Hans1990 schreef op zondag 26 december 2004 @ 23:37:
[...]
Hmmmm, je neemt toch niet serieus met die volgorde van database he ? Er komt nog veel meer bij kijken dan alleen 'haal data op'. Je kan dat wel opsplitsen als Query parsen,
Datafile openen en parsen, Data opzoeken, ect. ect. ect.
Met files heb je het voordeel, je weet waar de data staat. MySQL moet die nog opzoeken, en daarvoor gaat ook nog het parsen van de query en de datafile uitlezen/parsen.
Anders kan je wel een testje gaan doen met een simpele database en file aangedreven mini-pagina. Kijken welke het snelst 100 unieke templates van 1KB ophaalt bijvoorbeeld. Ik denk dat files het van de database gaat winnen

Je hebt ook wel gelijk dat ik een paar stappen over sla, maar die sla jij ook over: zoek in je config file welke template je nu nodig hebt, zoek dat op op het filessystem (je hebt wel een directe pointer, maar het is niet zo dat je die "zomaar" opeens in memory hebt) etc.
Ik denk echt niet dat het qua performance echt zoveel uitmaakt. Niet wereldschokkend in ieder geval. Als je vind dat je database overbelast is, moet je misschien eens een tweede database opzetten ipv alles in een bak willen gooien. (om dat argument ook meteen maar te bestrijden).
Erkens schreef op maandag 27 december 2004 @ 16:43:
[...]
natuurlijk gaat cvs nu misschien wat te ver, maar dat is met files makkelijker te realiseren dan met een database, ook het laten ontwikkelen van de templates door meerdere personen is met losse files makkelijker te realiseren dan een database.
Ook backups maken en terugzetten is eenvoudiger dan een database, gewoon de juiste file terug zetten, probeer dat met je database dump maar
Als je dus wilt gaan werken met templates via een database dat je geen standaard tools meer kan gebruiken voor het beheren van de templates..
hij noemt toch mysql, dan is een backup toch gewoon het terug zetten van een file

(dump is iets moeilijker, maar goed.. andere discussie en bovendien een foute flame richting mysql, wat in mijn optiek toch een flat file system is waar je toevallig sql tegen kan roepen).
Ik denk wel dat cvs makkelijker op te zetten is dan versiebeheer in een database. Vooral omdat de gemiddelde web ontwikkelaar een betere kennis heeft van cvs dan van het ontwerp van versiebeheer (IMHO). Op zich niet zo belangrijk, beide opties zijn mogelijk.
Het argument dat bosmonster noemt (editor moet textarea of externe editor zijn) is wel heel waar. Dit is een groot nadeel van het opslaan in een database. Beheersbaarheid is in mijn optiek geen probleem. Dat ligt er namelijk aan bij wie de verantwoording hiervoor ligt. Als er meerdere mensen aan 1 template werken hoeft dat geen probleem te zijn, als je een fatsoendelijke locking mechanisme hebt. Dat werkt op een filesystem gelijk aan een database m.i.
goh... dus je template is niet gerelateerd aan 1 site, of 1 klant, of een menuoptie (etc)? Als je 1 systeem gebruikt voor 100 websites, dan is een template absoluut relationele data.
Anyway, ik blijf er bij dat het aan voorkeur/willekeur van de ontwikkelaar ligt. Ik heb tot op heden nog steeds geen sterke argumenten gehoord waarom een van beide methodes beter is.