Toon posts:

0051-AE Fan error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi mensen ik heb een groot probleem ik heb gisteren mijn voeding schoongemaakt en nu start mijn systeem niet meer op,
Ik krijg een soort bios scherm waarin 0051-AE fan error staat controleer of alle fans draaien en of alle connectors goed zijn aangesloten ik heb het gecontroleert maar alles zou moeten werken
ik vind het raar want nu draait de fan in de voeding aan een stuk door dat was normaal nooit hij draaide alleen als het systeem warm werd tydens een spel ofzo mijn specs:

intel pentium 3@733mhz socket 370
128mb sdram pc 133
geforse 4 mmx 440 64mb

ik hoop jullie helpen mijn ik heb dit systeem dringent nodig

Verwijderd

[funmode[Waarmee heb je je voeding schoongemaakt? Water?[/fun]

Ik denk dat je een tempsensor gesloopt hebt waardoor de fan denkt dat ie heel hard moet draaien en een signaal naar je moederbord stuurt dat de temperatuur 180 graden is ofzo. Het moederbord start dan uit veiligheid niet meer op, is een soort protectiesysteem.

Als je de handleiding van het moederbord nog ergens hebt liggen probeer dan uit te zoeken of je die functie uit kan zetten dmv jumpers op het moederbord.
Anders moet je het systeem ofwel een andere voeding opstarten en dan in het bios de fanguard uit zetten, ofwel iets met kabeltjes of elektra doen zodat je moederbord niet meer moeilijk doet over die temps.

Koop een handmatige fancontroller om de fan van je voeding te kunnen regelen, zolang je de temperatuur in de gaten houdt moet het zo werken.
Anders ren je naar de dichtsbijzijnde computerwinkel voor een niewe voeding.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 13:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee gewoon met stofzuiger ga er niet met water bij zitten

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Zitten verder alle kabels e.d. goed :? Controleer de kabels dus 1 voor 1 :).
Je zou ook eens een andere voeding kunnen proberen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
heb ik al gedaan maar heeft geen nut en verder zitten alle kabels goed bestaat er geen mogelijkheid om in de bios uit te zetten dat hij controleert of alle fans draaien

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:35:
bestaat er geen mogelijkheid om in de bios uit te zetten dat hij controleert of alle fans draaien
dat staat dus in de handleiding B)

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb helemaal geen handleiding meer van dat ding maar ik dacht dat er ergens zon optie was

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:29:
nee gewoon met stofzuiger ga er niet met water bij zitten
Offtopic: ik zou uitkijken met een stofzuiger in een PC. Luchtstromingen/wrijvingen in droge lucht kunnen statische elektriciteit veroorzaken, die zeer dodelijk kan zijn voor de CPU en het geheugen. Al denk ik niet dat dit hier het probleem is, gezien de vreemde foutmelding.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 27-12-2004 13:46 ]

Verwijderd

Heb je de fanheaders niet omgewisseld? Dus de kastfan op de cpuheader etc

Verwijderd

Topicstarter
ik ben niet eens met de stofzuiger in de buurt van de cpu of het geheugen gekomen heb alleen de voeding schoongemaakt en ik heb ook geen fans omgewisselt er zit maar 1 fan in de hele pc en dat is die in de voeding.

Verwijderd

Welke voeding heb je eigenlijk? En als je geen handleding hebt zijn die bjina altijd wel te vinden op de site van de fabrikant.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:54:
ik ben niet eens met de stofzuiger in de buurt van de cpu of het geheugen gekomen heb alleen de voeding schoongemaakt en ik heb ook geen fans omgewisselt er zit maar 1 fan in de hele pc en dat is die in de voeding.
Wat zit er op je CPU dan?

Verwijderd

Topicstarter
ik zal het niet weten wat voor een voeding ik heb staat niks op mijn systeem is een Hp Vectra Vl400Dt maar heb op de site van hp ook niks kunnen vinden op de cpu zit een zwarte kab die de warmte naar de voeding brengt en dan gaat de warmte naar buiten

Verwijderd

Als je maar 1 fan in het hele systeem hebt, zit de jumper nog wel op de 'Power Fan' header tussen pin 2+3?

http://forums1.itrc.hp.co...8+28353475&threadId=71006
heb op de site van hp ook niks kunnen vinden
8)7 linkje

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
waar zitten die jumpers dan heb nog geen jumpers kunnen vinden

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kennelijk heb je die jumper eruit gezogen :+

Maar vermeld in het vervolg ook eens bij dat je een OEM bak hebt, plus naam/type en dan daaronder de exacte specs (incluis moederbord btw). In de eerste instantie zegt zo'n foutmelding mij to-taal niks. Totdat je het over HP had.
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 14:04:
waar zitten die jumpers dan heb nog geen jumpers kunnen vinden
Heb je euss' linkje wel opengeklikt en doorgenomen?

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 27-12-2004 14:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja maar daar staat ook niks echt bijzonders in alleen waar de connectors zitten en die zijn allemaal aangesloten er zitten ook helemaal geen jumpers op het moederbord het type is ook niet bekend staat niks op

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 14:10:
ja maar daar staat ook niks echt bijzonders in alleen waar de connectors zitten en die zijn allemaal aangesloten er zitten ook helemaal geen jumpers op het moederbord het type is ook niet bekend staat niks op
Wat bedoel je dan met "schoonmaken"? Er moet iets losgesloten zijn of een jumper uit je voeding losgetrokken. Kijk anders even of je voeding rammelt en anders maak je hem even open.

Verwijderd

Topicstarter
nee kan ook niet want er zitten geen pinnetjes of jumpers in de voeding

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
http://forums1.itrc.hp.co...2+28353475&threadId=71006

dit gaat over het zelfde.

The fan connector that is being talked about it the one sitting behind the ATX power connector on the motherboard.. It's labeled "Power Fan" (The label is between the floppy and 1st IDE connector) Place a jumper on pins 2 and 3.. ex:

| |
pins | |
(32)1 | | <--(ATX Powersupply Connection)
| |
| |

[ Voor 51% gewijzigd door ascona op 27-12-2004 14:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 14:25:
nee kan ook niet want er zitten geen pinnetjes of jumpers in de voeding
Waar zit die fan dan op aangesloten?

Verwijderd

er zitten ook helemaal geen jumpers op het moederbord
Die foutmelding krijg je overigens als je géén jumper meer op die power fan header (vlak bij je mobo-molex) hebt zitten op je moederbord. Check eens of een jumper plaatsen tussen pin 2+3 het probleem oplost (de jumper zou idd zoals BalusC vermeld in de stofzuiger kunnen zitten [of elders, als je ook nog rondlopende kinderen in huis hebt :+])

Verwijderd

Topicstarter
die fan zit in de voeding aangesloten maar ik ga het moederbord wel ff langs of er ergens jumpers zitten en kijk ook ff in de stofzuiger

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 14:30:
die fan zit in de voeding aangesloten maar ik ga het moederbord wel ff langs of er ergens jumpers zitten en kijk ook ff in de stofzuiger
Hehe....... :o .......succes!

Haal anders ff zo'n jumper uit je cd-rom.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 14:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben net alles langs gelopen ik heb wel een paar pinnetjes kunnen vinden maar er staat niet bij wat het is het lijkt wel of er een stekker op moet het zijn ook veel grotere pinnetjes dan een normale jumper maar er staat niet bij wat het is en in de voeding zit helemaal niks aan pinnetjes of iets wat er op lijkt

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 14:51:
ik ben net alles langs gelopen ik heb wel een paar pinnetjes kunnen vinden maar er staat niet bij wat het is het lijkt wel of er een stekker op moet het zijn ook veel grotere pinnetjes dan een normale jumper maar er staat niet bij wat het is en in de voeding zit helemaal niks aan pinnetjes of iets wat er op lijkt
Waar heb je die grote pinnetjes die wel lijken dat er een stekker op moet gevonden? mb, psu.

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Kun je geen foto's maken :?
Het moeten iig wel duidelijke foto's zijn, een vaag webcam plaatje van relatief grote afstand helpt niet veel :)

Verwijderd

Topicstarter
die zitten op het moederbord kan geen foto maken

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel die pinnetjes van power fan kunnen vinden daar zit geen jumper op hij moet tussen pin 2+3 maar erstaan geen nummers bij

Verwijderd

Topicstarter
hey mensen goed nieuws hij doet het weer erg bedabkt voor jullie hulp het was toch die jumper was weggezogen in de stofzuiger erg bedankt jullie zijn echt cool :9 :> ;) :)

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Heb je de stofzuiger uitgepluist dan :? :P
Je moet nl. wel opletten, je kunt niet zomaar een jumper plaatsen. B)
Afbeeldingslocatie: http://pc.watch.impress.co.jp/docs/article/990723/jumper.jpg
Als je de jumper hier omdraait (dus niet verticaal maar horizontaal) dan kan het goed mis gaan.

Verwijderd

Topicstarter
het waren maar drie pinnetjes en er stonden nummers bij ik had nog heel zakje vol met jumpers liggen

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 16:12:
het waren maar drie pinnetjes en er stonden nummers bij ik had nog heel zakje vol met jumpers liggen
mooi! 8)
Pagina: 1