[illustrator] lettertype selecteren

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik werk nu regelmatig met Illustrator, ik zit alleen met het volgende probleem. Stel je hebt een logo ontworpen (/website/folder/whatever) en je hebt een mooie kop, alleen nog even het goede lettertype. Wat ik in photoshop altijd doe, is het volgende: ik selecteer de tekst, en ik selecteer een font uit de dropdown-list met fonts. Vervolgens druk ik op up/down (pijltjestoetsen) om snel door de fonts te kunnen scrollen en meteen verandert de tekst in het document, zodat je meteen ziet hoe het er uit zal zien. Deze functie is redelijk onmisbaar.

Nu wil ik in Illustrator precies hetzelfde doen, maar in Illustrator is de werkwijze iets anders: je selecteert een lettertype uit de dropdownbox met up/down, en je moet eerst op enter drukken voordat de tekst in het document ook echt verandert. Je bent dus ook meteen de focus op het veld kwijt, waardoor je dit weer opnieuw moet selecteren, en je de hele procedure opnieuw mag uitvoeren :)

Nu lijkt het alsof ik enorm lui ben, en niet een paar keer wil klikken, maar als je een paar honderd lettertypen hebt, is het echt gigantisch veel werk om even snel een mooi lettertype te vinden. Er moeten haast wel meer mensen zijn die dit probleem hebben (gehad?), hoe hebben jullie dit opgelost? Of is er een goed alternatief?

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 12:39
als je in de tekst selectie mode met je rechtermuis op de tekst klikt en je gaat naar het menutje fonts dan komt daar een lange lijst uit tevoorschijn met daarin de naam van alle fonts in het desbetreffende lettertype getikt. Niet de ideale oplossing zoals bij photoshop maar toch wel tijdbesparend.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:44
:o Ik ken het probleem ;)

Ik doe dit dus ook altijd in Photoshop..In Illustrator kan het wel : Selecteer 1e font, doe <tab>, kijk, shift-<tab> pijltje naar beneden en weer <tab>.. Dat werkt maar ik ben er te lui voor...

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb daarvoor een fontmanager, genaamd AMP Font Viewer. Freeware.

Ik heb al mijn exotische non-windows fonts in een aparte map staan en laad die in de fontmanager; dat scheelt me ook in Windows, ik heb 800 fonts die ik echt niet allemaal wil inladen :D

In de fontmanager tik ik het woord en ga gewoon met de pijltjestoetsen alle fonts af totdat ik wat passends heb gevonden. Vervolgens kies ik 'install temporary' en hij zet m alleen voor tijdelijk in mn fonts map, zodra ik de fontmanager weer afsluit is hij weer weg :)

trouwens moet k eens een onderscheid gaan maken tussen lettertypen en fonts, maargoed

[ Voor 10% gewijzigd door Dark Blue op 27-12-2004 22:28 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

willem169 schreef op maandag 27 december 2004 @ 19:57:
:o Ik ken het probleem ;)

Ik doe dit dus ook altijd in Photoshop..In Illustrator kan het wel : Selecteer 1e font, doe <tab>, kijk, shift-<tab> pijltje naar beneden en weer <tab>.. Dat werkt maar ik ben er te lui voor...
^ met hierboven. M'n lijst van fonts groeit elke keer langzaam na een nieuwe install.. eigenlijk moet ik gewoon ooit eens een PDF maken met allemaal line art en de namen erbij, plus categorietjes. Da's wel praktisch. Wat ook helpt: er is een Flash-appje dat je alle fonts op je computer kan laten zien, met preview-tekst, zonder gezeur. Moet je wel op internet zitten...

http://oohhhh.com/fonts.swf

:P

teveel zooi, te weinig tijd

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dark Blue schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:27:
Ik heb daarvoor een fontmanager, genaamd AMP Font Viewer. Freeware.
[/sub]
Maar dan krijg je het niet direct in Illustrator waar je het wilt previewen :)

Verwijderd

Ik hou Word open om snel te kijken wat wat is. Het is een alternatief. :o

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:36

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

@Yoozer, daar bestaan toch gewoon allerlei font managers voor (zoals fontbook en Bitstream Font Navigator) of gewoon die flash animatie opslaan als...

Verder vind ik het alleen raar dat zoiets niet in Adobe Illustrator zit, in CorelDraw zit het namelijk al heel lang. :Y)
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/cdr.png

[ Voor 8% gewijzigd door Johnny op 28-12-2004 00:35 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Johnny schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:34:
Verder vind ik het alleen raar dat zoiets niet in Adobe Illustrator zit, in CorelDraw zit het namelijk al heel lang. :Y)
[afbeelding]
Er zijn wel meer kleine dingetjes die in Photoshop heel fijn en intuïtief werken, en in Illustrator niet. Bijvoorbeeld een kleur selecteren in de grote Color Picker: als ik snel zwart wou selecteren dubbelklik ik in PS op de voorgrondkleur en sleep ik m'n muis helemaal naar linksonder op m'n scherm. Bij illustrator moet je perse binnen een straal van ~ 30px rond dat venster blijven.

[ Voor 47% gewijzigd door chris op 28-12-2004 02:01 ]

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Yoozer schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:11:
[...]

^ met hierboven. M'n lijst van fonts groeit elke keer langzaam na een nieuwe install.. eigenlijk moet ik gewoon ooit eens een PDF maken met allemaal line art en de namen erbij, plus categorietjes. Da's wel praktisch. Wat ook helpt: er is een Flash-appje dat je alle fonts op je computer kan laten zien, met preview-tekst, zonder gezeur. Moet je wel op internet zitten...

http://oohhhh.com/fonts.swf

:P
Als je dat Flash appje nou even downloadt en gewoon vanaf je harde schijf laadt... ik heb diezelfde geloof ik, een hele tijd gehad, gewoon lokaal laten draaien.
eamelink schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 00:24:
[...]

Maar dan krijg je het niet direct in Illustrator waar je het wilt previewen :)
Je kunt hem in de kleur en grootte die je wilt previewen... een beetje inbeeldingsvermogen moet je hebben vind ik :D

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Wat overigens zeker met een logo qua letters wel lekker kan werken is Suitcase gebruiken. Dan tik je meteen die naam even in zodat hij die gebruikt voor preview en het voordeel is dat je en meteen ziet hoe het met bepaalde naam staat en niet alle fonts geladen hoeven zijn.

Overigens is dat alleen op de PC volgens mij waar je zo door fonts of layer-properties kan frutten, op de Mac is me dat ook in Photoshop nog nooit gelukt. Maar Macs zijn dan ook voor domme mensen, en pijltjestoetsen net te ingewikkeld ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1