Deurbel : Video-intercom-systeem Wireless - project

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Poinkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-03-2023
Ik weet niet in werk topic dit geplaatst moet worden, ik denk dat hij hier het best op zn plaats hoort.

Goedenavond!

Ik wou graag jullie advies hebben over een project voor het plaatsen van een video-intercom. Mijn huisbaas wil graag een video-intercom laten plaatsen. Zo wilt hij op 3 verdiepingen zien wie er voor de deur staat. (misschien later uitbreiden tot 5) Hij had een offerte laten opmaken bij een professioneel bedrijf die uitkwam op 6000,- euro excl. Btw. Ik vind dat nogal belachelijk en vond dat het goedkoper zou moeten kunnen.

Ik zelf had het volgende idee :

Als Camera wilde ik een webcam gebruiken : http://www.dlink.com/products/?pid=296 leek me wel een goede keuze ivm het feit dat hij wireless is en zo via de asus 500g router op de rest van het draadloze netwerk te bekijken is. Het plan was om deze in de deur weg te bouwen. Om te zien wie er voor de deur staat had ik het volgende idee : op de drie verdiepingen (kelder, beg. Grond en 1e verdieping) naast de intercom (die er al hangt) een 7” touchscreen plaatsen die aangesloten staat op een centrale computer ergens op de begane grond die dus als server (op het wireless netwerk) werkt. Vanuit die server dus drie draadjes naar de schermen toe. Door het scherm aan te raken zou het schermpje moeten ontwaken om zo direct het webcamsignaal te zien. En na ongeveer 1 minuut zou hij dan weer uit moeten vallen. Hieronder heb ik een simpel tekeningetje gemaakt hoe ik het in gedachten had.

Afbeeldingslocatie: http://www.sprookjesbos.demon.nl/netwerk.jpg

server :
Als server wou ik een simpel systeem bouwen van ongeveer 1 gigahertz met 256 ram en een aantal pci-videokaarten (3 of 5) met een wireless verbinding. Dit wou ik laten draaien op een windows xp besturingssysteem. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet weet of dit zal werken. Kan windows meer dan twee monitoren (en videokaarten) aan? En zou het camsignaal naar alle videokaarten tegelijk kunnen worden gestuurt? Ik had zelf het idee meerdere videokaarten te gebruiken om ze zo onafhankelijk van elkaar van standby te laten gaan.

Ik heb nog een p2 450 staan maar denk niet dat deze genoeg is?

Webcam :
Dlink Dcs 5300 omdat hij wireless te plaatsen is. Eventueel kan deze ook worden vervangen door een webcam met een lan-aansluiting. Deze webcam mogelijk ook om de mic input en speaker out mogelijkheid voor als het systeem totaal via het netwerk te koppelen is.

7” Schermpjes:
Op www.inkoopacties.net is er een IA open met 7”touchscreenschermpjes(€250) van Lilliput (http://www.inkoopacties.net/ia/7ccvssq9/1/djgyfhbq) . Voor de rest zijn ze ook nog te koop bij www.myelectronics.nl(€250) . Meer schermpjes binnen het budget (€200-€400 p/s) heb ik tot nu toe niet kunnen vinden

De kosten, waar het allemaal om ging zijn volgens mijn berekeningen als volgt: (ruim geschat)
Touchscreens : 300 euro per 7” touchscreen maal 3x = 900 euro
Webcam : de dlink 5300-w wireless heb ik op internet gezien voor 450 euro
Server: 1 gigahertz, 256 mb ram, 3 of 5 pci videokaarten, wlan ongeveer 500 euro
Kabels en schroeven enz. : 150 euro
Totaal : €2000,-

Ik denk zelf dat het moeilijk wordt om ook spraak en geluid via het systeem te laten lopen. Het mooiste zou natuurlijk zijn als dat wel zou kunnen lukken. Iemand enig idee of zoiets te realiseren is? Er zit namelijk wel op de beoogde camera een microfoon en een speaker-output, al zou ik daarvoor de fabrikant eigenlijk even moeten mailen.

Heeft iemand idee waar ik over zal struikelen als ik dit video-intercomsysteem aanleg? Suggesties voor betere apparatuur? Het is namelijk wel van belang dat ik het geheel ook aan de praat krijg om zo een boze huisbaas te voorkomen (8> . Het is voor mij ook een manier om wat meer geinformeerd te raken over de mogelijkheden van zo een soort intercom.(film/muziek draaien op je intercom :Y) )
Suggesties hoor ik graag, ook totaal vernieuwende ideeen hoor ik graag aan! Ik hou iedereen op de hoogte houden als het project door gaat!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Ik zou je meerdere videokaarten idee te laten varen. Gebruik 1 videokaart en splits het signaal.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

waarom touchscreen ?

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

• Poinkie
om de schermpjes ook voor andere doeleinden te gaan gebruiken naast een intercomsysteem. zoals bijvoorbeeld het weer bekijken, simpele sites bezoeken op internet, instellingen wijzigen aan de server enz. Op deze manier kan je er een soort alles-in-een-systeem van bouwen.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-02 15:17
Voor een draadloze camera zou ik eens kijken naar een camera van SiteCom of Axis. Die hebben een webservertje ingebouwd en een wireless-setje. Bovendien is de beeldkwaliteit stukken beter dan van een normale webcam.

BIj de modellen van Axis weet ik dat er ook audio-modules bij te krijgen zijn en dat het mogelijk is om 4 I/O's aan te koppelen (b.v. een deuropener).

Overigens denk ik dat 1 systeem met meerdere schermen / speakers problemen gaat opleveren: VGA-kabels verlengen tot die lengte geeft vaak problemen en bovendien kan er maar op 1 verdieping te gelijk iets worden gedaan (je wilde er later meer functies op zetten, toch?).

Ik zou b.v. op iedere verdieping een goedkoop systeempje (mini-itx moederbordje als basis?) neerzetten met een wireless-adapter. Dan hoef je helemaal geen kabels te trekken en alle verdiepingen werken onafhankelijk.

[ Voor 61% gewijzigd door jurri@n op 27-12-2004 12:21 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:39
Kun je niet de TVout van 1 videokaart gebruiken en die op een videorecorder aansluiten? De videouitgang (HF) lus je vervolgens weer aan je TVkabel netwerk, en dan kun je overal in huis, met een willekeurige TV, zien wie er staat.

Als je t toch met aparte schermpjes wil doen, dan een camera in een klein kastje bouwen met een drukknopje, en bij het indrukken van de knop een timertje laten lopen die bv 1 minuut lang beeld doorgeeft. Dat beeld splits je (splitter is vrij eenvoudig te bouwen) over de 4 ofzo schermpjes. Schermpjes stel je zo in dat ze bij geen signaal automatisch op stand-by gaan, en klaar ben je.

Een complete PC met touchscreen enz.. wel vet, maar ook duur (zowel in aanschaf als in stroomverbruik), en afhankelijk van de software, storingsgevoeliger.

edit: neem trouwens gewoon een bedraad cameratje, geen goedkoop CMOS ding, maar een enigszins fatsoenlijke CCD, die presteren een stuk beter in het donker. Eventueel aanvullen met IR leds als belichting.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 27-12-2004 12:19 ]

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:26

Geckoo

Good news, everyone!

daarnaast kan je op een soort intra net aangeven dat je er bent, dat je mee eet of meer vandat soort dingen.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-02 16:07

Dentheman

Zie signature

Poinkie schreef op maandag 27 december 2004 @ 12:09:
[...]

om de schermpjes ook voor andere doeleinden te gaan gebruiken naast een intercomsysteem. zoals bijvoorbeeld het weer bekijken, simpele sites bezoeken op internet, instellingen wijzigen aan de server enz. Op deze manier kan je er een soort alles-in-een-systeem van bouwen.
En kan je huisbaas de huur omhoog gooien :/

Zie ondertitel

• Poinkie
DJSmiley schreef op maandag 27 december 2004 @ 12:18:
Kun je niet de TVout van 1 videokaart gebruiken en die op een videorecorder aansluiten? De videouitgang (HF) lus je vervolgens weer aan je TVkabel netwerk, en dan kun je overal in huis, met een willekeurige TV, zien wie er staat.

Als je t toch met aparte schermpjes wil doen, dan een camera in een klein kastje bouwen met een drukknopje, en bij het indrukken van de knop een timertje laten lopen die bv 1 minuut lang beeld doorgeeft. Dat beeld splits je (splitter is vrij eenvoudig te bouwen) over de 4 ofzo schermpjes. Schermpjes stel je zo in dat ze bij geen signaal automatisch op stand-by gaan, en klaar ben je.

Een complete PC met touchscreen enz.. wel vet, maar ook duur (zowel in aanschaf als in stroomverbruik), en afhankelijk van de software, storingsgevoeliger.

edit: neem trouwens gewoon een bedraad cameratje, geen goedkoop CMOS ding, maar een enigszins fatsoenlijke CCD, die presteren een stuk beter in het donker. Eventueel aanvullen met IR leds als belichting.
Het trekken van kabels is geen optie omdat de huisbaas niet wilt dat er kabelbossen via de trap komen lopen. daarom dat systeem met videorecorder liever niet. Over de lengte van die videokabel; ik heb gelezen dat er via cat6 netwerkkabel een simpele videokabel te maken is met de juiste weerstand die makkelijk meer dan 5 meter kan worden. de lengte tussen de schermpjes en de server is minder nl.
Denman89 schreef op maandag 27 december 2004 @ 12:23:
[...]

En kan je huisbaas de huur omhoog gooien :/
mijn huisbaas is een lieve man 8)

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 13:52
leuk idee: een schermpje bij de ingang (wel goed achter dik glas ofzo) dat mensen die niet thuis zijn een bericht neer kunnen zetten: "Ben om 18:00 terug"
Mjah vinden inbrekers ook wel leuk om te weten natuurlijk :P
Pagina: 1