Piano via de pc mbv MIDI.

Pagina: 1
Acties:

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04 07:40

Wbdsgnr

Discombobulated?

Topicstarter
Ik kom er even niet meer uit. Ik heb laatst een creative audigy LS gekocht met de verwachting dat ik mbv een midi kabel, terwijl ik piano speel het kan horen op mijn pc speakers. Dit lukte dus echter niet. Is dit überhaupt mogelijk? Ik heb het idee dat je hier een kaart voor nodig heb met soundfonts, zoals de audigy 2 zs of creative sb live. Muziek noteren is niet mijn bedoeling dat lukt wel met deze audigy LS. Ik heb gezocht op google maar ik kan niks duidelijks vinden |:(

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Dat moet zeker mogelijk zijn, alleen heb je er wel software voor nodig, die de midi informatie die binnenkomt via de kaart afspeelt.

Er bestaat erg veel, zeer uitgebreide commerciele software. Om te testen zou je het gratis pakketje midistation kunnen proberen.
Zie bijvoorbeeld ook SonicSpot

[ Voor 55% gewijzigd door Henk007 op 26-12-2004 16:12 ]

• Wbdsgnr

Wbdsgnr

Discombobulated?

Topicstarter
Ok, maar wat is dan het verschil tussen kaarten met soundfonts en zonder soundfonts, met directe midi ingangen en met gameport als je alles toch software matig kan doen?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Soundfonts werken hardwarematig, dus dit is veel minder werk voor je cpu, en is er bijna geen latency (vertraging).
Wanneer je softwarematig alles wil afspelen moet je cpu eerst alles uitreken en dan moet je geluidkaart nog alles doorsturen en dit kan een hoge latency opleveren. Dus wanneer je iets speelt kan het effe duren totdat het uit je boxen komt.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Bij mij staat er een programma AudioHQ op de PC (zat bij de Creative Live) waar een programma (genaamd Keyboard) bij zit zodat je je midi-in kan doorlussen naar je software synthersizer/soundbanks.
Bij de options in dat programma kan je je midi-in opgeven als input.

Misschien dat je enkel de driver geinstalleerd hebt. :)

Natuurlijk zijn er ook wel losse programma's te krijgen. Gratis programma's zou ik niet direct weten.
Soundfonts werken hardwarematig, dus dit is veel minder werk voor je cpu, en is er bijna geen latency (vertraging).
Soundfonts werken nog steeds voor een groot deel softwarematig. De marketingmachine van Creative spuwt de ene na de andere leugen uit.
Wanneer je softwarematig alles wil afspelen moet je cpu eerst alles uitreken en dan moet je geluidkaart nog alles doorsturen en dit kan een hoge latency opleveren.
Een P4 is zo krachtig dat het echt peanuts is om een software synthesizer te draaien. Op een 5 jaar oude computer kon dat al zonder problemen.
Dus wanneer je iets speelt kan het effe duren totdat het uit je boxen komt.
:+ :+ _/-\o_ _/-\o_

// de laatste edit
Ok, maar wat is dan het verschil tussen kaarten met soundfonts en zonder soundfonts, met directe midi ingangen en met gameport als je alles toch software matig kan doen?
Soundfonts is een leuk mode woordje van Creative. Ze gebruiken bepaalde dingen van hun hardware om zo beter gebruik te maken van hun dure Emu chip op hun kaarten.

In de tijd van de 486 was het leuk als je een hardware midi-soundchip op je kaart had want dat scheelde een hoop in CPU tijd en je had geen problemen dat de boel in de soep liep.
Maar in het tijdperk van de 3GHz-P4 heb je zo'n berg rekenkracht dat je net zo goed alles softwarematig kan doen.
Als je veel midi-apparaten tegelijk wil laten afspelen en opnemen, dan wordt het erg druk op de midi-bus en kan het een voordeel zijn dat je een wat betere midi-controller hebt.
Je kan inderdaad heel veel softwarematig doen als je wil,zie bv Reason van Propellorheads.
Een complete studio kan je in principe gewoon op een PC draaien, inclusief multitrack recording en andere spannende zaken.

[ Voor 79% gewijzigd door -=bas=- op 27-12-2004 13:27 ]

Senile! Senile Oekaki

• Wbdsgnr

Wbdsgnr

Discombobulated?

Topicstarter
Ok hartelijk bedankt, dus wat midi betreft ben ik niks beter uit met een audigy 2 zs dan met een audigy ls als ik het zo zie. Dan hou ik het hierbij.
Pagina: 1