Zwart wit op TV-out!

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-12-2025
Oke, begin a.u.b. niet te gooien met PAL/NTSC termen,VERZADIGING e.d.
Mijn vraag is heel specifiek. In het grote TV-out FAQ lees ik dit:

#quote#

Let op: als je zwart/wit beeld hebt met een Radeon en kleurbeeld met een Geforce met een S-video kabel dan kan je TV geen Svideo correct weergeven op de gebruikte input.

Een S-Video aansluiting bestaat uit 2 delen : Y en C. Y is de luminatie/helderheidsniveau en C is chroma, wat staat voor kleur. Sommige tv's kunnen dit signaal niet samenvoegen en dan krijg je zwart/wit beeld. Heb je geen composite aansluiting spring dan naar het volgende punt om te kijken hoe je een convertertje kunt maken.

Weet je zeker dat je de juiste kabel gebruikt ?

Sommige tv's ondersteunen geen SCART (RGB) en/of S-Video (S-VHS), maar alleen compositesignaal. In de handleiding van je televisie vind je hier informatie over, als je geen handleiding (meer) hebt kun je in de meeste gevallen de specificaties van je tv wel op het internet vinden.
#end#

Duidelijk lijkt me. Ik heb een Radeon met een 7-pins s-video uitgang. Mijn TV kan alleen maar composiet aan. Ik moet dus een adapter hebben van s-video (7pins) naar composiet. Ik heb nu een adapter van mijn Nvidia kaart maar die werkt dus niet omdat de adapter verkeerd is (4 pins). Zie quote. Mijn vraag is als volgt: Waar haal ik die adapter vandaan. Ik ben zelf niet handig genoeg om het te maken. (geen idee hoe het moet) Ik kan zo'n adapter nergens vinden. Bij paradigit keken ze me aan alsof ik van mars kwam, om maar niet te beginnen over de andere computerzaken. Ook bij de meeste gewaardeerde electronicazaak in A'doorn (Van Essen) konden ze me niet aan die kabel helpen. Weet iemand een adres?

[ Voor 3% gewijzigd door The_Bash op 26-12-2004 20:04 ]

404 error: File not found | PSN: The_Bash

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Dit is gewoon een standaardkabeltje dat normaal bij je videokaart zit. Is bij elke goed gesoorteerde audio/video/computerwinkel te krijgen. In ieder geval is vind ik je vraag geen topic waard.

[ Voor 6% gewijzigd door ZeilDude op 26-12-2004 20:10 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 15:08

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Die met 7 gaatjes zijn anders wel behoorlijk zeldzaam, ik heb er hier ergens geloof ik nog eentje waarmee ik niets kan omdat hij nergens in past, en ik heb hem weer van iemand die er ook niets aan had.

[ Voor 3% gewijzigd door Johnny op 26-12-2004 20:13 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• The_Bash
Van mij mag het ook gedelete, maar ik heb geen idee waar het te vinden. Noem het een desperate measure. Daarnaast had ik ook geen idee waar anders deze vraag te stellen. Excuses!

• ZeilDude
Geen sorry, ik was iets te snel in mijn oordeel. Standaard SVHS heeft idd minder pinnetjes. Over 7-pins SVHS zijn echter wel wat draadjes te vinden.

Bij een zoekactie op Google op de termen '7 pin svhs naar 4 pin' vond ik echter al snel deze link: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_13.html. En daar staat volgens mij tussen wat jij zoekt (7e product, prijs: EUR 6,00).

Graag gedaan! :)

Overigens is mijn TV-out op AV-2 van mijn TV zwart-wit en op AV-3 wél kleur.

[ Voor 41% gewijzigd door ZeilDude op 26-12-2004 20:34 . Reden: linkjes toegevoegd ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18
dr kan in je ati ook een normale 4-pins svid stekker.
dat 7 pins geval is volgensmij omdat bij ati de svid en comp in 1 stekker gecombineerd zitten

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• The_Bash
Die normale svid pakt ie dus niet. Dan krijg ik alleen zwart wit. De TV-out geeft dan alleen het U-signaal door en niet het C. Ik moet dus een goed stekkertje zien te vinden. Ik ga vanmiddag even naar een andere zaak in Deventer. Die hebben allerlei componenten. Ik soldeer er zelf wel een in elkaar. Het is alweer even geleden dat ik gesoldeerd heb, maar zo moeilijk is het niet.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:21

Sjod

Ik ben goed luisterend

Je kan gewoon de kabel gebruiken die je nu hebt. Je hebt alleen een SCART blokje nodig die het signaal kan omvormen naar RGB.

Dit zijn de duurdere SCART blokken (rond de €30,- dacht ik) en onder andere te koop bij paradigit :)

• ZeilDude
Dude(s), lees mijn vorige post nou eens!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-08 17:17

TheBorg

Resistance is futile.

ZeilDude schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:11:
Dude(s), lees mijn vorige post nou eens!
Ik ben geen dude. :O

Je kan de luminance en chrominance ook aan elkaar solderen.
Geeft perfect beeld en kost niks. :)

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
ZeilDude schreef op zondag 26 december 2004 @ 20:27:
Geen sorry, ik was iets te snel in mijn oordeel. Standaard SVHS heeft idd minder pinnetjes. Over 7-pins SVHS zijn echter wel wat draadjes te vinden.

Bij een zoekactie op Google op de termen '7 pin svhs naar 4 pin' vond ik echter al snel deze link: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_13.html. En daar staat volgens mij tussen wat jij zoekt (7e product, prijs: EUR 6,00).

Graag gedaan! :)

Overigens is mijn TV-out op AV-2 van mijn TV zwart-wit en op AV-3 wél kleur.
Met het probleem zoals TS het omschrijft zit ik ook, namelijk met een ATI Mobility Radeon 9200 op een Acer Aspire 1357LMi.
Ik heb behoorlijk wat gezocht via de welbekende, maar ook minder bekende, bronnen en ik moet zeggen dat een dergelijke verloopkabel van 7-pins stekekr naar tulp/cinch-aalsuiting of 4-pins stekker behoorlijk moeilijk te vinden is.

Ik heb uiteindelijk dus iets gevonden vermoed ik bij de link die jij (ZeilDude) geeft naar McsNet. Ik heb daar besteld en hoop het toch binnenkort te ontvangen en uit te kunnen proberen.

Het probleem is echter dat die lui niet per e-mail te bereiken zijn (staat anders niet op de contact-pagina) en dat het minimum bestelbedrag eigenlijk €15,= is. Ik heb dan ook als opmerking bij mijn bestelinng gezet dat ik onder dat bedrag zat. Ik moestook nog wat andere kleine spulletjes hebben, maar bleef onder de €15,=. Met de verzendkosten er bij kwam ik wel boven de €15,= uit, maar ik neem aan dat ze dat niet tot het 'bestelbedrag' rekenen.
Bij de condities las ik dat je niet kunt bestellen in hun vakanties of zo, dus ik hoop niet dat dat ook het geval is met de kerstvakantie. :P

Anyway, mijn verhaal wordt enigszins offtopic op deze manier. :P

Ik vind het een beetje jammer dat ATI zo een aparte aansluiting heeft en daarmee een 'vreemde eend in de bijt' is.

* Joen wacht ongeduldig af of en zo ja, wanneer zijn pakketje met de juiste verloopkabel binnen is en of die goed werkt O-)

Edit:
Owja, ik heb ook nog even aan solderen zitten te denken, maar mijn soldeerkunsten zij niet zo erg geweldig. Daarbij komt dat ik gegoten stekekrs wel zo mooi vind. :)
Ook zijn de losse 7-pins stekkers wel een beetje lastig te vinden, maar al makkelijekr dan de verloopkabels.
http://www.electronica-online.nl heeft bijvoorbeeld zo'n los stekkertje

[ Voor 9% gewijzigd door Joen op 27-12-2004 22:29 ]

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:53

redyak

Try and Fail

Bedoel je 1 van deze kabeltjes:

De kleine is een 7 pins male naar composite female
(dit lijkt die van electronica-online te zijn, maar ik geloof dat het bij hun een 4 pins naar composite is)
De splitter is een 7 pins male naar Composite en 4 pins female (deze geeft iemand ook aan bij MCSE te koop, de bovenste op de pagina)

1 kwam bij een Nvidia en 1 bij een radeon.

Ik had ook zwart wit en gebruikte een scart met S-video en Composite video in tegelijkertijd op mijn videorecorder. Dat had het beste resultaat en gaf kleur beeld. Dat geklier met PAL en NTSC heb ik overal gelezen , maar ik begrijp nog steeds niet hoe ik dat goed kan instellen op de diverse videokaarten.

Ik zou zeggen bel www.informatique.nl, weten veel!

[ Voor 22% gewijzigd door redyak op 27-12-2004 22:47 ]

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• The_Bash
TheBorg schreef op maandag 27 december 2004 @ 22:20:
[...]

Ik ben geen dude. :O

Je kan de luminance en chrominance ook aan elkaar solderen.
Geeft perfect beeld en kost niks. :)
Hehe, hij had het tegen mij.

Ja Zeildude, ik denk dat ik zo'n stekkertje moet hebben, maar ik ben nog niet overtuigd. Er zijn namelijk verschillende 7-pins in omloop. Ik kan op die site niet goed zien welke aansluiting het is. Ik heb via www.telemos.nl 100% zeker het goeie stekkertje gevonden. Maar die honden durven 19.95 excl. BTW en verzendkosten te vragen voor een verloopje van s-video naar composiet (cinch). Deze zaak werd mij aangeraden door Fushitsu Sieniks!

Over dat solderen: Dat zou ik graag proberen, maar hoe doe ik dat. Moet ik met wat soldeersel de twee pinnetjes verbinen... Of moet ik de kabel opensnijden o.i.d. De eerste optie lijkt me niet, want dan kan ik m niet meer in de svideo pluggen!

Ben gisteren in DE electronicazaken van Deventer geweest. In de ene zaak had de beste man het plugje niet, hij was aangetast in zijn bedrijfseer en beloofde mij binnenkort zo´n plugje te kunnen leveren. En de in de andere zaak werd mij verteld dat ik een probleem heb. De man kon het verloopje nergens bestellen. Dus dat zelf maken, dat gaan niet op. Ik kun dus wel proberen het huidige stekkertje te ´tweaken´!

[ Voor 19% gewijzigd door The_Bash op 28-12-2004 11:59 ]

• The_Bash
Zowaar, het is me gelukt!!!

In mijn zoektocht naar een goede adapter heb ik het nu zelf maar geprobeerd.
Ik heb bij een 4-pins adapter de U en C pin met elkaar verbonden. (d.m.v. een koperdraadje)
Het was even een gepiel maar het is gelukt, ik heb nu kleur. Het blijkt dat hoewel ik een 7-pins aansluiting heb op mijn pc, het schema waarbij je de C en U verbind (zie FAQ) ook voldoende is voor mijn mobility Radeon!

Geen dure kabel voor mij, ik heb kleur :D Nog even solderen en dan kan ik mijn oudejaarspresentatie doen!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Het klopt dat die 4 pins genoeg is. Dit is gewoon standaard svideo. Alleen ati heeft er een boel bij in gemod. Ik ben zelf ook al op zoek geweest naar 7 pins connector maaar nog nergens kunnen slagen. het leek me wel leuk omdat ati als het goed is ook geluid over de 7 pins connector meegeeft. Dus dan heb je aan een snoertje naar je tv genoeg. Maar conclusie is gewoon de normale svideo standaarden volgen en het moet gewoon lukkken.

• The_Bash
Geluid erbij zou leuk zijn. Mijn TV heeft alleen maar een antenne aansluiting, dus die 7-pins hoeft voor mij niet zo nodig. Als je wilt dan kun je 'm bestellen bij http://www.telemos.nl Deze is iig geschikt voor de mobility Radeon. Hij kost 19,95 excl. BTW en verzendkosten! :?

• Joen
the_bash schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 11:57:
[...]
(..)

Over dat solderen: Dat zou ik graag proberen, maar hoe doe ik dat. Moet ik met wat soldeersel de twee pinnetjes verbinen... Of moet ik de kabel opensnijden o.i.d. De eerste optie lijkt me niet, want dan kan ik m niet meer in de svideo pluggen!

(..)
Staat letterlijk in een FAQ. Een FAQ die zelfs specifiek over dit onderwerp gaat.
Mensen met een Conexant tv-out chip hebben geluk en hoeven niet veel te solderen:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/verloop.gif

Heb je geen Conexant? Geen nood, de redding is hier:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/verloop.jpg

Verloop voor Radeon kaarten:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/verloop-radeon.jpg

Meer infomatie vind je hier (algemeen) en hier (Radeon kaarten).
Staat op http://gathering.tweakers...st_messages/482538#waarko en dan nog ietsjes naar onderen scrollenbij het kopje "Weet je zeker dat je de juiste kabel gebruikt ?".

Over de kabel splitten oid: zou ik idd niet doen.
Gewoon ff een los kabeltje kopen en een losse 7-pins S-VHS stekker en cinch stekker kopen. http://www.electronice-online.nl heeft die dingen wel, ik had er namelijk achteraan gemaild of ze dat ook hebben voor als ze geen verloopkabeltje voor me hadden (wat zo bleek te zijn :P).

• The_Bash
Ja, dat heb ik gelezen. Daarom vroeg ik me af waar ik zo'n stekker kon kopen. Het werd mij alleen niet duidelijk hoe en waar ik die verbinding kon maken. Inmiddels ben ik erachter dat je gewoon een koperdraadje tussen C en U kunt leggen (in het stekkertje zelf, pootjes verbinden) en dan vastsolderen. Maar uit die tekening had ik dat niet begrepen. Begrijp me goed, ik werkte met een gegoten kabeltje, ik kan niet van achter solderen. De FAQ heb ik echt wel gelezen voordat ik deze vraag stelde!

• Joen
Mijn kabeltje van MCSNet is binnen en heb het meteen getest. Ik heb werkelijk alle beschikbare schuifregelaren in de drivers van mijn ATI Mobility Radeo 9200 op mijn Acer Aspire 1357LMi uitgeprobeerd en op zowel een Grundig TV als een Sony Trinitron TV. Beide TV's hebben geen aparte S-Video aansluiting, maar zouden het wel ondersteunen via de SCART-aansluiting. Bij die Grundig die van mij is kwam ik daar eigenlijk een beetje te laat achter aangezien ik de verloopkabel vooral had gekocht als verloop tussen de ATI TV-out naar cinch/tulp.

Dit zijn mijn bevindingen:
TVGedeelte van verloopSoort kabelAansluiting op TVResultaat
GrundigCinchNormale kabel met cinch stekkers aan beide uiteindenCinch-aansluiting zijkant TVGeen beeld
GrundigS-Video 4-pinsS-Video 4-pins naar cinch verloopCinch-aansluiting zijkant TVBeeld in kleur, maar erg flikkerend en doffe kleur.
GrundigS-Video 4-pinsS-Video 4-pins naar S-video 4-pinsOp SCART-aansluiting met behulp van SCART-adapter.Beeld in kleur, maar eg flikkerend en doffe kleur.
SonyCinchNiet geprobeerdNiet geprobeerdNiet geprobeerd, waarschijnlijk zelfde resultaat als bij Grundig TV.
SonyS-Video 4-pinsS-Video 4-pins naar cinchCinch-aansluiting voorkant TV (EXT3)Monochroom (zwart/wit) beeld
SonyS-video 4-pinsS-video 4-pins naar S-video 4-pinsSCART-aansluiting 2 met behulp van SCART-adapter, kanaal EXT2Beeld in kleur, maar eg flikkerend en doffe kleur.
SonyS-Video 4-pinsS-Video 4-pins naar S-video 4-pinsSCART-aansluiting 2 met behulp van SCART-adapter, kanaal EXT2 S-VideoAlle instellingen in drivers teruggezet naar standaard, was helemaal in orde: geen flikkering en exact de juiste kleuren
SonyS-Video 4-pinsS-Video 4-pins naar S-video 4-pinsSCART-aansluiting 1 met behulp van SCART-adapter, kanaal EXT1Monochroom (zwart/wit) beeld

Conclusie: je kan het beste een Sony TV met speciale S-video EXT-kanaal aansluiten op de ATI Mobility Radeon 9200.

* Joen zijn ooit komende volgende TV wordt een Sony dus :P

Enkele foto's:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/got/ATI-tv-out_naar_S-VHS_en_cinch/Afb036.jpg
Het online laatste journaal weergegeven op TV, op het oog geen compressie te zien en superieure kwaliteit ten opzichte van het journaal normaal op TV
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/got/ATI-tv-out_naar_S-VHS_en_cinch/Afb037.jpg
De sticker op de verpakking van het verloopje.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/got/ATI-tv-out_naar_S-VHS_en_cinch/Afb038.jpg
De verpakking van het verloopje met het verloopje er in.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/got/ATI-tv-out_naar_S-VHS_en_cinch/Afb039.jpg
Alle 3 de uiteinden van het verloopje.
Pagina: 1