Toon posts:

2 schijven in serial-ata-raid0, derde schijf erbij?

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb momenteel 2 maxtor 160gb schijven in serial-ata-raid0 hangen op de ic5hr chipset op mijn p4c800-e deluxe moederbord.

Nu wil ik een derde hardeschijf erbij kopen, en is mijn vraag, kan dat ook een serial-ata schijf zijn, en dat ik hem dan aan mijn promise controller hang die ook op mijn moederbord zit..?

Of moet ik er dan persee 2 aanhangen..(de promise ondersteund namelijk ook serial-ata-raid0)

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 14:18
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:23:
Hey,

Ik heb momenteel 2 maxtor 160gb schijven in serial-ata-raid0 hangen op de ic5hr chipset op mijn p4c800-e deluxe moederbord.

Nu wil ik een derde hardeschijf erbij kopen, en is mijn vraag, kan dat ook een serial-ata schijf zijn, en dat ik hem dan aan mijn promise controller hang die ook op mijn moederbord zit..?

Of moet ik er dan persee 2 aanhangen..(de promise ondersteund namelijk ook serial-ata-raid0)
Je kunt (als het goed is) in de setup van je raid array opgeven welke schijven in welke array zitten, dus ook dat een schijf buiten de array valt.

Verwijderd

Als diene chipset RAID5 ondersteund kunde nog een SATA schijf bijhangen. Anders gaade nen aparte SATA RAID controller moete steken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt op zich een enkele schijf eraan hangen, dat is geen probleem. Zo te zien heb je een 4 tal connectoren, dus kun je er nog makkelijk 2 bijhangen.

Hem aan je bestaande raid 0 config toevoegen zal niet gaan, want dan zul je opnieuw een array moeten aanmaken wat betekend dat de data op die disks kwijt is.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:28:
Je kunt op zich een enkele schijf eraan hangen, dat is geen probleem. Zo te zien heb je een 4 tal connectoren, dus kun je er nog makkelijk 2 bijhangen.

Hem aan je bestaande raid 0 config toevoegen zal niet gaan, want dan zul je opnieuw een array moeten aanmaken wat betekend dat de data op die disks kwijt is.
Nou dat is geen enkel probleem, ik wil namelijk toch de array opnieuw aanmaken omdat ik mijn pc volledig opnieuw ga installeren, maar aangezien er maar 2 connectoren op de ic5hr chipset zitten, hoe kan ik daar dan een derde bij hangen?
Dan moet ik toch wel afwijken naar mijn promise controller?

En dan nog iets, ik heb nu 2 maxtor 160gb schijven er in zitten, wanneer de derde op de promise controller komt, en toch niet in een raid array komt te hangen, dan mag het neem ik aan toch gerust een 200gb of 250 gb schijf zijn?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:02

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:31:
[...]

Nou dat is geen enkel probleem, ik wil namelijk toch de array opnieuw aanmaken omdat ik mijn pc volledig opnieuw ga installeren, maar aangezien er maar 2 connectoren op de ic5hr chipset zitten, hoe kan ik daar dan een derde bij hangen? 2 connectoren = 2 disks
Dan moet ik toch wel afwijken naar mijn promise controller? ja

En dan nog iets, ik heb nu 2 maxtor 160gb schijven er in zitten, wanneer de derde op de promise controller komt, en toch niet in een raid array komt te hangen, dan mag het neem ik aan toch gerust een 200gb of 250 gb schijf zijn? ja

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Kortom, de situatie kan er als volgt uit komen te zien als ik het goed begrijp:

huidige situatie:

2 maxtor 160gb serial ata schijven in raid0 op de ic5hr controller

nieuwe situatie:

+
1 nieuwe maxtor 160-250gb serial ata schijf op de promise controller, die dus niet in een raid-0 array draait, maar gewoon standalone als serial ata schijf?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:02

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:36:
Kortom, de situatie kan er als volgt uit komen te zien als ik het goed begrijp:

huidige situatie:

nieuwe situatie:

+
1 nieuwe maxtor 160-250gb serial ata schijf op de promise controller, die dus niet in een raid-0 array draait, maar gewoon standalone als serial ata schijf? ja

Eerst het probleem, dan de oplossing

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja. Kan dus gewoon :) De schijven mogen zelfs van verschillende groottes zijn 8)7 Zie ook de RAID FAQ over het hangen van een single disk aan een RAID controller. Mocht je per-se de drie schijven samen in RAID0 willen draaien (zonder het OS erop te zetten), gebruik dan softwareRAID. Zie dus de RAID FAQ.

Ik vind dat echt niks om druk over te maken. Kom maar terug als je problemen hebt en je met de handleiding van je mobo/harddisk, de FAQ van dit subforum, de GoT-search en Google nog steeds niet uitkomt.

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 27-12-2004 13:56 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.