Toon posts:

[Debian] Verplaatsen van files verkeerd gegaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in Debian een schijf toegevoegd en deze geformatteerd als ext2.

Daarna heb ik de schijf gemount met 'mount /dev/hda3 /mnt/hda3'. Dit ging allemaal prima. Vervolgens heb ik een aantal grote bestanden hierheen verplaatst, het gekke is dat het systeem hier binnen een seconde mee klaar was. Wanneer ik 'ls' deed werden de files ook wel weergegeven.
Daarna deed ik een 'df', hierin stond het volgende:

code:
1
2
3
Filesystem           1k-blocks      Used Available Use% Mounted on
/dev/hda1              5766924   5142024    331952  94% /
/dev/hda3             10082884        20   9570676   1% /mnt/hda3

Zoals je dus ziet is er maar 20 kb gebruikt van hda3 en is van hda1 niet meer ruimte vrij gekomen. Dit was al vaag :S. Vervolgens moest ik voor iets anders even de pc opnieuw starten en daarna heb ik weer gekeken op hda3 en nu blijkt er niets meer op te staan. De files zijn dus weg. Het lijkt wel of ze -op de een of andere manier - nog op hda1 staan, aangezien daar niet meer ruimte op is vrijgekomen. Hoe kan ik dit terughalen/oplossen?

Update:

Wanneer ik 'du -sh' doe op hda1 dan krijg ik: '1.5G', wanneer ik df doe krijg ik precies hetzelfde als bij de bovenstaande df. De 'du-sh' en de 'df' geven dus allebei verschillende uitkomsten :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 09:33 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:52
Beide ext2? Dan zou ik eerst eens een filesystem check over je systeem halen. Ext2 is nogal gevoelig voor inconsistentie. Heb hier ook een tijdje een server gehad die met du -sh 90MB aangaf voor 3 bestanden, maar dat je met ls -lh niet eens op de helft ervan uitkwam. Slackspace voor 3 bestandjes ter grootte van een MB of 40 vind ik niet echt redelijk, kan alleen inconsistentie zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de hda1 is ext3 en de hda3 is ext2. Ik heb een foutje gemaakt door hem als ext2 te formatteren, maar goed dat zij zo. Ik ga nu een diskcheck draaien.

Update: diskcheck geeft aan dat beide schijven clean zijn. het is wel vaag.. blijkbaar zijn de files weg, maar df geeft dan niet een correcte waarde op hda1... is dit op te lossen?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 09:51 ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat heb je nou precies gekopieerd/gemoved?
niet een type foutje gemaakt ergens?
Kijk eens in je history wat daar staat en speel dat verhaal in gedachten nog een keer af, dan zie je zo wat er mis is gegaan....

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:51

zomertje

Barisax knorretje

En als het mounten niet goed gegaan is dan komen je files gewoon op hda1 terecht (in /)
als je ze echt kwijt bent dan zou ik die tweede schijf eens unmouten en kijken in /mnt/hda3 :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
zomertje schreef op maandag 27 december 2004 @ 12:57:
En als het mounten niet goed gegaan is dan komen je files gewoon op hda1 terecht (in /)
als je ze echt kwijt bent dan zou ik die tweede schijf eens unmouten en kijken in /mnt/hda3 :)
ze stonden dus in /mnt/hda3... bedankt voor alle hulp

stom van mij 8)7
Pagina: 1