Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mobo PCB, giftig?

Pagina: 1
Acties:
  • 924 views sinds 30-01-2008

• Mattiwatti
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 01:42
Hallo, ik heb hier een overleden Socket A moederbord liggen en ik was van plan om mbv een Dremel een mooie socket sleutelhanger te maken (itt een processor sleutelhanger ;)).

Echter bij het doorboren van de PCB rook ik een vreemde geur dus ben ik gelijk gestopt. Nu wil ik dus weten of een moederbord PCB giftig is :?

Trouwens, als dit topic thuishoort in PMG, mijn excuses. Het is nogal een ongebruikelijk topic dus ik wist niet zeker waar ik dit neer moest zetten :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt me sterk. Als dit wel zo was, waren er onderhand al users ziek geweest en hadden ze het vast wel even gemeld hier. :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
ach gezond is het nooit helemaal. maar als je in de buitenlucht staat kun je boren en dremelen wat je wilt :p.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Die meuk die je verslijpt is anders niet gezond.

Asbest is ook niet giftig, totdat je het breekt, dan komen er vezeltjes vrij die kanker veroorzaken. Volgens mij is PCB minder giftig, maar als we op school printplaatjes aan het maken waren en gaten gingen boren dan moesten we altijd het slijpsel wegblazen van de leraar, omdat dat niet gezond is om in te ademen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een kleine hoeveelheid is niet schadelijk, echter moet je wel oppassen dat je niet teveel inademt.
Als je even met google had gezocht had je er best wel wat over kunnen vinden ;)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

PCB staat voor polychloorbifenyl, dit spul is inderdaad giftig, alleen weet ik niet of het het zelfde is als bij moederborden. In elk geval is de PCB olie in oude hoogspanningselectronica wel zeer giftig!!! Tegenwoordig wordt er ander soort olie gebruikt.

• sw_reijnders
The Widow Maker schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:38:
Die meuk die je verslijpt is anders niet gezond.

Asbest is ook niet giftig, totdat je het breekt, dan komen er vezeltjes vrij die kanker veroorzaken. Volgens mij is PCB minder giftig, maar als we op school printplaatjes aan het maken waren en gaten gingen boren dan moesten we altijd het slijpsel wegblazen van de leraar, omdat dat niet gezond is om in te ademen.
Op het moment dat je 1 x asbest breekt of zaagt krijg je daar echt geen longkanker van. Net als 1x een printplaat breken, slijpen of boren.

Het wordt wat anders als je er elke dag 8 uur lang met je koker boven hangt. En als je dat op
school krijgt dan ga ik er vanuit dat je dat dus als je werk gewoon fulltime gaat doen.
Maar van zo af en toe eens een printplaatje boren wordt je echt niet ziek hoor.

Verwijderd

Alles is giftig of niet gezond op de wereld

• Mattiwatti
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 01:42
Ok, bedankt allen :) Ik denk dat ik morgen verderga met wat ventilatie erbij (in de garage ofzo, als het wat minder koud is).
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:39:
PCB staat voor polychloorbifenyl, dit spul is inderdaad giftig, alleen weet ik niet of het het zelfde is als bij moederborden. In elk geval is de PCB olie in oude hoogspanningselectronica wel zeer giftig!!! Tegenwoordig wordt er ander soort olie gebruikt.
Volgens mij staat PCB hier voor Printed Circuit Board. Van olie in een moederbord heb ik in ieder geval nog nooit gehoord :P

• PD2JK
  • Laatst online: 06:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:39:
Ik dacht dat PCB voor Printed Circuit Board stond? :?

spuit11

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 26-12-2004 21:43 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Ach, voor een keertje kan het echt geen kwaad hoor, tenzij je het 3x per dag gaat doen en gaat opsnuiven maakt het niet veel uit. Je lichaam kan veel hebben qua giftige stoffen en straling.
En je wilt niet eens weten wat allemaal schadelijk is want dan zou je nooit meer iets durven aanraken.

• kaas-schaaf
  • Laatst online: 21-11 15:40

kaas-schaaf

Beunhaas

sw_reijnders schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:41:
[...]

Op het moment dat je 1 x asbest breekt of zaagt krijg je daar echt geen longkanker van. Net als 1x een printplaat breken, slijpen of boren.

Het wordt wat anders als je er elke dag 8 uur lang met je koker boven hangt. En als je dat op
school krijgt dan ga ik er vanuit dat je dat dus als je werk gewoon fulltime gaat doen.
Maar van zo af en toe eens een printplaatje boren wordt je echt niet ziek hoor.
Toch zou ik iedere contact vermijden. Het stapelt zich namelijk wel lekker op (net als bepaalde vitaminen voor de winter-pillenslikkers onder ons)

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:40
Prutz0r schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:43:
[...]

Ik dacht dat PCB voor Printed Circuit Board stond? :?

spuit11
Scheikundig is t PolyChloorBifenyl, en das giftig ja

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Widow
Misschien kan je wel sneller rekenen als je het op snuift:

http://afrotechmods.com/stupid/memory/memory.htm

in plaats van meer onthouden, sneller rekenen dus :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb hier de nodige mobos op maat gedremeld, ok, het ruikt beetje raar, maar verder is er niets aan de hand. dus gewoon lekker doordremelen.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
precies, alles is giftig...

Heb zelf zo vaak mobo's verzaagt tot andere dingen (heb nu een kleine kerstboom van 286 mobo's)

Als het echt giftig was was ik wel ziek geworden heb ik zo het idee...

Btw, dit is compleet NIET te vergelijken met asbest, asbest is zo gevaarlijk omdat als het breekt er een soort kristalen vanaf komen en als je die in je longen krijgt gaat je lichaam deze incapelen tot je longen volgegroeid zijn, heel eng :P

• Widow
SA007 schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:47:
Btw, dit is compleet NIET te vergelijken met asbest, asbest is zo gevaarlijk omdat als het breekt er een soort kristalen vanaf komen en als je die in je longen krijgt gaat je lichaam deze incapelen tot je longen volgegroeid zijn, heel eng :P
Nou ja op één bepaald ding wel, en dat is dat je het moet breken of bewerken voordat het vrijkomt. Sure, PCB is veel minder gevaarlijk, maar als ik ff lekker de geur van een nieuw mobo uit de doos opsnuif dan snuif ik geen los PCB in. Dat gebeurt pas zodra ik de dremel in het mobo zet.

• sw_reijnders
SA007 schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:47:
precies, alles is giftig...

Heb zelf zo vaak mobo's verzaagt tot andere dingen (heb nu een kleine kerstboom van 286 mobo's)

Als het echt giftig was was ik wel ziek geworden heb ik zo het idee...

Daarom, alles is giftig. Eet maar eens een kilo zout op en kijk maar eens hoe ziek je daarvan
wordt. Maar zonder zout kunnen we ook weer niet.

Dus met hele kleine hoeveelheden zullen we daar weinig van merken. Dus zet ff een raampje open en boor en frees naar hartelust.

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Maar wat is dan dat olie waar het net over ging ?

www.retroforum.nl

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Yofresh_750 schreef op zondag 26 december 2004 @ 21:45:
[...]

Scheikundig is t PolyChloorBifenyl, en das giftig ja
mja, maar heeft dat iéts te maken met de Printed Circuit Boards?

Afaik is het een soort hard plastic met een metaal laag en daarover een fotogevoelige laag.
Nu is plasti verbranden/verwarmen al niet gezond, en dat fotogevoelig spul al helemaal niet... maar het gaat hem natuurlijk wél om hele kleie dosissen, dus je gaat er sowieso niet aan dood.

Imho is het bij zowat alle werkzaamheden met plastics, oplosmiddelen (en andere chemicaliën), boren, zagen, verwarmen... altijd een goed idee om goed te verluchten of in open lucht te werken indien mogelijk :) (zeker zal je niet goed weet waarmee je bezig bent ;) )

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Je hebt idd PCB's en PCB's

De ene ( transformator olie ) wordt inderdaad van gezegd dat ie gevaarlijk is

De andere ( printed circuit board ) is dit zeker niet, dat bestaat vaak uit pertinax ( geperst papier ) of glasvezel in epoxyhars. Niets waarvan je neus er sprontaan afvalt dus :P

Repareren doe je zo.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
PCB's zagen is niet veel mis mee, waar je wel mee uit moet kijken zijn de elco's. de OLIE/vloeistof die daar in zit is zwaar vergif. Dus soldeer die er eerst uit of zorg dat je die niet door midden zaagt.

(elco=de hooge tonnetjes op je mobo)

• m-m
  • Niet online

m-m

Stof is nooit goed voor je longen natuurlijk, dus een stofkap is sowieso aan te raden bij dat soort werkzaamheden.
Maar dit lijkt met typisch een vraagje voor Google ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.