Een leeg pad? Wat is je onderwerp?Dat gat in de verte? Verder door het tegenlicht nogal contrastloos. Geen zonnefilter?
Wederom het onderwerp vergeten? Doordat er geen voorgrond is heb je ook geen dieptewerking. Ik kan me voorstellen dat je je laat overdonderen door de mooie omgeving maar dat maakt nog geen mooie foto's
=#2 met +2/3 belichting? Kies dan één van beide. (Hoewel ze allebei saai zijn)
Kijk, iets van compositie door de graspollen en het pad dat naar achteren loopt. Als je dichter bij de bomen rechts was gaan staan was het nog beter.
Boompje is wat klein en vaag om als onderwerp te dienen.
Oeps, nog erger dan #5... (kiezen, niet allebei)
Compositie en rust door het pad dat naar rechtsboven loopt.
=#7 met storende wandelaar? (kiezen, niet allebei)
Hier is het berkenboompje rechts veel te iel om evenwicht te brengen
Onderwerp? Je blijft zoeken tussen het gras, de jonge den en de boom achterin. Geen van drieën is nadrukkelijk genoeg aanwezig om te functioneren
Onderwerp is graspol? Waarom wordt die dan zo doorsneden door de horizon?
Kijk, dieptewerking én een verhaal... Jammer dat de belichting wat te moeilijk was. De hei is uitgevreten en de schaduw te donker. Dat is het risico van fotograferen in de zon.
Kijk een stuk van een tak?
Kijk, nog een stuk van een tak! Wat is hier je onderwerp?
Damp over de hei, goed zichtbaar. Helaas de compositie weer even uit het oog verloren.
Algemeen:
Dit is een hoop kritiek en volgens mij heb je dan ook nog een hoop te leren. Hoe doe je dat?
Door vooral heel veel te fotograferen.
Bedenk bij elke foto wat je onderwerp is. Probeer die er goed op te krijgen en de rest tot onscherpe franje te degraderen.
Probeer je onderp uit het midden te houden. En dat geld dus ook voor de horizon. Plaats die ergens tussen 1/3 en 1/4 (of extremer als dat zo uitkomt)
Te gaan snijden in je foto's. Gewoon op het gevoel. Snij alles weg wat te veel is.
Bedenk bij een serie: minder is beter. (Tenzij je een verhaal verteld. De binnenkomst van Sinterklaas, of zoiets)
Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu