welke videokaart voor goede 2D (hw xrender) met oss drivers?

Pagina: 1
Acties:

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Topicstarter
Ik ben van plan om een nieuwe videokaart (low budget, ongeveer 50 Euro) te kopen, maar zit in twijfel over welk merk. Op dit moment heb ik een oude ATI Radeon 7000 met 32Mb ram. Ik gebruik kernel 2.6, Xorg 6.8 met composite en hardware accelerated XRENDER. Dit is baggertraag met ongeveer 30% cpu usage van X; het lijkt wel of het toch in software draait, al geeft de Xorg.log geen error aan. Zonder composite draait het beter, maar ja, je wilt met je tijd mee :-)
Nu vraag ik me dus af wat er gebeurt als ik een ATI Radeon 9200SE ga kopen, het zou wel eens jammergeld kunnen zijn. Ik wilde dus eerst wat meningen en ervaringen van anderen verzamelen voordat ik ook daadwerkelijk mijn goede geld uitgeef.
Omdat ik alles met Free Software drivers wil doen, vroeg ik me af hoe de ATI kaarten/drivers zich verhouden tot de NVidia drivers/kaarten. Zijn er mensen die uitgesproken ervaringen hebben met de Free Software drivers van een of beide merken? Doet de nv driver uberhaupt wel hw XRENDER? ga ik wel en serieuze 2D versnelling zien bij een ATI 9200SE tov een 7000?

https://timelord.nl

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:52
Linux + ATi = :r

Loop met een grote boog om ATi heen, die dingen moet je gewoon mijden. De linuxdrivers die ze hebben werken niet met de laatste Xorg (welke toch al ff een tijdje uit is en door zeker 80% van de grote linuxdistro's wordt gebruikt). Verder denk ik niet dat je Radeon 7500 de limiet is bij het renderen van XRender zooi, die kaart is alleen sloom in 3D, niet in 2D.

Zelf heb ik een Matrox G550, een van de laatste beter ondersteunde matrox kaarten onder linux. Geen of weinig 3D, geweldige 2D. Zowat de hele driver is opensource, alleen de mga_hal lib die ze gebruiken is closed source. Op zich heb je die mga_hal niet nodig, maar het werkt toch allemaal net iets beter dan zonder (voor TV-Out welke niet op die kaart zit heb je het nodig, dualhead werkt beter met mga_hal en mgapdesk crasht zodra je X zonder mga_hal hebt).

Mijn volgende kaart wordt denk ik een Nvidia, ben zelf enorm fan van ATi geweest, heb hier eigenlijk alleen maar systemen met ATi videokaarten verkocht. Maar als het op de linuxsupport aankomt? Dan is Nvidia toch een van de beteren.
Waarom geen matrox weer? Zo goed als de Gxxx series van matrox ondersteund worden, zo slecht is de support voor de Parhelia.