Naar aanleiding van enkele preamture reacties, zoals "Ik heb maar 25€ gekregen voor kerstmis", heb ik me beziggehouden met het schrijven van een essay/polemiek aangaande de Westerse hypocrisie.
In mijn kort werkje heb ik kort uitgediept waarom in mijn ogen de hypocrisie hoogdagen viert tijdens kerstmis. Dit heb ik benaderd vanuit mijn levensbeschouwing, het Boeddhisme. Ik sta open voor fouten in het werk, spellingsfouten buiten beschouwing gelaten
. Ook voor gezonde en onderbouwde kritiek (zowel negatief als positief) sta ik helemaal open.
Het doel van dit topic is om een discussie hieromtrent op te starten.
Ben je het met me eens dat de hypocrisie hoogdagen viert tijdens kerst, waarom wel/niet? Heb je het er ook moeilijk mee dat sommige mensen zo materialistisch zijn tijdens kerst? Wat vind jij van de kerstboodschap van bv de koning (België) of de koningin (Nederland) of de Paus?
In mijn kort werkje heb ik kort uitgediept waarom in mijn ogen de hypocrisie hoogdagen viert tijdens kerstmis. Dit heb ik benaderd vanuit mijn levensbeschouwing, het Boeddhisme. Ik sta open voor fouten in het werk, spellingsfouten buiten beschouwing gelaten
Het doel van dit topic is om een discussie hieromtrent op te starten.
Ben je het met me eens dat de hypocrisie hoogdagen viert tijdens kerst, waarom wel/niet? Heb je het er ook moeilijk mee dat sommige mensen zo materialistisch zijn tijdens kerst? Wat vind jij van de kerstboodschap van bv de koning (België) of de koningin (Nederland) of de Paus?
Kerstboodschap 2004
De periode is weer aangebroken. De tijd van het jaar waarin zijne heilige doorluchtigheid de paus ons een happy Christmas, zalig kerstmis, joyeux noël, Frohe Weinachten en zoveel meer wenst. De periode waarin de Westerse hypocrisie hoogdagen viert. Meteen is dan ook de toon voor dit essay gezet.
Kerstmis is het meest commerciële feest in onze Westerse samenleving. Feitelijk komt het hele gedoe met de kerstboom uit de Keltische traditie en niet omdat één of andere sekteleider, die later door de joden aan het kruis wordt genageld, geboren wordt. Want dat is echter wat de Kerk en haar heilige doorluchtigheid ons wil doen geloven. Die sparrenboom staat daar helemaal niet omdat Jezus Christus geboren werd in een stal naast één of andere volzette herberg. Bovendien, waarom zouden wij een sparrenboom plaatsen voor dat fabeltje? Neen, de sparrenboom komt dus van de Kelten.
Tot hiertoe dus nog geen commercieel opzet, maar waar kwam onze goede dikke man dan vandaan? Vele mensen geloven dat The Coca Cola Company hem geïntroduceerd heeft, maar dat is niet correct. Feitelijk waren de kerstman en Sinterklaas één en dezelfde man. De Nederlanders die sterk in Sint Nicolas (Sinterklaas) geloofden brachten de legende mee naar Nieuw Amsterdam tijdens hun expansiedrift. Het hoeft ons niet te verbazen dat de Engelsen moeite hadden met de uitspraak ‘Sinterklaas’. In hun oneindige goedheid hebben ze het uiteindelijk verbasterd tot ‘Santa Claus’. ‘Santa Claus’ klinkt me echter bekend in de oren, zegt u? Toegegeven het Mechelse ‘Sinte Claus’ lijkt er erg veel op. In de jaren ’20 introduceerde The Coca Cola Company de bekende kleuren van de kerstman, rood met wit. Hun bedoeling was puur commercieel en hield ook niets meer in dan een betere verkoop van het zwarte goedje tijdens de winterperiode. Toen de Amerikanen ons een handje hielpen met de Duitsers terug naar Duistland te verdrijven, kwam het zwarte goedje met hun mee. Dan heb ik het niet over de olie maar over Coca Cola. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd dat namelijk gretig door de soldaten aan het front gedronken. Zo raakte ook in onze streken Coca Cola bekend.
We wensen op de koop toe steeds een witte kerst. Wit is in de Tibetaanse Boeddhistische (Vajrayana = voltooide dharma) traditie de kleur van de onwetendheid. In dat geval is het zeer gepast dat we een witte kerst wensen. Kerstmis is het meest hypocriete feest van de hele Westerse wereld. We wensen elkaar een ‘gelukkig’ kerstfeest, we vreten ons vol, we kúnnen zelfs beslissen of we iets niet willen eten, we geven elkaar cadeaus die ons dan ‘gelukkig’ maken, we zitten bij onze familie. Dit is Westerse hypocrisie. Kerstmis bestaat niet in de Derde Wereld. Terwijl wij ons volgevreten hebben op kerstavond zijn er die dag weer zo’n 96.000 kinderen van de honger gestorven. Terwijl wij elkaar nutteloze cadeaus gegeven hebben, zijn er mensen in de koude gestorven omdat ze geen dak boven hun hoofd hebben. Terwijl wij gezellig bij onze familie en vrienden zaten, zijn er mensen hier alleen op deze wereld. En terwijl wij elkaar een ‘gelukkig’ kerstfeest wensen, zijn er mensen die écht gelukkig zijn. De mensen die zich van deze hypocrisie, deze hebzucht, dit ego hebben afgezet en in afzondering zijn gaan leven. Mensen die gaan bedelen voor hun eten, geen thuis hebben, geen bezittingen en mediteren over het leven. Laat ons hopen dat we in het Westen ook ooit zo worden. Want momenteel overheerst het rode kerstpak nog steeds, de kleur van de hebzucht.
Nog een gelukkig kerstfeest, merry Christmas, joyeux noël en Frohe Weinachten.
Bronnen:
- http://special.zonnet.nl/kerst2004/index.php?id=5&m=5
- Titel: “Boeddhisme”
Auteur: Tom Lowenstein
Vertaling: May Verheyen
ISBN 90 5764 202 6
Performance is a residue of good design.