[delphi]simpel informatie opslaan

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 03:35
Ik heb een applicatie waar je dus bepaalde records in kan toevoegen, zie het als een soort programma dat bijhoud wat je aan het downloaden bent van usenet (programma is dus legaal :P ).

Maar nu wil ik dus deze records opslaan op de HD. Het makkelijkst vind ik INI files omdat je deze simpel kan uitlezen. Ik heb ook wat gevonden over XML bestanden maar ze zijn niet echt simpel uit te lezen en weg te schrijven (vind ik), en ze worden natuurlijk als .xml opgeslagen. Het liefst zoek ik dus een simpele methode om records weg te schrijven (liefst gecodeerd) in een apart bestand.

Iemand die een richting weet waar ik in moet zoeken

Torry.net e.d. kunnen niet echt bieden wat ik precies zoek

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je noemt het zelf al records, dus een database is het eerste wat er in me opkomt :P

Dit hoeft echt helemaal niet ingewikkeld te zijn :) De BDE is wat oud, maar werkt (zeker met simpele dingetjes) nog erg goed :) Dat is ook wat ik gebruik. Maar goed, er zitten er hier zat die goede alternatieven voor de BDE hebben zonder meteen een database-server te hoeven installeren :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Megamind
Ja inderdaad, ik heb dat zelf ook overwogen, maar dat gedoen met BDE dat vind ik maar niks. Ik heb wat rondgegoogled maar kon niet echt alternatieven vinden voor zoiets.

Misschien is het toch beter een XML uit te lezen, deze in een array stoppen oid en dan vanaf daar verder uitzoeken...

Verwijderd

Delphi wordt geleverd met interbase. Gebruik de interbase componenten, en je hebt geen BDE meer nodig.

XML is overigens ook niet zo moeilijk in Delphi hoor..

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Als je een alternatief zoekt voor de BDE kan je kiezen voor ADO of dbExpress of iets anders bij BDE Alternatives Guide.

Een database is misschien de makkelijkste keuze, maar een xml lijkt mij de beste keuze. Je kan het daarbij zo moelijk of makkelijk maken als je wilt. Je kan de xml zelf parsen of de XML DOM gebruiken via TXMLDocument of een SAX parser. Delphi heeft ook de mogelijkheid om een xml structuur om te zetten naar een class structure of naar een TDataSet.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 13:12
Je zou ook kunnen overwegen ergens een speciale map aan te maken, en daar per "record" een textbestand in te zetten, en dan dmv een loopje die map doorlopen zodat je weet welke records je hebt.

't is niet de mooiste oplossing, maar wel een hele simpele.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Als je het hebt over records opslaan in een INI bestand neem ik maar aan dat je niet van plan bent veel info op te slaan. Kijk eens naar de TClientDataSet componenten, hiermee kun je zelf een tabel op zetten en deze informatie kun je ook opslaan naar de harde schijf. Je kan dat gewoon data-aware componenten gebruiken. Het enige nadeel is dat TClientDataSet afhankelijk is van midas.dll, die moet je dus met je applicatie mee leveren en registreren in windows.

Hier een linkje naar de Borland Community, daar kun je nog meer info vinden over de TClientDataSet.

Let ook op dat je de juiste versie van midas.dll gebruikt, ik heb heel vreemde dingen zien gebeuren door het gebruik van een verkeerde versie.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Megamind schreef op zondag 26 december 2004 @ 20:26:
Ja inderdaad, ik heb dat zelf ook overwogen, maar dat gedoen met BDE dat vind ik maar niks. Ik heb wat rondgegoogled maar kon niet echt alternatieven vinden voor zoiets.

Misschien is het toch beter een XML uit te lezen, deze in een array stoppen oid en dan vanaf daar verder uitzoeken...
Dan heb je niet goed gezocht. Als het om een enkele gebruiker gaat dan kun je gebruik maken van Firebird Embedded i.c.m. e.o.a. component om de database te benaderen. Er zijn genoeg alternatieven. ZEOS, IBObjects, etc.

NLDelphi

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 00:57 ]

• Megamind
FendtVario schreef op zondag 26 december 2004 @ 23:16:
Als je het hebt over records opslaan in een INI bestand neem ik maar aan dat je niet van plan bent veel info op te slaan. Kijk eens naar de TClientDataSet componenten, hiermee kun je zelf een tabel op zetten en deze informatie kun je ook opslaan naar de harde schijf. Je kan dat gewoon data-aware componenten gebruiken. Het enige nadeel is dat TClientDataSet afhankelijk is van midas.dll, die moet je dus met je applicatie mee leveren en registreren in windows.

Hier een linkje naar de Borland Community, daar kun je nog meer info vinden over de TClientDataSet.

Let ook op dat je de juiste versie van midas.dll gebruikt, ik heb heel vreemde dingen zien gebeuren door het gebruik van een verkeerde versie.
Dit was precies wat ik nodig had :) Alleen over de midas.dll heb ik nog niks kunnen terugvinden

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Zoveel staat er inderdaad ook niet geschreven over midas.dll, maar type maar eens op google TClientDataSet en midas.dll in, echt nuttige artikelen zijn er niet, maar de relatie zal je snel duidelijk worden.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Pagina: 1