Toon posts:

Videobewerking met opname op de computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil met de dvd-recorder opname van mij analoge video camera overzetten op DVD. Ik zou ze dan ook nog willen bewerken (bij voorkeur op de computer).

Moet er eerst een DVD gemaakt worden die op de computer weer kan worden ingelezen of kan de DVD-recorder direct aan de PC worden gekoppeld? Bij voorkeur met minimaal verlies aan beeldkwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 23:03 ]

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het ligt geheel aan de in/uitgangen van je dvd recorder. Heeft deze bv. firewire output? Zo niet kan je natuurlijk ook als je een tv-kaartje hebt daar direct je videocamera aan hangen. Daarnaast kan je ook een DVD rippen om te editen, maar dan gaat er iets van kwaliteit verloren.

Kijk eens op www.vcdhelp.com

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

DVD is gebaseerd op MPEG2, en dat is een zogenaamd eindformaat. Editen in MPEG2 is niet handig en zinvol, vanwege de tecnische opbouw van een MPEG2 stream. Bewerken kan je dus beter doen in een bronformaat, zoals AVI.
Als je minimaal verlies aan kwaliteit wilt kan ik je adviseren om de opname van je camera eerst in AVI formaat op je PC te krijgen, bijv met een video-in kaart of een analoog->firewire converter. Als je een digitale camcorder hebt is het helemaal makkelijk, want dan kan je de opname direct digitaal inlezen op je PC. Dan kan je het beeldmateriaal in een bewerkingsprogramma zoals Pinnacle Studio of Adobe Premiere bewerken. Nadat je klaar bent, codeer je het eindresultaat naar MPEG2 en maakt daar een DVD van.
Ik heb in het verleden hier in diverse topics op geantwoord, wellicht kan je met een search nog wat van die antwoorden terugvinden. Door schade en schande en ervaring weet ik ondertussen dat bovenstaande manier de beste resultaten oplevert.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.