Toon posts:

[Upgrade] AMD 64 939 & Nforce4

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik open een topic over een upgrade, eigenlijk een nieuw systeem.
De onderdelen heb ik gekozen op kosten, performance en toekomst-proof upgrades.
Mobo: Gigabyte GA-K8NXP-SLI(NForce4, Sata-Raid).(prijs: 213 euro)
Zoals jullie weten is de SLI functie voor het mogelijk maken van een tweetal VGA-kaarten die dan met elkaar kunnen samenwerken en zo absurd hoge prestaties kunnen verwezenlijken. De prijs van deze kaarten passen niet in mijn budget maar misschien heeft het over een tijdje wel zin en is de prijs wat lager. Ook de waarde van je moederbord groeit mee met de jaren en dan loont het om een zo compleet mogelijk moederbord te hebben als je hem tweedehands wegdoet. Dus voor een verschil van 10 euro nemen we die gok.
Processor: Amd Athlon 64 3000 box S939 512Kb (prijs: 154 euro)
VGA: Nog niet.
Geheugen: Dit is eigenlijk het probleem. Op de site van AMD staat bij de memory compatibility in een PDF file dat de Athlon 64 zonder FX "het beste" gebruik kan maken van unbuffered en non-ecc DDR geheugen, terwijl er bij de Athlon 64 FX staat dat hij het beste registered DDR kan gebruiken en vanaf 2700 snel.
De gewone 64 kan 2100-3200 en de FX 2700-3200 en het probleem hiermee is dat ik als uitgangspunt gekozen heb voor een goedkope processor en zodra de FX goedkoper is een upgrade te kunnen doen van VGA en CPU. Het plan was dan om nu één geheugen module van 2700 256MB met registered te kopen. Waarom vraag je je misschien af, nou omdat registered de chipset ontlast in adressering als er meerdere modules gebruikt worden over verschillende banken, en dan over anderhalf jaar er drie 256MB 2700 registered bij te kopen en zo ook nog eens 2x dubbel channel te kunnen gebruiken.
Dan heeft registered geheugen opeens enorm voordeel omdat het geheugen de chipset ontlast, wat bij 4 geheugenmodules zeer wenselijk is en dus bijvoorbeeld meer ruimte laat voor overklokken.

Al deze informatie heb ik uit de FAQ van GoT en vroeg mij simpelweg af of dit klopt en zoja of deze combinatie van onderdelen gaat werken met het oog op de toekomst.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In Complete Systemen & Laptops kun je een centraal "Wat kan ik het beste hieraan upgraden?" topic vinden :) Post daar je vraag -maar neem wel eerst de topicstart van dat topic door ;)

Dit topic is gesloten.