[OC]i845/P4 northwood instabiliteit bij I/O intensieve game

Pagina: 1
Acties:

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Eerst maar de achtergrond en de specs, dan het probleem...

Ik heb een P4 2,66 (productie nov. 2003) op een Asus P4PE moederbord (BIOS 1007, de nieuwste dus), voorzien van Zalman CNPS7000A AlCu koeler, gevoed door een Coolermaster Real Power 450 watt voeding, met 2 reepjes Kingston ValueRAM van 512 MB (PC2700 en PC3200). Plus 2 stuks 80x80 mm Papst 8212 NGL casefans als afzuigers naast de 120 mm fan van de voeding zelf.

De overige specs: Win 2000 SP4, DX9.0c, ATi Catalyst 4.10, BBA Radeon 9700 met Zalman HP80C passieve koeler, 3Com 3C905 TX nic, Terratec Xlerate Pro geluidskaart, firewire on board, LiteOn CD fikker, Plextor DVD fikker, Samsung DVD-rom

Dit systeem draait "Stock" perfect stabiel, bij FSB:RAM divider van 3:4, dus de typische sneaky marginale overklok van Asus van FSB 135 ipv 133, levert dan voor het geheugen een frequentie van 180 MHz op, effectief 360 dus. Het geheugen is dan op CAS 2-2-2-5 getimed, terwijl 'by SPD' 2,5-3-3-6 wil hebben. In de Asus BIOS staat performance op "turbo" (vandaar FSB 135 ipv 133) en memory mode staat ook op "turbo"

HL2? Kan ik uren spelen. NFSU2? Ditto. Homeworld 2? Ditto.

* JumpStart ging maar weer eens stapjes zetten op het kronkelende pad der Overklokken...

De FSB:RAM verdeler teruggezet op 1:1 en vervolgens als eerste poging de FSB op 166 MHz gezet. Geheugen staat 'by spd' getimed, performance mode stond op optimal, niet meer op turbo dus, memory turbo mode was OFF en de PCI/AGP lock werd vastgezet op 33/66.

M'n PC post vervolgens, eerste poging meteen al, op 3340 MHz, da's mooi. PC boot zelfs verder naar Windows, da's nog mooier. PC draait CPU burn een paar uur lang zonder errors of crashes. Dat is nog mooier. Echter, games zijn niet stabiel...

Uiteindelijk kom ik uit op een overklok van 534 MHz, te weten: FSB op 160 voor een P4 2,66 @ 3,20 MHz. Het geheugen draait CAS 2-2-2-5, optimal mode, turbo performance. PCI/AGP lock staat op 33/66.

Hoe zit het met de games? HL2 is 100% stabiel. Counterstrike Source dus ook. Homeworld 2? 100% stabiel. NFSU2? 100% stabiel. Simpele overklok, niet spectaculair, maar toch mooi bijna 25% extra prestatie voor niets.

Nou, mooi toch ?? ... zou je denken ja... :|

De dwarsliggende game in kwestie? Richard Burns Rally

De rallysimulator Richard Burns Rally dus... Die wil na een variabel aantal minuten (kan binnen 5 minuten zijn, kan ook een half uur tot een uur duren) me een blauw scherm presenteren. :( Een blauw scherm in de meest letterlijke zin van het woord: Een LEEG blauw scherm, eigenlijk een EBS dus, een Empty Blue Screen. Zonder tekst. Dan is vervolgens een reset nodig.

CPU onder volle belasting wordt 54-56 °C, bij slechts 1600 rpm voor de zalman. De temperatuur in de kast, bij een aangenaam warme kamertemperatuur, wil eventueel de 38 °C halen. Volgens de watt meter van de voeding stook ik er onder full load zo'n 220 watt doorheen. Zou toch binnen de grenzen van de voeding moeten zijn. Voltages zien er acceptabel uit.

Wat ik tot nu toe heb kunnen concluderen / achterhalen / uitproberen:
  • Geheugentimings minder strak zetten, tot en met CAS 2,5-3-3-6 helpt niet.
  • Overvolten van DDR geheugen naar 2,7 volt helpt niet.
  • Passieve chipset koeler is voorzien van een dun laagje Arctic Silver 5 ipv de standaard roze kaugom "tim" maar dat maakt helaas niets uit.
  • Volgens ThrottleWatch doet mijn CPU niet aan clockthrottling tijdens zwaar gamen.
Alles gaat dus goed bij FSB 160 / P4 2,66@3,20 / CAS 2-2-2-5 performace mode / memory turbo behalve Richard Burns Rally...

Het verschil met de rest van games? Er zijn 2 verschillen aanwijsbaar:
  • RBRally is CPU intensiever dan de gemiddelde game vanwege de real-time physics. Het is tenslotte een simulator. Er moet dus veel meer gerekend worden, naast het polygonen doorsluizen naar de videokaart.
  • Bij gebruik van RBRally zit er ineens een USB Force Feedback stuurtje op de USB bus.
Verder is er nog iets dat niet duidelijk aantoonbaar is, maar me wel is opgevallen: Het lijkt erop dat I/O processen op de achtergrond het hangen bespoedigen. Dat is niet meer dan een vermoeden, want ik heb vastlopers gehad met internet verbinding (en mIRC, en FireFox, en ICQ/Trillian) open, maar ook gewoon offline, zonder extra programma's draaiende.

* JumpStart weet ondertussen echt niet meer waar hij nog kan testen/uitproberen en wordt er behoorlijk loco van... 7(8)7

De temperaturen zijn binnen de perken, dus de koeling is goed genoeg. De voeding is, met 450 watt, zwaar genoeg. Van PCI/AGP overklok kan geen sprake zijn vanwege een goed werkende PCI/AGP lock op de i845 chipset. Geheugen loopt, zelfs stevig strakker getimed dan volgens specificaties, bij de rest van de games stabiel. De CPU zelf heeft bewezen zelfs 3340 MHz aan te kunnen.

Alleen RBRally gaat op z'n plaat met een leeg blauw scherm bij 3200 MHz. Geheugentimings maken niet uit, zowel kast- als CPU temperatuur lijkt laag genoeg. Voeding zou zwaar genoeg moeten zijn, wat blijkt uit de geringe afwijking van de voltages.

Wat kan ik nou verder nog uitproberen om te kijken of RBRally stabiel te krijgen is op die overklok van 3200 MHz ?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
Ik kan niet in je verhaal herleiden of je al met de Vcore hebt gespeeld. Tevens kun je een open kast proberen om de cpu temps wat omlaag te krijgen.

Test je CPU eens door met Prime95, als Prime fouten geeft is het je CPU die moeite heeft de clockgenerator bij te houden ;) .

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Aangezien CPUburn een paar uur lang zonder fouten de CPU kan laten zwoegen op 3340 MHz, bij stock vcore, lijkt het me dat spelen met vcore niet uit zal maken. De CPU kan de snelheid dus wel aan, concludeer ik dan logischerwijs.

En als de CPU zelfs 3340 MHz aankan met default vcore, dan moet het toch aannemelijk zijn dat een vcore aanpassing niet nodig is op 3200 MHz ipv 3340 MHz.

Los daarvan was er nog een reden dat ik van de vcore af wil blijven: vcore is namelijk deels dynamisch bij de i845 chipset. Op het moment dat je die op de Asus P4PE vastzet op een bepaalde waarde, dan kan de chipset de vcore niet meer verlagen bij lage CPU load.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Dr.Q
CPUburn heeft (zover ik weet) alleen de mogelijkheid om zoveel mogelijk belasting te genereren voor je systeem. Prime95 daarentegen heeft nog enige terugkoppeling op rekenfouten en dus instability. Ter illustratie, ik kan de sisoft burn-in test met gemak op 2680 mhz draaien (athlon XP 2600+) Prime is pas (uren) foutloos op 2530 Mhz op dezelfde (hogere) Vcore.

Niet geschoten is altijd mis, toch? ;)

En weet je zeker dat de i845 variable Vcore heeft, ik ben het namelijk nog nooit tegengekomen, bij geen enkel i8xx bord...(de vcore bleef idle ook rotsvast op de default waarde staan).

[ Voor 20% gewijzigd door Dr.Q op 27-12-2004 21:34 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Dr.Q schreef op maandag 27 december 2004 @ 21:32:
CPUburn heeft (zover ik weet) alleen de mogelijkheid om zoveel mogelijk belasting te genereren voor je systeem. Prime95 daarentegen heeft nog enige terugkoppeling op rekenfouten en dus instability. Ter illustratie, ik kan de sisoft burn-in test met gemak op 2680 mhz draaien (athlon XP 2600+) Prime is pas (uren) foutloos op 2530 Mhz op dezelfde (hogere) Vcore.
CPUburn heeft 2 methodes: <stook zo heet mogelijk> en <kijk of 'ie geen fouten maakt>

Ik heb de 2e methode gebruikt toen, maak zoveel mogelijk berekeningen en controleer de uitkomst met wat het behoort te zijn. Na uren zwoegen: geen fouten.
Niet geschoten is altijd mis, toch? ;)
Het is freeware, als ik het goed heb, dus ik kan het altijd wel even een paar uur loslaten op m'n bakkie...
En weet je zeker dat de i845 variable Vcore heeft, ik ben het namelijk nog nooit tegengekomen, bij geen enkel i8xx bord...(de vcore bleef idle ook rotsvast op de default waarde staan).
Ja, 100% zeker.

Ik kan namelijk met Asus PC probe terugkijken in de logs, en daar kan ik toerentallen van de 2 casefans en CPU terugvinden, temps van mobo en CPU, en voltages voor vcore, 3.3, 5 en 12 volt.

Vcore varieert natuurlijk constant wel het nodige, maar de laagste waarde die PCProbe vandaag registreerde was 1,504 volt, en de hoogste waarde was 1,616

• Dr.Q
Vaag wat die Vcore betreft. Een beetje schommelen mag, onder load is deze vaak wat lager (je MOSFET's moeten dan flink zwoegen wat een beetje rimpel met zich meebrengt)

Als je de Vcore nu eens iets hoger vastzet, heb je dan nog steeds 0.1 V verschil tussen load en idle?

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Dat de V-core zo schommelt is bijna altijd et geval bij asus, ik heb een P4P800se e als ik em op 1.42V zet en ga dan stressen schiet die terug naar 1.31 De eenigste oplossing was een droopmod uit te voeren. Toen bleef die bijna op de voltage staan waar ik em op zet, 1.42V stressed 1.41V, Met overclocken kwam ik ook maar liefs 400Mhz hoger door de droopmod,

En ik heb je post niet helemaal gelezen, maar ik zag net staan dat je je mem op turbo hebt staan, Doe dit niet!, OOK niet voor je cpu!, Dit zorgt alleen maar voor problemen!

Blaad

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
*sgop omhoog* politiek correct beter bekend onder "UPDATE"...

Dit kan ik openen met "Ik heb goed nieuws... en ik heb slecht nieuws..."

Het goede nieuws is dat ik nu weet wat er mis is, dus ik weet nu wat de instabiliteit veroorzaakt. Het slechte nieuws is dat ik daar helemaal niet blij mee ben. Het is namelijk een zeer belangrijk onderdeel van de PC, maar niet iets wat ik zou verdenken van het 'bottlenecken' van mijn overklok.

Ondertussen is de PC voorzien van een fijne verse nieuwe installatie upgrade: van TU Campus licentie Win 2000 Pro UK naar campus licentie Win XP Pro UK. Achteraf gezien blijkt dit van groot belang geweest te zijn, vanwege de bottleneck, want daar heeft Win XP nieuwere drivers voor aan boord.

Waar ik het over heb??

Mijn system freezes werden veroorzaakt door mijn Terratec XLerate Pro geluidskaart.

Waar in Win 2000 gewoon het hele systeem vastliep, valt in Win XP gewoon het geluid weg. Geheugen draait vrolijk op CAS 2-2-2-6, FSB op 160/640 MHz, Win XP staat er sinds vandaag vers op, force feedback stuurstje werkt, en HOP, instappen en wegscheuren met Richard Burns Rally.

Na ongeveer een uur viel dus het geluid weg. Af en toe wilde het spel nog wel een geluidje produceren, maar het meeste was niet hoorbaar. Rallyproef verlaten, nog een rallyproef starten. 2 Pacenotes worden voorgelezen, maar daarna is het weer stil. Terug in windows wil ook niets meer normaal geluid maken. Winamp bijvoorbeeld, maakt wel geluid, maar dan blijft het bij hele korte fragmenten, nummers spelen wil niet.

:? 8)7

Kast open, vinger op de Aureal Vortex II A3D 2.0 chip houden... :o
Na een seconde of 3 moet ik echt die chip loslaten, want het ding is onaangenaam heet. De PCI gleuf er direct onder meteen maar vrijgemaakt door het afdekplaatje te verwijderen. Ook ga ik met secondelijm en Arctic Silver een stuk heatsink op de chip aanbrengen om verdere crashes tegen te gaan. Of dat gaat werken? Wie weet.

Wel zonde van die A3D 2.0 geluidskaart. Pure nostalgie eigenlijk. 6 Jaar geleden was dat het beste wat er voor gamers te koop was. Nu is A3D dood en is een signaal/ruisverhouding van 96 dB niet superspeciaal meer.

Geluk bij een ongeluk? De Asus P4PE heeft de SoundMAX on board geluidchip, mèt optische TOSLINK uitgang. Laat dat nou enige feature zijn die ik van de Terratec kaart ècht zou missen. (Over geluidskwaliteit kan ik dus nog niets zeggen, voor wat betreft die SoundMax.)

Tijd om eens te kijken hoe mijn PC klinkt met de on board geluidskaart in gebruik. En morgen maar eens testen om te kijken of er dan wel eindeloos gegamed kan worden zonder crashes. Heel misschien komt FSB 166/667 ook wel binnen stabiel bereik.

edit:
Net die SoundMax on-board geluidschip getest, en gezien het lek-geluid dat die SoundMax eruit poept wordt het zeer waarschijnlijk dus toch een nieuwe geluidskaart. Of kijken of een passieve heatsink wil helpen. De muziek kwaliteit is op zich prima, maar wat er aan tikken en zoemen doorheen komt, iets als een muis bewegen is hoorbaar aan ruis, maakt dat het een tijdelijke oplossing heb gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door JumpStart op 04-01-2005 02:47 ]

Verwijderd

Ik heb hier in huis ook nog machine staan met een p4pe-x/te nou dit is een prima boordje hoor , vooral de onboard geluids kaart is niks op aan te merken . En waarom zou je zo'n oude geluids kaart gebruiken ?!
Ik denk dat die onboard beter is als die kaart van 6 jaar terug . :?

En trouwens die klachten die jij noemt heb ik dus niet he , puur zuiver geluid .

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 13:41 ]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Een manier om ruisniveau te testen is door gewoon een goede koptelefoon direct op je line out aan te sluiten, en dan stapje voor stapje, zonder programma's die geluid willen gaan maken voor je de volumeknop vol open zetten.

Sony MDRV700DJ op de line-out van de Terratec Xlerate Pro, volume voluit: heel klein beetje brom, heel klein beetje tikken bij HD activiteit.

Ditto koptelefoon op de SoundMAX line-out, ook vol volume: Heel duidelijk hoorbare continue ruis/brom, iedere muisbeweging hoor je door middel van een nieuwe appart herkenbare brom, iedere beeld refresh is hoorbaar in hoe de ruis klinkt. Of de geluidskaart nou MUTE is of niet.

Ik zei al: het geluid op zich is wel prima. Op gehoor is de Terratec maar een klein beetje beter, bassen klinken warmer, terwijl de SoundMAX in vergelijking plat klinkt. Het hoog is bij beide kaarten helder. In het middengebied blijft de SoundMax ook achter bij de Terratec, het mist body.

Maar goed, ik wil niet stranden in een On-Board vs Losse geluidskaart discussie, ik stel alleen dat, in de 1-op-1 vergelijking, de on-board SoundMAX het onderspit delft tegen de Terratec Xlerate Pro kaart. 6 jaar oud of niet. Waarom ik een 6 jaar oude kaart gebruik? Omdat 'ie dus beter klinkt. Kwa specs is die terratec ongeveer te vergelijken met een Creative Soundblaster Live!. Ja, er is beter ondertussen, maar het volstaat nog prima.

offtopic:
En A3D 2.0 in games is iets dat je gehoord moet hebben om te geloven. Niets komt daar in de buurt, zelfs EAX4 niet. Hardware based wavetracing, occlusion enzovoorts. Jammer dat die standaard dood is...

Pagina: 1