Toon posts:

Welke freeware webserver moet ik kiezen?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
- Apache
- PHP
- Mysql
- virtual sites
- complete automatische installatie en eenvoudig via een menu te configureren
- starten als service
- werken op win2003 enterprise editie
niet belangrijk:
- ftp
- mail

Ik heb al een paar versies gedownload maar geen enkele kan wat ik eigenlijk wil.
Ik heb de volgende opties al geprobeert:

phperl -> kan geen virtual sites hosten
Eye Project -> draait niet als service, je moet eerst inloggen voordat de apache start
WebServ -> geen interface (eenvoudige bediening) om te configueren

Ik heb nagedacht over losse modules echter ik mis dan het eenvoudig configueren, ik wil niet met config files gaan werken, liefst eenvoudig via een GUI
Eye project doet precies wat ik zoek op een klein detail dat deze niet start als je niet eerst inlogged, zoek dus zoets vergelijkbaars dat wel start zonder eerst in te loggen.

Kent iemand een webserver die het bovenstaande wel doet?

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 21:32
Xampp kan al die dingen en zelfs meer en is makkelijk

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mysql & Mail & Php hebben nog steeds niks met een webserver te maken, het zijn gewoon losse stukjes software. Persoonlijk vindt ik dit dan ook een rare vergelijking.

Verder heeft iis niet default uit de box php/mysql, maar met een beetje kennis en howto's doorlezen moet dit toch makkelijk lukken?

Ik verplaats dit topic even naar Software Algemeen aangezien het totaal niks met Windows te maken heeft.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

WOS --> Software Algemeen.
op een klein detail dat deze niet start als je niet eerst inlogged
Geen idee of het werkt maar heb je geprobeerd er een service van te maken?

offtopic:
Waarom per se W2k3, is Linux niet te overwegen?

En over het eenvoudig beheren: denk wel aan de beveiliging. Zie bijv. het Santy.e stuk op http://www.viruslist.com/en/weblog

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
misschien OmniHTTPd?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• geforce666
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-04 14:55

geforce666

a.k.a Jan (nl)

misschien IIS :/ :)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-08 13:31

Tjark

DON'T PANIC

Het juiste antwoord is al gegeven door J.ustifier :)
Xampp for windows: simpel, snel, alles, gangbaar. wat wil je nog meer? :)

*insert signature here

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee of het werkt maar heb je geprobeerd er een service van te maken?
offtopic:
Waarom per se W2k3, is Linux niet te overwegen?
Ja heb ik al geprobeert, echter de service wordt pas geladen nadat je inlogged, er start namelijk een schermpje mee op en dat start pas als je bent ingelogged.
Linux is geen optie, dat heb ik inmiddels al een paar keer geprobeert om te configueren maar dat lukt me voor geen meter. Het installeren zelf gaat allemaal wel maar het juist configueren is gewoonweg een ramp. Ik heb zelf 0,0 verstand van Linux en alles werkt met config files, geen makkelijke GUI net als in Windows. Ook webmin is niet alles, lang niet alles kun je daar "eenvoudig" snel even aanpassen. Zolang je via Linux niet de diensten via een handige GUI kan configueren/bedienen is Linux niks voor mij. (heb geen zin om eerst een hele Linux cursus te gaan volgen bv alleen een simpele mail, ftp of web server op te zetten.
(ik zeg niet dat het slecht is alleen het is niks voor mij)

@geforce666:
Nee, in IIS zit geen PHP en geen MYSQL, asp gebruik ik helemaal niet dus daarvoor hoef ik het het ook niet te hebben, de websites die ik draai draaien alleen op php met mysql

@J.ustifer:
Ik heb hierna gekeken maar zover ik kan zien kan deze versie geen virtual sites aan. (meerdere domeinnamen op 1 machine/1 IP) Ik heb namelijk zelf 2 domeinnamen die ik zelf wil hosten, deze moeten via www.domein1.nl en www.domein2.nl benaderbaar zijn. Phperl kon dit bv ook niet, virtual sites waren alleen via poort nummers te bereiken www.domein1.nl en www.domein2.nl:82 en dat wil ik niet. Ik kan nergens op die site vinden dat virtual domeins worden ondersteund.

@Ramon de Jesus:
Die is niet gratis..... Retail Price: $79CDN (~$60USD)1

Iemand nog meer varianten?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 18:28:
@geforce666:
Nee, in IIS zit geen PHP en geen MYSQL, asp gebruik ik helemaal niet dus daarvoor hoef ik het het ook niet te hebben, de websites die ik draai draaien alleen op php met mysql
Dan installeer je lekker PHP en MySQL en ga je met IIS6 aan de slag.
Je hebt toch al indirect betaald voor IIS6 dus waarom niet gebruiken?

[ps]: apache 2.0.x loopt niet optimaal op 2003 Server, prestaties blijven verhoudingsgewijs achter bij 1.3.x varianten.

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 26-12-2004 18:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

@geforce666:
PHP (en daarmee direct mysql) kan je zo voor IIS installeren hoor.
Ik zou overigens nogsteeds voor apache gaan maar los daarvan kan het wel gewoon.

Ik ken een aantal van dit soort pakketjes
PHPTriad
PHPDev
XAMPP

En er zijn er nog wel meer, zoek gewoon eventjes op wamp (windows apache mysql php) oid.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
[...]

@geforce666:
Php & Mysql zijn prima te installeren in combinatie met iis (wel kan je een paar functie's missen in php), maar het kan wel met een mooie gui dus ik zie het probleem niet zo? Er zijn echt honderden howto's te vinden op het internet over een handmatige mysq/php/iis of apache installatie, mischien een idee om hier eens na te kijken?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen echter ik wil geen losse installatie's
Ik wil een compleet pakket met een makkelijk GUI of web interface.

Ze bestaan ik heb ze al gevonden alleen ik mis net die ene die doet wat ik wil, Eye doet het bijna op het starten na. Als iemand dat probleem kan omzeilen ben ik ook al gered.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:29

HaterFrame

Well... Poo came out!

Mja zorg dan dat Eye in je opstarten lijst staat en dat je niet hoeft in te loggen bij het opstarten van de PC/Server. Dan word hij automatisch op gestart ;)

I am the great Cornholio!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

[...]
Ja heb ik al geprobeert, echter de service wordt pas geladen nadat je inlogged, er start namelijk een schermpje mee op en dat start pas als je bent ingelogged.
Dan heb je toch iets niet goed gedaan, want die DOS box zie je normaliter alleen als je Apache niet als service start! Als ie al service draait zie je er dus niets van. Toch nog maar eens naar kijken dus (hier draait ie ook prima onder 2003!)

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen dosbox, maar een startup screen van het pakket zelf.
Ik zij al ik wilde een totaal pakket met interface voor configuratie, de apache wil niet starten zelf alleen maar via dat configuratie scherm en dat scherm start alleen maar als je bent ingelogged.

@manic_mind:
Eye staat in de startup lijsten, het probleem is dat de service gewoon niet start maar een error geeft als je niet bent ingelogged. Als de service correct moet starten moet je zijn ingelogged anders start het gewoonweg niet. Is denk ik een bug of fout in die Eye software.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Steek dan wat moeite in een échte install zodat t allemaal als service loopt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

xampp kan ook prima zo ingesteld worden dat alles als service draait. staat duidelijk uitgelegd.
draai dit zelf ook op win2k3 met virtuele servers (even instellen in de apache config.ini)

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

Topicstarter
@backslash:
Het gaat me nu net om die interface, niet om een losse apache install.
Ik moet een pakket hebben wat volledig via een makkelijk interface te configueren is, apache los is dit dus absoluut niet. Dat is simpelweg geen optie.
Dan kan men mij wel 100 keer zeggen neem dit en doe dit, ik geef toch echt duidelijk aan dat er een interface bij moet zitten en bij een losse kale apache installatie zit dat er gewoonweg niet bij.
Ik heb geen zin om te gaan uit te leggen waarom ik een interface wil hebben, ik wil het nu eenmaal zo hebben.

@freddifisch:
xamp heeft geen virtual domains optie die je via een interface kunt configueren, dus xamp is ook geen optie.

Verwijderd

Een die dit wel allemaal kan is Sambar. De koopversie heeft ook mail aan boord.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je wilt:

Apache
- PHP
- Mysql

Maar niet zelf installeren? De installatie van PHP, mysql en Apache op Windows is ook niet veel meer dan next next ok hoor. De configuratie moet je altijd achteraf nog doen. Een goede "configuratie interface" voor deze 3 heb ik nog nooit gezien. Juist door de config "met de hand" te doen hou je meer feeling met wat er gebeurt en kun je het later bij een ander ook.
Ik heb geen zin om te gaan uit te leggen waarom ik een interface wil hebben, ik wil het nu eenmaal zo hebben.
Dat is ook een beetje kort door de bocht. Je vraagt mensen je te helpen maar wilt geen achtergrond info geven? :?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2004 @ 01:08:
@backslash:
Het gaat me nu net om die interface, niet om een losse apache install.
Ik moet een pakket hebben wat volledig via een makkelijk interface te configueren is, apache los is dit dus absoluut niet. Dat is simpelweg geen optie.
Dan kan men mij wel 100 keer zeggen neem dit en doe dit, ik geef toch echt duidelijk aan dat er een interface bij moet zitten en bij een losse kale apache installatie zit dat er gewoonweg niet bij.
Mooi, dan betaal je gewoon wat ervoor en koop je plesk.
Die is wel helemaal te besturen via een eenvoudige interface.

Wat jij wil IS NIET GRATIS, als je webmin al niet goed genoeg vind dan zal je niets vinden wat beter en uitgebreider is.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 17:09

RammY

Dát!

Ik zou gewoon gaan voor het los installeren van Apache, PHP en MySQL...
Ben je klaar.. werkt als service en je hoeft er dan niks meer aan te doen.
Het is ff prutzen als je echt niet weet hoe het moet maar daarna kun je je config files backuppen en dan ben je klaar...

Deze advertentieplaats is te huur!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
als je een webserver wilt runnen moet je imo toch écht wel een beetje moeite doen.

De installatie is wat lastig, maar daarna kun je via webmin b.v. alles vrij goed beheren als je geen 'console' skills hebt :)

Als je alles in een GUI wilt hebben, wat doe je dan als er écht iets fout gaat? een zware crash oid. Dan zul je toch echt buiten de GUI moeten werken.

Mijn rig

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 08:27
Een echt professionele oplossing op het Windows 2003 platform is denk ik dan wel Plesk 7 :)

Het is niet gratis maar kan zeer veel en in GUI ;)

Bekijk de demo eens zal ik zeggen!

• Bor

Bor

Let op: voor plesk moet je maandelijks betalen.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 08:27
Bor_de_Wollef schreef op maandag 27 december 2004 @ 11:42:
Let op: voor plesk moet je maandelijks betalen.
Niet geheel waar maar zit wel een kern van waarheid in.
Zie hier de prijzen voor Plesk 7.

Verwijderd

Je zou ook eens naar wampserver kunnen kijken. Installeert iig als services en is makkelijk in gebruik
Wampserver

Verwijderd

Topicstarter
- Het is niet voor een proffesionele webserver bedoeld, er worden maar een paar domeinen(2 max 5) op gehost.
- Er zijn personen die er ook mee moeten werken en die kunnen absoluut niet overweg met config files en willen toch zelf dingen kunnen instellen, dus een GUI of webinterface is een verplichting.
- Plesk of ander panel is niet de bedoeling, het is niet bedoeld voor hosting doeleinden en ook veel te duur.
- Men praat de heletijd over Linux dit is een Windows server geenLinux, Linux is absoluut geen optie, al uitgelegd. Daarbij komt er nog bij dat de machine ook 1 a 2 aplicatie's moet draaien die alleen maar onder windows functioneren.
- Genoemde webmin is voor Linux, niet Windows.
- Wampserver ga ik nu naar kijken

edit:
Wampserver ondersteund geen virtual domains, jammer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2004 19:49 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

marko77 schreef op maandag 27 december 2004 @ 11:27:
Als je alles in een GUI wilt hebben, wat doe je dan als er écht iets fout gaat? een zware crash oid. Dan zul je toch echt buiten de GUI moeten werken.
Wat is dat nou voor non-argument? Dat kan je dan toch bij elk programma zeggen? :P

Hoevaak moet hij nou nog vertellen dat het een GUI moet hebben? Ik bedoel, nu had je er toch ondertussen op kunnen uitmaken dat het niet voor hemzelf bedoeld is, maar voor iemand anders die dat dus via een GUI wil kunnen doen. :)

Wat is dan het probleem? Iedereen kan wel gaan lopen blaten dat het toch echt beter is om het handmatig te doen, en dat is het natuurlijk ook, maar als een van de eisen is dat het een GUI moet hebben, dan valt dat toch gewoon af? :)

Wat is dat toch altijd met tweakers dat ze geen probleem willen oplossen maar het eisen-lijstje gaan lopen aanvallen :P (Okee, ik doe dat zelf ook geregeld, maar het is nauwelijks constructief ;))

TS : Ik weet helaas geen kant en klare oplossingen. Moet de installatie ook een gui hebben? Anders kan je bijvoorbeeld een phpdev installatie nemen, en zelf een setje webscriptjes schrijven (dat is ook een GUI ;)), waarmee je de apache configbestanden aan past?

Dan is het voor de gebruiker gewoon simpel te beheren :)

• Bor

Bor

Wat is dat toch altijd met tweakers dat ze geen probleem willen oplossen maar het eisen-lijstje gaan lopen aanvallen
Wellicht ligt dat aan de vraagstelling ?!

Volgens mij is er geen gratis alternatief voor Windows. Je blijft met half werkende producten zitten dan. Maar.... moet men alles in kunnen stellen? Juist als het mensen zijn die niet veel kennis hebben is het niet slim on volledige config rechten te hebben. Wellicht is het dan juist handiger een normale install te doen en zelf een aantal templates / scripts te maken voor het aanpassen van basale dingen.

[ Voor 35% gewijzigd door Bor op 27-12-2004 20:34 ]

Pagina: 1