Toon posts:

Nikon 885 lamellen in lens los!

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Nikon 885 camera waar ik, als ik in de lens kijk aan de bovenzijde een opening in de lamellen zie? Dit is me nog nooit opgevallen en weet dan ook niet of dit normaal is? Als ik dan de knop indruk om de camera scherp te stellen, zie ik dat de opening naar het midden gaat! Ik kan wel gewoon foto.s en zo maken maar vroeg me af of dit normaal is? Misschien tweakers met een Nikon compact camera?
Foto's zijn niet zo scherp die de opening laten zien, maar je kunt het zien.
Op de foto's zit de openig aan de onderzijde omdat ik de camera gedraaid had 8)
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/a.van.oevelen/lens.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/a.van.oevelen/lens01.jpg

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zie je niet gewoon de diafragmabladen die niet helemaal dicht zijn? Dat is best normaal; waarschijnlijk staat de lens gewoon ingesteld op het grootst mogelijke diafragma.

Toen ik pasgeleden een foto van iemand schoot met mijn camera, kreeg ik ook te horen: "Heh, je ziet echt de lens open en dicht gaan." Ik dacht: " :? ", dus ik neem nog een foto en kijk eens in de lens. En ja, je ziet het diafragma eerst helemaal dicht gaan, dan open tot de juiste ingestelde grootte, en weer dicht. Dan is de foto gemaakt. (Bij compactcamera's is het diafragma ook meteen de sluiter.)

Maak gewoon eens foto's van je eigen gezicht en kijk in de lens of dit bij jou ook gebeurt :P Maak daarna een paar normale foto's en kijk of ze wel of niet goed zijn; dan zie je of de camera wel of niet kapot is. Indien hij stuk is, dan kun je hier zelf helaas niets aan doen, en volgens mij is de CP885 te oud om onder de garantie in te leveren.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 20:44
Katsunami schreef op maandag 27 december 2004 @ 21:31:
Zie je niet gewoon de diafragmabladen die niet helemaal dicht zijn? .
De diafragma opening zit in het midden, niet ergens in een hoekje onderaan :+
Ik heb de foto's eens beter bekeken in photoshop :)
Dan zie ik gewoon een diafragmablad missen. :/

Maar het lijkt me dus ook dat je dit op de gewone foto's terug moet zien.
Rammelt er niks als je het ding schudt ? :P

Verwijderd

Diafragma gaat niet helemaal meer open, dit zou bij foto's met volle lensopening zichtbaat moeten zijn in de vorm van vignettering onderin of bovenin (afhankelijk van de plaats van het diafragma in het objectief)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niet echt zeggen dat er iets rammelt! Je ziet maar hoe weinig dus van zo'n camera weet! Een diafragmablad wat dus ontbreekt. Als ik het diafragma op 7.6 zet, en ik stel scherp, dan gaat dat bovenst blad naar beneden. Het komt dus precies voor de kleine ronde opening. Bij een diafragma van 2.8 gebeurt er dus niets. Hoe kan ik dit terug zien op een foto? Anders zal ik morgen een foto maken om te kijken wat er gebeurt.

Verwijderd

Als 'ie 't verder goed doet, is er niks om je zorgen om te maken. Ik heb ook een CP885 gehad en vroeg me ook wel eens af of er niet een blad miste en waarom het er zo vreems uit ziet, maar dat hoort gewoon zo. Nogmaals, als 'ie 't doet hoort 't zo, als 'ie 't niet doet, dan niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ook een vraag van me, heeft iemand dat misschien ook met een Nikon?
Hier nog ff snel een foto gemaakt. Is wel geen beste foto maar zie buiten wat mindere kleuren (tl-licht) geen rare dingen.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/a.van.oevelen/test.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:32:
Dat was ook een vraag van me, heeft iemand dat misschien ook met een Nikon?
Hier nog ff snel een foto gemaakt. Is wel geen beste foto maar zie buiten wat mindere kleuren (tl-licht) geen rare dingen.
[afbeelding]
Foto ziet er op een rare witbalans na wel goed uit. Ik heb m'n oude 885 verkocht aan m'n pa, maar ik weet waar hij hem bewaart, dus heb ik 2 (brakke en kennelijk iets te groot voor de nieuwe layout) foto's gemaakt van hoe de lens er uit ziet als je er in kijkt.

Camera aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.clone.demon.nl/forumpics/885-aan.jpg

Camera uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.clone.demon.nl/forumpics/885-uit.jpg

Deze zijn wat duidelijker dan jouw foto's. Ziet het er ongeveer zo uit? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 22:45 ]

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Het lijkt er al bijna op alsof die diafragmabladen kapot of gebarsten zijn... :X

Die in mijn compact camera zorgen gewoon voor een mooi rond gaatje, zowel als de camera uitstaat als wanneer hij aan staat.

Verwijderd

Mjah... deze vorm hebben ze altijd al gehad. De camera doet het er prima mee en heeft het zo vele duizenden opnamen volgehouden :) . Nou moet ik zeggen dat ik als ik in een van de lenzen van m'n 10D kijk (waarmee de foto's van de nikon gemaakt zijn) ik ook altijd een mooi rond gaatje zie in plaats van deze wirwar aan metalen plaatjes... Ook de lens van m'n huidige compact cam (Sony DSC-L1) heeft een mooi rondje...

Als ik in de opnamen van de TS zie wat ik denk te zien ziet zijn cam er net zo uit en is er (dus) helemaal niets aan de hand...

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan zal het wel goed zijn. Stom dat ik dat nu pas zie terwijl ik die camera toch al lang in mijn bezit heb. Dank aan allen. _/-\o_

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik heb twee opmerkingen:
1. Resize je plaatjes
2. Ik doe echt mijn best, maar kan serieus geen wijs worden uit de 'afbeeldingen' in de TopicStart. Na de foto's van Qlone werd het me pas duidelijk. (Not to mention dat ik echt traanogen krijg van de plaatjes)

Bericht hierboven

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Katsunami schreef op maandag 27 december 2004 @ 21:31:
(Bij compactcamera's is het diafragma ook meteen de sluiter.)
Digitale compacts _hebben_ geen sluiter, hoe denk je anders dat je EVF werkt? :+
Er zijn overigens wel camera's geweest die de sluiter en diafragma combineerden, maar dan heb ik het over camera's van matige kwaliteit uit de jaren '70 en eerder.

Verwijderd

Je EVF werkt door de sluiter gewoon permanent open te zetten. Bij het nemen van een foto gaat 'ie dicht, wordt de CCD ontladen en vervolgens belicht door de sluiter kort te openen. Daarna wordt de CCD uitgelezen, gaat de sluiter weer open en wordt de EVF weer opgestart...

Het is ook te zien bij het nemen van een foto, dat 'iets' de lensopening dicht maakt, even knippert en dan weer open gaat...
Pagina: 1