Toon posts:

[win2003]Pop mail werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een server staan met daarop win2003 enterprise edition geinstalleerd(NL versie)
Ook heb ik 2 domeinen die beide naar mijn adsl IP adres verwijzen (alle records)

gemaks halve noem ik de domeinen als voorbeeld: domein1.nl en domein2.nl
MX record van domein1 is: pop.domein1.nl [10]
Doe je een trace komt deze inderdaad uit op mijn IP.

Ik heb de pop3-service van die w2k3 server gestart en getracht te configureren maar iets doe ik verkeerd want het werkt niet.

De servernaam is: SERVER
Serverpoort is 110

Toen heb ik die 2 domeinen toegevoegd met nieuw domein, als domeinnaam heb ik op gegeven:
domein1.nl en domein2.nl (zonder www etc ervoor)

Vervolgens heb ik een postvak toegevoegd:
naam: email
paswoord: random paswoord
(dit zou dus het mail adres email@domein1.nl moeten zijn als ik het goed begrijp)
status: ontgrendeld (geen idee wat dit doet)

Vervolgens heb ik op een andere pc de pop server ingesteld op SERVER en geprobeert op IP adres.

Ik krijg nergens fout meldingen, dus niet op de server en ook niet in de mail client.

Maar als iemand mij nu een mail stuurt naar bv email@domein1.nl dan komt deze niet aan.
Ook op de server staat bij berichten 0

De A en MX records staan zover ik weet goed, ook forward de router poort 110 naar de server.

Het vreemde is echter als ik als smtp server ook de w2k3 server gebruik en stuur een mail naar mezelf dan komt het wel aan, gebruik ik een externe smtp/mail server dan komt de mail niet aan, ook krijg je geen error terug dat de mail niet kan worden afgeleverd of niet bestaat.

Wat doe ik hier verkeerd en waarom komen deze mails niet aan, want volgens mij staat alles correct ingesteld en zou het gewoon moeten werken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 13:49:

Wat doe ik hier verkeerd en waarom komen deze mails niet aan, want volgens mij staat alles correct ingesteld en zou het gewoon moeten werken.
1) mail word afgeleverd via SMTP.
2) SMTP service van Windows 2003 moet dus vanaf internet benaderbaar zijn
3) poortmapping naar port 25 tcp moet er dus óók zijn.
4) gaat daarnaast alleen goed als je internet provider niet filtert op poort 25 (met andere woorden als je ISP het toestaat dat je je eigen SMTP services mag draaien, en dat zijn er niet zoveel meer).
5) zorg dat je je relay protection aan hebt staan zodat je niet als open relay draait en de boel voor de rest van internet verpest!.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil alleen inkomende mail POP dus zelf hosten, het versturen(smtp) doe ik via een externe smtp server.

Waarom moet smtp ge-portmapped zijn dan, de mail wordt toch afgeleverd op poort 110 niet op poort 25. Ik wil dus die smtp server eigenlijk helemaal niet hebben draaien.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 14:03:
Waarom moet smtp ge-portmapped zijn dan, de mail wordt toch afgeleverd op poort 110 niet op poort 25. Ik wil dus die smtp server eigenlijk helemaal niet hebben draaien.
dat zal toch moeten als je die Server mail wilt laten ontvangen.
Hoe moet die mail van jouw domain anders op je Server terechtkomen?

maar eerlijk gezegd: je doet er verstandiger aan er niet aan te beginnen, ga eerst even lezen hoe mailverkeer werkt voordat je zelf een server gaat draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 26-12-2004 14:09 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dat vreemd, onder linux is dat helemaal niet het geval.

Je hoeft helemaal geen smtp server te hebben draaien als je mail (pop) wilt ontvangen onder Linux, kan me niet voorstellen dat dit wel onder Windows is

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 14:10:
Wat is dat vreemd, onder linux is dat helemaal niet het geval.

Je hoeft helemaal geen smtp server te hebben draaien als je mail (pop) wilt ontvangen onder Linux, kan me niet voorstellen dat dit wel onder Windows is
Jij snapt het geloof ik niet helemaal.

lees dit topic ook door, staan nuttige dingen in.

Mailserver opzetten

[ Voor 84% gewijzigd door alt-92 op 26-12-2004 14:18 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
gemaks halve noem ik de domeinen als voorbeeld: domein1.nl en domein2.nl
MX record van domein1 is: pop.domein1.nl [10]
Doe je een trace komt deze inderdaad uit op mijn IP.
Er is geen enkele mail server die geen mail verstuurd/ontvangt anders dan met het protocol smtp. Als het bericht eenmaal ontvangen is, dan kan het best zijn dat de smtp server het bericht doorstuurd naar je pop box, deze pop box kun je dan weer leegtrekken met een client (ik neem aan dat je het zo deed onder linux). Je moet dus een mail server gaan inrichten en zorgen dat je portforwarders goed staan (let op open relay), anders gaat het echt niet werken. Als je de mx op je eigen ip zet.

Maar hier zijn echt heel veel howto's over te vidnen op het internet, het lijkt me dan ook verstandig dat je deze eerst even doorleest voordat je verder gaat knutselen :). Succes.

Verder is het handig om Algemene gedragsregels (Netiquette) nog eens door te lezen, daar kun je precies lezen wat we van jou verwachten in nieuwe topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.