Geen grote wav-files mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 15:47
Ik heb gisteren een radio programma opgenomen van 9 uur lang.

Ik heb dat opgenomen met audiograbber (naast rippen kan je gewoon als geluidsrecorder opnemen).

Heb dat in WAV formaat gedaan ipv mp3 omdat ik die zou makkerlijker kunnen bewerken achteraf.

Nu is het zo dat de opname geslaagd te lijkt zijn (file is 5,32 Gb groot) maar in eender welke player of applicatie ik het open, herkend hij maar 2:14:06 (h:m:s).

Gaat oa over Soundforge (om hem te bewerken), iTunes en Mediaplayer. Winamp zegt dat de file corrupt is bij het openen.

Nu vraag ik ik mij natuurlijk af:

a) Is er nog een mogelijkheid om die file "bruikbaar" te maken? Liefst converteren naar mp3.
b) Indien niet, zit er een bepaalde limiet op qua grootte fan wav files.
Ook even vermelden dat de file op een NTFS partitie is opgenomen, dus geen beperking qua filegrootte.

Alvast bedankt

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 18:31
Een wave file kan niet groter zijn dan 4 GB (plus 8 bytes, in theorie). Er zijn wel trucken te verzinnen om dat uit te breiden, maar die zijn altijd applicatiespecifiek. De simpele reden hiervoor is dat de grootte van het wavebestand in de header staat opgeslagen in een 32-bits getal.

Wat betreft het bruikbaar maken: dat is lastig. Misschien kan je de data chunk opsplitsen maar dan moet je zin hebben om met een hex editor gigantische bestanden te gaan zitten bewerken.

[ Voor 25% gewijzigd door Soultaker op 27-12-2004 12:34 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Misschien kan je 'm importeren als raw bestand in Soundforge?

[ Voor 14% gewijzigd door Slogra op 27-12-2004 12:59 ]

• Tom_G
Soultaker schreef op maandag 27 december 2004 @ 12:34:
Een wave file kan niet groter zijn dan 4 GB (plus 8 bytes, in theorie). Er zijn wel trucken te verzinnen om dat uit te breiden, maar die zijn altijd applicatiespecifiek. De simpele reden hiervoor is dat de grootte van het wavebestand in de header staat opgeslagen in een 32-bits getal.

Wat betreft het bruikbaar maken: dat is lastig. Misschien kan je de data chunk opsplitsen maar dan moet je zin hebben om met een hex editor gigantische bestanden te gaan zitten bewerken.
Hmm, kun je nog even verder nader verklaren? Nu kan ik dus een 2h en 14 min van de file lezen, wetende dat een wav rond de 650 à 700 mb/h ligt, dan zou hier de beperking zitten op een file van pakweg 1,5 gb.

4 Gb zou dan een 6 tal u moeten zijn als ik even vlug nareken.
Misschien kan je 'm importeren als raw bestand in Soundforge?
Heb gezocht in SoundForge maar vind niet onmiddelijk zo iets gelijkaardigs terug. Dan nu maar even proberen in Adobe Audition.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ga naar "Open" en dan bij "Files of Type" moet je "Raw Audio (*.raw, *.*)" kiezen. Als je dan het bestand opent, krijgt je dan venstertje waar je 16bit PCM, Signed, Little endian en stereo moet kiezen.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 18:31
Slogra schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:48:
Ga naar "Open" en dan bij "Files of Type" moet je "Raw Audio (*.raw, *.*)" kiezen. Als je dan het bestand opent, krijgt je dan venstertje waar je 16bit PCM, Signed, Little endian en stereo moet kiezen.
Dat is wel een goede tip. Je moet dan wel de eerste paar samples eraf knippen (want dat is headerinformatie die als ruis terugkomt) en hopen dat alle data in een chunk gecodeerd is, anders heb je tussendoor weer dat probleem.
Tom_G schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:39:
Hmm, kun je nog even verder nader verklaren? Nu kan ik dus een 2h en 14 min van de file lezen, wetende dat een wav rond de 650 à 700 mb/h ligt, dan zou hier de beperking zitten op een file van pakweg 1,5 gb.

4 Gb zou dan een 6 tal u moeten zijn als ik even vlug nareken.
Wat ik denk dat er gebeurt is dat er een groot getal wordt weggeschreven, dat niet in 32-bits past. Het is vrij normaal dat de hogere bits dan gewoon weggegooid worden. Er komt dus wel een 32-bits waarde in de header te staan, maar dat is de werkelijke waarde modulo 232. Dat getal zou zomaar kunnen corresponderen met de bestandsgrootte die het programma herkent.

Met andere woorden: wordt 5,3 GB dus weggeschreven als 5,3 modulo 4 GB, is 1,3 GB. Als er 6,7 uur geluid in 4 GB gaat (raw 16-bits stereo samples), dan correspondeert die 1,3 GB met 1,3 / 4 * 6,7 is ongeveer 2 uur en 10 minuten. Dat klopt dus redelijk nauwkeurig met de waarde die jij las.

(De werkelijke lengte van het bestand is volgens dezelfde logica 6,7 * 5.3 / 4, oftewel iets meer dan 8 uur en 50 minuten.)

[ Voor 6% gewijzigd door Soultaker op 27-12-2004 16:09 ]

Verwijderd

Misschien ook een tip:

Met winrar de file opsplitsen ZONDER COMPRESSIE

En de de gesplitste files inladen in een audiopakket als raw.

• Tom_G
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 16:08:
Misschien ook een tip:

Met winrar de file opsplitsen ZONDER COMPRESSIE

En de de gesplitste files inladen in een audiopakket als raw.
Dit was dan ook de enige werkende oplossing in mijn geval. Van daaruit iedere apparte file opgeslaan als mp3, in een ander programme terug ge-merged en het werkt.

Thx a lot!
Pagina: 1