Debian Sarge <> Debian Sarge ?

Pagina: 1
Acties:

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 14:51
Ik heb 2 servertjes draaien met beide Sarge erop.
De ene draait al een hele poos en die heb ik als Woody geinstalleerd en daarna geupgrade naar Sarge. De andere heb ik rechtstreeks geinstaleerd als Sarge.

Beide zijn up to date met apt-get update/upgrade, alle packages zijn hetzelfde (zelfde versienr).
de /etc/apt/sources.list zijn hetzelfde

Tot ik vandaag ging updaten en een server (diegene die ik rechtstreeks als Sarge heb geinstalleerd) een nieuwe kernel ging installeren en de andere er niks over zei.. Nu draait de ene met 2.4.18-bf2.4 de andere met 2.4.27-1-386, misschien had de andere voor de upgrade ook al wel een andere kernel maar ik heb er nooit op gelet.

Hoe kan dit en waarom krijg ik de nieuwe kernel er niet eens bij als kept-back op de andere server?

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
omdat apt-get upgrade je kernel niet upgrade? Gelukkig maar, anders was de gemiddelde server-uptime wel heel erg beroerd. Je kernel kan je zelf updaten met :

apt-get install kernell-image-2.?.?-?-? waarbij de vraagtekens het versie nummer en je architecture zijn... (apt-get install kernel-image-2.4.27-1-386 in jouw geval dus)

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• SiNisTrAD
hmm ik heb net nog even terug gekeken en ik het toch echt alleen maar apt-get update en toen apt-get upgrade gedaan, daar kwam echt deze kernel update (of mischien iets anders voor deze kernel) uit rollen, ik heb geen dist-upgrade gedaan.
Maar hij gaf wel de melding dat ik moest rebooten.

Is er een manier dat ik kan terug zien wat er geinstalleerd is ?? Ik ben toch wel benieuwd eigenlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door SiNisTrAD op 27-12-2004 11:53 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

rac-on schreef op maandag 27 december 2004 @ 11:01:
omdat apt-get upgrade je kernel niet upgrade? Gelukkig maar, anders was de gemiddelde server-uptime wel heel erg beroerd. Je kernel kan je zelf updaten met :
apt-get installeerd vaak genoeg kernels op m'n server hoor ;)
Alleen zolang ik niet reboot zal m'n server ze ook niet gebruiken ;)
SiNisTrAD schreef op maandag 27 december 2004 @ 11:24:
Is er een manier dat ik kan terug zien wat er geinstalleerd is ?? Ik ben toch wel benieuwd eigenlijk.
dpkg -l | grep kernel

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
Mja, 2.4.18-bf2.4 is de bootfloppykernel van woody, die niet door apt-get is geinstalleerd, maar gewoon plat zonder packagemanager op je systeem is gezet. Dat ding is behalve extreem outdated ook nog eens zo lek als ik weet niet wat (wrom zou je een bootfloppykernel van security fixes voorzien? je installeert na de install toch een volledige kernel)

Bij Sarge hebben ze het allemaal iets anders gedaan: de kernel bij de install wordt met apt-get geinstalleerd op je systeem.

• SiNisTrAD
Ok uitgevoerd op beide servers:
server1: dpkg -l | grep kernel
ii iptables 1.2.11-8 Linux kernel 2.4+ iptables administration to
ii linux-kernel-h 2.5.999-test7- Linux Kernel Headers for development

server2: dpkg -l | grep kernel
ii iptables 1.2.11-8 Linux kernel 2.4+ iptables administration to
ii kernel-image-2 2.4.27-6 Linux kernel image for version 2.4.27 on 386
ii linux-kernel-h 2.5.999-test7- Linux Kernel Headers for development

dus op server 2 is dus idd kernel 2.4.27 geinstalleerd met apt-get update en bij server 1 niet ? De vraag is nu waarom krijg ik 2.4.27 nu ook niet bij server1, ik snap wel dat ik hem zelf met a-get install kan installeren maar ik zou graag willen weten waarom ik hem niet automatisch meekrijg met apt-get update?

• SiNisTrAD
_JGC_ schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:28:
Mja, 2.4.18-bf2.4 is de bootfloppykernel van woody, die niet door apt-get is geinstalleerd, maar gewoon plat zonder packagemanager op je systeem is gezet. Dat ding is behalve extreem outdated ook nog eens zo lek als ik weet niet wat (wrom zou je een bootfloppykernel van security fixes voorzien? je installeert na de install toch een volledige kernel)

Bij Sarge hebben ze het allemaal iets anders gedaan: de kernel bij de install wordt met apt-get geinstalleerd op je systeem.
hmm ok duidelijk, maar zou ik dan met apt-get update niet een nieuwe kernel moeten krijgen op het moment dat er een nieuwe beschikbaar is voor sarge?

Ik heb namelijk nooit handmatig de kernel geupdate ook bij de dist-upgrade naar testing is deze niet meegenomen dan.

[ Voor 8% gewijzigd door SiNisTrAD op 27-12-2004 13:44 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
SiNisTrAD schreef op maandag 27 december 2004 @ 13:32:
[...]

hmm ok duidelijk, maar zou ik dan met apt-get update niet een nieuwe kernel moeten krijgen op het moment dat er een nieuwe beschikbaar is voor sarge?

Ik heb namelijk nooit handmatig de kernel geupdate ook bij de dist-upgrade naar testing is deze niet meegenomen dan.
Zoals ik al zei: apt-get weet helemaal nix van die kernel, dus kan ie dat ding ook niet upgraden. Je moet gewoon een kernel-image-*** installeren om een nieuwe kernel te krijgen. Vanaf dat moment weet apt-get dat jij een bepaalde kernel draait en zal ie ook upgraden als er een nieuwe revisie van is.

• SiNisTrAD
Ok nu is het mij duidelijk.
Server 1: Net-Install van Woody cd, dist-upgrade , nooit apt-get van een kernel gedaan dus ook geen update
Server 2: Net-Install van Sarge, automatisch apt-get install van laatste kernel dus ook update daarna.

Dank allemaal, zal ik eens snel gaan up-daten op Server 1..

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Er zijn wel meer verschillen tussen Sarge afhankelijk van of je eerst Woody hebt geinstalleerd. Als je eerst woody had, draait ie exim3, als je meteen Sarge hebt geinstalleerd heb je exim4.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
apt-get installeert vaak genoeg kernels op m'n server hoor ;)
Alleen zolang ik niet reboot zal m'n server ze ook niet gebruiken ;)
Dat heeft ook lekker veel nut dan 8)7

:)

• JVaags
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01-2025

JVaags

Je voelt je beter in een 504

Heb net ff gekeken, was zelf ook nieuwsgierig. Gebruik nl. zelf nu ook sinds kort sarge.

met apt-get upgrade kreeg ik ineens de laatste 2.4 kernel aangeboden (dacht dat ik die al draaide)
daarna met apg-get install kernel-image-2.6 bla bla de 2.6 kernel geinstalleerd.

Wat schrikt mijn verbazing:

HD gaat van 200 mb/sec, 25 mb/sec naar 220 mb/sec, 40 mb/sec

en dan nog niks getuned met hdparm

Coool 8)
Pagina: 1