DDoS - De HTTP1.1 RFC schrijft niet voor niets een max van 2 connecties per client voor...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Zpottr schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:15:
[...]

Anders ga jij even nadenken over de betekenis van het woordje "effectief" in deze zin voordat je gaat lopen betweteren...
wat is er mis mee om misverstand van gebruik van termen even uit te leggen? meteen betweterig? als mijn post je niet bevalt kan je hem of negeren of een TR doen ;)
crisp schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:16:
Geen DDoS dan, maar toch wel een kleine DoS op het moment dat jij je browser zo instelt dat hij 16(!) persistent connecties (zoals wordt geadviseerd bij bijvoorbeeld TweakFactor, maar ook op talloze andere sites) gaat openen naar een webserver. En als genoeg mensen dat gaan doen krijg je uiteindelijk toch een DDoS - De HTTP1.1 RFC schrijft niet voor niets een max van 2 connecties per client voor...
Natuurlijk, maar dan nog is het geen Denial of Service, je vraagt immers om die service, maargoed het is betweterig, maar ik stoor me er gewoon aan als iedereen "een hoop verkeer" direct ziet als een DoS of DoS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Iedere 'service' die door meerdere machines wordt platgelegd, op wat voor manier dan ook, mag een Distributed Denial of Service genoemd worden. Er staat nergens dat het persé een SYN of UDP flood oid moet zijn. :) Gebruik die term dus alleen als je weet wat het betekend ;)

[spuit 2321] :X

[ Voor 4% gewijzigd door Victor op 28-12-2004 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
sunturion schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:11:
Deze settings kan je ook met de FireFox plugin Tweak Network veranderen.
Een paar ervan slechts :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

King_Louie schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:21:
[...]

Iedere 'service' die door meerdere machines wordt platgelegd, op wat voor manier dan ook, mag een Distributed Denial of Service genoemd worden. Er staat nergens dat het persé een SYN of UDP flood oid moet zijn. :) Gebruik die term dus alleen als je weet wat het betekend ;)

[spuit 2321] :X
Ehm, en als ik dus 16 requests stuur waarop ik antwoord verwacht lijkt me dat niet echt een denial of wel soms ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Erkens schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:20:
[...]

Natuurlijk, maar dan nog is het geen Denial of Service, je vraagt immers om die service, maargoed het is betweterig, maar ik stoor me er gewoon aan als iedereen "een hoop verkeer" direct ziet als een DoS of DoS ;)
Het effect is anders hetzelfde: overbelaste server. Ik heb wel 's een australiaan gehad die 200 (!) connecties tegelijk opzette naar m'n apache voor een file van 44M. Server was 5 minuten onbereikbaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Erkens schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:23:
[...]

Ehm, en als ik dus 16 requests stuur waarop ik antwoord verwacht lijkt me dat niet echt een denial of wel soms ;)
De denial komt niet van jou, de denial komt van de server. Als nl. 2000 man die 16 requests naar een server sturen, weigert ie dienst, oftewel, "Denial of Service"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

CyBeR schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:23:
[...]

Het effect is anders hetzelfde: overbelaste server. Ik heb wel 's een australiaan gehad die 200 (!) connecties tegelijk opzette naar m'n apache voor een file van 44M. Server was 5 minuten onbereikbaar.
effect is misschien hetzelfde, maar daarom is het niet hetzelfde :)
jij had gewoon te maken met een server/verbinding die een "normale" datastroom niet aankon, dat is iets anders dan dat er een zooi clients enorm veel onzinnige requests doen zonder te wachten op antwoord waarmee je vebinding vol komt :)

[edit]
King_Louie schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:24:
[...]

De denial komt niet van jou, de denial komt van de server. Als nl. 2000 man die 16 requests naar een server sturen, weigert ie dienst, oftewel, "Denial of Service"
nee die server kan een "normale" datastroom dan niet aan en kan niet alle requests afhandelen, dat is heel wat anders ;)
[ /edit]

maargoed, nu weer back ontopic graag :)

[ Voor 29% gewijzigd door Erkens op 28-12-2004 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Erkens schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:26:
[...]

effect is misschien hetzelfde, maar daarom is het niet hetzelfde :)
jij had gewoon te maken met een server/verbinding die een "normale" datastroom niet aankon, dat is iets anders dan dat er een zooi clients enorm veel onzinnige requests doen zonder te wachten op antwoord waarmee je vebinding vol komt :)
Een DDoS hoeft niet per see uit onzinnige requests te bestaan.
Overigens hebben we 't hier over een dual cpu machine op een SURFnet verbinding.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zooo, ff network.http.max-connections-per-server een factortje 40 teruggeschroeft :X :X :X Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/bloos.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
VEERTIG :X ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het werkt idd veel lekkerder, ik vond FF altijd veel trager dan IE, maar das nu totaal voorbij !

Thanxs ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Nou ja, op het moment dat jij een server flood met requests dan zal die server tijdelijk andere requests deny-en ;)

Ontopic: pipelining = goed, hoewel bij het verhogen van de default settings daar waarschijnlijk ook wel wat mitsen en maren aan zitten afhankelijk van de server waar je tegen praat. Ik las net wat papers van w3c waarin ze HTTP1.0 en HTTP1.1 tegen elkaar getest hadden op een apache 1.2.x config waarbij zonder tuning HTTP1.1 met pipelining trager bleek dan HTTP1.0 - hoewel er in de HTTP1.0 setting wel meer packets gestuurd moesten worden en er meerdere connecties werden aangemaakt. Serverconfiguratie en tuning spelen dus best een grote rol hierin, en het aanpassen van die settings kan dus bij site X een snelheidswinst opleveren, maar site Y zou wel eens trager kunnen laden ;)

80% van de snelheidswinst zit denk ik tussen je oren :)

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 28-12-2004 00:38 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:47
/offtopic
Het is duidelijk dat sommigen /. effect als ddos effect zien ;)

Ik weet dit is FF topic maar het volgende:

Al een aardig tijdje zie ik veel (ca. 10) connecties richting t.net als ik een pagina op vraag. En in Opera staat "max connections to a server" standaard op 8.

Ik heb het net weer gecontroleerd. Ik krijg 8 connecties met t.net. Dus vraag ik me af of ik al die jaren t.net aan het "ddos-en" ben. O-)

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Pagina: 1