Toon posts:

Rode schaduw letters bij tft Neovo 417 met Asus V9570

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een week of drie geleden een nieuwe computer gekocht met een tft neovo 417 scherm en een asus V9570 grafische kaart. Vanaf het begin heb ik al last met schaduwen bij de letters. Links is bij rechte letters (arial 10, of 12) een rode lijn te zien. Sommige fonts zijn wel scherp andere niet. Een rijtje MMMMM of DDDDD wordt rozig. Met blauwe letters wordt het erger. Gek genoeg is een rechte lijn van dezelfde dikte in hetzelfde document niet roze.
Met OSD heb ik al alle instellingen van sharpness en fase gehad. Je kan het wel wegkrijgen maar dan zijn de letters echt niet scherp meer.
Klagen bij de leverancier (Computerland) heeft tot nu toe nog niet meer opgeleverd dan door hen op dezelfde knopjes te laten duwen en dan te zeggen dat het zo hoort... Vandaag heb ik mijn monitor op een andere machine aangesloten en daar was het wel goed. Het ligt dus vermoedelijk niet aan het scherm, maar aan de interactie met de grafische kaart. Die heb ik opnieuw geinstalleerd, geen verschil...Waar zou ik verder kunnen zoeken?

Verwijderd

Doet me denken aan linux, ze proberen dan met die schaduwen het beeld smoother te maken. Werkt goed op een CRT omdat die niet zulke scherp beeld heeft waardoor het niet zo opvalt.
Maar op en TFT scherm is het echt oerlijk. Gewoon even clearlettertype uit zetten. Of heb je de scherm niet via DVI aangesloten ?

• Oeboema
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 11:53
Ik heb hetzelfde gehad met een ACER TFT en een Club3D Radeon kaart. Ze waren aangesloten via de analoge VGA connector. Ik heb de kaart geruild voor een Matrox G550 en toen was het beeld perfect. Het had niets met Cleartype te maken, volgens mij was het gewoon een hardware probleem.

He who has a shady past knows that nice guys finish last.

Verwijderd

Klinkt meer als een conversie probleem digitaal - > analoog -> digitaal. Als je hem via de DVI aansluit dan heb dat probleem niet Digitaal -> Digitaal. Door dat die matrox een betere vga uit heeft heb je er niet meer zo erg last van, maar een dvi kabels aanschaffen was een beter/goedkoper geweest.

• Oeboema
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 11:53
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 16:42:
Klinkt meer als een conversie probleem digitaal - > analoog -> digitaal. Als je hem via de DVI aansluit dan heb dat probleem niet Digitaal -> Digitaal. Door dat die matrox een betere vga uit heeft heb je er niet meer zo erg last van, maar een dvi kabels aanschaffen was een beter/goedkoper geweest.
Moet je wel DVI op je TFT hebben. :p

He who has a shady past knows that nice guys finish last.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Dank voor alle suggesties. Clear type heeft er inderdaad iets mee te maken gehad, maar was niet voldoende om het op te lossen. Op andere computers (met xp) deed het scherm het wel helemaal goed. Uitiendelijk na proberen van 3 grafische kaarten en 100 verschillende instellingen heb ik het scherm omgeruild voor een Neovo 419 die wel werkt en niet het probleem heeft (met dank aan computerland voor de zeer coulante afhandeling). De fractie schaduw die overbleef heb ik inderdaad met uitzetten van clear type helemaal weggekregen. Of het nu toch de digitale kabel van de 419 is, of een toevalligee mismatch met de grafische kaart...blijft onduidelijk.
Pagina: 1