Wel wireless, maar niet wired (file-sharing)

Pagina: 1
Acties:

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-04 13:59

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
                 -------
                | Modem |
                 -------
                    |
                    |
               ------------
              | USR router |
              |     +      |***************
         -----|  WiFi AP   |----------    *
         |     ------------          |    *
         |              |            |    *
         |              |            |    *
     ---------      ---------       -----------
    | Win 2K3 |    | Win XP  |     | Win XPSP1 |
    | Server  |    | PC      |     | laptop    |
     ---------      ---------       -----------

--- = wired
*** = wireless

USR Router:
IP-adres: 192.168.123.254
DHCP-range: 192.168.123.101 - 110
WEP enabled
MAC filter enabled

IPCONFIG partial output (1 maal, maar ziet er op alle PC's (wired en wireless
identiek uit)

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.123.xxx (waar xxx = 101 t/m 110)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.123.254
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.123.254
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.123.254
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Win2K3 server krijgt dedicated IP-adres 192.168.123.100 (zit ook niet in DHCP-range van router)

Probleem:
Laptop wireless: Geen problemen, alle pc's kunnen internetten, elkaar zien in het netwerk, files sharen, etc.

Laptop wired: Iedereen kan internetten, iedereen kan de router genaderen, maar de laptop ziet de andere PC's niet in het netwerk (Microsoft Windows Network\<netwerknaam> is leeg), kan dus ook de shares niet benaderen etc etc. De PC en de Server zien elkaar gewoon, kunnen files sharen. In Microsoft Windows Network<netwerknaam> zien ze de laptop ook wel staan, maar die is niet te benaderen.

Geprobeerd op laptop omdat daar het probleem schijnbaar zit:
- Rebooten laptop, ipconfig /release & /renew (niet nuttig want zat al in juist ip-range etc), wireless nw-kaart disabled, UTP-kabel vervangen (niet nuttig, want de laptop kan er wel over internetten, maja ... je wordt wat hopeloos ;))
- Gecheckt of beide MAC adressen (wired & wireless nw-kaart) in MAC-filter in router op enabled staan (niet nuttig, want kan gewoon internetten en dat zou anders ook niet kunnen)
- Router gerestart om DHCP-tabel te schonen

Mijn grootste angst is dat dit een heel simpel probleem is waar ik natuurlijk weer net overheen kijk ... dus breng het voorzichtig en laat wat over van mijn ego :+

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

je hebt neem ik aan van je bedraadde NIC in je laptop ook de instellingen voor windows bestanden delen enzo goed staan?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
Jup, zijn identiek (zover ik kan zien) ... maar in principe gaat het mij niet om het delen van bestanden op mijn laptop, ik wil met mijn laptop mijn (file-)server kunnen benaderen. Met bestanden delen zet je dat toch alleen lokaal open/dicht (dus of je files wil sharen op in mijn geval de laptop)? Op mijn server verandert er niets als mijn laptop switched naar wired.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 20:08
Netbios over TCP/IP niet aangezet op je gewone LAN-Connectie?

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

staat er in je router niet iets dat je wifi niet doorgelust wordt naar 't LAN, maar alleen naar 't internet? (just a thought)

probeer i.i.g. even bestanden-delen aan te zetten. Zou volgens mij niet hoeven, maar je weet 't nooit ;). Zo aan, ook zo weer uit.

Probeer 's volledig netwerk (dus waar je je werkgroep zou moeten zien staan) Misschien heb je wel werkgroep v.s. Workgroup

Probeer 's te zoeken naar een pc in 't netwerk (start->zoeken->computers)

Kan je wel pingen naar de andere systemen?

Zien de andere pc's jouw laptop wel?

[ Voor 25% gewijzigd door J2pc op 27-12-2004 13:21 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
J2pc schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:20:
staat er in je router niet iets dat je wifi niet doorgelust wordt naar 't LAN, maar alleen naar 't internet? (just a thought)
WiFi doet het juist wel, wired niet. En wired doet het op PC en Server wel, dus lijkt me geen router instelling.
probeer i.i.g. even bestanden-delen aan te zetten. Zou volgens mij niet hoeven, maar je weet 't nooit ;). Zo aan, ook zo weer uit.
Stond al aan, was het dus niet.
Probeer 's volledig netwerk (dus waar je je werkgroep zou moeten zien staan) Misschien heb je wel werkgroep v.s. Workgroup
Klassieker :P Maar nee, mijn werkgroep heet heel anders ;)
Probeer 's te zoeken naar een pc in 't netwerk (start->zoeken->computers)
Nope
Kan je wel pingen naar de andere systemen?
Nope
Zien de andere pc's jouw laptop wel?
Jup, ze zien hem staan in de werkgroep, maar kunnen hem niet vinden als je er op dubbelklikt.

[edit]
*grump*

Dit:
pipo de C schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:07:
Netbios over TCP/IP niet aangezet op je gewone LAN-Connectie?
was het dus ... Had al mijn netwerkinstellingen vergeleken tussen wifi en wired, maar over de vinkje heen gekeken van Netbios ... stond bij Wifi op default en om de één of andere reden bij wired op disabled... Weird. Maar mijn dank is weer groot heren!! Mijn ego is er echter niet helemaal schadevrij uitgekomen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door S913 op 27-12-2004 13:47 ]

~ H.P. Lovecraft

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

S913 schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:40:
[...]
WiFi doet het juist wel, wired niet. En wired doet het op PC en Server wel, dus lijkt me geen router instelling.
Ach ja, die stages maken je duf :z
[...]
Stond al aan, was het dus niet.

[...]
Klassieker :P Maar nee, mijn werkgroep heet heel anders ;)

[...]
Nope

[...]
Nope

[...]
Jup, ze zien hem staan in de werkgroep, maar kunnen hem niet vinden als je er op dubbelklikt.
hmm, ze zien jouw pc dus wel. Kunnen die andere pc's jou dan ook pingen?

Je hebt zeker niet een ander netwerkkaartje dat je even kunt proberen?
Wat voor kabel heb je liggen?

Misschien een ander poortje op je router proberen?

Zijn er geen conflicten tussen je draadloze & bedrade netwerkkaart, probeer eventueel je wifi uit te schakelen in hardware-beheer.

[ Voor 12% gewijzigd door J2pc op 27-12-2004 13:50 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Topicstarter
Thnx, voor de hulp J2pc, maar zie de edit in mijn vorige bericht ... zat hem in de Netbios :/ ;)

~ H.P. Lovecraft

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02 20:08
8)

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

S913 schreef op maandag 27 december 2004 @ 14:03:
Thnx, voor de hulp J2pc, maar zie de edit in mijn vorige bericht ... zat hem in de Netbios :/ ;)
mooi dat 't gelukt is. En je had gelijkt
Mijn grootste angst is dat dit een heel simpel probleem is waar ik natuurlijk weer net overheen kijk ... dus breng het voorzichtig en laat wat over van mijn ego :+
mjah, dat soort dingen gebeurt mij ook altijd.

(3x met de kpn helpdesk omdat ik de line & data stekkertjes had omgewisseld op m'n ADSL splitter :X, vroeg me al af waarom ik van die rare piepjes op de achtergrond had op m'n telefoonlijn 8)7)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 02:40
Sgop!

Deze situatie komt nog het meest overeen met die van mij, maar ik wil precies het omgekeerde als de TS. Ik wil dat de laptop (zie schema TS) via de draad gewoon de shares op de server kan benaderen, maar niet via WiFi. De shares op de server mogen helemaal niet aan het draadloze gedeelte worden blootgesteld, alleen internetten. Hoe krijg ik dit goed?
Pagina: 1