[php] connecten naar mdb db op remote server, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hiya,

Eerder deze dag was mijn post vrij snel gesloten door de moderator. ;( Ik heb sinds die tijd verder gezocht, maar er lijkt geen antwoord op mijn vraag te vinden... helaas ;)

Ik zal nu mijn vraag iets specifieker stellen:

Is het mogelijk om via php verbinding te maken, op welke manier dan ook, met een access database welke ergens anders op het web op een servertje draait.
Even buiten beschouwen gelaten: de mogelijkheid om een VPN verbinding op te bouwen.

Ik weet dat het op je eigen servertje/netwerkje mogelijk is met de volgende code: (heb hier een gedeelte uit de complete code gebruikt)

code:
1
2
3
$db_connection = new COM("ADODB.Connection"); 
$db_connstr = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=c:\\normaliter_gebruik_je_een lokaal_path_of_een_UNC_path_hier\\db.mdb". realpath("..\etc\"); 
$db_connection->open($db_connstr);

Wie heeft de oplossing of het juiste antwoord? Bedankt alvast!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 16:45
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 22:50:
Hiya,

Eerder deze dag was mijn post vrij snel gesloten door de moderator. ;( Ik heb sinds die tijd verder gezocht, maar er lijkt geen antwoord op mijn vraag te vinden... helaas ;)

Ik zal nu mijn vraag iets specifieker stellen:

Is het mogelijk om via php verbinding te maken, op welke manier dan ook, met een access database welke ergens anders op het web op een servertje draait.
Nee, behalve wanneer die server file sharing (read/write) naar het internet open heeft staan. En wanneer dat zo is, blijft die server waarschijnlijk niet lang genoeg in de lucht om er van te genieten.

Je zou natuurlijk wel op die andere server een php-backend kunnen schrijven waar je dan met XML ofzo de data publiceert ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo-han
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-08 20:16

Yo-han

nope.

Je zou idd zoals StevenK al zegt iets kunnen doen met XML. Ik heb iets vergelijkbaars opgelost met XML-RPC. Je doet een request van de ene server naar de andere en gooi alleen wat XML over het lijntje. Je XML-RPC "server" voert de code uit en geeft je het resultaat terug in XML formaat...

Zie ook php.net/xml-rpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mkay; enkel dus mogelijk door eea via xml te doen. Probleem is dat ik (nog) geen echte xml kennis heb en er me er dus moet gaan verdiepen ;). Thanks alvast voor het antwoord!

Het is trouwens zo dat ik enkel gegevens wil gaan retrieven uit de access database, niet schrijven/bewerken.

Zijn er geen andere mogelijkheden? Probleem is dat ik weinig to geen zeggenschap heb over die remote access database...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dayoman schreef op maandag 27 december 2004 @ 09:33:
Je zou idd zoals StevenK al zegt iets kunnen doen met XML. Ik heb iets vergelijkbaars opgelost met XML-RPC. Je doet een request van de ene server naar de andere en gooi alleen wat XML over het lijntje. Je XML-RPC "server" voert de code uit en geeft je het resultaat terug in XML formaat...

Zie ook php.net/xml-rpc
Heeft iemand hier ervaring mee / Zou iemand dit iets specifieker kunnen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-07 07:34

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 10:20:
Mkay; enkel dus mogelijk door eea via xml te doen. Probleem is dat ik (nog) geen echte xml kennis heb en er me er dus moet gaan verdiepen ;). Thanks alvast voor het antwoord!

Het is trouwens zo dat ik enkel gegevens wil gaan retrieven uit de access database, niet schrijven/bewerken.

Zijn er geen andere mogelijkheden? Probleem is dat ik weinig to geen zeggenschap heb over die remote access database...
Kun je wel een script draaien op die remote server? Want dan is het niet moeilijk. Je laat dat script een output genereren in deze trant:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<recordset>
  <record>
    <kolomnaam1>waarde</kolomnaam1>
    <kolomnaam2>waarde</kolomnaam2>
    <kolomnaam3>waarde</kolomnaam3>
    <kolomnaam4>waarde</kolomnaam4>
  </record>
  <record>
    ...
  </record>
</recordset>

Er zijn vervolgens genoeg XML-parsers te vinden om die output te gaan verwerken.

edit:
wellicht staat hier ook nog iets interessant tussen: http://www.xmlrpc.com/

[ Voor 11% gewijzigd door wizzkizz op 29-12-2004 09:57 ]

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:22
Sterker nog, die XML-RPC boel kan allemaal gegenereerd worden in weet ik hoeveel libs wel niet. Zelf heb ik een encrypted implementatie gemaakt waarbij de XML van een XML-RPC call met blowfish encryptie wordt versleuteld en vervolgens in een nieuwe XML-RPC call gedumpt wordt. Ik heb hiervan implementaties in python, perl en PHP.
XML-RPC is echt helemaal niet moeilijk, alleen het nadeel is dat het allemaal plain text over het internet gaat zonder enige authenticatie. Je kunt natuurlijk https implementeren en basic authenticatie gaan implementeren, maar voor mijn doeleinden vond ik de blowfish encryptie wel makkelijk.
Pagina: 1