[XP] Installatie moederbord drivers -> boot niet door*

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47
Na een crash ben ik XP prof aan het installeren, op het moment dat ik de drivers van het mobo installeer en herstart, dan krijg ik het XP logo met het welbekende blauwe balkje en dat balkje blijft lopen, oneindig. Hij komt niet meer in XP. Ik installeer de drivers vanaf de originele cd-rom van het moederbord.

Er zijn verder nog twee erg vreemde dingen,

1 als ik xp installeer en ik wil SATA raid drivers installeren via de bijgeleverde diskette dan lukt dit niet. De pc vraagt om de diskette, laadt de drivers, maar vervolgens krijg ik een zwart scherm op het moment dat ie eigenlijk die license overeenkomt moet geven.

2 als ik xp installeer op een IDE schijf (en de drivers van het moederbord nog niet) dan ziet XP geen LAN-adapter, installeer ik alleen de lanadpter dan kan ik wel booten, maar de pc ziet nog steeds geen lan-adapter.

Ik heb XP vandaag al 6 keer opnieuw geïnstalleerd, ik heb geen flauw idee wat het probleem is (misschien kapot mobo?) geheugen is getest en OK volgens memtest.

Belangrijkste harde waren (op het moment van installatie)

DFI lanparty UT Nforce3 250
AMD 64 3400+ s754
GSKILL PC4400 2*512
X800XT-PE
IDE HD 20 gig (bedoeld als opstartdisk)
SATA HD 2*80gig Maxtor
Audigy 2 ZS
DVD-ROM
DVD-RW

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik zet even het OS in je topic titel :)

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Heb je wat meer info over de crash waar het allemaal mee begon?

ja, graag!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je nu nog wel booten naar de veilige modus of lukt dat ook niet?
En weet je zeker dat je het juiste cdtje hebt?
ik heb ooit eens een perfect werkend nforce 2 plankje gekocht van het ding dat geRMA'ed was omdat hij niet zou werken, terwijl alleen het verkeerde drivercdtje bijgeleverd was :X

• JTB81
ik heb de bijgeleverde drivers geïnstalleerd evenals nieuwere drivers, beiden hielpen niet. Ik kan ook niet in veilige modus opstarten. De crash was tijdens het spelen van half life 2, na de crash, toen ik reboote kreeg ik de melding dat de hal.dll file verkeerd was. Ik heb dit proberen op te lossen aan de hand van vroegere topics op got, helaas bleef resultaat uit. Daarna heb ik besloten over te gaan tot een clean install.

[ Voor 1% gewijzigd door JTB81 op 27-12-2004 07:52 . Reden: typo's ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan als ik het me goed herinner met f7 tijdens het booten (ipv bijvoorbeeld f8) een andere hal selecteren. Als dit niet werkt zou ook hal.dll nog van de Windows cd teruggezet kunnen worden :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 15:49

redyak

Try and Fail

Gebruikt je de goede SATA drivers. In dat DOS scherm van XP (na drukken F6) staan maar 2 keuzes maar met de pijltjes kunnen er meer onderstaan. Ik zelf moest er 2 van de 4 gebruiken. De driver zelf en de RAID driver om het goed werkend te krijgen.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• JTB81
ik moet er ook twee gebruiken, heb ik in het begin (toen ik het mobo kreeg) ook gedaan en toien werkte dit.

• JTB81
sanfranjake schreef op maandag 27 december 2004 @ 14:40:
Je kan als ik het me goed herinner met f7 tijdens het booten (ipv bijvoorbeeld f8) een andere hal selecteren. Als dit niet werkt zou ook hal.dll nog van de Windows cd teruggezet kunnen worden :)
nieuwe hal selecteren is nutteloos heb al 7 schone herinstallaties achter de rug, zonder resultaat, iedere keer als ik de drivers van het moederbord installeer, blijft windhoos vasthangen in het scherm met het blauwe balkje dat heen en weer loopt. Het balkje blijft oneindig lopen.

edit: blijft niet oneindig lopen, uiteindelijk gaat het scherm op zwart en blijft zo.

[ Voor 7% gewijzigd door JTB81 op 27-12-2004 22:25 ]

• redyak

redyak

Try and Fail

Als je nou die 20gig ATA schijf eruit haalt en met een XP CD opstart en dan op F6 drukt en dat de SATA drivers installeert lukt het dan niet ?
Misschien is die ATA drive wel brak. Zowieso beter want je gebruikt nu een langzameschij om op te starten terwijl je sneller aan boord hebt.

• JTB81
ik ben nu zover dat de sata schijven geïnstalleerd zijn, ik kan alleen geen raid setup maken. Als ik dat aangeef in de bios dan detect ie een helthy raid arry, maar in windows zie ik bij schijfbeheer twee losse schijven van 80 gig zonder partitie. rara hoe kan dat? (hopelijk doe ik iets fout en is het op te lossen)

• JTB81
redyak schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:16:
Als je nou die 20gig ATA schijf eruit haalt en met een XP CD opstart en dan op F6 drukt en dat de SATA drivers installeert lukt het dan niet ?
Misschien is die ATA drive wel brak. Zowieso beter want je gebruikt nu een langzameschij om op te starten terwijl je sneller aan boord hebt.
Ik wil mijn opstart data en documenten niet op een relatief onveilige raid 0 array zetten, hierop komen alleen programma's en spellen, dit is makkelijk vervangbaar. Het heeft gewerkt in deze setup. ik probeer vanavond eens de twee SATA HD's te controleren met PowerMax. En dan toch maar eens kijken of ik wel zonder de ATA schijf een raid 0 kan bouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door JTB81 op 28-12-2004 09:53 ]

Verwijderd

Gebruik je wel de goede s-ata drivers.
Ik heb een moederbord met dezelfde chipset.

Je kunt de raid drivers installeren maar ook de gewone s-atadrivers.
Dit zou kunnen verklaren waarom de 2 s-ata hd's ipv raid 0 afzonderlijk gezien worden.

Bij mijn moederbord heb ik 2-s-ata poorten van de nforce chipset.
En 4 via de siliconchip.

Je zou kunnen proberen om de s-ata hd's fysiek uit te schakelen.
Dus s-ata kabels niet aansluiten en in het bios de raid/s-ata optie uitschakelen.
Probeer dan eerst windows te installeren op de 20GB hd en zorg dat alle drivers geinstalleerd worden en dat alles goed werkt.

Draait alles goed ga dan de s-ata hd's installeren en kijk voor alle zekerheid of er nieuwe raid drivers zijn. En lees de manual van je mobo goed door.

• JTB81
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:19:
Gebruik je wel de goede s-ata drivers.
Ik heb een moederbord met dezelfde chipset.

Je kunt de raid drivers installeren maar ook de gewone s-atadrivers.
Dit zou kunnen verklaren waarom de 2 s-ata hd's ipv raid 0 afzonderlijk gezien worden.

Bij mijn moederbord heb ik 2-s-ata poorten van de nforce chipset.
En 4 via de siliconchip.

Je zou kunnen proberen om de s-ata hd's fysiek uit te schakelen.
Dus s-ata kabels niet aansluiten en in het bios de raid/s-ata optie uitschakelen.
Probeer dan eerst windows te installeren op de 20GB hd en zorg dat alle drivers geinstalleerd worden en dat alles goed werkt.

Draait alles goed ga dan de s-ata hd's installeren en kijk voor alle zekerheid of er nieuwe raid drivers zijn. En lees de manual van je mobo goed door.
Dit is gebeurd, ik heb 4 sata poorten 2 gelockte op de nvidia chip en twee op de marvell chip. Ik probeer de nvidia's te gebruiken. Nieuwere drivers halen helaas niets uit.

Verwijderd

Je hebt pagina 44 en 71 van de manual doorgelezen?

(ik vraag het maar ff voor de zekerheid)

• JTB81
Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 10:52:
Je hebt pagina 44 en 71 van de manual doorgelezen?

(ik vraag het maar ff voor de zekerheid)
Heb ik gedaan, maar ik zal het straks nog een keer doen, ik hoop dat ik iets over het hoofd zie dan is het eenvoudig te repareren. Je bedoelt toch de manual van het moederbord he?

Verwijderd

Ja, Ik heb de online manual gedownload.
http://www.dfi.com.tw/Upl...%20250gb%2081000414-r.pdf

• JTB81
ik heb helaas niets over het hoofd gezien en het goed gedaan

• redyak

redyak

Try and Fail

Ik zelf gebruik de Nvidia SATA ports. Dat zijn volgens mij ook diegene die XP herkend en met F6 wil installeren. Daarnaast ik het 2x SATA erin hangen met de gewone driver en RAID driver. Maar de disk zijn gewoon zonder raid in gebruik met ieder meerdere partities.
Ik zie zelf geen voordeel voor raid als je niet sneller wilt. Data veiliger kan zijn maar daarvoor het ik wel ghost, DVD-RW o.i.d.

Je komt er wel :)

• JTB81
probleem is opgelost door de pata schijf ertussenuit te halen. Nu herkend windhoosWindows wel de drivers als ik op F6 druk en blijft niet meer hangen. Ik ben er nog niet achter wat er mis is met de PATA hd, maar daar wil ik ook niet achterkomen, hij blijft eruit. Ik neem geen onnodige risico's met mijn data, als die HD instabiel is en waarschijnlijk stervende dan gaat ie de prullebak in.

[ Voor 10% gewijzigd door sanfranjake op 28-12-2004 19:48 . Reden: Windows perongeluk verkeerd geschreven ]

• redyak

redyak

Try and Fail

redyak schreef op maandag 27 december 2004 @ 23:16:
Even mezelf kietelen, maar ik zei het toch
:P

Pagina: 1