Toon posts:

[css3] implementatie onder browsers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een idee wat er van css3 al doorgevoerd is in verschillende browsers (waarsch. ff)

een lijstje van wat ik in firefox al ben tegengekomen

- de ^= conditional selector
- het :target pseudoclass
- het :last-child pseudoclass
- opacity property

is iemand ooit een compleet lijstje tegengekomen? ben wel benieuwd wat er zoal te spelen valt eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 20:39 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
http://www.quirksmode.org/ en dan het onderdeel CSS bevat volgens mij aardig wat informatie :) .

[edit]
En het IE7-project bevat volgens mij ook een paar CSS3-dingen, zodat je die in combinatie met de JS van IE7 ook kan gebruiken in IE en niet alleen in - voornamelijk - Gecko-browsers.

[ Voor 55% gewijzigd door Harm op 26-12-2004 20:58 ]

Verwijderd

Opera 8 beta 1 heeft experimentele ondersteuning voor CSS3 speech (-xv- prefix voor properties nieuw in CSS3).

Opera heeft al een tijdje partiële ondersteuning voor Media Queries.

Opera ondersteund de 'content' property voor elementen, niet alleen voor pseudo-elementen.

Mozilla ondersteund ::-moz-selection. Het enige wat niet ondersteund wordt is de 'cursor' property wat ervoor zorgt dat het nog geen ::selection is. (Samen met een paar kleinere, triviale bugs.)

Mozilla ondersteund ':only-child' en alle type attribute selectors. Mozilla ondersteund de 'currentColor' value sinds kort. (Vooral omdat het ook nodig was voor SVG.)

Safari heeft wat ondersteuning voor diverse marquee properties (met prefix).

Verwijderd

Topicstarter
even deze omhoog kicken, want het is wel leuk om te weten wat er zoal hier en daar een beetje ondersteunt wordt

-moz-border-radius bijvoorbeeld zit er al in

voor ff 1.1: link
CSS3 :only-child.
CSS3 columns.
CSS3 cursors.
CSS3 overflow-x and overflow-y properties.
Support -moz-outline-radius.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

:not(...) werkt ook in moz/ff :) en (iig een deel van, misschien alles wel) namespaces

'k zit eigenlijk het hardst te wachten op :nth-child(...), en ik weet niet waar die gebleven is, maar ergens in een discussie in de mailinglist is er ooit sprake geweest van een :matches() pseudo, daarmee zou je b.v. een <p> kunnen selecteren waar een <h1> op volgt met:

Cascading Stylesheet:
1
2
p:matches(+h1) {
}

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

CSS3 namespaces is onderdeel van Selectors. Zover ik weet heeft Mozilla geen bugs in de implementatie daarvan zitten. Het grootste probleem is het dynamisch update van het matchen van selectors in Mozilla en dat is ook de enige reden dat :nth-child e.d. nog niet ondersteund worden. (Het implementeren van dergelijke pseodo-classes is verder redelijk triviaal geloof ik. (Zie ook de implementatie van IE7.))

:matches komt ooit nog wel. Het grootste probleem is dat het gedeeltelijk breekt met de manier waarop CSS nu werkt.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik had het er gisteren toevallig nog over. Ik was ook erg benieuwd wanneer nth-child werd geimplementeerd :). Volgens mij moeten we maar een ff2.js schrijven :p

• Clay

Clay

cookie erbij?

Verwijderd schreef op zondag 30 januari 2005 @ 12:08:
:matches komt ooit nog wel. Het grootste probleem is dat het gedeeltelijk breekt met de manier waarop CSS nu werkt.
Dat was idd een deel van de discussie als ik het me goed herinner ja. Maar was :matches dan niet juist een voorbeeld van een "look ahead" die niet breekt met de huidige manier? De regel blijft voor mens en parser leesbaar van links naar rechts en je hoeft nooit terug te gaan in de dom (enkel tussen resultaten te onthouden). De pseudo beperkt alleen maar het aantal nodes van de voorgaande selector, net zoals :not() dat doet.

Verwijderd

:matches breekt niet met de syntax regels van CSS. Je moet echter wel kijken of het P element een H1 element heeft wat erop volgt (dat H1 element kan eventueel ook nog een :hover hebben et cetera) en vervolgens de stijl toepassen op alleen die P elementen. Het is dus niet meer zo dat je alleen naar beneden in de DOM tree gaat maar ook opzij en omhoog. (Meer zoals XPath werkt.)

• Clay

Clay

cookie erbij?

Het is natuurlijk wel afhankelijk van wat er toegestaan is in die :matches, :not() staat b.v. alleen simple selectors toe, iets als :hover werkt daarin niet. Ik kan me voorstellen dat iets dergelijks voor :matches ook zou kunnen gelden. Qua implementatie zal die misschien af en toe terug moeten gaan naar een vorig tussenresultaat, maar het zal nooit omhoog in de dom zoeken, altijd omlaag.

Ik heb verder geen idee waarmee ze zoiets implementeren, en eerlijk gezegd kan me dat ook wat minder schelen ;) Dat het niet met de syntax breekt vind ik namelijk een veel belangrijker argument dan de implementatie ervan. Technisch is het hoe dan ook mogelijk; Hoe esthetisch verantwoord dat vervolgens geimplementeerd wordt is voor ons misschien nog leuk om te weten, maar de rest van de wereld interesseert dat niets. Zo kan heel css een designer niets schelen, en dat design kan de bezoeker weer niets schelen als hij maar zn doel bereikt op de site in kwestie.

Verwijderd

Als er dat soort beperkingen komen zie ik weinig nut in deze selector. Het meeste is dan ook gewoon mogelijk met bestaande selectors of eventueel een CLASS attribuut.
Pagina: 1